Gå til innhold

Norsk væremåte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette skrev jeg i et annet innlegg, dvs. jeg skrev mye annet først. Nå lurer jeg på respons på denne biten.

Jeg leser mange språk, og kommer innpå mye av europeisk og amerikansk forskning. Er selv opprinnelig fra Sør-Europe, men har det samme utseendet som nordmenn. Jeg blir overrasket over at nordmenn følger så dårlig med, og at de lever slik i sin egen verden. Jeg blir også overrasket over at de kommer så fort i forsvar i slik diskusjon når det florerer med diskriminering av mennesker i dette samfunnet. Alle utlendinge, inkludert meg selv, er enige i at det er vanskelig å bli godtatt i det norske samfunnet. Alle, eller fleste, er enige i at det er trygt og godt å bo i Norge, men kan være kjedelig til tider. Hvis jeg som snakker flytende norsk kommer med slike utsagn over nordmenn blir de fornærmet og kommer i forsvar. De opplever seg som hypermoderne, og har ofte en spesiell oppfatning av andres primitivitet. De opplever seg som åpne mot resten av verden, men innrømmer at de ikke tar kontakt med fremmede. Hvordan skal mennesker integreres uten innsats fra den vanlige borger? Velferdssamfunnet er kommet så langt at det blir forventet at det offisielle sørger for integrering og ivaretaging av alle. Jeg vet jeg provoserer mange, og det fryder meg. Gleder meg til respons.

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

19

• Dorthe

16

• favn

11

• frosken

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dette utspillet slår bena under seg selv.

Det presterer nemlig å slå fast (!) at alle mennesker fra en nasjonalitet (Norge) er 'minus-sånn' samtidig som kritikken er rettet mot dem som i ord og handling er negative overfor mennesker fra andre nasjoner (med andre ord forfatteren bak innlegget).

Skrevet

Har du bare vanket i de finere strøk på Frogner eller? Har akkurat spist hjemmelaget samose med naboen min fra India. Her bor vi åtte familier på "rad". En norsk, en iransk, en kosovoalbansk, en pakistansk og så er det fire norske familier. Da sønnen min hadde krupp her om natta kom den pakistanske kona løpende og hjalp meg.

Du har havnet på feil sted.

Jeg er en annen
Skrevet

Tja, jeg vet vel egentlig ikke om du provoserer så mange. Nordmenn elsker jo å snakke om seg selv og det norske, gjerne på en kritisk måte. Men jeg er enig med deg mht. at en del nordmenn forventer at andre oppfatter det norske som moderne og bra - mens mange utlendinger vel ser på Norge som et sært og lite urbant land (ikke rart sånn som Norge ynder å framstille seg selv!).

Skrevet

Hva gjør du selv for å bli integrert? Hvordan vil du at folk skal være mot deg?

Tror du vil få mer igjen for å finne ut av, og be om dette, en å kritisere og dømme nordmenn som en gruppe som du gjør nå. Jeg skjønner ikke hva godt en skal få ut av endeløse debatter basert på fordommer rundt folkeslag.

Skrevet

Dette utspillet slår bena under seg selv.

Det presterer nemlig å slå fast (!) at alle mennesker fra en nasjonalitet (Norge) er 'minus-sånn' samtidig som kritikken er rettet mot dem som i ord og handling er negative overfor mennesker fra andre nasjoner (med andre ord forfatteren bak innlegget).

Du overrasker meg ikke med ditt svar

Skrevet

Hva gjør du selv for å bli integrert? Hvordan vil du at folk skal være mot deg?

Tror du vil få mer igjen for å finne ut av, og be om dette, en å kritisere og dømme nordmenn som en gruppe som du gjør nå. Jeg skjønner ikke hva godt en skal få ut av endeløse debatter basert på fordommer rundt folkeslag.

Nå svarer du akkurat som mange gjør, du begynner å forsvare og mener at jeg dømmer. Jeg lever blant nordmenn og omgås dem hele tiden. Jobber sammen med dem, snakker språket flytende, deltar aktivt i politikk, har mange norske venner og ser på mange måter på meg selv som norsk. Hva mer kan jeg gjøre?

Skrevet

Tja, jeg vet vel egentlig ikke om du provoserer så mange. Nordmenn elsker jo å snakke om seg selv og det norske, gjerne på en kritisk måte. Men jeg er enig med deg mht. at en del nordmenn forventer at andre oppfatter det norske som moderne og bra - mens mange utlendinger vel ser på Norge som et sært og lite urbant land (ikke rart sånn som Norge ynder å framstille seg selv!).

Nordmenn elsker jo å snakke om seg selv og det norske, gjerne på en kritisk måte. Men jeg er enig med deg mht. at en del nordmenn forventer at andre oppfatter det norske som moderne og bra - mens mange utlendinger vel ser på Norge som et sært og lite urbant land (ikke rart sånn som Norge ynder å framstille seg selv!).

Du har helt rett i det du skrev her, men både jeg og en asiatisk venn av meg (vi har bodd her veldig lenge begge to) har opplevd når vi deltar i politiske diskusjoner at vi ikke får lov å være med fullt ut. Spesielt han som har et annet utseende og er en 'ekte innvandrer'. Han får høre at hvis han ikke har fornøyd så kan han bare dra osv. Det må være lov å kritisere et samfunn vi lever i uten å bli trakassert.

Skrevet

Har du bare vanket i de finere strøk på Frogner eller? Har akkurat spist hjemmelaget samose med naboen min fra India. Her bor vi åtte familier på "rad". En norsk, en iransk, en kosovoalbansk, en pakistansk og så er det fire norske familier. Da sønnen min hadde krupp her om natta kom den pakistanske kona løpende og hjalp meg.

Du har havnet på feil sted.

Nei jeg har ikke vært på Frogner, og hvis du har lest det forrige innlegget mitt så vet du hva jeg jobber med. Jeg tror ikke at du forsto helt hva jeg mente

Skrevet

Nei jeg har ikke vært på Frogner, og hvis du har lest det forrige innlegget mitt så vet du hva jeg jobber med. Jeg tror ikke at du forsto helt hva jeg mente

Jeg får heller sjekke ut forrige innlegget ditt. Det vet jeg ikke hva var.

Skrevet

Finnner ikke noen tråder du har startet på åpent jeg

Skrevet

Jeg ser at jeg ikke har svart det forrige gang og jeg har vel ikke lyst til å svare deg nå heller. Spørsmålene dine provoserer deg men ikke på den måten du tror. Egentlig tror jeg at du er en "nordmannsrasist". Du er for kjepphøy og vil at vi skal legge oss i støvet.

Skrevet

Jeg ser at jeg ikke har svart det forrige gang og jeg har vel ikke lyst til å svare deg nå heller. Spørsmålene dine provoserer deg men ikke på den måten du tror. Egentlig tror jeg at du er en "nordmannsrasist". Du er for kjepphøy og vil at vi skal legge oss i støvet.

I støvet for hvem? Meg som er norsk som noen. Jeg er like norsk som de fleste andre, bare les det jeg skriver. Hva definerer du som norsk? Jeg har tydeligvis provosert deg akkurat som jeg trodde at jeg ville gjøre. Fantastisk:)

Jeg er en annen
Skrevet

Nordmenn elsker jo å snakke om seg selv og det norske, gjerne på en kritisk måte. Men jeg er enig med deg mht. at en del nordmenn forventer at andre oppfatter det norske som moderne og bra - mens mange utlendinger vel ser på Norge som et sært og lite urbant land (ikke rart sånn som Norge ynder å framstille seg selv!).

Du har helt rett i det du skrev her, men både jeg og en asiatisk venn av meg (vi har bodd her veldig lenge begge to) har opplevd når vi deltar i politiske diskusjoner at vi ikke får lov å være med fullt ut. Spesielt han som har et annet utseende og er en 'ekte innvandrer'. Han får høre at hvis han ikke har fornøyd så kan han bare dra osv. Det må være lov å kritisere et samfunn vi lever i uten å bli trakassert.

Ja, det kan jeg godt tenke meg. Jeg tror fremmedskepsisen i Norge er større enn i mange andre land, sikkert mye pga. at landet har vært så isolert, og at innvandring til Norge er et relativt nytt fenomen. Dessuten er nok nasjonalfølelsen litt for høy i Norge også. Nordemnn flest er også veldig ignorante mht. hva som skjer ute i verden, det er bare å se på den elendige dekningen av uteriksstoff i norske medier. (Som du ser er jeg typisk norsk idet jeg liker å kritisere det norske.)

Men jeg tror oppriktig at det er veldig mye "mild" rasisme ute og går, som f.eks. gjør at mennesker med utenlandsklingende navn har vansker med å få seg jobb og bosted. I media fokuseres det jo for tiden bare på negative konsekvenser av innvandring - mens alle problemene og diskrimineringen innvandrere møter i det norske samfunnet ser ut til å være helt glemt. Det er imidlertid det som er det største problemet.

Skrevet

Nå svarer du akkurat som mange gjør, du begynner å forsvare og mener at jeg dømmer. Jeg lever blant nordmenn og omgås dem hele tiden. Jobber sammen med dem, snakker språket flytende, deltar aktivt i politikk, har mange norske venner og ser på mange måter på meg selv som norsk. Hva mer kan jeg gjøre?

Jeg mente å påpekte at det kan virke som du selv velger å holde avstand, fremmedgjør og omtaler alle nordmenn under ett når du skriver. "De opplever seg som hypermoderne, og har ofte en spesiell oppfatning av andres primitivitet. De opplever seg som åpne mot resten av verden, men innrømmer at de ikke tar kontakt med fremmede. "

Jeg sier ikke at du kan ha rett i noe av denne karakteristikken, men når du fokuserer på forskjeller heller en likheter, og lager avstand mellom "dem" og du, velger du på en måte også å få kritikk.

Skrevet

I støvet for hvem? Meg som er norsk som noen. Jeg er like norsk som de fleste andre, bare les det jeg skriver. Hva definerer du som norsk? Jeg har tydeligvis provosert deg akkurat som jeg trodde at jeg ville gjøre. Fantastisk:)

Norsk er en som har norske foreldre med norsk kultur og norsk oppførsel. Spiller ingen rolle hvordan utseende de har bare de oppfører seg normalt.

Skrevet

"De opplever seg som åpne mot resten av verden, men innrømmer at de ikke tar kontakt med fremmede."

Dette var fremmed. At nordmenn ikke har fått med seg at de regnes som innesluttede og litt sære, er rart.

Skrevet

Jeg mente å påpekte at det kan virke som du selv velger å holde avstand, fremmedgjør og omtaler alle nordmenn under ett når du skriver. "De opplever seg som hypermoderne, og har ofte en spesiell oppfatning av andres primitivitet. De opplever seg som åpne mot resten av verden, men innrømmer at de ikke tar kontakt med fremmede. "

Jeg sier ikke at du kan ha rett i noe av denne karakteristikken, men når du fokuserer på forskjeller heller en likheter, og lager avstand mellom "dem" og du, velger du på en måte også å få kritikk.

Vi opplever oss som hypermoderne, og har ofte en spesiell oppfatning av andres primitivitet. Vi opplever oss som åpne mot resten av verden, men innrømmer at vi ikke tar kontakt med fremmede.

Regner med at du liker denne formuleringen bedre, og synes at nå har jeg inkludert meg i det norske samfunnet. Hvis jeg snakker sånn så skurrer det for mange norske og ikke norske som vet at jeg har en annen opprinnelse og identitet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...