Gå til innhold

Kristen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil det si å være kristen?

Hvem kaller seg kristen? I hvilke kirkesamfunn kaller medlemmer seg kristne? Pinsevenner, statskirka, mormoner? Hvem flere?

Skrevet

Det du kaller statskirka, er Den norske lutherske statskirke, altså lutheranere. Mormonerne er populærnavnet på "Jesu Kristi Kirke av de siste dagers hellige".

Adventister, katolikker, lestadianere, Frelsesarmeen, Livets Ord, Jehovas vitner, Frikirken, Smiths venner, Baptistsamfunnet.....

Lista er ikke full, det var de jeg kom på i farta

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Det du kaller statskirka, er Den norske lutherske statskirke, altså lutheranere. Mormonerne er populærnavnet på "Jesu Kristi Kirke av de siste dagers hellige".

Adventister, katolikker, lestadianere, Frelsesarmeen, Livets Ord, Jehovas vitner, Frikirken, Smiths venner, Baptistsamfunnet.....

Lista er ikke full, det var de jeg kom på i farta

pinsevenner kanskje??

gud bedre hvor mange sekter som fins...

Skrevet

pinsevenner kanskje??

gud bedre hvor mange sekter som fins...

'7.dags adventister' også kanskje?

Skrevet

Det er ørti kirkesamfunn rundt om i verden som betegner seg kristne.

Det største kirkesamfunnet er sannsynligvis den katolske kirke. (Paven, Roma) På den "andre siden" har man alle de protestantiske kirkesamfunnene (Martin Luther, reformasjonen - f.eks. den norske statskirken)

Så har man gresk-ortodoks, russisk-ortodoks, Church of England, pinsevenner, adventister, Jesu kristi kirke av de siste dagers hellige (Mormonere) etc. etc

Skrevet

'7.dags adventister' også kanskje?

det er de jeg på kort kalte adventister. Selv vil de helst kalles 7. dags adventister.

Skrevet

det er de jeg på kort kalte adventister. Selv vil de helst kalles 7. dags adventister.

ja sorry, jeg husket ikke du hadde nevnt dem ---lett å gå surr.

Bar lykkelig at jeg ikke er født inn i en sånn sekt, jeg :)

Skrevet

ja sorry, jeg husket ikke du hadde nevnt dem ---lett å gå surr.

Bar lykkelig at jeg ikke er født inn i en sånn sekt, jeg :)

De er ikke de verste. Mitt inntrykk er at de er glade og tålerante.

Da er jeg mere redd for Ludvig Nessa, Pinsevennenes tungetale, Jehovas vitner og lestadianerne. Fanatisme har alltid skremt meg.

Skrevet

Å være kristen betyr at man tror på at Jesus KRISTus er Guds sønn og en del av den hellige treenighet.

Alle som tror på det er kristne. Så finnes det en hel haug med forskjellige kristne kirkesamfunn, som nevnt under her.

Gjest den kristne grunntesen
Skrevet

Å være kristen betyr at man tror på at Jesus KRISTus er Guds sønn og en del av den hellige treenighet.

Alle som tror på det er kristne. Så finnes det en hel haug med forskjellige kristne kirkesamfunn, som nevnt under her.

De fleste kristne vil si at den viktigste tesen (læresetningen) man tror på for å kunne kalle seg kristen, ikke er treenigheten, men det at Jesus var Guds sønn og at han døde for at vi skulle få tilgivelse for våre feiltrinn.

Skrevet

Jeg kaller meg kristen selvom jeg tviler sterkt/tror ikke på mye av det som den kristne religionen står for. Jeg vet ikke om noen herinne har lest om Thomas evangeliet, det tapte evangeliet som ble funnet for ca. 50 år siden. De ideene passer meg bra. Jeg er medlem av folkekirken, døpt og konfirmert i kirken og barna mine også. Jeg har den kulturelle tilknytningen til kirken som trenges til å kalles kristen. Jeg tror overhodet ikke at 'Den hellige ånd' befruktet Jomfru Maria, jeg tror ikke at Jesus gikk på vannet (hvis ikke det var is på vannet), jeg tror ikke at han vekket de døde til live igjen og jeg tror ikke at han døde på en annen måte enn andre mennesker. Jeg tror at han var meget begavet mann, jeg tror at han helbredet mange med sine spesielle kunnskaper, jeg tror at han var klok og diplomatisk i sin fremtreden og at disiplene elsket han og trodde på det han sa. Jeg tror ikke at han noensinne tenkte seg utviklingen av hans ord og hva de ville komme til å bety for verden i flere tusen år fremover. Jeg tror ikke at han mente i det hele tatt at noen skulle drepes i hans navn. Jeg tror ikke at han gjorde forskjell på kjønn, raser eller religioner, noe som gjør han til et helt spesielt menneske i verdenshistorien. Jeg tror at han hadde intelligens som var noe av det største verden har hatt, men at andre som ikke hadde hans vett har misbrukt hans prekener til de grader.

Skrevet

De fleste kristne vil si at den viktigste tesen (læresetningen) man tror på for å kunne kalle seg kristen, ikke er treenigheten, men det at Jesus var Guds sønn og at han døde for at vi skulle få tilgivelse for våre feiltrinn.

Hva er det å være 'Guds sønn' da?

Og hva var vitsen med å dø for at mennekser senere skulle få tilgivelse??

Skrevet

"del av den hellige treenighet"....

'Den hellige treenighet' høres ut som en tankekonstruksjon og intet annet. Hva mener du det er?

Skrevet

"del av den hellige treenighet"....

'Den hellige treenighet' høres ut som en tankekonstruksjon og intet annet. Hva mener du det er?

Hvis du har tenkt å utfordre min kristentro, har du kommet feil. Jeg er ikke kristen, ikke døpt eller konfirmert, jeg er gift borgerlig og har ikke døpt barna mine.

Selvfølgelig er den hellige treenighet konstruert. Men det man mener er at Jesus er Guds sønn, men samtidig er han Gud. Dette er vel fordi Jesus er mer enn en profet, samtidig som det er et sterkt poeng i kristendommen at det bare finnes en eneste Gud.

Men jeg er som du sikkert sjønner ikke særlig vel bevandret i det her og kan ikke særlig mer enn det jeg har lært på skolen og ved vanlig deltakelse i samfunnet.

Skrevet

Hvis du har tenkt å utfordre min kristentro, har du kommet feil. Jeg er ikke kristen, ikke døpt eller konfirmert, jeg er gift borgerlig og har ikke døpt barna mine.

Selvfølgelig er den hellige treenighet konstruert. Men det man mener er at Jesus er Guds sønn, men samtidig er han Gud. Dette er vel fordi Jesus er mer enn en profet, samtidig som det er et sterkt poeng i kristendommen at det bare finnes en eneste Gud.

Men jeg er som du sikkert sjønner ikke særlig vel bevandret i det her og kan ikke særlig mer enn det jeg har lært på skolen og ved vanlig deltakelse i samfunnet.

Da teller jeg til 2. Kanskje noen kan fortelle hva den 3. part i 'den hellige tre-enighet' er? Ikke med bibelske fraser, men på norsk, plis.

Skrevet

Da teller jeg til 2. Kanskje noen kan fortelle hva den 3. part i 'den hellige tre-enighet' er? Ikke med bibelske fraser, men på norsk, plis.

Gud, Jesus og den hellige ånd.

Står det dårlig til med barnelærdommen ;o)

Skrevet

Gud, Jesus og den hellige ånd.

Står det dårlig til med barnelærdommen ;o)

neida, det der husker jeg også...hehe

Men hva er lissom 'den hellige ånd' da??

Skrevet

Det er han som bl.a gjorde Maria gravid. Og så kom han vel til disiplene 40(?) dager etter oppstandelsen slik at de snakket alle tungemål. LOL, jeg husker ikke mye altså.

Skrevet

Det er han som bl.a gjorde Maria gravid. Og så kom han vel til disiplene 40(?) dager etter oppstandelsen slik at de snakket alle tungemål. LOL, jeg husker ikke mye altså.

gjorde MAria gravid... (Skamme seg skulle han!)

Var ikke det Gud selv da?

Og snakket til disiplene ... vakke det Gud også - for det er jo bare én gud. Eller jobber den ånden for gud, er han sekretær lissom?

Skrevet

Den hellige Ånd er Guds kraft, det som liksom "gjør noe" med menneskene når en ønsker å være en kristen.

Jeg er kristen, og synes at den hellige Ånd er litt diffus og uhåndgripelig...

Gud er skaperen, Jesus er frelseren/Guds stedfortreder på jorda og Ånden er Guds kraft.

Jeg tror at Gud står bak alt liv, at han har skapt alt. Ifølge bibelen gav Gud oss fri vilje og menneskene valgte å følge egne veier istedet for slik Gud ønsket vi skulle leve.

Jesus gav sitt liv og stod opp fra de døde. Hvis en tror på det Jesus sa og ønsker å tilhøre ham, er en kristen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...