Gå til innhold

Norsk væremåte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke lett å definere det kulturelle eller spesifikke for en nasjons innbyggere, spesielt ikke innenfor sekulariserte kulturer.

Det skulle vært interessant å se om noen som så selvfølgelig snakker om 'det norske', kan?

Jeg vet ikke om et eneste fellestrekk blant nordmenn utover språket. Språk er altså fellesnevneren for 'det norske'.

Men altså, hvis noen andre kan...?

Hei,

Med minst 3 forskjellige språk (nynorsk, bokmål og samisk) (teller trøndersk som et eget språk? ;-) ), og 272 dialekter, så skal det mye til for å hevde at det er språket som forener nordmenn. Dansk er jo nesten identisk.

Med vennlig hilsen

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

19

• Dorthe

16

• favn

11

• frosken

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

'Norsk' blir av mange nordmenn definert som nettopp norsk. Ikke 'norsk statsborger' som kan bety gresk, pakistansk, iransk osv osv., men norsk norsk. Nordisk utseende, født og (ihvertfall delvis) oppvokst i Norge eller med norske foreldre, og norske aner bakover. DET er norsk.

Om jeg flytter til Hellas, får gresk statsborgerskap, så blir jeg vel ikke gresk for det! Jeg vil for all tid være en norsk person som har skaffet seg gresk statsborgerskap.

Din definisjon er totalt meningsløs. Du definerer personer ikke basert på personen selv, men på foreldrene!

Du definerer personen basert på "utseende" (skremmende!).

Hva med adoptivbarn? Er de "norske" nok for deg?

Hva med "norske nordmenn" som er født og oppvokst i utlandet?

Din definisjon er ubrukelig, fordi det er så mange unntak.

Med vennlig hilsen

Skrevet

"Jeg vet jeg provoserer mange, og det fryder meg. "

Nå ble jeg i tvil. Hvis det betyr at du ikke fullt ut mener det du skriver, men bare ønsker å provosere, så er det jo ikke noe poeng i å svare.

Skrevet

Hei,

Med minst 3 forskjellige språk (nynorsk, bokmål og samisk) (teller trøndersk som et eget språk? ;-) ), og 272 dialekter, så skal det mye til for å hevde at det er språket som forener nordmenn. Dansk er jo nesten identisk.

Med vennlig hilsen

Alle dialekter og målformer er jo norsk språk - ikke dansk (selv om bokmål springer ut herfra), svensk eller serbokroatisk. Dialektforskjeller og målformer rokker da ikke ved at det sorterer under 'norsk'.

Skrevet

Jeg vil anta at sosialantropologer vil ha en annen mening enn deg om akkurat dette.

Det er neppe komplisert å finne karakteristika for folk i Nord-Europa, et slags sosiologisk kart (eller hva det heter). Man kan også sikkert finne tilsvarende for Norge, selv om det selvsagt blir stadig vanskeligere jo mindre det geografiske området er.

Neida, du kan selvsagt vise til at folk i Norge spiser flere reinsdyr enn folk i Rwanda, men det synes en merkelig måte å definere folk på.

Selvsagt kan man generalisere rundt kultur og oppførsel, men det blir så mange unntak at det hele blir meningsløst.

Er en person som er adoptet som 1 åring norsk? 3 åring? 7 åring?

Hva med en nordmann ("norske foreldre og aner") som er født og oppvokst i utlandet?

Eller som har bodd 10 år i utlandet og resten i Norge.

Skrevet

Alle dialekter og målformer er jo norsk språk - ikke dansk (selv om bokmål springer ut herfra), svensk eller serbokroatisk. Dialektforskjeller og målformer rokker da ikke ved at det sorterer under 'norsk'.

Hei,

Jeg vet det. :-)

Jeg synes bare det var "merkelig" å bruke språk for å "forene nordmenn", når det faktisk er så variert blant 4 millioner mennesker.

Til sammenligning - i Brasil er det nesten 200 millioner mennesker, og alle sammen (med unntak av noen veldig få indianske stammer) snakker samme språk. Landet er vel ca 25 ganger større enn Norge.

=========

Hyggelig å "se" deg igjen, forresten.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg vil anta at sosialantropologer vil ha en annen mening enn deg om akkurat dette.

Det er neppe komplisert å finne karakteristika for folk i Nord-Europa, et slags sosiologisk kart (eller hva det heter). Man kan også sikkert finne tilsvarende for Norge, selv om det selvsagt blir stadig vanskeligere jo mindre det geografiske området er.

Men skiller vi det kulturelle gjennom det geografiske? Da kan vi i hvert fall ikke snakke om noe spesifikt 'norsk', men feks plotte inn det kulturelle nordkalotten, vestafjells, østafjells inkl dagens Sør-Sverige eller noe sånt.

Skrevet

For noe meningsløst surr, sør. Det vet jo bedre enn dette. Det er jo ikke slik at selv om vi spiser karry, er det plent umulig å se forskjell på det indiske og det norske samfunn.

Nei, men som jeg har påpekt i et annet svar til deg, så er det faktisk plent umulig å komme med noen fornuftig definisjon annet enn nasjonalitet.

Dette har faktisk vært diskutert flere ganger på DOL, og ingen har evnet å komme med en holdbar alternativ definisjon.

Skrevet

Men skiller vi det kulturelle gjennom det geografiske? Da kan vi i hvert fall ikke snakke om noe spesifikt 'norsk', men feks plotte inn det kulturelle nordkalotten, vestafjells, østafjells inkl dagens Sør-Sverige eller noe sånt.

Det geografiske er trolig relevant siden det har dannet rammer og begrensinger i folks bevegelsesmønster. Innenfor disse områdene har det kunnet danne seg visse "kulturer" som kan sies å karakterisere folk i området. Ikke?

Skrevet

Nei, men som jeg har påpekt i et annet svar til deg, så er det faktisk plent umulig å komme med noen fornuftig definisjon annet enn nasjonalitet.

Dette har faktisk vært diskutert flere ganger på DOL, og ingen har evnet å komme med en holdbar alternativ definisjon.

Du finner nok ikke holdbare utredninger om saken her på dol, av naturlige årsaker.

Men det finnes da vitterlig litteratur om saken?

Skrevet

Hei,

Jeg vet det. :-)

Jeg synes bare det var "merkelig" å bruke språk for å "forene nordmenn", når det faktisk er så variert blant 4 millioner mennesker.

Til sammenligning - i Brasil er det nesten 200 millioner mennesker, og alle sammen (med unntak av noen veldig få indianske stammer) snakker samme språk. Landet er vel ca 25 ganger større enn Norge.

=========

Hyggelig å "se" deg igjen, forresten.

Med vennlig hilsen

Jeg sier ikke at norsk er fellestrekket for 'nordmenn', men for det mer abstrakte og kulturbegrepslige 'norsk'.

Nordmenn er alle med norsk statsborgerskap, så den er jo grei. Nordmenn finnes mao i alle kulører og med all slags bakgrunn. De bor jaggu meg overalt også.

'Norsk' henviser til det kulturelle, altså det vi snakker om når vi spør 'hva er norsk?'.

Umiddelbart har nok mange en slags språkløs forståelse av hva som er 'norsk'. Men da det åpenbart er svært problematisk å formulere hva dette er, er ikke 'det norske' så åpenbart likevel.

Jeg kan ikke finne noe annet fellestrekk for det kulturelle 'norske' enn norsk språk. Og - det er en ikke uvanlig definisjon i kretser som tematiserer dette på litt mer seriøst plan enn dol.

Velkommen hjem og tilbake til Dol :)

Skrevet

Det geografiske er trolig relevant siden det har dannet rammer og begrensinger i folks bevegelsesmønster. Innenfor disse områdene har det kunnet danne seg visse "kulturer" som kan sies å karakterisere folk i området. Ikke?

Slik var det knapt for 100 år siden. Slik er det ihvertfall ikke nå.

Skrevet

Jeg sier ikke at norsk er fellestrekket for 'nordmenn', men for det mer abstrakte og kulturbegrepslige 'norsk'.

Nordmenn er alle med norsk statsborgerskap, så den er jo grei. Nordmenn finnes mao i alle kulører og med all slags bakgrunn. De bor jaggu meg overalt også.

'Norsk' henviser til det kulturelle, altså det vi snakker om når vi spør 'hva er norsk?'.

Umiddelbart har nok mange en slags språkløs forståelse av hva som er 'norsk'. Men da det åpenbart er svært problematisk å formulere hva dette er, er ikke 'det norske' så åpenbart likevel.

Jeg kan ikke finne noe annet fellestrekk for det kulturelle 'norske' enn norsk språk. Og - det er en ikke uvanlig definisjon i kretser som tematiserer dette på litt mer seriøst plan enn dol.

Velkommen hjem og tilbake til Dol :)

Hei,

Jeg er enig med deg vedr. det du skriver om "norsk".

Takk for hilsen!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er jeg ikke uenig i. Men hvis du med geografisk setter likhetstegn mellom politiske grenser, altså grenser mellom land, blir det jo helt feil.

Eller? Hva menes egentlig med 'geografisk'? Jeg tenker på naturens naturlige skiller, så som fjell, hav etc. Men det var kanskje ikke det du mente?

Et 'naturlig' geografisk område for meg vil blant annet avgrenses gjennom jakt og fangsttradisjoner. Nordkalotten er et utmerket eksempel - som favner en bit av Norge, en av Sverige, en av Russland.

Et annet 'naturlig' geografisk område vil ta for seg en sammenhoping av byer. Osv.

For å oppsummere: Geografiske og politiske grenser er ikke det samme.

Skrevet

Du finner nok ikke holdbare utredninger om saken her på dol, av naturlige årsaker.

Men det finnes da vitterlig litteratur om saken?

Jo, det finnes nok det, og det finnes litteratur (av høyst varierende kvalitet) om det meste.

Poenget er at slike "ikke-nasjonalitetsbaserte definisjoner" nestn har flere unntak enn folk som faller inn i riktig kategori.

Videre - ved at slike definisjoner forhindrer "innvandrere" å bli klassifisert som norske, så er det jo direkte imot integrasjon.

Skrevet

For noe meningsløst surr, sør. Det vet jo bedre enn dette. Det er jo ikke slik at selv om vi spiser karry, er det plent umulig å se forskjell på det indiske og det norske samfunn.

Det er nettopp det, 'alle' vet intuitivt hva som menes med det 'indiske', det 'norske', men hvis vi prøver å definere nærmere smuldrer det opp mellom leppene på oss.

Hvis feks min ringe person skulle defineres som 'typisk norsk' ville det være null problem antagelig å vise til at 'det' og 'det' er like typisk for ei dame fra et annet land.

Det hører for øvrig kanskje med til det typisk norske å streve etter å finne det typiske norske :)

Skrevet

Det er nettopp det, 'alle' vet intuitivt hva som menes med det 'indiske', det 'norske', men hvis vi prøver å definere nærmere smuldrer det opp mellom leppene på oss.

Hvis feks min ringe person skulle defineres som 'typisk norsk' ville det være null problem antagelig å vise til at 'det' og 'det' er like typisk for ei dame fra et annet land.

Det hører for øvrig kanskje med til det typisk norske å streve etter å finne det typiske norske :)

Men portugisere strever da etter å finne det typisk portugisiske. (Dog strever de neppe etter å finne det typisk norske!)

;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Å være norsk er kanskje mer en følelsesmessig tilstand enn en som kan forklares logisk. En er norsk fordi en har sine røtter/bakgrunn her. Fordi en føler seg norsk.

Skrevet

Å være norsk er kanskje mer en følelsesmessig tilstand enn en som kan forklares logisk. En er norsk fordi en har sine røtter/bakgrunn her. Fordi en føler seg norsk.

Hei Soria, :-)

Jo, men da blir det "norsk per egenerklæring", for hvem som helst kan jo påstå at de "føler seg norsk", selv om de kom til landet for 3 dager siden.

Poenget mitt er egentlig ikke at det ikke finnes en del "kulturelle ting" som er vanligst innenfor Norges grenser, men at folk som bor i Norge (og utlandet) er så varierende at det blir meningsløst å definere dem på den måten.

De fleste vil si at "nordmenn liker å gå på ski", men det er noe jeg aldri kunne tenke meg.

Er jeg "mindre nordmann" da?

Eller er jeg like mye nordmann, og det er definisjonen (at alle nordmenn liker å gå på ski) det er noe galt med?

===

Og hva med alle som er født og oppvokst i Norge (eller adoptert her når de var veldig unge) - er ikke de like mye nordmenn som deg og meg? Selv om mange har mørkt hår?

Problemet med "norske foreldre" type definisjoner er at det ekskluderer mange nordmenn.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei Soria, :-)

Jo, men da blir det "norsk per egenerklæring", for hvem som helst kan jo påstå at de "føler seg norsk", selv om de kom til landet for 3 dager siden.

Poenget mitt er egentlig ikke at det ikke finnes en del "kulturelle ting" som er vanligst innenfor Norges grenser, men at folk som bor i Norge (og utlandet) er så varierende at det blir meningsløst å definere dem på den måten.

De fleste vil si at "nordmenn liker å gå på ski", men det er noe jeg aldri kunne tenke meg.

Er jeg "mindre nordmann" da?

Eller er jeg like mye nordmann, og det er definisjonen (at alle nordmenn liker å gå på ski) det er noe galt med?

===

Og hva med alle som er født og oppvokst i Norge (eller adoptert her når de var veldig unge) - er ikke de like mye nordmenn som deg og meg? Selv om mange har mørkt hår?

Problemet med "norske foreldre" type definisjoner er at det ekskluderer mange nordmenn.

Med vennlig hilsen

Ja, det må nesten bli egendefinert hvor norsk en er. Det formelle er jo at en er norsk statsborger. Det følelsesmessige inkluderer alle som har bodd her nok til at de føler seg norske. Noen vil si at de er norske etter å ha bodd her i kort tid mens andre vil holde på tilknytningen dit de kom fra. Vi andre kan ikke definere hvor norske andre er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...