Gå til innhold

Litt lei av å høre at vi hjelper et barn

Anbefalte innlegg

Gjest littt lei
Skrevet

Jeg vet ikke hvor mange ganger vi har hørt det til nå, og enda er det en del som ikke vet om adopsjonen...enda.

Jeg skjønner jo at de sier det i beste mening, og det er ikke slik at jeg blir sint, bare litt lei etter å ha hørt det like mange ganger som jeg har sagt: Ja, kanskje vi hjelper, men vi gjør det jo fordi vi vil ha barn. Og det begynner bli en del ganger nå.

Så har vi de som sier noe av det samme: Skjønner ikke hvorfor det må være så dyrt når dere faktisk hjelper et barn!

De er jeg ikke fullt så "lei" av, for jeg synes det er en interessant ting og diskutere prisene på legeattestene, som man får 2-3 av i løpet av adopsjonsprosessen, men de gravide som går 14-15 ganger til jordmor/lege i løpet av en 7-8 måneders periode får det dekket.

Samtidig som jeg forklarer om saksgangen, oversettelser, administrering, registeringer og en papirbunke som vokser, og de fleste forstår at slikt koster.

Så håper jeg ingen tar dette på feil måte, i morgen er jeg sikkert ikke lei disse menneskene, men i dag som jeg har hørt det 4 ganger fra 4 forskjellige, så er jeg litt lei :)

Takk for jeg fikk skrevet av meg litt.

Skrevet

Skjønner deg godt. Vi får stadig høre hvor heldig gullet vårt er! HALLO! Det er vi som er heldige som får være med vårt fantastiske gull! Men forhåpentlig hjelper det at vi gjentar det, så kanskje andre slipper å høre det samme senere... (Det er vel omtrent like sannsynlig som at gullet skal la vær å skru av og på tven fordi at vi sier han ikke skal det... ;-) )

Gjest ikke i dag nei
Skrevet

Jeg er helt enig med deg ang. maset fra andre om at vi hjelper et barn.

Var bare en ting ang. legeattestene:

Vi fikk dekket disse på samme måte som gravide får dekket når de går på kontroll. Bare spurte legen vi, og han sa det skulle bare mangle om ikke vi også skulle få dekket, vi ventet jo barn... Ja, jeg vet det skjer sikkert ikke ofte en treffer på slike leger, men det ER faktisk mulig.

Jeg har også vært gravid, og jeg er VELDIG glad for at vi får alle de kontrollene vi får. Hadde jeg ikke fått det, hadde vår lille prinsesse aldri kommet til verden og fått vokse opp. Så jeg syns det er litt dumt å sette disse praksisene opp mot hverandre og sammenligne, noen, om ikke alle kanskje, har veldig behov for alle disse kontrollene for at det skal gå bra i svangerskapet.

Ja takk, begge deler sier jeg :o)

Skrevet

Skjønner deg godt. Vi får stadig høre hvor heldig gullet vårt er! HALLO! Det er vi som er heldige som får være med vårt fantastiske gull! Men forhåpentlig hjelper det at vi gjentar det, så kanskje andre slipper å høre det samme senere... (Det er vel omtrent like sannsynlig som at gullet skal la vær å skru av og på tven fordi at vi sier han ikke skal det... ;-) )

Ja det er en frase som går om og om igjen fordi de som sier det ikke vet bedre. Derfor så kan de tro at vi hjelper et barn osv. Men saken er jo den at de barna som blir adoptert er klargjort for adopsjon og at det står utallige adoptanter som gjerne vil ha barn fordi de vil bli foreldre, Da er det jo adoptantene som får tildelingen som er heldige og blir hjulpet i sin situasjon og det er jo en kjempegod følelse at vi blir godtatt i giverlandet.Barna som blir adoptert er heldige fordi de er opphentet av myndighetene i giverlandet men alle de stakkars barna som ikke blir det , dem er det jo synd på og da hadde frasene om at vi har hjulpet et barn passet om vi bare hadde kunnet hente et av dem. Men slik er det jo ikke. Og det kommer adopsjonspenger tilbake etter at barnet er kommet men den summen er vel også under lupen og forhåpentlig blir den utvidet betraktelig. Men det er helt rett at det er ikke så dyrt om vi tenker på hva som blir gjort forut for adopsjonen inne på foreningene.

Skrevet

Da vi var i Kina sa vi at vi var så heldige som fikk et sånt fantastisk flott barn, og at barnet beriket vår tilværelse ogsåvidere,...

Han kineseren som guidet oss rundt i Beijing og ordnet alt for oss sa da at vi pratet tullprat. Det var ikke vi som var heldige, det var barna. Etter hans syn så reddet vi det enkelte barn fra en forferdelig tilværelse i Kina og at det var hyklerisk av oss å mene noe annet. Vi betalte dyre dommer for å få et barn til oss. Vi ga barnet et godt liv i vesten. Det var barnet som var heldig som fikk oss.

Han ble nesten sint når han hørte alt dette søtsuppepratet om å være heldige med barna.

Nå var vi jo ikke helt enig med ham om at bare barnet var heldig her. Men vi fikk litt perspektiv på det.

Adopsjonen fyller to behov. Vårt behov for å få barn, vi var heldige som fikk oppfylt det behovet, og barnets behov for å få foreldre, barnet var heldig som fikk oppfylt det behovet.

Skrevet

Jeg må innrømme at i begynnelsen så ble jeg veldig irritert over den frasen, men etterhvert så har jeg faktisk begynt å forstå de som sier det.

Jeg skjønner jo at det blir slitsomt for barnet å få høre dette stadig vekk, men fortsatt så er det ikke så mange som har sagt det over hodet på henne, men mer til oss. Og da sier vi at det er vi som har vært aller heldigst.

Men med hånden på hjertet så tror jeg nok kanskje at hun får et bedre liv hos oss enn hun ville fått i Kina med de forutsetningene som hun da ville hatt selvfølgelig. Det er jo mange som også har flotte liv i Kina.

Jeg må si at selv er jeg også veldig takknemlig for at jeg er født i Norge. Sier ofte til de andre barna også at de er heldige som bor i Norge hvor de kan gå på skole, få nok mat, slipper å jobbe fra de er små osv.

Men når dette er sagt så var jo ikke dette et hjelpeprosjekt, men et ønske om et barn til. Så vi har ikke vært snille, men at hun er heldig, det er hun altså....:-).

Skrevet

Jeg må innrømme at i begynnelsen så ble jeg veldig irritert over den frasen, men etterhvert så har jeg faktisk begynt å forstå de som sier det.

Jeg skjønner jo at det blir slitsomt for barnet å få høre dette stadig vekk, men fortsatt så er det ikke så mange som har sagt det over hodet på henne, men mer til oss. Og da sier vi at det er vi som har vært aller heldigst.

Men med hånden på hjertet så tror jeg nok kanskje at hun får et bedre liv hos oss enn hun ville fått i Kina med de forutsetningene som hun da ville hatt selvfølgelig. Det er jo mange som også har flotte liv i Kina.

Jeg må si at selv er jeg også veldig takknemlig for at jeg er født i Norge. Sier ofte til de andre barna også at de er heldige som bor i Norge hvor de kan gå på skole, få nok mat, slipper å jobbe fra de er små osv.

Men når dette er sagt så var jo ikke dette et hjelpeprosjekt, men et ønske om et barn til. Så vi har ikke vært snille, men at hun er heldig, det er hun altså....:-).

ja fordi hun hadde fått lov til å bli adoptert , ja. Mange er ikke så heldige , det har vi jo sett at mange ikke har fått status som adoptivbarn, Dem er det synd på men køen er stor for å få barn og de aller fleste får det jo godt uten at de nødvendigvis kom til meg/oss. Og da kommer den omtalte skjebnen inn igjen da veit jeg. Bestemt for oss og passet inn hos oss. Myndighetene i giverlandet er ikke likgyldige over hvor og hos hvem barnet skal vokse opp.

Skrevet

og svarer at jeg er så enig, så enig. Norske barn er heldige! Alle som vokser opp i Norge bør være takknemmelige for at de bor i et av verdens rikeste land. Pleier å avslutte i en litt fortrolig tone med å si at vi får huske å fortelle barna våre hvor godt de har det, i en verden full av nød og elendighet.

Ved å si dette håper jeg å oppnå to ting! For det første at mine barn ikke har noen større grunn til å føle seg takknemmelig enn andre norske barn. OG at norske barn (og voksne) så visst har all grunn til å være takknemmelige, fordi vi faktisk befinner oss på den grønne gren i forhold til mange andre mennesker på vår jord!

Skrevet

Jeg er ikke adoptant, men jeg er ofte innom hos dere likevel, av ulike årsaker. Og selv om jeg og min mann ikke er, og antagelig ikke blir, adoptivforeldre, så har vi brukt mye tid på å tenke gjennom og diskutere hva adopsjon er. Hva det betyr for adoptivforeldrene og adoptivbarna, og hva det betyr samfunnsmessig, moralsk og verdimessig.

Jeg skjønner godt at du blir lei av høre at du "hjelper et barn". Selv blir jeg provosert når jeg hører folk legge for dagen en såpass enkel vurdering.

Jeg klarer ikke helt å sette ord på hvorfor jeg blir provosert, men jeg tror det er fordi jeg oppfatter det som en stakkarsliggjøring eller nedvurdering av adoptivbarna. Noe med at vi er rike, og at andre er fattige, og at vi på en eller annen måte skulle stå over de stakkars, foreldreløse, fattige barna.

"Hjelpeaspektet" er jo ikke galt - det er klart at det er til hjelp når et foreldreløst barn får en ny familie. Men samtidig er det omvendt, fordi barnet samtidig blir en ny, fantastisk viktig del av familien til en mamma og en pappa! Det virker begge veier, det der.

Adopsjon er ikke u-hjelp. Jeg har ikke regnet på det, men jeg kan ikke tenke meg at adopsjon på noen som helst måte er "kostnadseffektivt" - skal man redde verden er adopsjon antagelig en helt elendig løsning.

Adopsjon representerer enkeltstående, konkrete løsninger på enkeltstående, konkrete problemer. Disse enkelstående løsningene blir som regel til enorm glede og betydning for de få det gjelder, men det gjelder altså ikke de mange, de gjelder de få. Adopsjon er verdens beste eksempel på at 2+1 noen ganger kan bli mye, mye mer enn 3.

Når det gjelder priser og kostnader og det offentliges bidrag til en adopsjonsprosess må jeg si meg hjertelig enig med deg. Jeg er ikke i stand til å begripe hvorfor ikke adopsjon og svangerskap i mye større grad kan sidestilles kostnadsmessig; all den tid samfunnet har akkurat like mye nytte av adoptivbarn som alle andre barn. Og samlet sett (i "statsbudsjett-sammenheng") er det rimelig marginale summer det er snakk om.

Kanskje det kunne hjelpe med noen flere adoptanter på Tinget?

Lykke til med prosessen videre!!!

Skrevet

og svarer at jeg er så enig, så enig. Norske barn er heldige! Alle som vokser opp i Norge bør være takknemmelige for at de bor i et av verdens rikeste land. Pleier å avslutte i en litt fortrolig tone med å si at vi får huske å fortelle barna våre hvor godt de har det, i en verden full av nød og elendighet.

Ved å si dette håper jeg å oppnå to ting! For det første at mine barn ikke har noen større grunn til å føle seg takknemmelig enn andre norske barn. OG at norske barn (og voksne) så visst har all grunn til å være takknemmelige, fordi vi faktisk befinner oss på den grønne gren i forhold til mange andre mennesker på vår jord!

Dette svaret er herved adoptert :)

Skrevet

Snedig vri. De som kommenterte blir nok en smule paffe, vil jeg anta :-)

Skrevet

Dette svaret er herved adoptert :)

Så glad og takknemlig det må bli for å få komme til deg!

Skrevet

Så glad og takknemlig det må bli for å få komme til deg!

Har ikke fått prøvd det ennå.

Men regner med at det er strålende fornøyd ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...