Gå til innhold

Egenmelding

Gjest vil være frisk

Anbefalte innlegg

Gjest vil være frisk
Skrevet

Jeg har vært sjuk i fire dager nå. Feber og det som hører med en kraftis forkjølelse. Syns ikke det er vits i å gå til legen, for går nok over snart. Men hvor lenge varer egenmelding? Er det tre virkedager eller tre dager utifra kalenderen? For søndag er jo "fridag" og selv om jeg var syk da, skulle jeg jo uansett ikke jobbet.

Håper noen kan hjelpe meg! Takk.

Skrevet

Tre kalenderdager fra første virkedag du var syk. Siden du ikke var borte på fredag, så teller ikke søndag med.

Skrevet

Tre kalenderdager fra første virkedag du var syk. Siden du ikke var borte på fredag, så teller ikke søndag med.

Det kommer an på om bedriften du jobber i er IA-bedrift (Inkluderende Arbeidsliv) eller ikke.

Er den det, er reglene 8 kalenderdager. _Da_ teller helgen med..

Om ikke bedriften er IA-bedrift, er det 3 kalenderdager (uten helg)

Skrevet

3 dager fra første fraværsdag på jobben. Det var vel i går? Da har du t.o.m. i morgen før du trenger sykmelding.

Skrevet

Hvis du hadde arbeidsdag på lørdag, som jeg leser ut fra innlegget ditt, og du var syk da, så teller søndagen med. Altså du må ha sykmelding fra lege fra og med i dag. Hvis du derimot hadde første fraværsdag fra jobb i går, kan du være hjemme på egenmelding til og med i morgen...hvis du da ikke jobber i en IA-bedrift, som gir 8 egenmeldingsdager på rad (her teller også lørdag og søndag med).

Gjest vil være frisk
Skrevet

Men jeg var borte på lørdag, hadde fri søndag, ikke jobbdag igår og borte idag..

Gjest vil være frisk
Skrevet

Det kommer an på om bedriften du jobber i er IA-bedrift (Inkluderende Arbeidsliv) eller ikke.

Er den det, er reglene 8 kalenderdager. _Da_ teller helgen med..

Om ikke bedriften er IA-bedrift, er det 3 kalenderdager (uten helg)

Er du sikker på at helgen ikke teller? Var borte lørdag, fri søndag, jobbfri igår og borte idag. En annen som svarte på innlegget mitt sier det gjelder tre kalenderdager uansett tror jeg.. Hva er riktig?!

Skrevet

Men jeg var borte på lørdag, hadde fri søndag, ikke jobbdag igår og borte idag..

Hvis du hadde arbeidsdag lørdag, så teller den som første virkedag du var syk. Da gjelder egenmeldingen for lørdag, søndag og mandag - hvis ikke bedriften er med i IA, som en annen her skrev. Da er det andre regler.

Skrevet

Er du sikker på at helgen ikke teller? Var borte lørdag, fri søndag, jobbfri igår og borte idag. En annen som svarte på innlegget mitt sier det gjelder tre kalenderdager uansett tror jeg.. Hva er riktig?!

Alt jeg vet er at jeg i min jobb (man-fre) ikke kan være hjemme med egenmelding både fredag og mandag, fordi det telles som fire dager!

Teksten nedenfor er sakset fra folketrygdloven § 8-24 (lovdata.no):

Egenmelding kan nyttes for opptil tre kalenderdager om gangen. Fravær fra en arbeidsøkt som strekker seg over et døgnskille, skal regnes som en egenmeldingsdag. Ved nytt sykefravær innen 16 kalenderdager regnes tidligere fraværsdager uten legeerklæring med.

Varer arbeidsuførheten utover de tre kalenderdagene egenmelding er nyttet, kan arbeidsgiveren kreve legeerklæring. Dersom arbeidstakeren ikke legger fram legeerklæring, faller retten til sykepenger bort for egenmeldingsperioden. Dette gjelder likevel ikke hvis arbeidstakeren har vært forhindret fra å søke lege og det er godtgjort at han eller hun har vært arbeidsufør fra et tidligere tidspunkt.

Skrevet

Helgen teller med i egenerklæringen. Har dere bare rett på 3 dager, blir det lørdag, søndag, mandag.

Skrevet

Skynd deg av sted til legevakten og få sykmelding! Hvis dere har rett til egenmelding kun i 3 dager, så er den utløpt nå!

God bedring!

Gjest takk for svar, skal huske 3 dager nå :)
Skrevet

Jeg fikk ikke surra meg til legen så da blir det en ubetalt dag da.. jaja man overlever da det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...