Gjest gomle Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Jeg har en datter som blir fire år om en uke. Hun har enda ikke blitt tørr. For ca 2 mnd siden ville hun slutte med bleie, og så lenge hun går med truse bæsjer hun alltid på do. Men tissingen er et problem. Hun skvetter i buksa mange ganger om dagen, og minst en gang om dagen tisser hun seg helt ut. Om natten har hun fremdeles bleier. Hun "tripper" gjerne litt når hun skal tisse, men hvis vi spør om hun skal tisse, så skal hun ikke det, men like etterpå tisser hun på seg, eller iallfall skvetter på vei til do. Vi tvinger henne med på do noen ganger, og da tisser hun, men tvang føles ikke som noen god løsning i det lange løp. Når vi skal bort godtar hun å ha på bleie, og da hender det faktisk at hun bæsjer i den også, og tisser gjør hun iallfall. Men helst vil hun ikke ha bleie, hun gråter sårt når jeg foreslår det. Jeg aner ikke hvordan vi skal håndtere situasjonen. Skal vi tvinge henne til å ha på bleie? (Da kommer hun vel også til å bæsje i den, så dermed blir det et skritt i feil retning). Vi blir sinte og oppgitt, men hverken kjeft eller ros (har prøvd klistremerker) ser ut til å hjelpe. Vi vet jo ikke om hun virkelig kan noe for at hun tisser på seg. Jeg håper at du som fagperson har noen gode råd til hvordan vi best kan hjelpe henne til å bli tørr. Kan legge til at hun har to større brødre (5 og 7 år) som hun har et godt forhold til, og at hun er en blid og harmonisk unge. Har ikke opplevd skilsmisse eller andre opprivende ting i livet sitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/158993-jente-p%C3%A5-straks-fire-som-tisser-p%C3%A5-dagen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poriot Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Jeg er ingen fagperson, men velger å svare deg allikevel. Vi har slitt med det samme tidligere hos vår yngste sønn. Prøvde det samme som dere har gjort, men masse ros og oppmuntring, samt belønning. Ingenting hjalp. Vi innførte faste do-rutiner og da gjorde han i fra seg på do, men tok aldrig ansvar alene. Han var i likhet med din datter fast bestemt på at han ikke skulle ha bleie på seg. Men etter et par månder ga vi opp, og satte på han bleie igjen og lot det hele bero. Vet du, etter to uker begynte han å si i fra at han måtte på do, slik at vi kunne hjelpe han av med bleien så han fikk gjort i fra seg. Jeg tror i etterkant (vet ikke sikkert) at han i den perioden vi holdt på å styre, sa nei til bleie fordi vi forventet dette av han. Og ja han gråt den dagen han havnet i bleier igjen, men det gikk fort over. Prøver å si at vi lenge hadde snakket om bleieslutt over for han, og at han sa ja til å slutte med bleier selv om han egentlig ikke var klar for det selv. Da han fikk på bleie igjen og det hele roet seg ned noen uker, ja så fikk han roet seg ned og tatt sin egen besluttning om at tiden var inne for å slutte med bleier, og da gikk det fint. Det hørte med til skjeldenheten at han valgt den enekleste løsningen å gjøre fra seg i bleien selv om han brukte dette en uke eller to lenger enn han strengt tatt behøvde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/158993-jente-p%C3%A5-straks-fire-som-tisser-p%C3%A5-dagen/#findComment-1027001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siri Harket, uroterapeut Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Hei Beklager sen tilbakemelding!Det er ikke så lett å vite hva man skal gjøre med barn som ikke er eldre enn din datter er.Hun er bare fire år. Når det gjelder tiden for at barn forventes tørre, så er det individuelt. Det man også vet er at natten oftest blir senere tørr enn dagen.I den alderen kan barn også klare å tisse på "kommando" dvs at de kan gå på toalettet å tisse uten at blæren er full. Jeg tror kanskje det viktigste dere kan prøve på er å innøve litt faste dovaner. Dvs at hun følges til do 4-6 ganger pr dag, om det er mulig¨å gjennomføre.Dersom hun går i barnehage er det mulig de har faste rutiner på dette. For at det ikke skal føles som tvang, og at det bare blir mas kan det kanskje være en ide å ha et skjema hvor hun setter på en form for klistremerker ved hvert do besøk. pass også på at hun har en god sittestilling på do, gjerne en skammel under føttene så hun får god støtte under lårene når hun sitter. I noen stuuasjoner kan det f. eks brukes en truse med isydd innlegg. Disse kjøpes hos bandagist og heter Ganmill truse. Uansett så er det viktig at det ikke bare blir mas rundt dette, og du tenker veldig riktig rundt det at det ikke skal føles som tvang. Hun vil nok snart oppleve at hun selv får mer kontroll over dette, men det kan være viktig med deres påminnelser en periode.Husk hun er bare fire år.Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/158993-jente-p%C3%A5-straks-fire-som-tisser-p%C3%A5-dagen/#findComment-1036487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.