Gå til innhold

for lite melk


Gjest Adine

Anbefalte innlegg

Nå er jeg ganske så oppgitt over dette med amming. Jeg håpet at jeg skulle slippe problemet med for lite melk nå når jeg ble mor for annen gang. Men problemet gjentar seg. Jeg har ammet og ammet (bare amm, så kommer melka, sier ammehjelpen), men rett etter at han har fått melk er han like urolig. Etter 6 uker med søvnløse netter prøvde vi med flaske. Da sov han og var fornøyd. Men jeg vil så gjerne ha nok melk. Nå ammer jeg først og gir flaske etterpå. Jeg har prøvd homeopatiske midler, ammete,spray, akupunktur og mye annet. Må også få med at flere i familien har hatt samme problemet. Er det noen som har noen gode råd. Eller har jeg rett og slett for lite melk?

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første gutten vår var ikke så glad i å spise, drakk bare på utdrivningsrefleksen og "giddet" ikke ta bakmelka. Det førte til at det aldri ble noe fart på melkeproduksjonen. Klarte allikevel å amme til han var 6 mnd. Prøvde alle gode råd jeg også.

Har nå fått gutt nr. 2 (han er 3 mnd.), han er mer glupsk enn første mann, så nå har det gått bedre med melkeproduksjonen.

Vi har vert på sykehus en tur med lungebetennelse og da var han så dårlig at han ikke klarte å spise ordentlig selv. Jeg pumpet meg da etter hvert måltid med en elektrisk pumpe.

Dette førte til at jeg fikk en mye større produksjon enn før. Brystene ble helt tømt til hvert måltid, noe som stimulerer til større produksjon. Etter dette virker det også som om melkegangene er "pumpet opp" og melken kommer mye fortere og bedre enn før, jeg var ganske tungmelket tidligere.

Viss du får lånt/leid en elektrisk pumpe og tar det ekstra slitet det er med pumping etter måltidene i 2-3 dager kan det godt hende det gir resultater. Du bør gjerne legge prosjektet til en helg når du kan få litt hjelp til barnestell og andre ting, det er ganske tidkrevende.

Ønsker deg lykke til uansett om du prøver eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære Adine. Du har virkelig prøvd mange forskjellige måter å få melkeproduksjonen opp på. Det er fint hvis en med mye erfaring innen amming kunne observere ammeteknikken for å se om noe kan korrigeres. Man skal høre barnet svelge ved brystet og også kunne se at tungen er som et seil under brystet og at underleppen bretter seg utover. Haken til barnet skal ligge tett inntil brystet. Dette for at barnet skal kunne få melket brystet godt. Pumping av brystene som moskis nevner kan være en mulighet hvis ikke dette er prøvd. I noen tilfeller kan det være at brystene har lite kjertelvev og derfor produserer litt mindre melk. Hvis dette ikke er tilfelle kan det være andre årsaker som f.eks. lavt stoffskifte. Du skriver ikke noe om vektøkningen til barnet så det kan være litt vanskelig å vurdere hvorfor situasjonen er som den er.Kom gjerne tilbake med litt flere detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Adine. Du har virkelig prøvd mange forskjellige måter å få melkeproduksjonen opp på. Det er fint hvis en med mye erfaring innen amming kunne observere ammeteknikken for å se om noe kan korrigeres. Man skal høre barnet svelge ved brystet og også kunne se at tungen er som et seil under brystet og at underleppen bretter seg utover. Haken til barnet skal ligge tett inntil brystet. Dette for at barnet skal kunne få melket brystet godt. Pumping av brystene som moskis nevner kan være en mulighet hvis ikke dette er prøvd. I noen tilfeller kan det være at brystene har lite kjertelvev og derfor produserer litt mindre melk. Hvis dette ikke er tilfelle kan det være andre årsaker som f.eks. lavt stoffskifte. Du skriver ikke noe om vektøkningen til barnet så det kan være litt vanskelig å vurdere hvorfor situasjonen er som den er.Kom gjerne tilbake med litt flere detaljer.

Tusen takk for svar fra både moskis og jordmor. Jeg har imidlertid prøvd både elektrisk pumpe og manuell pumpe. Men det kan jo være at jeg har prøvd for lite. Det med lite kjertelvev har jeg aldri hørt om før (trodde jeg hadde hørt om alt som har med amming å gjøre...). Er det noe som kan gjøres med det? Ellers glemte jeg å si at jeg aldri har hatt melkespreng. Da jeg sluttet å amme førstmann etter 5 måneder med blandet ernæring, sluttet jeg fra den ene dagen til den andre. Jeg fikk ikke vondt i det hele tatt. Det er også en av grunnene til at jeg tror jeg har for lite melk. Men jeg skal nå prøve å pumpe mer, så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...