Gå til innhold

Norsk væremåte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du tenkt å få dem alle sammen på engang inn i denne tråden? Ja da blir den lang i hvert fall.

Nei, ikke i denne. Men de kan diskutere andre ting.

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

19

• Dorthe

16

• favn

11

• frosken

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, ikke i denne. Men de kan diskutere andre ting.

Ja jeg er egentlig enig med deg i at det mangler noe her. Jeg har så store barn, at barneoppdragelse er ikke det store temaet for meg lenger.

Skrevet

Vi har alle visse særtrekk og jeg synes det er greit å diskutere det, og bli bevist på det. Jeg ser ikke noen galt i å fortelle om forskjellige meninger om diverse folkeslag, eller diskutere biologiske og kulturelle forskjeller på etniske grupper. Jeg som ikke norsk vet utmerket hvor fort jeg kan bli misforstått eller mistolket når jeg en sjelden gang bruker feil ord på feil sted. Jeg opplever også å bli spurt om hvordan jeg opplever nordmenn, og hvis jeg svarer noe som ikke faller i smak blir det lett en ubehagelig atmosfære. Det er og blir noe annet å komme utenifra og se det med gjestens øyne. Når en spør må en regne med forskjellige svar.

Jeg må le litt av at de nordmennene dere beskriver tar seg selv så høytidelig. Hadde ikke hatt problemer med å få høre at jeg var skeptisk eller sær. Jeg _vet_jeg er det, he he.

Men det er klart, om det til stadighet gjentar seg, så blir man kanskje litt lei?

Sikter til en egen opplevelse, i dette tilfellet gjelder det svensker. Vi ble kjent med en gjeng svensker på en sydentur og holdt litt kontakt med de. Et stadig tilbakevendene tema var alt det merkelig med nordmenn og alt der rare vi sa og gjorde og spiste og at det het OL og ikke OS osv osv

Jeg ble møkkalei hele gjengen.

Selvom det er interessant å utforske forskjeller, kan det bli litt mye av det gode.

Men det er jo ikke sikkert det var sånn din historie var. Jeg er egentlig stupe trøtt og surrer og roter. Skal holde meg våken til "6 fot under".

:o)

Skrevet

Men det blir litt morsommere her inne og litt andre diskusjoner enn navn og mat og barneoppdragelse.

Men vi kommer ikke til å få lov til å lovprise våre hunder i fred uten samtidig å måtte tenke på de sultne barna i Biafra...

Hvor var det sultne barn når du var liten?

Skrevet

Jeg må le litt av at de nordmennene dere beskriver tar seg selv så høytidelig. Hadde ikke hatt problemer med å få høre at jeg var skeptisk eller sær. Jeg _vet_jeg er det, he he.

Men det er klart, om det til stadighet gjentar seg, så blir man kanskje litt lei?

Sikter til en egen opplevelse, i dette tilfellet gjelder det svensker. Vi ble kjent med en gjeng svensker på en sydentur og holdt litt kontakt med de. Et stadig tilbakevendene tema var alt det merkelig med nordmenn og alt der rare vi sa og gjorde og spiste og at det het OL og ikke OS osv osv

Jeg ble møkkalei hele gjengen.

Selvom det er interessant å utforske forskjeller, kan det bli litt mye av det gode.

Men det er jo ikke sikkert det var sånn din historie var. Jeg er egentlig stupe trøtt og surrer og roter. Skal holde meg våken til "6 fot under".

:o)

Ja det kan bli mye av det gode, og derfor kan det også bli for mye å bli spurt hele tiden hvordan har dere det i hjemlandet ditt. Det tror jeg alle ikke norske opplever, og det er ofte vanskelig å svare på når en har bodd lenge i Norge. Det er jo utvikling alle steder, og jeg følger i hvert fall bare med i Norge.

Skrevet

Men vi kommer ikke til å få lov til å lovprise våre hunder i fred uten samtidig å måtte tenke på de sultne barna i Biafra...

De var i Biafra da jeg var liten.

Skrevet

De var i Biafra da jeg var liten.

Jeg husker bildene av barna i Biafra ... Var ikke så lett å nekte å spise opp maten man ikke likte så godt med de i bakhodet.

Skrevet

Jeg husker bildene av barna i Biafra ... Var ikke så lett å nekte å spise opp maten man ikke likte så godt med de i bakhodet.

Da må du være omtrent på min alder, dette var vel på 60-tallet.

Skrevet

Først så var de i Afrika og etterpå var de i Biafra. I hvert fall de første jeg husker fra tven. Og så leste vi Tamar og Trine på skolen, Tamar kom hit fordi han var sulten.

Skrevet

Først så var de i Afrika og etterpå var de i Biafra. I hvert fall de første jeg husker fra tven. Og så leste vi Tamar og Trine på skolen, Tamar kom hit fordi han var sulten.

Jeg leste om Tamar og Tota. Tamar var mørk og ble adobtert av foreldrene til Tota fordi de fant han på gata hvor han sultet. De var snille og tok han med hjem.

Skrevet

Jeg leste om Tamar og Tota. Tamar var mørk og ble adobtert av foreldrene til Tota fordi de fant han på gata hvor han sultet. De var snille og tok han med hjem.

Sikkert samme boka. Skrevet av Berit Brænne.

Skrevet

Sikkert samme boka. Skrevet av Berit Brænne.

Jeg husker ikke hvem den var skrevet av, men hvis den var oversatt til islandsk så ble den i hvert fall oversatt til islandske omgivelser.

Gjest rutangis netu
Skrevet

I støvet for hvem? Meg som er norsk som noen. Jeg er like norsk som de fleste andre, bare les det jeg skriver. Hva definerer du som norsk? Jeg har tydeligvis provosert deg akkurat som jeg trodde at jeg ville gjøre. Fantastisk:)

'Norsk' blir av mange nordmenn definert som nettopp norsk. Ikke 'norsk statsborger' som kan bety gresk, pakistansk, iransk osv osv., men norsk norsk. Nordisk utseende, født og (ihvertfall delvis) oppvokst i Norge eller med norske foreldre, og norske aner bakover. DET er norsk.

Om jeg flytter til Hellas, får gresk statsborgerskap, så blir jeg vel ikke gresk for det! Jeg vil for all tid være en norsk person som har skaffet seg gresk statsborgerskap.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Hei,

"Norsk" er en som har norsk statsborgerskap.

Alle andre definisjoner blir "meningsløse", fordi man ikke kan definere hva som er "norsk kultur" eller "norsk oppførsel" eller lignende.

Med vennlig hilsen

I alle historiebøker og reisedokumenter så ER det nettopp dokumentert HVA som er norsk kultur, gresk kultur, russisk kultur.

Synes du det er vanskelig å se forskjell på feks norsk kultur og gresk kultur feks? Da må du være både bl ind og døv!

Skrevet

Du overrasker meg ikke med ditt svar

Du verden. I og med at vi aldri har 'møttes' før, er jo det intet mindre enn et under.

For øvrig må du tåle at jeg påpeker den latterlige inkonsekvensen ved innlegget. Den formelig skrek om å bli pekt på.

Skrevet

I alle historiebøker og reisedokumenter så ER det nettopp dokumentert HVA som er norsk kultur, gresk kultur, russisk kultur.

Synes du det er vanskelig å se forskjell på feks norsk kultur og gresk kultur feks? Da må du være både bl ind og døv!

Man kan generalisere og vise til at indere spiser mer curry enn nordmenn, men det er mange nordmenn som spiser curry også. Er det ikke "norske"?

Heldigvis er ikke alle indere like, og heller ikke alle nordmenn like - derfor blir det meningsløst å tillegge folk egenskaper basert på om de er "norske", osv.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

"Norsk" er en som har norsk statsborgerskap.

Alle andre definisjoner blir "meningsløse", fordi man ikke kan definere hva som er "norsk kultur" eller "norsk oppførsel" eller lignende.

Med vennlig hilsen

Jeg vil anta at sosialantropologer vil ha en annen mening enn deg om akkurat dette.

Det er neppe komplisert å finne karakteristika for folk i Nord-Europa, et slags sosiologisk kart (eller hva det heter). Man kan også sikkert finne tilsvarende for Norge, selv om det selvsagt blir stadig vanskeligere jo mindre det geografiske området er.

Skrevet

Man kan generalisere og vise til at indere spiser mer curry enn nordmenn, men det er mange nordmenn som spiser curry også. Er det ikke "norske"?

Heldigvis er ikke alle indere like, og heller ikke alle nordmenn like - derfor blir det meningsløst å tillegge folk egenskaper basert på om de er "norske", osv.

Med vennlig hilsen

For noe meningsløst surr, sør. Det vet jo bedre enn dette. Det er jo ikke slik at selv om vi spiser karry, er det plent umulig å se forskjell på det indiske og det norske samfunn.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Det er ikke lett å definere det kulturelle eller spesifikke for en nasjons innbyggere, spesielt ikke innenfor sekulariserte kulturer.

Det skulle vært interessant å se om noen som så selvfølgelig snakker om 'det norske', kan?

Jeg vet ikke om et eneste fellestrekk blant nordmenn utover språket. Språk er altså fellesnevneren for 'det norske'.

Men altså, hvis noen andre kan...?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...