Gå til innhold

Når vi først snakker om det.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i Oslo og her er det ikke noe valg. Her blir visst alle kremert pga plassmangel.

Nå spøker du vel?

Først får vi høre at nesten ingen jobber deltid der,- og i tillegg blir dere tvangskremert?

Hva vi ellers vet fra før, er at det man bor seg ihjæl og står i kø halve dagen...

Jeg har det bra her jeg bor,jeg...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Moraki

5

• Dorthe

3

• Babette

3

• fei1365380229

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Begravelse tror jeg, vanlig, rett i jorda. Mer har jeg ikke tenkt på det faktisk. kremasjon er vel ikke like lett å få til overalt?? Tenker på at ikke alle steder har krematorium, og det vil bli ekstra for de etterlatte å styre med å sende meg dit, hvis noen forstår??

Skrevet

Nå spøker du vel?

Først får vi høre at nesten ingen jobber deltid der,- og i tillegg blir dere tvangskremert?

Hva vi ellers vet fra før, er at det man bor seg ihjæl og står i kø halve dagen...

Jeg har det bra her jeg bor,jeg...

Da må man visst ut av Oslo. Nå har ikke jeg mistet noen som står meg så nært at jeg har ordnet noen slike ting men venninna mi har begravet 13 gamle tanter og grandtanter og det er hun som påstår det. Jeg har faktisk hørt det av både foreldrene min og den gamle tanta mi også.

Skrevet

Da må man visst ut av Oslo. Nå har ikke jeg mistet noen som står meg så nært at jeg har ordnet noen slike ting men venninna mi har begravet 13 gamle tanter og grandtanter og det er hun som påstår det. Jeg har faktisk hørt det av både foreldrene min og den gamle tanta mi også.

Stemmer ikke. Det siste året har jeg vært i tre begravelser i Oslo, alle kom hele i jorden.

Skrevet

Helt klart kremeres!! Da er det iallfall ingen sjanser for at jeg skal våkne opp igjen laangt under bakken.. :-)

Skrevet

Vil kremeres. Orker ikke tanken på mark som skal spise meg opp, men det er vel ikke noe jeg kommer til å tenke på der jeg ligger allikevel :)

Skrevet

Har ikke dette spørsmålet en miljømessig side også? Det kan da umulig være bra for miljøet med alle likene som ligger i jorda?

Er ikke kremasjon mer miljøvennlig?

Dette vet jeg lite om, jeg spørger kun.

Skrevet

Har ikke dette spørsmålet en miljømessig side også? Det kan da umulig være bra for miljøet med alle likene som ligger i jorda?

Ja man kan jo begynne å lure med all den silikonen og dritten som folk putter i seg for tida.

Før i tida var vi nok en del av et kretsløp, *fra jord er du kommet, til jord skal du bli*.

Skrevet

Det var vel snakk om for noen år siden at kremering ikke var så helt miljømessig det heller. Farlig røyk og "tungmetaller" i lufte eller noe sånt.

Skrevet

Det var vel snakk om for noen år siden at kremering ikke var så helt miljømessig det heller. Farlig røyk og "tungmetaller" i lufte eller noe sånt.

Ja, jeg mener også å ha lest noe slikt.

Men jeg har vært med og gravd mark til fisketuren like ved en kirkegård. Og marken var svær og feit... huff.

Skrevet

Stemmer ikke. Det siste året har jeg vært i tre begravelser i Oslo, alle kom hele i jorden.

OK, da vet jeg det.

Vi har da forøvrig plass på Østre Gravlund og der er det bare kremasjoner. Uff, så makabert egentlig å vite at jeg har tre ledige plasser.

Skrevet

Ja, jeg mener også å ha lest noe slikt.

Men jeg har vært med og gravd mark til fisketuren like ved en kirkegård. Og marken var svær og feit... huff.

God idé, der skal jeg grave neste gang vi skal ut å fiske :)

Skrevet

Jeg vil kremeres, for å være sikker på at jeg er død. For øvrig gir jeg blaffen, når det gjelder begravelse og sånn. Jeg er jo ikke der!

Neivel.. herregud..

Skrevet

For alle som bor i byer, løses problemet av seg selv. Det er simpelthen ikke plass nok til å stable kiste etter kiste bortetter. Det finnes heldigvis grenser for hvor mye land de døde skal legge beslag på.

På Vestre krematorium i Oslo (og sikkert andre steder også) graver de for øvrig opp gamle lik for å gjøre plass til nye. Eller de stabler i høyden. Ikke alle spatakene treffer der de skal...

Skrevet

Jeg vil begraves pent og pyntelig. Jeg vil ikke kremeres, og det har jeg gitt tydelig utrykk for i familien.

Jeg liker faktisk tanken på at noen om 1000 år graver meg opp og forsker på hvordan jeg levde. Greit at jeg råtner og blir markspist og det bare blir beinrester igjen. Men det blir i allefall noe igjen der...

Min bestefar ble kremert. Det var grusomt å ikke kunne følge ham til grava og senke ham ned som farvel. Et par uker etterpå fikk vi en urne som ble senket ned i et bittelite hull med bare noen få personer til stede. Jeg har aldri etterpå følt at jeg kunne gå til den grava og "snakke med" ham slik jeg kan ved andre graver hvor det ligger noe annet enn aske under.

Jeg vet jeg ikke snakker fornuft her, det er bare følelser det dreier seg om, men for meg er det viktig.

Som jeg skulle sagt det selv. Jeg synger alltid ved graven til mine forfedre, jeg.

Skrevet

For alle som bor i byer, løses problemet av seg selv. Det er simpelthen ikke plass nok til å stable kiste etter kiste bortetter. Det finnes heldigvis grenser for hvor mye land de døde skal legge beslag på.

På Vestre krematorium i Oslo (og sikkert andre steder også) graver de for øvrig opp gamle lik for å gjøre plass til nye. Eller de stabler i høyden. Ikke alle spatakene treffer der de skal...

"Det finnes heldigvis grenser for hvor mye land de døde skal legge beslag på."

Glad jeg ikke trenger å høre slike kommentarer i dagliglivet.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Er ikke helt bra det som stiger til værs ved kremering heller! Kvikksølvdamp fra tannfyllinger bl.a. På den andre side så siger jo kvikksølvet ned i jordsmonnet ved kistebegravelse også, regner jeg med. Det er liksom ikke slikt en blir opplyst om, men det er et tankekors! Myndighetene har jo innrømt at kvikksølv fra døde er et problem, men holder mer igjen når det gjelder å konstatere at det er et problem at levende mennesker går med slikt i tennene.

Skrevet

Er ikke helt bra det som stiger til værs ved kremering heller! Kvikksølvdamp fra tannfyllinger bl.a. På den andre side så siger jo kvikksølvet ned i jordsmonnet ved kistebegravelse også, regner jeg med. Det er liksom ikke slikt en blir opplyst om, men det er et tankekors! Myndighetene har jo innrømt at kvikksølv fra døde er et problem, men holder mer igjen når det gjelder å konstatere at det er et problem at levende mennesker går med slikt i tennene.

Temmelig ironisk, ja.

Men nå er det slik at myndighetene anser sin fremste oppgave for å dysse ned alt som kan opprøre eller skremme folk. Og da snakker man ikke høyt om tungmetall i tennene hos de levende.

Skrevet

Temmelig ironisk, ja.

Men nå er det slik at myndighetene anser sin fremste oppgave for å dysse ned alt som kan opprøre eller skremme folk. Og da snakker man ikke høyt om tungmetall i tennene hos de levende.

Det der var ufattlig dårlig formulert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...