Gå til innhold

Kristen

Anbefalte innlegg

Skrevet

gjorde MAria gravid... (Skamme seg skulle han!)

Var ikke det Gud selv da?

Og snakket til disiplene ... vakke det Gud også - for det er jo bare én gud. Eller jobber den ånden for gud, er han sekretær lissom?

Det er jo det vil liksom skal tro da. Den hellige ånd er Gud og Jesus er Gud og da er de jo tre som egentlig er den samme.

Det er bare smørje spør du meg. Men det er det lærer'n trøkka inn i hue på meg på skolen. Likevel fikk hun meg aldri til å tro på det. Bortsett fra når hun sa at jeg var slem og Jesus skulle komme tilbake til jorden og straffe meg. Jeg var 8 år og dritredd :o(

Skrevet

Den hellige Ånd er Guds kraft, det som liksom "gjør noe" med menneskene når en ønsker å være en kristen.

Jeg er kristen, og synes at den hellige Ånd er litt diffus og uhåndgripelig...

Gud er skaperen, Jesus er frelseren/Guds stedfortreder på jorda og Ånden er Guds kraft.

Jeg tror at Gud står bak alt liv, at han har skapt alt. Ifølge bibelen gav Gud oss fri vilje og menneskene valgte å følge egne veier istedet for slik Gud ønsket vi skulle leve.

Jesus gav sitt liv og stod opp fra de døde. Hvis en tror på det Jesus sa og ønsker å tilhøre ham, er en kristen.

Der fikk engel og jeg svaret, Takk.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Den hellige Ånd er Guds kraft, det som liksom "gjør noe" med menneskene når en ønsker å være en kristen.

Jeg er kristen, og synes at den hellige Ånd er litt diffus og uhåndgripelig...

Gud er skaperen, Jesus er frelseren/Guds stedfortreder på jorda og Ånden er Guds kraft.

Jeg tror at Gud står bak alt liv, at han har skapt alt. Ifølge bibelen gav Gud oss fri vilje og menneskene valgte å følge egne veier istedet for slik Gud ønsket vi skulle leve.

Jesus gav sitt liv og stod opp fra de døde. Hvis en tror på det Jesus sa og ønsker å tilhøre ham, er en kristen.

Men da er jo 'den hellige ånd' det samme som 'gud'.

Skjønner absolutt ikke den oppdelingen. Gud er lissom gud (uten at det er noen som forstår hva gud ER) og jesus er en mann som hadde god kontakt oppover. Da er de 2. Nå er kanskje hele gudsbegrepet så misforstått, at det er dumt å prøve å telle i det hele tatt. Personifiseringen av gud gjør at det blir umulig for mange å godta teorien. H*n må iallfall ha DEN harddisken, eller rettere sagt, DEN RAM'en for å 'høre alle bønner'....

Skrevet

Det er jo det vil liksom skal tro da. Den hellige ånd er Gud og Jesus er Gud og da er de jo tre som egentlig er den samme.

Det er bare smørje spør du meg. Men det er det lærer'n trøkka inn i hue på meg på skolen. Likevel fikk hun meg aldri til å tro på det. Bortsett fra når hun sa at jeg var slem og Jesus skulle komme tilbake til jorden og straffe meg. Jeg var 8 år og dritredd :o(

uff, dakkar dorthe, --nok et eksempel på maktmisbruk i guds navn!!!

Håper du har kommet deg....

Skrevet

Men da er jo 'den hellige ånd' det samme som 'gud'.

Skjønner absolutt ikke den oppdelingen. Gud er lissom gud (uten at det er noen som forstår hva gud ER) og jesus er en mann som hadde god kontakt oppover. Da er de 2. Nå er kanskje hele gudsbegrepet så misforstått, at det er dumt å prøve å telle i det hele tatt. Personifiseringen av gud gjør at det blir umulig for mange å godta teorien. H*n må iallfall ha DEN harddisken, eller rettere sagt, DEN RAM'en for å 'høre alle bønner'....

Ja RAM'en eller hva det nå heter, må være av guddommelige dimensjoner :-)

Det er veldig mye jeg ikke kan forstå og ikke kan forklare, men jeg velger likevel å tro det jeg skrev i forrige innlegg. Det finnes så mye fantastisk at det nesten er lettere å tro at Gud står bak enn at alt er blitt til kun tilfeldig!

Det er ikke så nøye med tellingen av "treenighets-delene". For meg er det naturlig å si Gud, Herre eller Jesus når jeg ber - men ikke Hellige Ånd.

Skrevet

gjorde MAria gravid... (Skamme seg skulle han!)

Var ikke det Gud selv da?

Og snakket til disiplene ... vakke det Gud også - for det er jo bare én gud. Eller jobber den ånden for gud, er han sekretær lissom?

Det med sekretær for gud var egentlig ikke så dumt :-)

Men som jeg sa i stad - Ånden er liksom en del av Gud, ikke bare en selvstendig sekretær!

Skrevet

Ja RAM'en eller hva det nå heter, må være av guddommelige dimensjoner :-)

Det er veldig mye jeg ikke kan forstå og ikke kan forklare, men jeg velger likevel å tro det jeg skrev i forrige innlegg. Det finnes så mye fantastisk at det nesten er lettere å tro at Gud står bak enn at alt er blitt til kun tilfeldig!

Det er ikke så nøye med tellingen av "treenighets-delene". For meg er det naturlig å si Gud, Herre eller Jesus når jeg ber - men ikke Hellige Ånd.

egentlig gjør dataverdenens kapasitet det litt lettere å tro på den guddommelige kapasitet!

:)

Skrevet

egentlig gjør dataverdenens kapasitet det litt lettere å tro på den guddommelige kapasitet!

:)

Enig!

Nå må jeg logge av. Holder egentlig på med å lage en natursti for et arrangement for kirka i morgen - for familier. God natt!

Skrevet

uff, dakkar dorthe, --nok et eksempel på maktmisbruk i guds navn!!!

Håper du har kommet deg....

Nei, jeg kom meg aldri av den så jeg er vel en av de minst kristne som finnes.

Skrevet

Da teller jeg til 2. Kanskje noen kan fortelle hva den 3. part i 'den hellige tre-enighet' er? Ikke med bibelske fraser, men på norsk, plis.

De er tre representasjoner av en og samme skikkelse. Gud, Jesus og den Hellige Ånd. Hver har sin "oppgave".

Skrevet

De er tre representasjoner av en og samme skikkelse. Gud, Jesus og den Hellige Ånd. Hver har sin "oppgave".

Du skriver: "De er tre representasjoner av en og samme skikkelse. Gud, Jesus og den Hellige Ånd. Hver har sin "oppgave"."

Hva er forskjellen på 'gud' og 'den hellige ånd' mht. oppgavene? Jesus var jo en tur nede på jorden, og kommuniserte med gud mens han var her nede. Men Ånden og Gud?????

Skrevet

Gud, Jesus og den hellige ånd.

Står det dårlig til med barnelærdommen ;o)

nei, men jeg tenkte ikke så mye over det da jeg var barn. Bare lagret ordene, som nå høres litt rare ut.

Skrevet

Hva er det å være 'Guds sønn' da?

Og hva var vitsen med å dø for at mennekser senere skulle få tilgivelse??

"Hva er det å være 'Guds sønn' da?"

Tror det er vanskelig å tolke den teksten annet enn bokstavlig.

"Og hva var vitsen med å dø for at mennekser senere skulle få tilgivelse??"

Ingen av oss er feilfrie. Skulle Gud renske bort all ondskap, hadde alle mennesker også gått med i "dragsuget". Så utsetter han heller det problemet, antagelig fordi vi alle litt uforskyldt har fått mer eller mindre dragning mot ondskap (arvesynd). Vi (de aller, aller fleste av oss) ønsker jo tross alt ikke å være onde, men ofte "krøller" det seg til for oss.

Jødene hadde en pakt med Gud der de ofret av det mest verdifulle de hadde (vanligvis noe av det beste av husdyrene sine). Det vil si at de da satte Gud foran alt annet i tilværelsen og således ville "nærme" seg Gud og hans godhet. Det var en måte å tekkes Gud på, å be om tilgivelse for det de hadde gjort av gale handlinger. Jødene betraktet lammene som uskyldsrene og ofret noen av dem til Gud. Bedre gave kunne de ikke gi, siden Gud så intenst og nidkjært skydde ondskap og alt som kunne symbolisere ondskap.

Med tiden utviklet det seg en slags loviskhet blandt mange jøder. Tankene deres var ikke så opptatt av rettferdighet og god levemåte. De ble hyklere, fulgte sin tros forskrifter, mens

hjertet deres var mer fylt av det motsatte. Typisk eksempel var de skinnhellige fariseerne som fikk kvass kritikk av Jesus.

Tilhengerene av ham måtte til gjengjeld godta at det ikke var holdt å følge lover å forskrifter: oppriktig tro ble det helt avgjørende. Tilhengere av Kristus i Lilleasia (nå Tyrkia) ble kalt kristne. Senere spredde bruken av denne betegnelsen seg over alt.

Kristne tror at Jesus er eneste voksne person som aldri gjorde noe galt. Han ble kalt

"lammet" - en helt gjennom rettferdig og uskyldsren person. Så feilfri greier vi andre ikke være. Med ham ble kravet om offergaver til Gud tatt bort. Da skulle ingen tro at ofring holdt

overfor Gud. De måtte tro oppriktig.

Jødene betalte for sine feiltrinn med offergaver til Gud og ble tilgitt da. Jesus gjennom gikk grusom tortur - ble prøvet til det ytterste, men gav likevel ikke opp. Han tok på seg skylden for all mulig menneskelig ondskap, men var selv feilfri. Dermed ble Jesus et offer til Gud og betalte det vi andre egentlig skulle ha betalt ved ofringer.

I følge Jesus er forutsetningen for hans offer at vi tror hans ord oppriktig (og ikke levemåten) og setter Gud forran alt mulig annet i tilværelsen. Hans liv ble et eksempel til etterfølgelse for kristne. Vi greier nok ikke å gjenneomgå alt det Jesus gjorde. Men god levemåte må etterstrebes (en følge av oppriktig tro).

Når vi feiler (ikke til å unngå helt for noen) skal vi av helt oppriktig hjerte be om tilgivelse og rydde opp den ugagn vi måtte ha gjort overfor andre. Tilgivelsen fra Gud er dermed avhengig av en oppriktig tro og dermed unnslippe det Gud en gang må gjøre for å ta bort ondskapen på kloden.

Skrevet

Du skriver: "De er tre representasjoner av en og samme skikkelse. Gud, Jesus og den Hellige Ånd. Hver har sin "oppgave"."

Hva er forskjellen på 'gud' og 'den hellige ånd' mht. oppgavene? Jesus var jo en tur nede på jorden, og kommuniserte med gud mens han var her nede. Men Ånden og Gud?????

Aner ikke :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...