Gå til innhold

Fyllte ut donorkortet mitt i dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du gjort det?

Jeg har tenkt på det en stund. Vært klar på det at jeg ønsker å donere vekk det som evnt. kan brukes hvis noe skulle skje. Har opplevd at unge mennesker går bort så altfor tidlig, og har en svigerfar som er hjertetransplanert

Men så fikk jeg spørsmålom donasjon til medisinsk forskning, og der ble jeg mer usikker. Greitt å donere for å redde liv direkte, men for forskning?? Jeg vet ikke akkurat jeg. Det virker så meningsløst at hjertet skal havne i en sekk merket; spesialavfall...liksom.

noen meninger?Hva har du gjort? Vil du donere?

Skrevet

Jeg har et utfylt donorkort i lommeboka.

Syns det er riktig å gjøre noe for å redde noen andre, når jeg i det tilfellet likevel ikke vil ha bruk for det selv.

Skrevet

Donorkortet ligger synlig i lommeboka, og mine nærmeste er informert. Kommer vel ikke til å donere bort noe mens jeg lever, men når jeg er død kan de gjøre hva de vil med den skranglete skrotten.

Skrevet

Donasjon til forskning redder også liv, men indirekte.

Husk ellers å informerer dine nærmeste om din avgjørelse. Uansett donorkort vil de få spørsmål dersom det skulle bli aktuelt. Har man diskutert på forhånd blir avgjørelsen litt lettere for de etterlatte.

Donorkortet er ikke et juridisk dokument, det gir bare uttrykk for ens ønske.

Skrevet

Donasjon til forskning redder også liv, men indirekte.

Husk ellers å informerer dine nærmeste om din avgjørelse. Uansett donorkort vil de få spørsmål dersom det skulle bli aktuelt. Har man diskutert på forhånd blir avgjørelsen litt lettere for de etterlatte.

Donorkortet er ikke et juridisk dokument, det gir bare uttrykk for ens ønske.

Jepp, de er informert ja.Også om mitt standpunkt til medisinsk forskning.

Skrevet

Jepp, de er informert ja.Også om mitt standpunkt til medisinsk forskning.

Flott! Selv om jeg selvsagt håper det aldri blir aktuelt.

Skrevet

Jeg har donorkort i lommeboka ja.

Har også fått samboeren og min mor til og fylle ut.

Jeg tenker som så at jeg hadde blitt ufattelig takknemlig hvis et donororgan kunne reddet meg eller en av mine kjære, og da bør og kan jeg donere vekk mine egne organer hvis jeg skulle omkomme.

Skrevet

Ja det har jeg gjort, for lenge siden.

Vi har donorkort i lommeboka både datter på 15, gubben og jeg.

Hva de får brukt min døde kropp til får bli et spørsmål for de som ska ha noe med den å gjøre. Foskning eller noe annet blir ett fett for meg.

Mannen er av den samme oppfatning.

Datteren sier hun gjerne vil ha nye organer hvis hu skulle trenge det noen gang, og vil også gi bort til noen som trenger det, hvis hun skulle bli utsatt for en ulykke e.l. (Måtte Gud forby...)

Skrevet

Hvor får man donorkort fra? I sommer tenkte jeg nemlig på dette, og fant ut at jeg gjerne ville bli organdonor. Har sagt det til min mor, da, men vil gjerne få tak i donorkort også.

Skrevet

Nei, eg har bestemt meg imot det.

Synd at vi som ikkje vil gis bort kan fylle ut eit slikt kort også.

Skrevet

Nei, eg har bestemt meg imot det.

Synd at vi som ikkje vil gis bort kan fylle ut eit slikt kort også.

Dersom du virkelig mener dette, kan du lett løse det med å fylle ut en lapp med beskjed om at du ikke ønsker å donere og legge i lommeboken.

Skrevet

Ville det, ønske det, men gjøre det...

Har ikke kommet så langt. Ren sløvskap.

Skrevet

Ja, jeg har et slikt donorkort, samt at jeg har informert alle mine nærmeste.

Jeg har ikke bruk for mine organer etter min død.

Men til forskning? Hm det har jeg ikke tenkt på.

Skrevet

Ja, jeg har fylt ut donorkort - og har det i lommeboka.

Kan noe brukes når jeg legger på røret, så er det bare å forsyne seg. Jeg har uansett ikke bruk for det da.

Skrevet

Hvor får man donorkort fra? I sommer tenkte jeg nemlig på dette, og fant ut at jeg gjerne ville bli organdonor. Har sagt det til min mor, da, men vil gjerne få tak i donorkort også.

Hos oss lå de fremme på legekontoret i en liten brosjyre. Selve kortet er stanset ut og det er veldig enkelt å fylle det ut. Så vidt jeg vet finnes det ikke noe dataregistrering av slikt samtykke, enda...eller>?

Skrevet

Dersom du virkelig mener dette, kan du lett løse det med å fylle ut en lapp med beskjed om at du ikke ønsker å donere og legge i lommeboken.

... sant nok :)

Skrevet

Jeg har sagt til mine nærmeste at jeg vil donere. MEN - jeg vet ikke jeg bare tør ikke skrive på et sånt kort, vet ikke hvorfor men får litt panikk. Har ingen forklaring på hvorfor.

Skrevet

Ja, jeg har et slikt donorkort, samt at jeg har informert alle mine nærmeste.

Jeg har ikke bruk for mine organer etter min død.

Men til forskning? Hm det har jeg ikke tenkt på.

Jeg har faktisk motforestillinger mot donasjon til forskning (jeg hadde sikkert vært en interessant studie, eller forresten, jeg gjør nok meg selv i overkant spennende i mitt eget hode) fordi jeg synes forskningen ikke er like viktig som det å redde liv der og da. Forskning kan brukes og misbrukes, og det er et større minefelt for meg. Dessuten blir liket (skal jeg virkelig bli et lik en gang - uforståelig, egentlig) mer maltraktert i de tilfeller. Så donasjon, ja, forskning, nei.

Skrevet

Jeg har sagt til mine nærmeste at jeg vil donere. MEN - jeg vet ikke jeg bare tør ikke skrive på et sånt kort, vet ikke hvorfor men får litt panikk. Har ingen forklaring på hvorfor.

Sånn har jeg det også. Det blir påtrengende og litt for nært å skulle se dette kortet i lommeboken hele tiden. Men jeg håper de treffer mine nærmeste pårørende raskt dersom jeg for eksempel omkommer i en ulykke (og de ønsker organene mine). Mine pårørende vet at jeg ønsker at organene blir gitt til andre.

Skrevet

Jeg har fylt ut donorkort - selvsagt har jeg det. Hvis mine organer kan brukes for å redde andre etter min død - så værsågod. Men til forskning? Neeeei...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...