Gå til innhold

Forklaring av adoptivbarns bakgrunn

Anbefalte innlegg

Jeg vet at det tidligere har vært diskusjoner her inne som har tatt for seg hvordan man skal forklare små barn om adopsjon. Jeg tenker da på hvilke ord og uttrykk man bør bruke og hvilke man bør holde seg unna. Særlig da i forhold til biologisk mor og hvorfor barnet ikke kan være hos henne, men blir adoptert til nye foreldre.

Vi skal nå fortelle vår hjemmelagede 5-åring om den kommende adopsjonen, og jeg vil helst ikke trampe uti med feile betegnelser med en gang.

Håper at dere vil dele noen gode idéer med meg! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159350-forklaring-av-adoptivbarns-bakgrunn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette syns jeg er vanskelig.

Men vi har i allefall bestemt oss og bruke ordet "biologisk mor", så får barnet forstå det etterhvert. Vi vil ikke snakke om en mamma her og en annet mamma der....

hører gjerne andres synspunkter jeg også.

Vi har ei jente, som er født i Kina. Hun er nå snart 3 år. Vi bruker betegnelsen "magemamma" om hennes biologiske mor.

Hun sier selv at hun har 2 mammaer; 1 magemamma i Kina som hun ikke kjenner og 1 ordentlig mamma som hun bor hos.

For oss har det fungert hittil. Ennå har ikke de store spm. begynt å komme. Hun skal være med til Kina når vi om få mnd. skal hente barn nr. 2. Den turen vil forhåpentligvis gi henne noen mer "kjøtt-på-beina" i forhold til hva det å være adoptert er.

Ja, jeg er enig i at dette er vanskelig ... og man må som best man kan prøve å følge egen magefølelse i forhold til hvordan man tilnærmer seg dette temaet.

fra

Vi har ei jente, som er født i Kina. Hun er nå snart 3 år. Vi bruker betegnelsen "magemamma" om hennes biologiske mor.

Hun sier selv at hun har 2 mammaer; 1 magemamma i Kina som hun ikke kjenner og 1 ordentlig mamma som hun bor hos.

For oss har det fungert hittil. Ennå har ikke de store spm. begynt å komme. Hun skal være med til Kina når vi om få mnd. skal hente barn nr. 2. Den turen vil forhåpentligvis gi henne noen mer "kjøtt-på-beina" i forhold til hva det å være adoptert er.

Ja, jeg er enig i at dette er vanskelig ... og man må som best man kan prøve å følge egen magefølelse i forhold til hvordan man tilnærmer seg dette temaet.

fra

Men hvordan forklare at magemamma ikke kunne beholde henne?

Men vi har i allefall bestemt oss og bruke ordet "biologisk mor", så får barnet forstå det etterhvert. Vi vil ikke snakke om en mamma her og en annet mamma der....

adoptivbarn er barn som (før adopsjonen) venter på at mamma og pappa skal hente dem. De ble født i *** og kan ikke reise alene hjem. Derfor er det noen som passer på dem i det landet til vi kommer å henter h*n. Eventyr er jo alltid fint å ta med seg i prosessen. avhengig av barnas alder. Vi brukte også en annen versjon og det falt i god jord både for den som alt var i heimen og etterhvert hos adoptivbarnet. jeg .. mamma orker ikke å ha barna i magen så derfor henter vi et barn som alt er ferdig . Det er alltid noen barn som bor på barnehjem i hele verden fordi de ikke har foreldre til å ta seg av dem.Men vi vil (ville ) jo ha barn så derfor får vi nestmann fra et barnehjem. osv osv. Vi må jo ikke fortelle barna ihjel heller, de plukker opp nok av bestevitere etterhvert som tiden skrider som det så fint heter.Og en annen ting som var viktig er at " Det var ikke et hvilket som helst barn vi ville ha men deg. og derfor måtte vi vente så lenge på deg eller søstrera/broren.

adoptivbarn er barn som (før adopsjonen) venter på at mamma og pappa skal hente dem. De ble født i *** og kan ikke reise alene hjem. Derfor er det noen som passer på dem i det landet til vi kommer å henter h*n. Eventyr er jo alltid fint å ta med seg i prosessen. avhengig av barnas alder. Vi brukte også en annen versjon og det falt i god jord både for den som alt var i heimen og etterhvert hos adoptivbarnet. jeg .. mamma orker ikke å ha barna i magen så derfor henter vi et barn som alt er ferdig . Det er alltid noen barn som bor på barnehjem i hele verden fordi de ikke har foreldre til å ta seg av dem.Men vi vil (ville ) jo ha barn så derfor får vi nestmann fra et barnehjem. osv osv. Vi må jo ikke fortelle barna ihjel heller, de plukker opp nok av bestevitere etterhvert som tiden skrider som det så fint heter.Og en annen ting som var viktig er at " Det var ikke et hvilket som helst barn vi ville ha men deg. og derfor måtte vi vente så lenge på deg eller søstrera/broren.

Det med å forklare ting ihjel syns jeg kanskje er viktig å huske på at man ikke gjør.

Var det noen som leste om hun advokaten (var det det hun var) som adopterte en datter fra Kina. Og hadde fortalt om mammaen i Kina. Og til slutt hadde ungen kommet og spurt: "men, mamma jeg er født?" Den syns nå jeg var litt morsom.

Annonse

Men hvordan forklare at magemamma ikke kunne beholde henne?

Foreløpig har vi ikke berørt akkurat det temaet. Syns at hun er litt i yngste laget til det - og hun har heller ikke stilt ?? til hvorfor magemammaen ikke kunne ha henne.

Vi er jo i den situasjonen at vi ikke vet noe om biol. opphav, så for oss blir det bare "gjetning" om hvorfor magemammaen ikke kunne beholde henne.

Jeg er i alle fall sikkert på at jeg vil legge vekt på at magemammen var glad i henne - hvorfor ble barnet ellers lagt på et sted hvor hun ikke kunne unngå å bli oppdaget (det siste bare som en forklaring her - ikke noe jeg kommer til å si barnet med det første).

Ellers må det jo bli litt generelt rundt det at ikke alle har muligheten til å ta seg av de barna de får - og at årsaken til det kan være så mange:

- har mange/flere barn fra før

- har ikke jobb/inntekt til å forsørge barnet

- sykdom i nær familie

- noen mammaer dør i tiden etter fødsel

- noen er svært unge (ugifte)

I tillegg er det jo en del årsaker som er ganske brutale, som jeg vil forsøke å skåne barnet for i alle fall noen år framover, som f.eks.

- kidnapping og salg av barn

- barn som resultat av voldtekt

- tvunget til å gi fra seg barnet av ektefelle/annen nær familie (mot ens egen vilje)

(sikkert mange flere årsaker i tillegg til de jeg har kommet på i farta).

Ellers fins det jo en del bøler om temaet, som kan være aktuelle å bruke.

fra

Hei KoreaO5!

Jeg har ikke erfaring med dette, men fikk noen tanker om det likevel, utfra annen erfaring med barn. Hva med å bruke barnebøker om adopsjon for å sette igang prosessen hos barnet deres? En 5åring er jo både stor og liten på en gang, har tanker om mangt, men er mest opptatt av det han eller hun selv tenker på. Hvis dere leser bøker sammen, kan jo barnet komme med sine egne spørsmål og du unngår å forsere prosessen. Dere har jo ennå god tid. I hylla mi har jeg "over fjell, over hav" (tekst Arne Ruset, illustrasjon Anne Kristin Hagesæther) som jeg synes er vakker, men jeg vet det finnes flere andre.

Lykke til! Og fortell gjerne om erfaringene dine etter hvert, med den ene eller andre fremgangsmåten.

Foreløpig har vi ikke berørt akkurat det temaet. Syns at hun er litt i yngste laget til det - og hun har heller ikke stilt ?? til hvorfor magemammaen ikke kunne ha henne.

Vi er jo i den situasjonen at vi ikke vet noe om biol. opphav, så for oss blir det bare "gjetning" om hvorfor magemammaen ikke kunne beholde henne.

Jeg er i alle fall sikkert på at jeg vil legge vekt på at magemammen var glad i henne - hvorfor ble barnet ellers lagt på et sted hvor hun ikke kunne unngå å bli oppdaget (det siste bare som en forklaring her - ikke noe jeg kommer til å si barnet med det første).

Ellers må det jo bli litt generelt rundt det at ikke alle har muligheten til å ta seg av de barna de får - og at årsaken til det kan være så mange:

- har mange/flere barn fra før

- har ikke jobb/inntekt til å forsørge barnet

- sykdom i nær familie

- noen mammaer dør i tiden etter fødsel

- noen er svært unge (ugifte)

I tillegg er det jo en del årsaker som er ganske brutale, som jeg vil forsøke å skåne barnet for i alle fall noen år framover, som f.eks.

- kidnapping og salg av barn

- barn som resultat av voldtekt

- tvunget til å gi fra seg barnet av ektefelle/annen nær familie (mot ens egen vilje)

(sikkert mange flere årsaker i tillegg til de jeg har kommet på i farta).

Ellers fins det jo en del bøler om temaet, som kan være aktuelle å bruke.

fra

Takk for mange gode innspill, Noraførr!

Jeg er helt enig med andre her om ikke å forklare ting i hjel, men jeg vil gjerne være forberedt med gode svar når den kommende storesøster setter igang med alle sine hvorfor. :-)

Der hadde du en litt annen vinkling, ja. Har sett at mange bruker betegnelsen "magemamma" her, men kjente at jeg umiddelbart hadde litt sans for din argumentasjon...Hm, dette må jeg tenke videre på (vi har jo god tid til det...).

Vi bruker magemor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...