Gå til innhold

Sosionom-studiet

Gjest this is a signature

Anbefalte innlegg

Skrevet

1)Er det hardt?

2)Hvilke fag består det av?

3)Er det flere muligheter etterpå?

4)Er det lett å få seg jobb med en slik utdanning idag?

Takk for svar

Skrevet

Du kan gå inn på sidene til samordna opptak og finne info der, der er det linker til skoler som har dette studiet...

Forøvrig så var snittet i år på godt over 4 så da bør du ha gode karrakterer for å komme inn neste år.

Dessuten bør du være intressert i mennesker, det å hjelpe osv...

Gjest sosionom i vest
Skrevet

1)Er det hardt?

Det kommer an på hvor skarp du er i hodet , det ;-) Det første året er nokså hardt, fordi det er innføring i all mulig terori. Andre året glir lettere, samt at det består av et halvt års praksis - og tredje er igjen nokså hardt fordi det er siste innspurt. Jeg vil si at ja, studiet er krevende og skal være nokså oppegående for å ta det. Vi var 110 da jkeg begynte. Da jeg sluttet var vi 75 igjen. Noen hoppet av, noen fant ut det ble for ahrdt eller at det ikke passet for dem, og noen strøk.

I tillegg vil jeg gjøre deg obs på at psykologi-timene kan være nokså harde, da de tar opp tema du kan møte på i jobb siden. Dersom du selv sliter med noe alvorlig mens du tar studiet, kan dette være svært utfordrende.

Psykologi, sosialpolitikk, jus, sosialt arbeid(praktisk fag), barnevern, sosialmedisin, ...husker ikke alle fagene lenger, men dette er noen av dem.

Tenker du på videreutdanning? Ja, det finnes muligheter til videreutdanning. Du kan bli følgende: Psykisk helsearbeider, familieterapeut, annen type terapeut, ...etc. Alt det som dreier seg om videreutdanning for å jobbe direkte og terapeutisk med mennesker, heter å bli "klinisk Sosionom".

Det er så som så. Det er nå 5 år siden jeg var ferdig utdannet, og jeg var heldig. Fikk en utrolig bra jobb med en gang, men en lønn langt over typisk begynnerlønn.

Jeg vet om flere nyutdannede som i dag sliter litt med å få jobb. Men det kommer an på hvilken by du befinner deg i. jeg selv befinner meg i en by der det utdannes sosionomer, og følgelig er det mange om beinet.

Prøv å jobbe litt ved siden av studiet. Det gir deg et lite fortrinn til senere jobb etter endt studie.

Ellers er det mange mulighet for hvor du kan jobbe, her er noen av dem:

Trygdekontor, sosialkontor (typisk sted for nyutdannede),bestillerkontor, aetat, kriminalomsorgen, fengsler, barnevernet, private institusjoner, familievernkontor, etc etc...

Håper dette var til noe hjelp.

Spør igjen hvis det er noe.

Hilsen en sosionom i vest

Gjest sosionom i vest
Skrevet

1)Er det hardt?

Det kommer an på hvor skarp du er i hodet , det ;-) Det første året er nokså hardt, fordi det er innføring i all mulig terori. Andre året glir lettere, samt at det består av et halvt års praksis - og tredje er igjen nokså hardt fordi det er siste innspurt. Jeg vil si at ja, studiet er krevende og skal være nokså oppegående for å ta det. Vi var 110 da jkeg begynte. Da jeg sluttet var vi 75 igjen. Noen hoppet av, noen fant ut det ble for ahrdt eller at det ikke passet for dem, og noen strøk.

I tillegg vil jeg gjøre deg obs på at psykologi-timene kan være nokså harde, da de tar opp tema du kan møte på i jobb siden. Dersom du selv sliter med noe alvorlig mens du tar studiet, kan dette være svært utfordrende.

Psykologi, sosialpolitikk, jus, sosialt arbeid(praktisk fag), barnevern, sosialmedisin, ...husker ikke alle fagene lenger, men dette er noen av dem.

Tenker du på videreutdanning? Ja, det finnes muligheter til videreutdanning. Du kan bli følgende: Psykisk helsearbeider, familieterapeut, annen type terapeut, ...etc. Alt det som dreier seg om videreutdanning for å jobbe direkte og terapeutisk med mennesker, heter å bli "klinisk Sosionom".

Det er så som så. Det er nå 5 år siden jeg var ferdig utdannet, og jeg var heldig. Fikk en utrolig bra jobb med en gang, men en lønn langt over typisk begynnerlønn.

Jeg vet om flere nyutdannede som i dag sliter litt med å få jobb. Men det kommer an på hvilken by du befinner deg i. jeg selv befinner meg i en by der det utdannes sosionomer, og følgelig er det mange om beinet.

Prøv å jobbe litt ved siden av studiet. Det gir deg et lite fortrinn til senere jobb etter endt studie.

Trygdekontor, sosialkontor (typisk sted for nyutdannede),bestillerkontor, aetat, kriminalomsorgen, fengsler, barnevernet, private institusjoner, familievernkontor, etc etc...

Glemte å nevne at mange sosionomer selvsagt jobber i psykiatrien :-)

Mange spennende felt for oss, skjønner du.

Skrevet

For å ta det siste om det er lett å få jobb ?

Jeg tar nå vernepleiutdanning der vi i går fikk lagt frem en statistikk. Det var der sagt at de i fremtiden ville ha stort behov for vernepleiere, ergoterapeuter og ernæringsfysiologer. Men at barnevernspedagoger og sosionomer vil kunne slite litt med å få jobb. Sykepleiere og leger ble det utdannet nok til.

Skrevet

1)Er det hardt?

Hva er forskjellen på barnevernspedagog og sosionom? Er dette et enklere studie?

Vet ikke om jeg gidder å slite med studiet. Slutta på sykepleien fordi jeg ikke trivdes, og slet faglig. Ikke at jeg leste så mye da..Ukonsentrert av mange grunner

Gjest sosionom i vest
Skrevet

Hva er forskjellen på barnevernspedagog og sosionom? Er dette et enklere studie?

Vet ikke om jeg gidder å slite med studiet. Slutta på sykepleien fordi jeg ikke trivdes, og slet faglig. Ikke at jeg leste så mye da..Ukonsentrert av mange grunner

En slapp holdning er aldri et godt utgangspunkt. Kanskje du skulle bare jobbe i butikk e.l en periode, til du får motivasjonen tilbake?

Bv-ped og sosionom er nokså forskjellige i og med at bv-ped rettes mer direkte mot barn. Sosionomer jobber mer med hele spekteret - hele familien.

Tar du bv-ped så vil du kunne jobbe på en del tilsvarende som sosionom, men begrenset. Sosionomer har flere muligheter.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...