Gå til innhold

Å like en hund...

Anbefalte innlegg

Skrevet

De barna det gjelder, lærer ganske raskt at det er feil å putte avføring i munnen.

Har du noen gang hørt at hunder har lært noe sånt?

Mine hunder har sjeldent puttet bæsj i kjeften, kun som valp, og det er da den lærer, og da er det opp til eier å lære den til å ikke gjøre det!

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mistera

13

• frosken

8

• favn

8

• Prozak

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det var da en veldig generalisering.

Alle som ikke liker dyr, er vel ikke onde. Noen er vel det, og behandler dyr dårlig. Men en behøver ikke være en ond person om en ikke liker dyr!

En kan jo behandle dem på en ok måte selv om en ikke liker dem.

Mitt svar var ikke generaliserende, jeg sa at de personene jeg har truffet på som ikke liker dyr, har vært tvers igjennom onde personer!

Jeg kan bare snakke for meg selv, og ingen andre.

Men i mitt tilfelle så er det sånn... møter nok en dag noen som ikke liker dyr, men som ikke er onde tvers igjenom, men det har jeg tilgode ennå!

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Mitt svar var ikke generaliserende, jeg sa at de personene jeg har truffet på som ikke liker dyr, har vært tvers igjennom onde personer!

Jeg kan bare snakke for meg selv, og ingen andre.

Men i mitt tilfelle så er det sånn... møter nok en dag noen som ikke liker dyr, men som ikke er onde tvers igjenom, men det har jeg tilgode ennå!

'tvers igjennom onde personer'

Det var da voldsomt? Kanskje DU hater mennesker som ikke liker dyr? Det er isåfall ikke helt pent av deg..? Dessuten - kanskje de ikke 'ikke-liker-dyr', men er redd dyr, utrygge på dyr, allergiske og derfor reddde osv.?

For du tenker vel ikke bare på dyremishandlere? Det er ondskapsfullt å mishandle.

Skrevet

Mine hunder har sjeldent puttet bæsj i kjeften, kun som valp, og det er da den lærer, og da er det opp til eier å lære den til å ikke gjøre det!

Kremmmt...! Vi har spesialtrent hund (hjelpehund), og den er perfekt på de fleste andre områder men vi må allikevel passe på at den ikke smaker på hundemøkk. Så dette handler ikke bare om dressur men vel like mye om bla hunderase.

Gjest Liker ikke hund
Skrevet

Mennesker som ikke liker dyr, er onde etter min mening!

Jeg liker andre dyr, bare ikke hunder.

Skrevet

Jeg liker andre dyr, bare ikke hunder.

Hvilken type/rase er denne hunden?

Skrevet

'tvers igjennom onde personer'

Det var da voldsomt? Kanskje DU hater mennesker som ikke liker dyr? Det er isåfall ikke helt pent av deg..? Dessuten - kanskje de ikke 'ikke-liker-dyr', men er redd dyr, utrygge på dyr, allergiske og derfor reddde osv.?

For du tenker vel ikke bare på dyremishandlere? Det er ondskapsfullt å mishandle.

Nå har du da missfortått totalt!

Jeg vet åssen jeg karakteriserer onde mennesker, og du skal være gla du ikke har møtt dem, dypere enn det vil jeg ikke gå inn på her på forumet! JEG har ALL grunn til å misslike de jeg missliker! Uten at du skal stikke nesen din i grunnen!

Du vet ingenting om mine opplevelser, og du vet ingenting om meg! Jeg hater ikke personer UTEN grunn, om de liker dyr eller ikke er grunnløst!

Skrevet

Kremmmt...! Vi har spesialtrent hund (hjelpehund), og den er perfekt på de fleste andre områder men vi må allikevel passe på at den ikke smaker på hundemøkk. Så dette handler ikke bare om dressur men vel like mye om bla hunderase.

Ok, ingen av de hundene jeg noen gang har hatt har gjort dette i "voksen" alder, alle unger spiser bæsj også...

Gjest vært i samme situasjon
Skrevet

Jeg hadde akkurat samme problem en gang, fordi kjæresten jeg fikk hadde en hund som jeg ikke likte. Den luktet forferdelig sterkt, i tillegg til at den var nervøs.

Det er særlig han-hunder som lukter, især med våt pels. Eieren bør tørke godt av den når den har vært ute i regnet eller badet. kanskje du bør holde deg unna hunden når den er våt.

I tillegg bør munnen sjekkes for tannsten, som en annen her har nevnt.

Forholdet mitt til hunden bedret seg noe, fordi jeg valgte å gå litt turer med den alene, og det var igrunnen litt koselig. Veldig glad i den ble jeg aldri, men fikk et mer akseptabelt forhold til den med tiden.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Nå har du da missfortått totalt!

Jeg vet åssen jeg karakteriserer onde mennesker, og du skal være gla du ikke har møtt dem, dypere enn det vil jeg ikke gå inn på her på forumet! JEG har ALL grunn til å misslike de jeg missliker! Uten at du skal stikke nesen din i grunnen!

Du vet ingenting om mine opplevelser, og du vet ingenting om meg! Jeg hater ikke personer UTEN grunn, om de liker dyr eller ikke er grunnløst!

Kanskje noen andre enn du har møtt 'onde mennesker'. F.eks. undertegnede.

Men at du har møtt SÅ mange 'onde mennesker' og at det fører til påstander om at mennesker som ikke liker dyr er onde mennesker ... eller noe slikt --- det er å gå temmelig langt. Og skal jeg ikke stikke nesa mi i det du sier her , vel, da får du la være å si det her!

Skrevet

Hvis en hund merker at en person ikke liker den, så oppfatter de denne personen som sterk. Det er på samme måten en lederhund eller lederulv oppfører seg avvisende overfor flokkmedlemmer. Dette resulterer ofte i at hunden går ut av sitt gode skinn for å smiske for denne personen, fordi den vil holde seg på god fot med en sterk person.

"..............................."

Det er feil.

Skrevet

Ja det er pels overalt, og den sitter i alle stolene...de er skitne, selvsagt

Vår hund får KUN komme opp i sofaen når vi inviterer han opp, aldri ellers. Så lenge han var valp fikk han aldri komme opp der, vi begynte først å invitere han opp når han var ca 1 år, og han skjønner at det er en ting han kun får gjøre når vi sier det og ikke ellers. Kun noen få tilfeller av "trass" der vi så at han gjorde det selv om han visste det ikke er lov. Og soverommet er totalt forbudt område for han. Aldri opp i sengen!

Og ikke rundsleiking i hele ansiktet. Kun når vi vender kinnet til, og "ber om nuss" Høres kanskje fjollete ut, men det var et bevisst valg at vi ber han om det, fordi det er noe en hund instinktivt vil ønske å gjøre. Vi har bare snudd det litt slik at det blir på våre premisser. Uansett hvor glade vi er i hunden vår, så liker verken mannen min eller jeg å bli sleiket på munnen av en hund som nylig har vasket seg bak...

Det å være glad i en hund behøver ikke bety at man skal gjøre alt mulig som man ikke liker.

Men en ting du kan gjøre, er å være den som gir hunden mat. Det er i hundeflokken lederen som spiser først, og bestemmer når de andre hundene (som er i varierende lavere rang) skal få spise. Hundens eier vil nok alltid være lederen i "flokken deres", men du kan på enkle vis - som dette med maten - vise at du er høyere på rangstigen, og dermed få en hund som respekterer det du sier også, ikke bare hva kjæresten din sier. (Jeg har har ikke lest hele tråden, men håper hunden har en grunnleggende oppdragelse...).

Når det gjelder lukten, så er det nok noe som både varierer fra rase til rase og individ til individ. Vår hund lukter faktisk veldig lite, både kroppslukt og ånde er ikke så ille som man vanligvis opplever med hunder. Og det er ikke noe jeg sier fordi jeg lever med hunden og ikke merker det, det er noe andre også har sagt til meg. Selv når den blir våt lukter den ikke slik jeg ofte merker andre våte hunder lukter. Tannhygiene, enten i form av tannpuss, rensing av tenner hos veterinær og/eller at hunden får tørrfor og tyggepinner/"bein" av hud osv. - altså harde ting å tygge på. Dette renser tennene til en viss grad. Hva hunden får å spise generelt har nok noe å si når det gjelder kroppslukten, men mulig dette også er veldig rase-avhengig. Kanskje det også i den forbindelse hjelper at hunden spiser tørrfor, lite "menneskemat" som middagsrester osv. Vår hund får av og til pølse som godbiter, og tørt brød, men ellers er det stort sett bare tørrfor (evt. med surmelk/yoghurt på!), og hunde-godbiter den får. Og lukter altså lite. Men jeg tør ikke si for sikkert at dette er hele forklaringen på svak kroppslukt.

Forresten, jeg "snakker" meg helt bort her. Det jeg skulle si, var at jeg når jeg traff min mann så var jeg VELDIG negativ til hunder og faktisk redd dem, omtrent uansett størrelse. Skjønte ikke hunders signaler og kroppsspråk, og følte meg generelt ukomfortabel i nærheten av hunder. Mannen min hadde ingen hund, men et stort ønske om å få seg en. Disse planene ble lagt på is, og i mellomtiden forsøkte han å lære meg mer om hunder. Jeg var helt klar på at jeg ville lære, ville forsøke, men at jeg IKKE ville ha en hund i hus dersom jeg ikke ble komfortabel med de. Men det gikk seg til etter hvert, og etter et par års tid anskaffet vi oss vår hund. Han er nå drøyt 2 år :-) Så man kan forandre seg, om man vil, og blir møtt med forståelse og litt informasjon, som gjør det hele litt greiere. Det er i alle fall min erfaring. :-)

Lykke til!

Skrevet

Nei, det er det ikke.

".........................."

Enig med Prozak :-)

Skrevet

Kanskje noen andre enn du har møtt 'onde mennesker'. F.eks. undertegnede.

Men at du har møtt SÅ mange 'onde mennesker' og at det fører til påstander om at mennesker som ikke liker dyr er onde mennesker ... eller noe slikt --- det er å gå temmelig langt. Og skal jeg ikke stikke nesa mi i det du sier her , vel, da får du la være å si det her!

Jeg sa, de JEG har møtt... har aldri møtt med!

Det var dessuten ikke meg det var snakk om her, men jeg sa bare at de jeg har møtt som ikke liker dyr i det hele tatt er onde mennesker, og ja jeg har faktisk møtt endel, men ikke mange hundre som du antyder!

Det var DU som trakk meg på banen der du sa at JEG hater de som ikke liker dyr, men det gjør jeg altså ikke!

Skrevet

Vår hund får KUN komme opp i sofaen når vi inviterer han opp, aldri ellers. Så lenge han var valp fikk han aldri komme opp der, vi begynte først å invitere han opp når han var ca 1 år, og han skjønner at det er en ting han kun får gjøre når vi sier det og ikke ellers. Kun noen få tilfeller av "trass" der vi så at han gjorde det selv om han visste det ikke er lov. Og soverommet er totalt forbudt område for han. Aldri opp i sengen!

Og ikke rundsleiking i hele ansiktet. Kun når vi vender kinnet til, og "ber om nuss" Høres kanskje fjollete ut, men det var et bevisst valg at vi ber han om det, fordi det er noe en hund instinktivt vil ønske å gjøre. Vi har bare snudd det litt slik at det blir på våre premisser. Uansett hvor glade vi er i hunden vår, så liker verken mannen min eller jeg å bli sleiket på munnen av en hund som nylig har vasket seg bak...

Det å være glad i en hund behøver ikke bety at man skal gjøre alt mulig som man ikke liker.

Men en ting du kan gjøre, er å være den som gir hunden mat. Det er i hundeflokken lederen som spiser først, og bestemmer når de andre hundene (som er i varierende lavere rang) skal få spise. Hundens eier vil nok alltid være lederen i "flokken deres", men du kan på enkle vis - som dette med maten - vise at du er høyere på rangstigen, og dermed få en hund som respekterer det du sier også, ikke bare hva kjæresten din sier. (Jeg har har ikke lest hele tråden, men håper hunden har en grunnleggende oppdragelse...).

Når det gjelder lukten, så er det nok noe som både varierer fra rase til rase og individ til individ. Vår hund lukter faktisk veldig lite, både kroppslukt og ånde er ikke så ille som man vanligvis opplever med hunder. Og det er ikke noe jeg sier fordi jeg lever med hunden og ikke merker det, det er noe andre også har sagt til meg. Selv når den blir våt lukter den ikke slik jeg ofte merker andre våte hunder lukter. Tannhygiene, enten i form av tannpuss, rensing av tenner hos veterinær og/eller at hunden får tørrfor og tyggepinner/"bein" av hud osv. - altså harde ting å tygge på. Dette renser tennene til en viss grad. Hva hunden får å spise generelt har nok noe å si når det gjelder kroppslukten, men mulig dette også er veldig rase-avhengig. Kanskje det også i den forbindelse hjelper at hunden spiser tørrfor, lite "menneskemat" som middagsrester osv. Vår hund får av og til pølse som godbiter, og tørt brød, men ellers er det stort sett bare tørrfor (evt. med surmelk/yoghurt på!), og hunde-godbiter den får. Og lukter altså lite. Men jeg tør ikke si for sikkert at dette er hele forklaringen på svak kroppslukt.

Forresten, jeg "snakker" meg helt bort her. Det jeg skulle si, var at jeg når jeg traff min mann så var jeg VELDIG negativ til hunder og faktisk redd dem, omtrent uansett størrelse. Skjønte ikke hunders signaler og kroppsspråk, og følte meg generelt ukomfortabel i nærheten av hunder. Mannen min hadde ingen hund, men et stort ønske om å få seg en. Disse planene ble lagt på is, og i mellomtiden forsøkte han å lære meg mer om hunder. Jeg var helt klar på at jeg ville lære, ville forsøke, men at jeg IKKE ville ha en hund i hus dersom jeg ikke ble komfortabel med de. Men det gikk seg til etter hvert, og etter et par års tid anskaffet vi oss vår hund. Han er nå drøyt 2 år :-) Så man kan forandre seg, om man vil, og blir møtt med forståelse og litt informasjon, som gjør det hele litt greiere. Det er i alle fall min erfaring. :-)

Lykke til!

Tusen takk, informasjon er absolutt nyttig. (Der er ikke kjæresten så flink, det har vært slitsomt å prøve og feile, og bli forvirret, men det er nå hans måte å takle ting på)

Egentlig hadde jeg ønsket meg en hund (en vanlig, STOR hund) hvis jeg hadde bodd på landet og ikke i by.

Takk for hjelpen, jeg skal neste gang prøve å være den som ordner opp når bikkja leggger seg i senga, som h*n nå vet at h*n ikke får lov til pga. meg.

Skrevet

Et av de mest ondskapsfulle menneskene jeg har møtt var katteelsker av rang.

Det var bare mennesker hun hatet...

Å elske dyr gjør deg ikke nødvendigvis til et bra menneske, å ikke like et dyr gjør deg ikke nødvendigvis til et dårlig menneske.

DET_var kloke ord!

Skrevet

Ja, de lærer det faktisk om eieren tar seg bryet med å lære dem det.

Alle hunder er ikke like. Alle hunder er ikke like lette å lære opp. Og særlig når det gjelder sånne ting som man sjelden tar dem på fersken med, er det vanskelig å lære dem.

Skrevet

DET_var kloke ord!

Hm, er du litt ironisk, eller bare enig?

Syns i ettertid at det jeg skrev var litt _for_ selvfølgelig :-)

Ellers da, står til?

Skrevet

Hm, er du litt ironisk, eller bare enig?

Syns i ettertid at det jeg skrev var litt _for_ selvfølgelig :-)

Ellers da, står til?

Bare enig, og ikke ironisk. Og selv om både du og jeg ser selvfølgeligheten i det du skrev, så er det tydelig at ikke alle gjør det. Og det er igrunn mere skremmende enn en sinna hund;-)

Ellers så er alt på det jevne, verken dype daler eller de høyeste topper. Og da bør en jo være fornøyd:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...