Gå til innhold

Er medikamentregning veldig vanskelig eller?

Anbefalte innlegg

Gjest gruer meg allerede
Skrevet

Har en venninne som går sykepl studiet. Hun har strøket 3 gang på medikamentregning og nå må hun søke skolen for å få ta et 4. forsøk. Si meg er det veldig vanskelig dette her eller? Ellers har hun gode karakterer, hun sier at hun ikke er særlig god i matte. Jeg er selv student på 1. året og skal gjennom det samme, hvordan kan jeg ruste meg til å klare medikamentregningen? Må en være supergod i matte? Tar i mor gode råd med stor takk.

Skrevet

Medikamentregning er ikke så veldig vanskelig i prinsippet. Men selvsagt er det forskjellig fra person til person hvor lett man tar ting. Jeg synes medikamentregning var ganske logisk, fordi jeg så en sammenheng. Det er lurt å begynne å se gjennom bøker allerede nå dersom du synes det virker vanskelig.

Grunnen til at så mange stryker, er ikke nødvendigvis fordi selve medikamentregningen er så vanskelig, men fordi du ikke kan ha noen feil på prøven.

Skrevet

Kjenner mange i den utdannelsen som gruer seg for det der.

Men jeg er av den oppfattelsen at det med medisinering er noe som burde sitte ved 1. forsøk......... ikke særlig relaxing å vite at h*n som setter sprøyta i ungen din kanskje måtte gå ekstrarunder med skolen for å få lov til å fullføre utdannelsen............;(

Skrevet

Medikamentregning er ikke så veldig vanskelig i prinsippet. Men selvsagt er det forskjellig fra person til person hvor lett man tar ting. Jeg synes medikamentregning var ganske logisk, fordi jeg så en sammenheng. Det er lurt å begynne å se gjennom bøker allerede nå dersom du synes det virker vanskelig.

Grunnen til at så mange stryker, er ikke nødvendigvis fordi selve medikamentregningen er så vanskelig, men fordi du ikke kan ha noen feil på prøven.

Kan ikke ha noen feil i arbeidslivet heller når det gjelder det der. Det er klart det må være strengt.

Skrevet

Kjenner mange i den utdannelsen som gruer seg for det der.

Men jeg er av den oppfattelsen at det med medisinering er noe som burde sitte ved 1. forsøk......... ikke særlig relaxing å vite at h*n som setter sprøyta i ungen din kanskje måtte gå ekstrarunder med skolen for å få lov til å fullføre utdannelsen............;(

Eller andre mennesker generelt..

Skrevet

Kan ikke ha noen feil i arbeidslivet heller når det gjelder det der. Det er klart det må være strengt.

Det er helt sant. En "bitteliten" tabbe hvis man gjør feil og gjør dosen 10 ganger så stor eller liten. Eller gir noen 10 tabletter daglig istaden for 5 osv. Man kan ikke gjøre slike feil i arbeidslivet heller.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Men når en kommer ut i praksis med levende mennesker så KAN en kjøre feil uten at det får konsekvenser? Eller nødvendigvis blir oppdaget? Huff da...

Skrevet

Men når en kommer ut i praksis med levende mennesker så KAN en kjøre feil uten at det får konsekvenser? Eller nødvendigvis blir oppdaget? Huff da...

Kanskje du skal lese alle svarene før du svarer?

Skrevet

Det er helt sant. En "bitteliten" tabbe hvis man gjør feil og gjør dosen 10 ganger så stor eller liten. Eller gir noen 10 tabletter daglig istaden for 5 osv. Man kan ikke gjøre slike feil i arbeidslivet heller.

skal si at jeg var ganske så nervøs da sønnen min skulle h intravenøs behandling i sommer........... klarer ikke stole helt på sykepleierene når en jobber sammen med studenter som klager over alt medikamentregning er vanskeligog at kravene for å bestå prøven er så treng...med null feil..

..håper vi aldri trenger det der mer.

Skrevet

skal si at jeg var ganske så nervøs da sønnen min skulle h intravenøs behandling i sommer........... klarer ikke stole helt på sykepleierene når en jobber sammen med studenter som klager over alt medikamentregning er vanskeligog at kravene for å bestå prøven er så treng...med null feil..

..håper vi aldri trenger det der mer.

Jeg er helt enig med deg. Jeg er heller ikke sykepleier :-)

Har sett mye slurv i medisinyrket, og er glad jeg er sikker på min egen evne til å medisinere.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Jeg er heller ikke sykepleier :-)

Har sett mye slurv i medisinyrket, og er glad jeg er sikker på min egen evne til å medisinere.

Hva slags utdannelse har du?

Skrevet

Medikamentregning er ikke så veldig vanskelig. Det krever dog en masse øvelse, praktisk sans og evne til logisk tenkning.

Det er lurt å lære seg en spesiell bruk av formler som bygges opp som en trekant. I trekanten plasseres Dose, Mengde og Styrke på en slik måte at du lett kan finne ut hvordan du skal regne for å finne den komponenten du søker.

Men du må ha logiske evner nok til å se når svaret er feil. Som f.eks. når styrken på en fortynning er høyere enn styrken på et konsentrat.

Jeg er glad for at folk som skal sette injeksjoner i meg og mine nærmeste vet hvordan de skal gjøre det for å ikke ta livet av noen av oss. Kravet på eksamen i medikamentregning er 100% rett og det synes jeg er rimelig selvom det gjorde meg fryktelig nervøs. Hvis man har øvd mye på forhånd og er nøye med å sjekke svarene sine i forhold til hva det spørres om, går det greit. Strykprosenten på første forsøk er høy, men det kan jo også skyldes at folk blir nervøse av det absolutte kravet og at de har "bare" tre forsøk.

Gå igang! Dette er overkommelig og viktig.

Gjest En sykepleier
Skrevet

Lær deg formler for å regne ut dose, styrke og mengde. Regn mange oppgaver i øvingsboka før testen, så det "sitter". Se over prøvesvarene mange ganger, regn over før du leverer. Dette er ingen heksekunst, jeg klarte det på første forsøk og har aldri vært flink i matte.

Skrevet

Nei, du må ikkje vere supergod. Det er veldig grunnleggande rekning det er snakk om, men ein må vere VELDIG nøyaktig. Ein einaste liten feil er jo nok til å stryke. Gemalen strauk første gong fordi han hadde oversett eit spørsmål.

Eg forstod ingenting av rekninga, men eg klarte no passeringstesten første gong eg prøvde. (Spøkte med at aliens hadde overtatt hjernen min den timen det varte ;-} )

Ver nøyaktig, kontrollsjekk med felleskatalogen, bruk sunn fornuft (Same kor mange gongar utrekninga seier at du skal gi 1 gram morfin til pasienten - det er FEIL...) og hald hovudet kaldt :-)

Det går bra for dei fleste. Det er ikkje avansert matematikk, som sagt, men det er viktig å ikkje slurve, da går det gale både på testen og i praksis...

Og å ha tulla med medisinane til ein pasient, det er IKKJE spesielt OK. Eg har gjort det, det var ei grusom kjensle. Ingenting veldig alvorleg, men likevel...

Gjest rutangis netu
Skrevet

Kanskje du skal lese alle svarene før du svarer?

Beklager, beklager! Jeg har ikke alltid tid til å lese lange tråder før jeg svarer på et innlegg. En må jo få lov til å engasjere seg for det? Vet det kan være irriterende for andre å få samme svar fra fire stykker eller at en reagerer på noe som er oppklart et annet sted i tråden.

Men, igjen, jeg sveiper innom i korte øyeblikk, og forbeholder meg retten til allikevel å slenge inn en kommentar hvis jeg har lyst. Jeg får bare be om unnskyldning hvis det er til for stor irritasjon.

Ha en fin dag!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...