Gå til innhold

Forskjell på raser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe. Jeg kan ikke tenke meg at et fakultet eller et fag i ettertid vedkjenner seg en slik 'forelesning'.

At du ikke tar mine innlegg på alvor, betyr vel bare at du skriver her for å få bekreftelser på ditt syn. Og det er sannelig ikke mye å skryte av for en som hevder å frekventere universitetet.

Egentlig synes jeg ikke at jeg kan svare på innlegget ditt. Du vet ikke mye om forelesningen min, du vet ikke hvor jeg holdt den. Du vet lite som ingenting hva jeg står for. Kanskje svarer du slik som tidsfordriv. Dine 'hehe'er eller 'meme'er er lite relevante i en diskusjon.

Skrevet

Det er vel godt over 40 år siden begrepet "rase" ble brukt på norske universiteter, så at du møtte noe motbør forstår jeg godt.

http://google.startsiden.no/index.html?q=begrepet+rase

Begrepet raser blir brukt mye både om dyr og mennesker over alt. Det er ikke noe negativt eller galt i det. Det brukes ofte i forskningssammenheng eller undervisning. Det er vel ikke snakk om motbør, men provosering. Det er to forskjellige ting.

Skrevet

Det stemmer ihvertfall at indianere (som rase) tåler alkohol dårligere enn andre. Dette skyldes at de mangler et enzym. Jeg har selv jobbet i alkoholistomsorgen i USA, og dette var et velkjent faktum. Det finnes selvsagt unntak blant indianere, alle er jo ikke like, men dette gjelder generelt for rasen. Folk av indiansk opprinnelse bør med andre ord være mer forsiktige med alkohol enn andre.

Når det gjelder andre forskjeller hos ulike raser, så kjenner jeg ikke til det.

Skrevet

Det stemmer ihvertfall at indianere (som rase) tåler alkohol dårligere enn andre. Dette skyldes at de mangler et enzym. Jeg har selv jobbet i alkoholistomsorgen i USA, og dette var et velkjent faktum. Det finnes selvsagt unntak blant indianere, alle er jo ikke like, men dette gjelder generelt for rasen. Folk av indiansk opprinnelse bør med andre ord være mer forsiktige med alkohol enn andre.

Når det gjelder andre forskjeller hos ulike raser, så kjenner jeg ikke til det.

Det er riktig, det finnes en forskning som bekrefter dette. Derfor trenger det ikke å provosere noen.

Skrevet

Tror du jeg interesserer meg det spøtt om hva du mener om det? :-)

Hvis man lar seg forstyrre av noe slikt, så vil jeg gjerne forårsake så mye "forstyrrelse" som mulig.

"..........................."

Nei, du interesserer deg sikker ikke for hva jeg mener om det.

Jeg var bare interessert i hvorfor du alltid har med den greia i innleggene dine.

Så sånn er det.

Skrevet

Nei, du interesserer deg sikker ikke for hva jeg mener om det.

Jeg var bare interessert i hvorfor du alltid har med den greia i innleggene dine.

Så sånn er det.

"Jeg var bare interessert i hvorfor du alltid har med den greia i innleggene dine."

Du hevdet at den var forstyrrende, og til det kan jeg ikke si noe annet enn at det d**ter jeg i :-)

Spørre hvorfor må du gjerne gjøre.

"............................"

Skrevet

"Jeg var bare interessert i hvorfor du alltid har med den greia i innleggene dine."

Du hevdet at den var forstyrrende, og til det kan jeg ikke si noe annet enn at det d**ter jeg i :-)

Spørre hvorfor må du gjerne gjøre.

"............................"

Ja, jeg skrev at jeg mente den var forstyrrende - og det trenger du ikke å være enig i.

Men jeg spurte også hvorfor du har den med - og det har du fremdeles ikke gitt noe svar på.

Men jeg har egentlig begynt å finne meg i en fremtid uten svar på akkurat det spørsmålet.

Hilsen

Gjest norsk rødt fe
Skrevet

Begrepet raser blir brukt mye både om dyr og mennesker over alt. Det er ikke noe negativt eller galt i det. Det brukes ofte i forskningssammenheng eller undervisning. Det er vel ikke snakk om motbør, men provosering. Det er to forskjellige ting.

Hvis du leser linken til "tips", ser du hvem som er enige i at rasebegrepet bør brukes om mennesker, og hvem som mener det ikke bør brukes. Alle må finne sine meningsfeller, på fritt grunnlag. Vi lever heldigvis i et fritt land.

:-)

Skrevet

Ja, jeg skrev at jeg mente den var forstyrrende - og det trenger du ikke å være enig i.

Men jeg spurte også hvorfor du har den med - og det har du fremdeles ikke gitt noe svar på.

Men jeg har egentlig begynt å finne meg i en fremtid uten svar på akkurat det spørsmålet.

Hilsen

Bra :-)

".........................."

Gjest konkordia
Skrevet

Det er vel godt over 40 år siden begrepet "rase" ble brukt på norske universiteter, så at du møtte noe motbør forstår jeg godt.

http://google.startsiden.no/index.html?q=begrepet+rase

De linkene handler om noe helt annet enn forskning på raseforskjeller. Det er ikke snakk om å diskriminere raser med å innrømme biologiske forskjeller. Det er greit å diskutere om ordet etnisitet er bedre enn rase, personlig forstår jeg det ikke slik at det er ordbruken som h'n som skrev innlegget provoserer med. Rase er for meg et like nøytralt ord som kjønn, og siden vedkommende i tillegg skriver at h'n har en annen nasjonalitet enn norsk så synes jeg at dette er flisespikkeri. For alt jeg vet så kan denne forelesningen ha vært på engelsk eller hvilket som helst annet språk.

Skrevet

Generaliseringer av denne typen, er vanskelig å ta alvorlig.

Jeg har f.eks. merket meg den slitsomme og innpåslitne uvanen mange sør-europeeree og latin-amerikanere har med å hive seg rundt halsen på folk og smaske i vei. Men på det grunnlaget kan jeg ikke trekke konklusjonen 'alle sør-europeere og latin-amerikanere er slitsomme og innpåslitne', kan jeg vel?

Men uansett, poenget med å differensiere folk i ulike raser, kan ved første øyekast se ut til å spille en marginal og uskyldig rolle, feks hvis vi snakker om en egen, spesiell evne til å løpe fort eller lignende.

Andre ting er ikke fullt så uskyldige. Feks har myten om den såkalte 'medfødte rytmen' svarte mennesker skal være bærere av, tidligere helt klart inngått i billedliggjøringen av svarte som primitive osv.

Altså: Det som kan virke 'uskyldig', kan godt vise seg å være del av et større plot > kolonisering > imperialisme > rasisme > fascisme > nazisme - kort sagt den hvite manns bestreben på å gjøre andre til DE ANDRE, som noe annerledes og mindre verdt.

Et annen vinkling, er at myter om slike egenskaper kan virke selvforsterkende. Mange føler seg kanskje mer komfortabel med å prøve å oppfylle det som forventes av dem. For en nordmann er det feks helt comme fault å si 'Jeg kan ikke danse, rytmer skremmer meg, jeg er stiv som en stokk.' Vedkommende vil endog kanskje oppleve anerkjennende blikk fra nordmenn.

For en rastafarianer som henger rundt på sound systems vil et slikt utsagn i beste fall være totalt uforståelig og meningsløst.

Kultur og sosialisering er nøkkelordene.

At biologiske forskjeller gjør at 'raser' har bukket under for feks alkohol, er kjent. Men også her må man implementere hvilke kår, forhold og 'urbane' aspekter feks nordamerikanske indianere og aborignerne med et kast måtte leve under - parallelt med tilgangen på sprit. Ingen kan si noe annet enn at summen av undertrykkelsen, innføring av alkohol, sykdommer og slavehold og utrydding var en effektiv metode for å skaffe seg land, ressurser og herredømme.

At du synes sør-amerikaneres høflige og kjærlige skikk med å klemme og kysse hverandre på kinnet, har vel mer med din kalde personlighet å gjøre?

Gjest rutangis netu
Skrevet

Hvis jeg får en gjest i mitt hjem om klager på maten, mine barns oppførsel og måten min mann går kledd på, samt måten vi har møblert hjemmet mitt på, SÅ ville jeg si at den gjesten vil jeg ikke ha besøk av mer. Han får heller være hjemme hos seg selv, for jeg mener at når en er på besøk så forholder en seg til det hjemmet en er i!

Skjønte du betydnigen av dette?

At bor du i et eget land enn ditt eget, så må du forholde deg til forholdene i det landet, eller flytte tilbake til ditt eget, hvis alt er så meget bedre der. Ingen truer dere til å bli her i Norge. Velger dere å bli, og nyte godt av våre velferdsgoder, så vær iallefall så høflig å overse det dere ikke liker. Slutt å klag eller flytt hjem eller til et annet og (i deres øyne) bedre land. Det ville sikkert vært både til dere misfornøyde innvandreres og oss nordmenns fordel.

Skrevet

Hvis jeg får en gjest i mitt hjem om klager på maten, mine barns oppførsel og måten min mann går kledd på, samt måten vi har møblert hjemmet mitt på, SÅ ville jeg si at den gjesten vil jeg ikke ha besøk av mer. Han får heller være hjemme hos seg selv, for jeg mener at når en er på besøk så forholder en seg til det hjemmet en er i!

At bor du i et eget land enn ditt eget, så må du forholde deg til forholdene i det landet, eller flytte tilbake til ditt eget, hvis alt er så meget bedre der. Ingen truer dere til å bli her i Norge. Velger dere å bli, og nyte godt av våre velferdsgoder, så vær iallefall så høflig å overse det dere ikke liker. Slutt å klag eller flytt hjem eller til et annet og (i deres øyne) bedre land. Det ville sikkert vært både til dere misfornøyde innvandreres og oss nordmenns fordel.

Jeg er ikke gjest i Norge, og det kan i hvert fall ikke sammenlignes. Hvis en kjæreste flytter inn i din leilighet ville du sagt til han at nå fikk han se å oppføre seg som gjest i alle årene som kom. Han ville ikke få lov å ha mening om farger, møbler eller noenting.

Ja jeg forsto hva du skrev, og det sjokkerer meg kraftig. Jeg håper virkelig at du tar deg sammen og tenker igjennom holdningene dine. Det du sier er at jeg, og andre fødte utenfor Norge, har lov å bo her, men ikke ha meninger. Vi kan gjerne ha norsk statsborgerskap, betale våre skatter og nikke og bukke, men ha meninger om samfunnet, nei det er for mye å forlange.

Skrevet

Min første reaksjon var da jeg leste svar til innlegget ditt var sinne. Etterpå så måtte jeg tenke meg om, ingen kan noe for den intelligensen en er født med. Jeg håper virkelig at du tenker igjennom den påstanden din at alle som er fødte i andre land er GJESTER i Norge. Når du har tenkt igjennom det, håper jeg virkelig at du har vett til å skamme deg. Det er rart at ingen har reagert overfor deg de siste dagene, og viser kanskje hvor få vi er herinne som ikke er norskfødte. Jeg forstår at du mener at jeg skal ta til takke med alt som er her, fordi ellers så mener jeg at alt er så bedre i mitt eget land. Dvs. jeg skal egentlig melde meg utav Ap. og slutte å stå opp og si mine meninger. Jeg kan ikke kritisere Clemet for hennes skolepolitikk og arroganse. Jeg kan ikke være uenig i at det kristendom og politikk blandes sammen i Krf. Jeg kan ikke si åpent at jeg synes nordmenn er for lukkede, og at det tok meg veldig mange år før jeg fikk venner. Det var ikke før jeg kunne tilegne meg 'norsk væremåte', eller skifte væremåte. Jeg kan ikke kritisere det norske systemet som har en tendens til å sluke folk. Hvis jeg ikke kan si dette, så kan jeg heller ikke si at det norske systemet har mange gode sider. Jeg kan ikke si at jeg har det økonomisk bra i dette landet, at jeg trives i Oslo. At jeg liker det lappeteppet av forskjelligheter som den begynenr å bli. Jeg kan ikke si at jeg trives i et større samfunn enn der hvor jeg ble født, og at jeg liker årstidene (foruten den kalde vinteren) i Oslo. Det er vel ingen grunn til at jeg skal liste opp det positive hvis jeg ikke kan si noe negativt.

Jeg er ikke GJEST i Norge, og jeg er ikke nesten norsk, jeg er heller ikke lillebror eller søster. Jeg er den jeg er, jeg deltar i dette samfunnet på lik linje med alle andre, norske som ikke norske. Jeg følger norske lov og regler, og jeg bestemmer selv hvilket språk jeg snakker hjemme hos meg selv, hvilken mat jeg snakker, hvem jeg inviterer hjem, hvilken bøker jeg leser, filmer jeg ser eller musikk jeg hører.

Jeg håper DU forstår hva jeg mener.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Jeg er ikke gjest i Norge, og det kan i hvert fall ikke sammenlignes. Hvis en kjæreste flytter inn i din leilighet ville du sagt til han at nå fikk han se å oppføre seg som gjest i alle årene som kom. Han ville ikke få lov å ha mening om farger, møbler eller noenting.

Ja jeg forsto hva du skrev, og det sjokkerer meg kraftig. Jeg håper virkelig at du tar deg sammen og tenker igjennom holdningene dine. Det du sier er at jeg, og andre fødte utenfor Norge, har lov å bo her, men ikke ha meninger. Vi kan gjerne ha norsk statsborgerskap, betale våre skatter og nikke og bukke, men ha meninger om samfunnet, nei det er for mye å forlange.

En kjæreste er ingen gjest, men en nær person. Flytter kjæresten inn, så er vedkommende invitert, og blir etterhvert et familiemedlem.

Hvis dere leser nøyere uten å få i forsvar og bli fornærmet, så vil dere skjønne at jeg dro denne sammenligningen mellom å være gjest i et hjem og innvandrer i et fremmed land for å få dere til å tenke. Men dere tenkte feil! Jeg SA ikke og mente ikke at alle innvandrere VAR å betrakte som gjester i Norge.

Forøvrig er det stor forskjell på folk som kommer til vårt land med gode intensjoner, skaffer seg en jobb, betaler skatt og deltar i samfunnet kontra dem som kommer for å snylte (iallefall kan en mistenke det). De kommer hit og har aldri en jobb, de lever på norsk uføretrygd. Mange får oppholdstillatetlse siden de har sagt det er livsfarlig for dem å dra tilbake til hjemlandet, men drar allikevel på jevnlige ferier til nettopp dette landet. DA kan en mistenke at det er norske velferdsgoder som trekker og ikke noe annet. De har ingen intensjoner om å gi noe tilbake. Og DA mener jeg det er utakknemlig å motta så mye og så i tillegg klage på ting en er misfornøyd med.

Skrevet

En kjæreste er ingen gjest, men en nær person. Flytter kjæresten inn, så er vedkommende invitert, og blir etterhvert et familiemedlem.

Hvis dere leser nøyere uten å få i forsvar og bli fornærmet, så vil dere skjønne at jeg dro denne sammenligningen mellom å være gjest i et hjem og innvandrer i et fremmed land for å få dere til å tenke. Men dere tenkte feil! Jeg SA ikke og mente ikke at alle innvandrere VAR å betrakte som gjester i Norge.

Forøvrig er det stor forskjell på folk som kommer til vårt land med gode intensjoner, skaffer seg en jobb, betaler skatt og deltar i samfunnet kontra dem som kommer for å snylte (iallefall kan en mistenke det). De kommer hit og har aldri en jobb, de lever på norsk uføretrygd. Mange får oppholdstillatetlse siden de har sagt det er livsfarlig for dem å dra tilbake til hjemlandet, men drar allikevel på jevnlige ferier til nettopp dette landet. DA kan en mistenke at det er norske velferdsgoder som trekker og ikke noe annet. De har ingen intensjoner om å gi noe tilbake. Og DA mener jeg det er utakknemlig å motta så mye og så i tillegg klage på ting en er misfornøyd med.

Jeg prøvde også å få deg til å tenke. Du har ingen rett til å antyde at vi er her for å snylte på samfunnet. Når du trekker fram sammenligningen om gjester så er det naturlig å tolke det slik at vi er gjester og skal ikke kritisere. Du burde lese innleggene litt bedre. For øvrig så lever mange nordmenn på uføretrygd, og jeg tror de kan bli fornærmet hvis du mener at de snylter på samfunnet. Eller kanskje det er forskjell på utseende, de som har det ikke europeiske utseendet er snyltere men ikke andre. Jeg mener fortsatt at du bør skamme deg for dine uttalelser, hvis ikke de kommer av mangel på intelligens.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Jeg prøvde også å få deg til å tenke. Du har ingen rett til å antyde at vi er her for å snylte på samfunnet. Når du trekker fram sammenligningen om gjester så er det naturlig å tolke det slik at vi er gjester og skal ikke kritisere. Du burde lese innleggene litt bedre. For øvrig så lever mange nordmenn på uføretrygd, og jeg tror de kan bli fornærmet hvis du mener at de snylter på samfunnet. Eller kanskje det er forskjell på utseende, de som har det ikke europeiske utseendet er snyltere men ikke andre. Jeg mener fortsatt at du bør skamme deg for dine uttalelser, hvis ikke de kommer av mangel på intelligens.

Det er ikke alle innvandrere som snylter. Det finnes også nordmenn som ytnytter våre felles goder. 'Noen' har ikke samme betyding som 'alle'. virker nesten som om du ikke skjønner forskjellen. At det finnes utlendinger som utnytter norske myndigheters naivitet er vel hevet over enhver tvil. Og at norske borgere også snyter hvis de kan har vi erfart. Noen, men ikke alle! forøvrig er jeg selv uføretrygdet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...