Gå til innhold

Om å si nei når andre sier ja

Anbefalte innlegg

Gjest rutangis netu
Skrevet

Men isåfall blåser de jo i lover og regler. Da spiller det jo ingen rolle hvilke regler man har for samtykke heller - kan de ta livet av en pasient for å få organene, vil jeg ikke tro at manglende samtykke til donasjon hindrer dem i noe.

Blir helt forundret over hvor naive folk er jeg! 'Blåser i lover og regler'. Selvfølgelig gjør de det. Hvis de kan tjene mer penger på det! Avveiningen blir nok hvor mye kan vi tjene i forhold til faren for å bli tatt. Så lenge kontrollapparatet ikke er bedre, så blir det slik...

Helsevesenet her i landet holder seg jo heller ikke til lover og regler! Det kan en jo lese om titt og ofte. Det blir jo bare innstramminger hver gang noe tilsiver mediene.

• Svar 129
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Maggi

21

• Prozak

14

• Babette

12

• IngenLurerDenneGutten

10

Skrevet

Blir helt forundret over hvor naive folk er jeg! 'Blåser i lover og regler'. Selvfølgelig gjør de det. Hvis de kan tjene mer penger på det! Avveiningen blir nok hvor mye kan vi tjene i forhold til faren for å bli tatt. Så lenge kontrollapparatet ikke er bedre, så blir det slik...

Helsevesenet her i landet holder seg jo heller ikke til lover og regler! Det kan en jo lese om titt og ofte. Det blir jo bare innstramminger hver gang noe tilsiver mediene.

Jeg har ikke sagt at jeg ikke tror det gjør det.

Jeg sier at det ikke er et argument for å nekte donasjon. For hvis jeg tror at en lege kan drepe barnet mitt for å få tak i organer, hvorfor skulle jeg da tro at h*n vil høre på mine ønsker angående donasjon av de samme organene ?

Gjest rutangis netu
Skrevet

Jeg har ikke sagt at jeg ikke tror det gjør det.

Jeg sier at det ikke er et argument for å nekte donasjon. For hvis jeg tror at en lege kan drepe barnet mitt for å få tak i organer, hvorfor skulle jeg da tro at h*n vil høre på mine ønsker angående donasjon av de samme organene ?

Jeg leste nok ikke godt nok!

Er forøvrig FOR donasjon jeg da. Her har både gubben og jeg fyllt ut donorkort, og vi har fortalt ungene om standpunktet. De hadde ikke noe imot det. Har hørt om andre tenåringer som har regert meget sterkt på at foreldrene ønsker å blir 'oppstykket'. Kunne forøvrig tenkt meg å donere hele legemet til forskning også jeg da. Noe må de ha å forske på. Men det tror jeg mange etterlatte har større problemer med. En fårvel noe aske å sette ned til slutt, men det tar vel lengre tid, så sorgbearbeidelsen blir jo forstyrret. Den som lever får se! hehe... Kanskje får jeg bestemt meg før jeg dør.

Skrevet

Ok, da var det Tv2 i forrige runde?

Trodde det hadde vært NRK hele tiden, men 100% sikker er jeg ikke!

Skrevet

Trodde det hadde vært NRK hele tiden, men 100% sikker er jeg ikke!

Vi får se til helga :)

Skrevet

Jeg sier nei til donasjon, og det nei-et gjelder for barna mine og meg selv. Vi skal ikke gi bort noe og vi skal ikke motta noe.

Grunnen er at jeg tror at legene kan komme opp i etiske dilemma hvor et liv blir veid opp mot et annet, og kanskje mitt eller mine barns liv blir den tapende part.

Hvis f.eks. det kommer inn et barn som er hardt skadet, 2% sjanse for å overleve. Samtidig ligger det et barn der som vil dø hvis ikke det barnet får en nyre innen 48 timer. Da er det vel enkelt for legene å si at den skadede sikkert ikke vil overleve uansett....?

Undre skjer, dødsdømte går rundt og er fullstendig frisk i dag, jeg vil ikke la et utfylt donorkort stå imellom et under og død.

Under? Jaja.

Skrevet

Fyller de ikke ut tomromma etter organene da? Slik at det ikke synes? Det regner jeg nesten med, når en ser hvor mye de stuller og steller med liket for å få det til å se pent ut i fjeset feks, for de pårørendes skyld. Det er jo ikke noen nødvendighet for den døde at de binder opp haka, sørger for at øynene blir lukket osv osv.

Det er ikke så fint sydd sammen bestandig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...