Gå til innhold

MBD- hva er egentlig det?

Anbefalte innlegg

Gjest rosinlille

Hei! Jeg jobber sammen med ei som har en sønn med MBD. Språkbarrierer gjør at jeg er litt usikker på om jeg har skjønt henne riktig...

Det er ingen fagpersoner på dette forumet, men jeg tror nok likevel det finnes personer her med MYE kompetanse på området.

Jeg har såvidt vært litt borti ADHD. De fleste kjenner noen som har ADHD selv eller som har tilknytning til noen med ADHD, siden det er en relativt vanlig diagnose. I forbindelse med studier har jeg også lest litt om ADHD, men uten å fordype meg i det.

Jeg har forstått det sånn at ADHDbarn tidligere ble diagnostisert med MBD. Og utfra det satt likhetstegn mellom disse to diagnosene (og hyperaktivitet som er det mer "folkelige" begrepet). Men når jeg snakker med min kollega får jeg ikke dette til å stemme. Hennes beskrivelse av sønnen ligner mer en hjerneskade som forutsetter nedsatt intellekt eller hjernefunksjon eller hva jeg skal kalle det... Ikke bare "hyperaktivitet"...

Håper ikke jeg støter noen med begrepsbruken min her. Beveger meg litt ut på dypt vann her, men håper noen kan opplyse meg litt om disse begrepene.

Og for all del, ikke misforstå meg, jeg HAR prøvd å prate med min kollega om dette. Men det virker som det er jeg som har tatt feil og trenger å få noen flere referansepunkter før jeg "forandrer" min kunnskap (eller manglende kunneskap) om emnet.

Håper noen kan gi meg et lite svar. Ikke nødvendigvis veldig utdypende, men forhåpentligvis litt oppklarende. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158965-mbd-hva-er-egentlig-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

MBD betydde først Minimal brain damage, så sa man at det betydde Minimal brain dysfunction og nå har man gått helt bort fra diagnosen.

I det norske diagnosesystemet snakker man om hyperkinetiske forstyrrelser. Det er i samme gate som det man kaller ADHD og ADD i det amerikanske diagnosesystemet. (Attention deficit hyperactivity disorder og ADD som innebærer oppmerksomhetssvikt uten hyperaktivitet.

Kanskje kan ungen lide avfeks Tourettes syndrom eller Aperger syndrom i tillegg eller i stendefor? Eller en mild form for autsime.

Søk på begrepene i kvasir og du får sikkert mange treff.

Gjest rosinlille

MBD betydde først Minimal brain damage, så sa man at det betydde Minimal brain dysfunction og nå har man gått helt bort fra diagnosen.

I det norske diagnosesystemet snakker man om hyperkinetiske forstyrrelser. Det er i samme gate som det man kaller ADHD og ADD i det amerikanske diagnosesystemet. (Attention deficit hyperactivity disorder og ADD som innebærer oppmerksomhetssvikt uten hyperaktivitet.

Kanskje kan ungen lide avfeks Tourettes syndrom eller Aperger syndrom i tillegg eller i stendefor? Eller en mild form for autsime.

Søk på begrepene i kvasir og du får sikkert mange treff.

Hm.. Tusen takk for svar... Men svaret bekrefter bare det jeg trodde i utgangspunktet. Men da skjønner jeg ikke hvorfor et barn har fått en "utgått" diagnose? Hun sa han hadde MBD altså... Og ikke ADHD, for det spurte jeg om. Husker dessverre ikke hvor gammel denne gutten er, men var nok i barneskolealder.

Vet også at han er såpass krevende at hun bare går i 50% stilling for å kunne være hjemme å "ta seg av han"...

Hm.. Tusen takk for svar... Men svaret bekrefter bare det jeg trodde i utgangspunktet. Men da skjønner jeg ikke hvorfor et barn har fått en "utgått" diagnose? Hun sa han hadde MBD altså... Og ikke ADHD, for det spurte jeg om. Husker dessverre ikke hvor gammel denne gutten er, men var nok i barneskolealder.

Vet også at han er såpass krevende at hun bare går i 50% stilling for å kunne være hjemme å "ta seg av han"...

Kan hende det er lenge siden han har fått diagnosen og/eller at de som behandler barnet fortsatt bruker det begrepet. (?)

ADHD er en mere spesifikk diagnose ( ikke bare hyper , det er mange kriterier som ligger til grunn ) MBD var det som ble bruk før , men er samtidlig en mere "sekkediagnose" enn ADHD er . Diagnosesysemene er endret og vi har fått delt inn til ulike underdiagnoser som beskriver mere spesifikt hva den enklte person har . MBD gikk ut fra at alle hadde alt , men slik er nå nå ikke . Hvorfor gutten har fått diagnose mbd , vet jeg ikke , da den ikke skal vere i bruk under dagens utredninger . Du snakker om språkproblemer , er diagnosen satt i utlandet? eller er den brukt for å forklare mor hva dette er.Har du sett diagnosen på ett papir fra fagfolk , det kan vere at mor bruker mbd , da det er det begrepet hun er vant med i dagligtale.

• 1 måned senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...