Gregga Skrevet 23. september 2004 Skrevet 23. september 2004 Har vært et par innlegg om donasjon, og jeg sender ballen litt videre... Vil du kremeres eller kistebegraves? Personlig vil jeg kremeres, da jeg ikke liker tanken på mørkt, rått, innestengt etc. Vet at det ikke er god plass der kramasjonen foregår heller, men det går fortere... Vet at tema er vanskelig for mange, men her i huset vet alle hva de andre ønsker. Var døden veldig nær av kreft for noen år tilbake, og mannen var ganske fortvila da han ikke viste hva jeg helst ville. så vi synes det er greit å vite, hvis noe plutselig skulle skje. 0 Siter
Gjest nickløs i gjerningsøyeblikket Skrevet 23. september 2004 Skrevet 23. september 2004 Det blir i alle fall rart å først si at man ikke vil være donor fordi man vil begraves hel - for så å si at man vil kremeres... 0 Siter
Gregga Skrevet 23. september 2004 Forfatter Skrevet 23. september 2004 Det blir i alle fall rart å først si at man ikke vil være donor fordi man vil begraves hel - for så å si at man vil kremeres... Men har jeg sagt at jeg ikke vil være donor?? 0 Siter
Gjest nickløs i gjerningsøyeblikket Skrevet 23. september 2004 Skrevet 23. september 2004 Men har jeg sagt at jeg ikke vil være donor?? Nei, jeg siktet ikke til deg, men til de som brukte dette argumentet i den andre tråden. 0 Siter
Gyda Skrevet 24. september 2004 Skrevet 24. september 2004 Å ja. Jeg vil mye heller kremeres og "bli ferdig med det". Tanken på å ligge å råtne sakte med mark og andre utysker kravlende rundt og inni kroppen min er for ekkel. Slik tenker jeg også i forhold til mine nærmeste, Håper de blir kremert. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 24. september 2004 Skrevet 24. september 2004 Jeg vil ikke bli brent,jeg skal kistegraves. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 24. september 2004 Skrevet 24. september 2004 Jeg vil begraves pent og pyntelig. Jeg vil ikke kremeres, og det har jeg gitt tydelig utrykk for i familien. Jeg liker faktisk tanken på at noen om 1000 år graver meg opp og forsker på hvordan jeg levde. Greit at jeg råtner og blir markspist og det bare blir beinrester igjen. Men det blir i allefall noe igjen der... Min bestefar ble kremert. Det var grusomt å ikke kunne følge ham til grava og senke ham ned som farvel. Et par uker etterpå fikk vi en urne som ble senket ned i et bittelite hull med bare noen få personer til stede. Jeg har aldri etterpå følt at jeg kunne gå til den grava og "snakke med" ham slik jeg kan ved andre graver hvor det ligger noe annet enn aske under. Jeg vet jeg ikke snakker fornuft her, det er bare følelser det dreier seg om, men for meg er det viktig. 0 Siter
gullfisk Skrevet 24. september 2004 Skrevet 24. september 2004 Jeg vil begraves pent og pyntelig. Jeg vil ikke kremeres, og det har jeg gitt tydelig utrykk for i familien. Jeg liker faktisk tanken på at noen om 1000 år graver meg opp og forsker på hvordan jeg levde. Greit at jeg råtner og blir markspist og det bare blir beinrester igjen. Men det blir i allefall noe igjen der... Min bestefar ble kremert. Det var grusomt å ikke kunne følge ham til grava og senke ham ned som farvel. Et par uker etterpå fikk vi en urne som ble senket ned i et bittelite hull med bare noen få personer til stede. Jeg har aldri etterpå følt at jeg kunne gå til den grava og "snakke med" ham slik jeg kan ved andre graver hvor det ligger noe annet enn aske under. Jeg vet jeg ikke snakker fornuft her, det er bare følelser det dreier seg om, men for meg er det viktig. Graver blir slettet/sanert/brukt på nytt hele tiden, det er helt urealistisk å regne med at du skal ligge uforstyrret i 1000 år. Og skal det være noe som helst igjen av deg, bør du sørge for å drukne i ei myr eller fryse fast i en isbre. 0 Siter
MsSophie Skrevet 24. september 2004 Skrevet 24. september 2004 Er jeg død så er jeg død, og om de graver meg ned eller kremerer meg, med eller uten alle indre organer, er totalt uten betydning. 0 Siter
@bbbb Skrevet 24. september 2004 Skrevet 24. september 2004 Dette er noe mine etterlate får avgjøre, det er tross alt de som får oppleve både seremonien og det som kommer etterpå... Om det går fort eller sakte spiller jo heller ingen rolle siden jeg ikke merker noe som helst. Men det er vel litt sånn at vi ikke helt klarer å fatte at slutt er slutt - at tanker og følelser er HELT borte... 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 24. september 2004 Skrevet 24. september 2004 Graver blir slettet/sanert/brukt på nytt hele tiden, det er helt urealistisk å regne med at du skal ligge uforstyrret i 1000 år. Og skal det være noe som helst igjen av deg, bør du sørge for å drukne i ei myr eller fryse fast i en isbre. Jeg liker nå tanken likavel. Vet jo selvfølgelig at det er urealistisk. Som jeg sa det er ikke fornuft her, men følelser. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 24. september 2004 Skrevet 24. september 2004 Selv vet jeg ikke helt hva jeg vil, en litt skremmendes tanke igrunnen... Men min mor har et ønske om kremering, og har bedt meg ordne det om noe skulle skje med henne, og det respekterer jeg. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 24. september 2004 Skrevet 24. september 2004 Jeg vil begraves pent og pyntelig. Jeg vil ikke kremeres, og det har jeg gitt tydelig utrykk for i familien. Jeg liker faktisk tanken på at noen om 1000 år graver meg opp og forsker på hvordan jeg levde. Greit at jeg råtner og blir markspist og det bare blir beinrester igjen. Men det blir i allefall noe igjen der... Min bestefar ble kremert. Det var grusomt å ikke kunne følge ham til grava og senke ham ned som farvel. Et par uker etterpå fikk vi en urne som ble senket ned i et bittelite hull med bare noen få personer til stede. Jeg har aldri etterpå følt at jeg kunne gå til den grava og "snakke med" ham slik jeg kan ved andre graver hvor det ligger noe annet enn aske under. Jeg vet jeg ikke snakker fornuft her, det er bare følelser det dreier seg om, men for meg er det viktig. Slik opplever jeg det også. Synes det er fælt når jeg går på graven til svigerfar, og tenker på at det bare er aske. 0 Siter
serendipity Skrevet 24. september 2004 Skrevet 24. september 2004 Jeg vil kremeres. Og donerer bort de organer som er brukelige.. 0 Siter
Moraki Skrevet 24. september 2004 Skrevet 24. september 2004 Jeg vil begraves. Absolutt ikke kremasjon. 0 Siter
Moraki Skrevet 24. september 2004 Skrevet 24. september 2004 Jeg vil begraves pent og pyntelig. Jeg vil ikke kremeres, og det har jeg gitt tydelig utrykk for i familien. Jeg liker faktisk tanken på at noen om 1000 år graver meg opp og forsker på hvordan jeg levde. Greit at jeg råtner og blir markspist og det bare blir beinrester igjen. Men det blir i allefall noe igjen der... Min bestefar ble kremert. Det var grusomt å ikke kunne følge ham til grava og senke ham ned som farvel. Et par uker etterpå fikk vi en urne som ble senket ned i et bittelite hull med bare noen få personer til stede. Jeg har aldri etterpå følt at jeg kunne gå til den grava og "snakke med" ham slik jeg kan ved andre graver hvor det ligger noe annet enn aske under. Jeg vet jeg ikke snakker fornuft her, det er bare følelser det dreier seg om, men for meg er det viktig. Skjønner hva du mener. Den dagen jeg dør, skal jeg også begraves pent og pyntelig. Det er vanlig i min kultur at vi pynter den døde med de klærne vedkommende likte best samt å putte en god del personlige ting ned i kista. Mye mer personlig, ikke bare sånn praktisk kald måte. Jeg synes kremasjon er helt forkastelig. 0 Siter
Moraki Skrevet 24. september 2004 Skrevet 24. september 2004 Graver blir slettet/sanert/brukt på nytt hele tiden, det er helt urealistisk å regne med at du skal ligge uforstyrret i 1000 år. Og skal det være noe som helst igjen av deg, bør du sørge for å drukne i ei myr eller fryse fast i en isbre. De flytter eller bytter ikke graver overalt i verden. At de gjør dette i Norge, overrasker meg virkelig ikke. 0 Siter
Babette Skrevet 24. september 2004 Skrevet 24. september 2004 Jeg vil kremeres, for å være sikker på at jeg er død. For øvrig gir jeg blaffen, når det gjelder begravelse og sånn. Jeg er jo ikke der! 0 Siter
Dorthe Skrevet 24. september 2004 Skrevet 24. september 2004 Jeg bor i Oslo og her er det ikke noe valg. Her blir visst alle kremert pga plassmangel. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.