Gå til innhold

Gutt 3,5 år


Gjest ettbarnsmor

Anbefalte innlegg

Gjest ettbarnsmor

Jeg har en gutt på 3,5 år som sluttet med bleier på dagtid i fjor sommer. Han bruker fortsatt bleier om natta, og det har vi tenkt å fortsette med inntil videre, for han våkner ennå ikke av at han må tisse.

Om dagen er han imidlertid ikke alltid like flink til å si i fra at han må på do. Han var veldig flink i starten, men så skjønte han at det faktisk går an å holde seg, og da ønsker han ofte ikke å avbryte leken for å tisse. Resultatet kan lett bli at det kommer en liten skvett før han rekker fram.

Han sier heller ikke fra om at han har blitt litt våt.

For å unngå denne skvettingen - særlig nå i vinterkulden - prøver vi (foreldre + voksne i barnehagen) å minne ham på at han må tisse, og faktisk noen ganger si at han må sette seg på do og forsøke litt før han f.eks. går ut og leker. Dette gjør at det blir mindre skvetting, men samtidig frykter jeg at vi på denne måten "tar fra ham ansvaret" for at han selv må finne ut at han må gå på do før det er for sent (han trenger hjelp mht klær).

En annen sak er bruk av potte. Han tisser på WC i barnhagen og på besøk hos andre, men hjemme vil han som oftest bruke potte. Min teori er at han på den måten blir mindre avbrutt i det han holder på med (leken), fordi vi kommer med potte dit hvor han oppholder seg. Før bleieslutten i fjor sommer gjorde han jo både "nr. 1 og nr. 2" hvor han enn måtte befinne seg, og bruk av potte gjorde derfor at det ikke ble så stort avbrudd fra leken som det ville vært å gå på wc. Vi forsøkte å klare oss uten potte først, men det var først når vi kjøpte potte at han godtok å tisse der istedenfor i bleia.

Jeg er redd for at det å legge for mye vekt på at vi helst ser at han bruker do (evt at potta må stå på badet) vil forverre problemene vi har mht skvetting og det at han ikke så lett sier fra om at han må tisse. Samtidig så føler vi det som om vi står på pinne for vår lille prins og løper rundt hele huset med denne potta;-)

Har du noen kommentarer/råd til vår situasjon?

På forhånd takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tor jeg ville ha kuttet ut potte bruken hjemme. I stedenfor å løpe rundt med potta til ham syntes jeg dere bør avbryte leken og ta ham med på do, det må han jo i barnehagen. Det at han vet at hvis jeg bare holder meg lenge nok så kommer mamma eller pappa med potta så sliper jeg å gå på do, gjør at han blir lat og ikke går på do når han bør. At man ellers må passe på at barn på denne alderen tar seg bryet verdt med å gå på do, må man nok bare leve med både i parken og hjemme. Når man tenker over det så var det ikke så mye ekstra jobb med disse bleiene allikevel syntes nå jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ettbarnsmor

Jeg tor jeg ville ha kuttet ut potte bruken hjemme. I stedenfor å løpe rundt med potta til ham syntes jeg dere bør avbryte leken og ta ham med på do, det må han jo i barnehagen. Det at han vet at hvis jeg bare holder meg lenge nok så kommer mamma eller pappa med potta så sliper jeg å gå på do, gjør at han blir lat og ikke går på do når han bør. At man ellers må passe på at barn på denne alderen tar seg bryet verdt med å gå på do, må man nok bare leve med både i parken og hjemme. Når man tenker over det så var det ikke så mye ekstra jobb med disse bleiene allikevel syntes nå jeg da.

Takk for svar.

Jo jeg er helt enig i at vi burde kutte ut denne potteflyinga hjemme! Vi føler oss jo som noen som er ansatt hos Den siste keiseren *ler* Men ettersom han allerede ikke er så interessert i å gå på do, og det ofte går galt, har vi vært redd for at det bare vil bli verre. Men på den annen side: Selv om introduksjon av potte i fjor sommer var helt nødvendig for at han ville "gi opp" bleiene, så har han jo nå "glemt" hvordan det er å bruke bleie på dagtid. Og ikke minst så har han skjønt at det er litt gjevt å ha sluttet med bleier (i forhold til venner i barnehagen). Så vi vil nok gjøre et forsøk. Men jeg venter spent på tilbakemelding fra Harket også :-)

Ellers så måtte jeg smile til kommentaren om at bleiene ikke var så mye jobb allikevel. Jeg har tenkt det samme selv! :-) Jeg har undret meg over flere som får barn tett og som så trekker frem "problemet" med at de da får to bleiebarn samtidig. Jeg kan godt skjønne at det er stritt å ha to så små så tett, men ikke fordi de begge bruker bleier! *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til ettbarnsmor

Det er viktig at barn får gode dovaner tidlig. Det er derfor ikke negativt at dere minner ham på at han skal på toalettet,selvom han sier han ikke må. Det er viktig å lære seg at lek faktisk må avbrytes for å gå på do.Samtidig er det viktig at det ikke bare blir mas.Han er ikke mer enn 3 1/2år Når det gjelder potta bør den stå fast på toalettet Du sier det selv at dere står på pinne for deres lille sønn,og det er nok veldig behagelig for han

Prøv å la han bli vant med at doting gjøres på do når han er blitt "så Stor"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...