Gå til innhold

Om å si nei når andre sier ja

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rart med det, hvis det gjør vondt å tenke blir det gjerne sånn. Samt pinlig svar skyldig :)

Ja, det er i grunnen rart med det.

• Svar 129
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Maggi

21

• Prozak

14

• Babette

12

• IngenLurerDenneGutten

10

Skrevet

Det ville vært helt vilt å ta et liv for å redde et annet. Det skjer ikke.

Du tenker kanskje på tilfeller hvor de skrur av respiratoren fordi det ikke er registrert hjerneaktivitet?

Enig med deg her. Du må være konstantert hjernedød for at organene blir hentet ut. Og da er du jo død.

Skrevet

Har du ikke sett 'Six Feet under'? Alt kan repareres...

Ja, det er det det kan. Videoer utgjør en større del av mitt liv i dag enn for ti år siden. ;o)

Gjest rutangis netu
Skrevet

Ja, si det. Det må vel være om meningene går ut over eller skader andre?

"............................."

Ja,jeg vet jo det da, men hele pointet er at noen folk er veldig hårsåre og blir fornærmet for det minste, mens andre har elefanthud og tar seg ikke nær av noe her i verden. Så om en kommer med en fornærmende kommentar, så vil det for enkelte oppleves som jordas undergang mens andre tar det som en artighet. Så HVEM har rett når det skal bestemmes HVA som er fornærmende uttalelser, og hva som er 'lov' å si og mene uten at det er ufint?

Sier seg jo selv at det er helt umulig å komme fram til noe som passer for alle.

Selv så synes jeg han der advokaten med pipe/knirkestemmen, den gode Staff, har noen helt forferdelige meninger om dette og hint. Men han er nå farlig tøff som i det hele tatt TØR å si noe sånt da! Det hadde IKKE jeg turt om jeg nå virkelig hadde ment det samme. Det er iallefall helt sikkert! Så på en måte beundrer jeg hans uredde fremtreden, selv om jeg (personlig) forakter mange av hans standpunkt. Men det er MIN mening. Andre må få ha sine egne meninger.

Skrevet

Ja,jeg vet jo det da, men hele pointet er at noen folk er veldig hårsåre og blir fornærmet for det minste, mens andre har elefanthud og tar seg ikke nær av noe her i verden. Så om en kommer med en fornærmende kommentar, så vil det for enkelte oppleves som jordas undergang mens andre tar det som en artighet. Så HVEM har rett når det skal bestemmes HVA som er fornærmende uttalelser, og hva som er 'lov' å si og mene uten at det er ufint?

Sier seg jo selv at det er helt umulig å komme fram til noe som passer for alle.

Selv så synes jeg han der advokaten med pipe/knirkestemmen, den gode Staff, har noen helt forferdelige meninger om dette og hint. Men han er nå farlig tøff som i det hele tatt TØR å si noe sånt da! Det hadde IKKE jeg turt om jeg nå virkelig hadde ment det samme. Det er iallefall helt sikkert! Så på en måte beundrer jeg hans uredde fremtreden, selv om jeg (personlig) forakter mange av hans standpunkt. Men det er MIN mening. Andre må få ha sine egne meninger.

"Sier seg jo selv at det er helt umulig å komme fram til noe som passer for alle."

Selfølgelig. Vi kan ikke annet enn holde på noen grunnprinsipper, som går på lov/rett, rett/galt, ondt/godt etc.

"............................."

Skrevet

Jeg ville aldri donert bort mine kroppsdeler dersom lyset mitt skulle bli skrudd av. Når jeg en gang skal ligge under jorda, skal kroppen min være intakt. Jeg bryr meg ikke om hva andre her inne mener. Hvis folk absolutt vil gi bort kroppsdeler i hytt og pine, må de gjerne gjøre det for min del.

Er du veldig egoistisk, eller bare veldig ung?

Hva hvis du trengte et nytt hjerte eller en nyre for å kunne overleve? Hva om din mor trengte det? Eller ditt barn?

Skrevet

Jeg tenker mer motsatt: Tenk om mitt barn som ellers ville vært dødsdømt hadde fått leve fordi noen andre så utenfor seg selv i sin sorg.

Akkurat!

Skrevet

Nei, den har jeg ikke sett.

Fredagskvelden, Tv2, en av de bedre seriene som har ruslet over skjermen på det jeg kan huske, følsomt, litt svart og lett surrealistisk. Nå har runde 2 startet. Anbefales!

Skrevet

Fredagskvelden, Tv2, en av de bedre seriene som har ruslet over skjermen på det jeg kan huske, følsomt, litt svart og lett surrealistisk. Nå har runde 2 startet. Anbefales!

Ok, høres spennende ut. Takk for tips!

Skrevet

Ok, høres spennende ut. Takk for tips!

Hyggelig å 'møtes' forresten :)

Skrevet

Er du veldig egoistisk, eller bare veldig ung?

Hva hvis du trengte et nytt hjerte eller en nyre for å kunne overleve? Hva om din mor trengte det? Eller ditt barn?

Jeg er hverken egoistisk eller ung. Jeg er bare uenig.

Skrevet

Hva med spørsmålene jeg stilte?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Du er nok ung!

Gjest Det er mitt inntrykk
Skrevet

Jeg er nok til tider et 'slikt menneske' selv, jeg! *sukk*

Men i løpet av et ganske langt liv, så har jeg jo lært meg å ikke alltid si min mening. Jeg vurderer nytten av å flagge mine standpunkter akkurat der og da kontra hvor mye konflikter det måtte bli. Særlig etter at barna ble store har jeg fulgt denne linjen. Slik at de ikke skal bli ille til mote ved å ha en litt annerledes forelder.

Selv om en er 'tøff i trynet' selv, så kan en ikke forlange at familien, og ihvertfall ikke barna,skal stå i striden med deg. De har sine helt egne meninger, som (forhåpentligvis og veldig sunt) er andre enn foreldrenes.

Jeg likte heller ikke barn da jeg var ung. Ble mer gald i andres barn da jeg opplevde mine egne. Og gleder meg til barnabarn. Men jeg er ikke den som for alt i verden må dikke-dikke med alle spebarn jeg ser.

Jeg har også standpunkter som går litt til det alternative. Sier sjelden at slik KAN det ikke være. For hvorfor kan det ikke være slik. Vi mennesker vet mye mindre enn vi velger å tro. Enten det gjelder sjelevandring, utenomjordisk liv, telepati eller hva annet folk velger å diskutere.

EGENTLIG så er jeg stolt av å være et menneske som har mine egne meninger. At jeg ikke først hører hva mann og nabo og alle andre mener før jeg TØR mene noe selv. Men, som sagt, jeg har lært meg at en ikke nødvendigvis bør si alt en mener hele tiden, for en hver pris. Jeg ser an mitt publikum. Det må jo isåfall være mennesker som kan tenke en selvstendig tanke.

"Jeg har også standpumkter som går litt til det alternative"

Nå er ikke det så veldig uvanlig i dag da. Har jo nærmest blitt en motesak.

Gjest rutangis netu
Skrevet

"Jeg har også standpumkter som går litt til det alternative"

Nå er ikke det så veldig uvanlig i dag da. Har jo nærmest blitt en motesak.

Det kommer sikkert an på hvilke miljøer en vanker i! Mine venner og bekjente er veldig lite for slike 'rare' ting, så jeg føler meg som en skikkelig outsider.

Men det er ikke bare alternativt ala spesiell medisin, sjelevandring og andre spesielle ting, jeg mener tydeligvis andre ting enn 'vanlige' folk om mer normale ting også. Bl.a. at hvis jenter kler seg alt for sexy og vanker i spesielle miljøer, så tar de en kalkulert risiko for å bli voldtatt. Og går du med en fremmed mann til et hotellrom eller leiligheten hans, så kan en skylde seg selv hvis en opplever ting en ikke vil oppleve. Og jeg mener også at jenter helt ned i tenårene faktisk burde klare å se at de bør beskytte seg selv på den måten. Slike ting bl.a. mener jeg, og DA får jeg juling så det holder. hehe... Som da jeg mente at hu der i FrP som ble overrumpla av han sniken Søviknes (?) faktisk var såpass voksen at hun burde skjønt at hun tok en risiko. Hadde jeg vært henne ville jeg vært flau over å ha vært så lettlurt, så jeg ville holdt kjeft etterpå. Dette er tydeligvis ikke populære meninger å forfekte, selv om jeg er kvinne selv.

Og så er jeg litt smårasist faktisk. Bare litt da, men da får du også så ørene flagrer hvis du ikke er blant likesinnede.

Skrevet

Serien går på NRK!

mvh

Gjest rutangis netu
Skrevet

Du skisserer et etisk dilemma som er helt uaktuelt. Det er aldri snakk om å veie et liv opp mot et annet.

I USA så har jeg lest at slike dilemmaer er helt reelle! Der er det i tillegg mye penger for sykehusene å tjene ved å få utført en operasjon til (kanskje) en rik pasients/kundes tilfredsstillelse. Så det har visst flere ganger vært reist tvil ved hvor raskt organer har blitt fjernet fra kropper. Noen har ment at legene faktisk fremskynder døden, eller iallefall ikke gjør noe for å helbrede, for å få organer. Når det er snakko m store penger overrasker ikke noe meg.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Du skal jo være klar over at dette vil påvirke utseende på kroppen, og da en eventuell syning av den kjære som er gått bort. Tror jeg, i alle fall.

Fyller de ikke ut tomromma etter organene da? Slik at det ikke synes? Det regner jeg nesten med, når en ser hvor mye de stuller og steller med liket for å få det til å se pent ut i fjeset feks, for de pårørendes skyld. Det er jo ikke noen nødvendighet for den døde at de binder opp haka, sørger for at øynene blir lukket osv osv.

Skrevet

I USA så har jeg lest at slike dilemmaer er helt reelle! Der er det i tillegg mye penger for sykehusene å tjene ved å få utført en operasjon til (kanskje) en rik pasients/kundes tilfredsstillelse. Så det har visst flere ganger vært reist tvil ved hvor raskt organer har blitt fjernet fra kropper. Noen har ment at legene faktisk fremskynder døden, eller iallefall ikke gjør noe for å helbrede, for å få organer. Når det er snakko m store penger overrasker ikke noe meg.

Men isåfall blåser de jo i lover og regler. Da spiller det jo ingen rolle hvilke regler man har for samtykke heller - kan de ta livet av en pasient for å få organene, vil jeg ikke tro at manglende samtykke til donasjon hindrer dem i noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...