Gå til innhold

hvorfor øve mindre på ting man bør øve mer på?


Anbefalte innlegg

Undres hvorfor skolebarn skal redusere på skolearbeid dersom de er svak i et fag. Eks svak i engelsk. Så har klassen 4 sider med lesning/gloser/oppgaver. Mens den svake skal ha 1 side... Da forblir jo den svake svak?

Likeledes i matte. Barnet har alltid vært STERK i matte. Men er i dag lei lekser, og får redusert mattearbeidet med 70% denne uke.

Det arbeidet læreren forventer han skal gjøre denne uke utgjør ca 30% av total arbeidsplan.

Hvordan kan dette forsvares? ER det forsvarlig? Ville du som foreldre godtatt det? Hva er tanken med den type pedagogikk?

Fortsetter under...

Det er snakk om at den personen som har vansker med faget skal slippe å føle seg presset til å bli ferdig samtidig som dem andre og at de skal bruke ekstra tid på det de konsentrerer seg om. Skal de ha større oppgaver enn de kan mestre, så vil ikke eleven lære noe alikevel. Dessuten foregår det en del press fra andre elever, og de er veldig flinke til å kommentere negativt når noen sliter med noe. Da føler dem seg bedre selv. Men selv synes jeg at elever som har problemer med visse fag, skal få privat hjelp. Dvs at lærer og elev alene setter seg mned å ser på problemet uten innblanding fra andre elver. Da vil denne eleven kunne konsentrere seg om oppgavene og ha læreren for seg selv.

Elever med meget høyt kunnskaps nivå er dem som sliter mest.. Men skolen glemmer disse og de får igjen problemer..

Redusert arbeidsplan fordi man er lei lekser, hadde jeg ikke godtatt. Resultatet kan fort bli en klasse der _alle_ er lei lekser, dersom dette blir en standard.

Jeg synes mattelæreren til datteren min (ungdomsskolen) har et greit opplegg: På arbeidsplanen står det en rekke oppgaver fra emnene de skal gjennom. De er delt opp i middels, lettere og vanskeligere nivå. I utgangspunktet skal alle regne oppgavene som står i kolonnen for middels vanskelighetsgrad. Men hvis noen finner et tema spesielt vanskelig eller lett, kan de hoppe over til kolonnen for senket eller økt vanskelighetsgrad og ta disse i stedet.

På den måten må de innom alle emnene selv om de sliter i matte, men på et mer elementært nivå. Man slipper helt unna bare fordi man har et dårlig forhold til faget, men får sjansen til å gjøre oppgaver man kan få til.

Det går an å gjøre dette i andre fag også, selv om kanskje læreren må lage noen av oppgavene selv i de fagene der det ikke er noe differensiert opplegg i læreboka.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...