Gå til innhold

Fyllte ut donorkortet mitt i dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har faktisk motforestillinger mot donasjon til forskning (jeg hadde sikkert vært en interessant studie, eller forresten, jeg gjør nok meg selv i overkant spennende i mitt eget hode) fordi jeg synes forskningen ikke er like viktig som det å redde liv der og da. Forskning kan brukes og misbrukes, og det er et større minefelt for meg. Dessuten blir liket (skal jeg virkelig bli et lik en gang - uforståelig, egentlig) mer maltraktert i de tilfeller. Så donasjon, ja, forskning, nei.

Er i grunnen enig med deg.

Å redde et liv etter min død, høres fantastisk ut. Det vil jeg være med på.

Men at de skal begynne å plukke f.eks hjernen min fra hverandre høres ikke så forlokkende ut nei.

Tror ikke de finner så mye spennende heller, skal jeg være ærlig.

Skrevet

Kropper donert til medisinsk forsking i Norge har, så vidt jeg vet, en tendens til å gå til utdanningsformål. Dvs at en flokk på kanskje 10-20 medisinstudenter etter tur og orden pirker og skjærer i innvollene dine, så de får se hvordan en ekte hjernestamme og slikt ser ut. Jeg har også en anelse om at de slenger skrotten rett i destruksjonsovnen etter bruk, uten at jeg har noe grunnlag for den påstanden.

I utlandet er det mer variert, har hørt et par skrekkhistorier fra USA blant annet. Der kjøpte den amerikanske hæren opp overflødige donerte kropper fra et sykehus og brukte dem til testing av landminer. Sannsynligvis ikke akkurat det donorene hadde i tankene når de skrev under.

Skrevet

Kropper donert til medisinsk forsking i Norge har, så vidt jeg vet, en tendens til å gå til utdanningsformål. Dvs at en flokk på kanskje 10-20 medisinstudenter etter tur og orden pirker og skjærer i innvollene dine, så de får se hvordan en ekte hjernestamme og slikt ser ut. Jeg har også en anelse om at de slenger skrotten rett i destruksjonsovnen etter bruk, uten at jeg har noe grunnlag for den påstanden.

I utlandet er det mer variert, har hørt et par skrekkhistorier fra USA blant annet. Der kjøpte den amerikanske hæren opp overflødige donerte kropper fra et sykehus og brukte dem til testing av landminer. Sannsynligvis ikke akkurat det donorene hadde i tankene når de skrev under.

Nei fysj å fei.......... det er slikt en ikke ønsker å vite om nei.

Liker ikke tanken på at noien skla skjære i meg for nysgjerrighetens skyld iallefall. Bedre å redde et liv direkte iallefall.

Skrevet

Hei!

Jeg fylte ut donorkortet for flere år siden. Familien ble litt opprørt med en gang for jeg er på en måte "for ung" til å tenke på døden. Men, man vet aldri hva som venter rundt neste sving, så jeg ville at familien skulle være klar over mine ønsker.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...