Gå til innhold

Om å si nei når andre sier ja

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sier nei til donasjon, og det nei-et gjelder for barna mine og meg selv. Vi skal ikke gi bort noe og vi skal ikke motta noe.

Grunnen er at jeg tror at legene kan komme opp i etiske dilemma hvor et liv blir veid opp mot et annet, og kanskje mitt eller mine barns liv blir den tapende part.

Hvis f.eks. det kommer inn et barn som er hardt skadet, 2% sjanse for å overleve. Samtidig ligger det et barn der som vil dø hvis ikke det barnet får en nyre innen 48 timer. Da er det vel enkelt for legene å si at den skadede sikkert ikke vil overleve uansett....?

Undre skjer, dødsdømte går rundt og er fullstendig frisk i dag, jeg vil ikke la et utfylt donorkort stå imellom et under og død.

Du skisserer et etisk dilemma som er helt uaktuelt. Det er aldri snakk om å veie et liv opp mot et annet.

• Svar 129
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Maggi

21

• Prozak

14

• Babette

12

• IngenLurerDenneGutten

10

Skrevet

Jeg tror ikke jeg er i stand til å svare generelt på spørsmålet du stiller om det å mene ikke-stuerene ting. Det kommer nok an på hva saken gjelder!

Derimot mener jeg følgende om donasjon:

Jeg har full forståelse for at mange synes dette er et vondt og vanskelig tema, og særlig når man nettopp har mistet noen og må ta stilling til donasjon som nærmeste pårørende. Da er man i sjokk og sorg, og det er forståelig at en del ikke vil si ja. I tillegg er det alltid vondt å tenke på og "planlegge" ting som berører egen og ens nærmestes død.

Derfor mener jeg at man burde spares for å ta stilling til dette, ved at staten automatisk overtar ansvaret for kroppen når noen dør. Dvs. at sykehuset ikke trenger tillatelse, og følgelig slipper de berørte å ta stilling til dette.

Jeg syns nok kanskje de pårørende skal få lov å bestemme. Egentlig så trenger man ikke donorkort heller hvis man har sagt fra på forhånd. Det har jeg gjort. Har sagt til mannen min at hvis jeg skulle dø og han fikk spørsmål om å donere noe bort så vil jeg at han skal svare ja. Men jeg syns de pårørende alltid bør spørres først.

Gjest nei til donasjon
Skrevet

Du skisserer et etisk dilemma som er helt uaktuelt. Det er aldri snakk om å veie et liv opp mot et annet.

Hvordan kan du være så sikker på det?

Gjest nei til donasjon
Skrevet

De dreper ikke barna dine for å få tak i donordeler, ikke her i Norge iallfall!

Hvordan vet du det?

Skrevet

Hvordan kan du være så sikker på det?

Det ville vært helt vilt å ta et liv for å redde et annet. Det skjer ikke.

Du tenker kanskje på tilfeller hvor de skrur av respiratoren fordi det ikke er registrert hjerneaktivitet?

Skrevet

Hvordan vet du det?

Fordi dersom ditt barn ligger i respirator, så kan ikke legene koble det fra uten ditt samtykke.

Skrevet

Du skal jo være klar over at dette vil påvirke utseende på kroppen, og da en eventuell syning av den kjære som er gått bort. Tror jeg, i alle fall.

Nå gravlegges vel de fleste med klær på da :-)

Skrevet

Nei, men det har en sammenheng med dette spørsmålet. Hente nøtter, det gidder jeg ikke, men få mat, det kan man..

Hvis alle tenkte som deg osv.. ville ingen fått tilbud om donororganer.

Du blåser ting opp. *gjesp, siesta*

Skrevet

Jeg har forfektet et tilsvarende synspunkt nedenfor til Moraki, men jeg er uenig i at det skal ramme barna til den som ikke er villig til å donere sine egne organer. Det at du har en mor eller far som selv ikke ønsker å gi eller få organer skal da ikke barna lide for.

Synes

Heldigvis for mennesker som nekter donorgivning _er_ det faktisk slik at det tilbys og opereres organer på både dem selv og barna deres - på linje med tilbud til og operasjoner på andre mennesker og deres barn.

De som ikke vil donere organer kan med andre ord prise seg lykkelig over at ikke alle er som dem.

Skrevet

Nei, men det har en sammenheng med dette spørsmålet. Hente nøtter, det gidder jeg ikke, men få mat, det kan man..

Hvis alle tenkte som deg osv.. ville ingen fått tilbud om donororganer.

Rart med det, hvis det gjør vondt å tenke blir det gjerne sånn. Samt pinlig svar skyldig :)

Skrevet

Heldigvis for mennesker som nekter donorgivning _er_ det faktisk slik at det tilbys og opereres organer på både dem selv og barna deres - på linje med tilbud til og operasjoner på andre mennesker og deres barn.

De som ikke vil donere organer kan med andre ord prise seg lykkelig over at ikke alle er som dem.

Ja, det kan de prise seg lykkelgie for. Rettferdig? Neppe. Riktig? Helt sikkert.

Skrevet

Nåja. De som "fikser" på kroppen i begravelsesbyråer kan fjerne spor etter det eller meste.

".............................."

Selv dårlig sammensying fra operatør fikses på..? Nå er det jo ikke slik at man behøver å se hele kroppen, men dersom dette er et ønske fra de pårørende kan jo dette bli vanskelig.

Skrevet

Selv dårlig sammensying fra operatør fikses på..? Nå er det jo ikke slik at man behøver å se hele kroppen, men dersom dette er et ønske fra de pårørende kan jo dette bli vanskelig.

Joda. Men hvis pårørende ikke ønsker donasjon, så er det saken grei. Imidlertid vil det som ligger i kista kunne fikses på slik at man ikke ser noe.

"..............................."

Skrevet

Har du ikke sett 'Six Feet under'? Alt kan repareres...

Skrevet

Hvordan vet du det?

Fordi man kan måle hjerneaktiviteten hos mennesker og er man død, så er man død. Uten hjerneaktivitet og uten å greie å puste sjøl, så er man død.

Skrevet

Jeg ville aldri donert bort mine kroppsdeler dersom lyset mitt skulle bli skrudd av. Når jeg en gang skal ligge under jorda, skal kroppen min være intakt. Jeg bryr meg ikke om hva andre her inne mener. Hvis folk absolutt vil gi bort kroppsdeler i hytt og pine, må de gjerne gjøre det for min del.

Da håper jeg du lar ungene dine dø uten å ta i mot det organet de trenger og lar andre få organet i steden.

Skrevet

*Synger tostemt med Maggi*

Det var (om jeg skal si det selv) en fin duett.

Skrevet

Har du ikke sett 'Six Feet under'? Alt kan repareres...

Nei, den har jeg ikke sett.

Skrevet

Joda. Men hvis pårørende ikke ønsker donasjon, så er det saken grei. Imidlertid vil det som ligger i kista kunne fikses på slik at man ikke ser noe.

"..............................."

Jeg er personlig for donasjon, jeg. Men jeg trodde vel det var en av følgene av en slik avgjørelse. (Men det er ikke grunn stor nok til at jeg selv eller mine barn i en gitt situasjon ikke skal donere. Til det betyr ikke slike ting nok.)

Skrevet

Ved første gjennomlesning av svaret ditt, trodde jeg at jeg hadde havnet i "hvor er den andre sokken"-tråden ;-)

He he, det skjønner jeg godt. Jeg kunne godt svart på den tråden også, for det er en gjenganger her å lete etter parsokken. ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...