Gå til innhold

Gave eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest Litt i tvil
Skrevet

Jeg er invitert til å feire bursdagen til en venninnen. Hun har invitert relativt mange mennesker til å gå ut å spise på restaurant, og det er lagt opp til at hver betaler for seg. Jeg vet ikke om hun har tenkt at vi skal ut på byen etterpå. Dette høres hyggelig og greit ut for meg. Spørsmålet er bare om jeg skal ta med gave?

Jeg feiret bursdagen min tidligere i år. Jeg hadde da en privat fest. Vedkommende som nå har bursdag hadde da ikke med gave, noe mange andre gjester hadde. Jeg vet at vedkommende ofte har dårlig råd.

Spørsmålet er da om jeg burde ta med gave nå? Jeg er ikke ute etter å "ta igjen" for at jeg ikke fikk gave selv. Men hva passer seg best? Vil hun kunne føle seg beklemt hvis jeg tar med gave når hun ikke gjorde det? Jeg føler at det er riktig å gi en oppmerksomhet når hun inviterer til noe i forbindelse med sin bursdag, men jeg vet ikke? Kankje hun overhodet ikke forventer noe gave? Lite praktisk å ta med 20 gaver på byen f.eks.

Dette er ingen stor sak overhodet, jeg er bare litt i tvil.

Hva ville dere gjort?

Skrevet

Det passer seg best å gi en gave når man er bedt i bursdag uavhengig av hvilken form selskapet har. Da vedkommende kom i ditt selskap uten gave brøt hun en for meg uskrevet regel. Ikke gjør det samme selv.

Skrevet

Dersom hun faktisk har dårlig råd så er hun unnskyldt for ikke å ha med gave, men hun burde laget et kort eller gjort noe spesielt for å veie opp for dette.

Du bør ha med gave, selv om du strengt tatt ikke trenger det. Hovedsaklig fordi du virker gnien dersom du ikke har det. Men det trenger jo ikke være noe dyrt, eller stort dersom hun må ta det med rundt på byen.

Gjest Litt i tvil
Skrevet

Jeg ville gitt ei flaske vin. :)

Veldig godt forslag, men tenker bare på at det er upraktisk å dra vinflasker med seg på byen. Men det er i og for seg ikke mitt problem. Kanskje jeg skulle gi et gavekort på hundre kroner på polet? Eller blir det rart?

Gjest Litt i tvil
Skrevet

Det passer seg best å gi en gave når man er bedt i bursdag uavhengig av hvilken form selskapet har. Da vedkommende kom i ditt selskap uten gave brøt hun en for meg uskrevet regel. Ikke gjør det samme selv.

Jeg er grunnleggende helt enig med deg!

Gjest Litt i tvil
Skrevet

Dersom hun faktisk har dårlig råd så er hun unnskyldt for ikke å ha med gave, men hun burde laget et kort eller gjort noe spesielt for å veie opp for dette.

Du bør ha med gave, selv om du strengt tatt ikke trenger det. Hovedsaklig fordi du virker gnien dersom du ikke har det. Men det trenger jo ikke være noe dyrt, eller stort dersom hun må ta det med rundt på byen.

Ja, jeg er lite interessert i å virke gnien. Men vil ikke gi henne dårlig samvittighet heller. Jeg får prøve å finne noe passende...hva enn det måtte være...

Skrevet

Kjøp noe fint men ikke for dyrt, om du er redd hun skal føle seg beklemt.

Skulle dere møtes på restauranten? I vår vennegjeng er det vanlig å gi gaven senere hvis bursdagen feires et sted det ikke "passer" med gaver. Hvisker i øret at: "jeg har kjøpt gave, men tenkte det ikke passet å ta den med på restauranten hvis vi skulle på byen etterpå, så jeg kan komme innom deg med den i morgen"

eller noe i den duren.

Skrevet

I slike tilfelle tar jeg med en liten ganve.

Jeg fikk ikke noen gaver til bursdagen min enda det var rundt tall. Men jeg hadde ikke invitert heller, bare laget kaker og kaffe og folk stakk innom med blomster.

Gjest Litt i tvil
Skrevet

Kjøp noe fint men ikke for dyrt, om du er redd hun skal føle seg beklemt.

Skulle dere møtes på restauranten? I vår vennegjeng er det vanlig å gi gaven senere hvis bursdagen feires et sted det ikke "passer" med gaver. Hvisker i øret at: "jeg har kjøpt gave, men tenkte det ikke passet å ta den med på restauranten hvis vi skulle på byen etterpå, så jeg kan komme innom deg med den i morgen"

eller noe i den duren.

Vi skal møtes på restauranten ja...

Jeg kan si at hun får gave senere, men da blir det nok en stund til. Vi møtes relativt sjelden og hun bor ganske langt unna. Hm...men kanskje jeg tar den varianten uansett. Tenkte på et gavekort, men da blir det jo svært tydelig hva det koster.

Ikke så greit dette ;-)

Takk for råd!

Gjest Litt i tvil
Skrevet

I slike tilfelle tar jeg med en liten ganve.

Jeg fikk ikke noen gaver til bursdagen min enda det var rundt tall. Men jeg hadde ikke invitert heller, bare laget kaker og kaffe og folk stakk innom med blomster.

Hva slags liten gave tar du f.eks. med?

Skrevet

Veldig godt forslag, men tenker bare på at det er upraktisk å dra vinflasker med seg på byen. Men det er i og for seg ikke mitt problem. Kanskje jeg skulle gi et gavekort på hundre kroner på polet? Eller blir det rart?

Isåfall ville jeg lagt på en femtilapp, så hun fikk en bedre vin. ;o)

Skrevet

Hva slags liten gave tar du f.eks. med?

En liten bok fra bokhandelen f.eks med sitater, en blomst, et fint krus, siste gangen kjøpte jeg er fin vinkaraffel til 50 kr.

Skrevet

Ikke gi gave til folk som ikke gir gave til deg. Enkelt og greit.

Gjest Litt i tvil
Skrevet

Hun ville sikkert ikke reagert hvis hun ikke fikk noe, jeg er bare vant til å tenke at bursdag er lik gave.

Skrevet

Hva med å gi en gave sammen med noen andre, da blir det ikke så tydelig at du gir til henne selv om hun ikke ga til deg... Dere kan jo gi noe som kan puttes i veska - litt nytt "sminkepunginnhold", f.eks?

Skrevet

Kanskje du kan slå deg sammen med noen av de andre, og spleise på en gave? Det løser jo mange praktiske problemer.

Skrevet

Jeg ville gitt gave likevel, og så følt meg litt ovapå fordi jeg ikke var like smålig som henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...