Gå til innhold

Om å si nei når andre sier ja

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte på tråden her om å fylle ut donorkort. Det er opplest og vedtatt at sånt er man med på, det koster ikke mye for en selv, for man er jo død når det skjer, men kan være forskjell på liv og død for andre.

Jeg er blodgiver, og har skrevet meg opp som benmargsgiver også om det skulle trenges. Jeg har ikke fylt ut donorkort, men har sagt til mine nærmeste at om jeg skulle dø en brå og uventet død, så skal de bare ta det som trenges av organer om det kan hjelpe noen. Jeg har også sagt at det samme må de gjøre med barna mine.

Da det kom opp her hjemme, så steila samboeren min. Nei han ville ikke donere bort noe som helst. Alt skal være med i grava som en hel kropp. Han vil ikke engang være blodgiver. Han er langt fra religiøs så det ligger ikke slike motiver bak. Han "ser ting" vi andre ikke ser, det er mulig det er en forklaring der. Men det er egentlig ikke poenget her.

Det er altså noen som mener ting på tvers av hva "alle andre" mener. Noen sier nei der andre sier ja.

Disse personene møter ofte storm når de kommer med sine standpunkt.

Jeg reagerte da sambo ikke ville donere seg bort. Jeg var nesten redd for at han skulle finne på å si det så andre hørte på, det ville jo vært nesten flaut at han hadde en sånn holdning.

Andre reagerer fordi noen er frivillig barnløse. Eller ennå værre, innrømmer at man ikke liker barn.

Jeg kunne kommet med mange andre eksempler på de som går på tvers av de vanlige meningene, men det får være til en annen tråd.

Hvordan oppfatter dere sånne mennesker, som ikke mener det som er stuerent å mene?

Kanskje det er vi som følger strømmen som er for mye ja-mennesker?

• Svar 129
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Maggi

21

• Prozak

14

• Babette

12

• IngenLurerDenneGutten

10

Skrevet

Jeg ville aldri donert bort mine kroppsdeler dersom lyset mitt skulle bli skrudd av. Når jeg en gang skal ligge under jorda, skal kroppen min være intakt. Jeg bryr meg ikke om hva andre her inne mener. Hvis folk absolutt vil gi bort kroppsdeler i hytt og pine, må de gjerne gjøre det for min del.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg ville aldri donert bort mine kroppsdeler dersom lyset mitt skulle bli skrudd av. Når jeg en gang skal ligge under jorda, skal kroppen min være intakt. Jeg bryr meg ikke om hva andre her inne mener. Hvis folk absolutt vil gi bort kroppsdeler i hytt og pine, må de gjerne gjøre det for min del.

Du mener hel - inntakt er den jo ikke(?)

Gjest nå er jeg nysgjerrig...
Skrevet

Men ville du tatt imot et organ fra en donor hvis det stod om ditt liv...?

Skrevet

Du mener hel - inntakt er den jo ikke(?)

Hel ja :-) Jeg skriver ikke alltid like bra norsk..

Skrevet

Det er ikke spørsmålet i denne tråden.

Skrevet

Enig!

Vet jeg er sær men jeg takler det bare ikke at noen skal ta kroppsdeler fra meg og min sønn.

Mulig jeg kommer på andre tanker senere men inntil videre så finnes det ikke noe donorkort i min lommebok.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Hel ja :-) Jeg skriver ikke alltid like bra norsk..

Jeg forsto jo godt hva du mente, men fikk et innfall, eller var det et annfall;-)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Enig!

Vet jeg er sær men jeg takler det bare ikke at noen skal ta kroppsdeler fra meg og min sønn.

Mulig jeg kommer på andre tanker senere men inntil videre så finnes det ikke noe donorkort i min lommebok.

Doner lommeboka!

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Den tomme?

Har du to? en med - og en uten penger?

Gjest det var bare det
Skrevet

Det er ikke spørsmålet i denne tråden.

Du skriver: "Hvis folk absolutt vil gi bort kroppsdeler i hytt og pine, må de gjerne gjøre det for min del."

Syntes bare det hørtes så utakknemlig ut å uttrykke seg sånn, med tanke på at noen av disse folka kan komme til å redde livet ditt en dag.

Skrevet

Jeg forsto jo godt hva du mente, men fikk et innfall, eller var det et annfall;-)

Jeg har nylig laget et avfall :-)

Skrevet

Du skriver: "Hvis folk absolutt vil gi bort kroppsdeler i hytt og pine, må de gjerne gjøre det for min del."

Syntes bare det hørtes så utakknemlig ut å uttrykke seg sånn, med tanke på at noen av disse folka kan komme til å redde livet ditt en dag.

Ok.

Skrevet

Svarer jeg også selv om du ikke spurte meg.

Vanskelig spørsmål men jeg takket ja til blodoverføring da det stod om livet mitt.

Hadde nok til syvende å sist takket ja til å fått ett donert organ.

Håper jo at de som trenger et organ får det så raskt som mulig men at jeg skal gi bort noe er en forferdelig tanke.

Uff dette er vondt.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Argumentet ditt er saklig - men mister mening når du stiller med fjåtte-nick. Hvorfor bruker du ikke nicket ditt?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Svarer jeg også selv om du ikke spurte meg.

Vanskelig spørsmål men jeg takket ja til blodoverføring da det stod om livet mitt.

Hadde nok til syvende å sist takket ja til å fått ett donert organ.

Håper jo at de som trenger et organ får det så raskt som mulig men at jeg skal gi bort noe er en forferdelig tanke.

Uff dette er vondt.

Enig - det er ikke alle som orker tanken på å bli skåret ut innvollene på selv når en er dau. Sånn er det bare.

Skrevet

Vet jeg har hørt noe om at disse donorkortene ikke har noen som helst betydning. Det var ett eller annet om at ikke hvem som helst kunne donere bort et organ. Noe med livsstil, medikamentbruk, røyking, alkohol osv. osv.

Husker bare ikke hvor det var jeg hørte/leste det.

Skal se om jeg finner noe om det, her på nett i morgen.

Nå går jeg og bysse-laller.

Skrevet

Jeg har snakket med ungene mine om det og ble også ganske overrasket da de sa nei til å være donor. Jeg lurer faktisk på om jeg har gjort noe alvorlig galt i oppdragelsen. Men de var villige til å gi bort f.eks en nyre til oss i familien.

Men så tok jeg en liten spørrerunde blandt ungene til venninnene mine og alle sa nei. Og venninnene mine sa ja. Så jeg tror kanskje det har noe med alder å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...