Gå til innhold

Norsk væremåte

Anbefalte innlegg

Gjest rutangis netu
Skrevet

Man kan generalisere og vise til at indere spiser mer curry enn nordmenn, men det er mange nordmenn som spiser curry også. Er det ikke "norske"?

Heldigvis er ikke alle indere like, og heller ikke alle nordmenn like - derfor blir det meningsløst å tillegge folk egenskaper basert på om de er "norske", osv.

Med vennlig hilsen

Vi snakket om kulturforskjeller her. Du svarte tydeligvis på noe annet. Gresk musikk er iallefall i mine ører noe helt annerledes enn det vi spiller her oppe i nord. At et land har en bestemt kultur betyr selvfølgelig ikke at alle i det aktuelle landet liker akkurat den kulturen.

Bunad ser jeg på som norsk kultur. Det liker ikke jeg. Fårikål er typisk norsk. Den kjøper jeg. Folkedans er ikke mi greie selv om det er helnorsk. At ikke JEG liker det betyr ikke at det ikke akllikevel er norsk kultur.

Forøvrig har jeg forstått at du er umulig å diskutere med, så jeg kommer ikke til å svre på videre vriing og vrenging fra deg.

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

19

• Dorthe

16

• favn

11

• frosken

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest rutangis netu
Skrevet

Din definisjon er totalt meningsløs. Du definerer personer ikke basert på personen selv, men på foreldrene!

Du definerer personen basert på "utseende" (skremmende!).

Hva med adoptivbarn? Er de "norske" nok for deg?

Hva med "norske nordmenn" som er født og oppvokst i utlandet?

Din definisjon er ubrukelig, fordi det er så mange unntak.

Med vennlig hilsen

Visste du ikke at genetiske foreldre er en del av en person du da? Faktisk var det der det begynte...

Gjest rutangis netu
Skrevet

Men portugisere strever da etter å finne det typisk portugisiske. (Dog strever de neppe etter å finne det typisk norske!)

;-)

Med vennlig hilsen

Takk skal du ha., Sør, for ny innsikt du har gitt meg. Når jeg leser dine innlegg ser jeg hvor tåpelig det er med ordkløveri istedenfor normal diskusjon. Jeg liker selv å diskutere, litt vel mye. Nå har jeg lært at jeg skal lukke munnen før jeg driter meg ut. Takk til deg altså, det går også an å lære av adnres feil!

Gjest nikkibeach
Skrevet

ja jeg forstår hva du mener. Jeg er selv norsk, men nordmenn har en tendens til å trekke seg bort fra det såkalte ukjente, muligens pga frykt. Nordmenn liker best det trygge, og ønsker å holde seg innenfor disse trygge rammene i livet sitt. F.eks barn og familie, arbid og poteter og kjøttkaker.

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, bare så det er sagt. Det går jo ikke an å dra alle over den berømte kammen, men dette er et bilde på mange nordmenn, og sikkert svensker, dansker eller tyskere. Man finner dem sannsynligvis i alle folkeslag.

Men jeg har selv det synet at nordmenn er utrolig vanskelige å komme innpå.

Skrevet

ja jeg forstår hva du mener. Jeg er selv norsk, men nordmenn har en tendens til å trekke seg bort fra det såkalte ukjente, muligens pga frykt. Nordmenn liker best det trygge, og ønsker å holde seg innenfor disse trygge rammene i livet sitt. F.eks barn og familie, arbid og poteter og kjøttkaker.

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, bare så det er sagt. Det går jo ikke an å dra alle over den berømte kammen, men dette er et bilde på mange nordmenn, og sikkert svensker, dansker eller tyskere. Man finner dem sannsynligvis i alle folkeslag.

Alt dette passer da like godt på en vietnameser, en odøling, en engelskmann, en kenyaner?

Skrevet

Visste du ikke at genetiske foreldre er en del av en person du da? Faktisk var det der det begynte...

Nei, ikke med mindre du forfekter "rase-teorier" som ble bekjempet for 60 år siden.

Skrevet

Dette passer da inn på deler av de fleste folkeslag, det være seg iranere, folk fra USA eller Skottland.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Alt dette passer da like godt på en vietnameser, en odøling, en engelskmann, en kenyaner?

Du var før meg! :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Vi snakket om kulturforskjeller her. Du svarte tydeligvis på noe annet. Gresk musikk er iallefall i mine ører noe helt annerledes enn det vi spiller her oppe i nord. At et land har en bestemt kultur betyr selvfølgelig ikke at alle i det aktuelle landet liker akkurat den kulturen.

Bunad ser jeg på som norsk kultur. Det liker ikke jeg. Fårikål er typisk norsk. Den kjøper jeg. Folkedans er ikke mi greie selv om det er helnorsk. At ikke JEG liker det betyr ikke at det ikke akllikevel er norsk kultur.

Forøvrig har jeg forstått at du er umulig å diskutere med, så jeg kommer ikke til å svre på videre vriing og vrenging fra deg.

Du skriver: "Bunad ser jeg på som norsk kultur."

Og der tar du også feil - bunad er en gammel europeisk klesdrakt, som enkelte nasjonalister her oppe går rundt og tror er noe unikt norsk.

=======

Kultur er summen av oppførselen til folkene som bor i et land, enten de er borgere eller "ulovlige immigranter". Det er derfor åpenbart at det er en ubrukelig måte å definere om noen er "norske" på.

For øvrig står du selvsagt selv fritt om du vil svare eller ei. Det er opp til deg.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du var før meg! :-)

Med vennlig hilsen

Men jeg glemte iranere og amerikanere.

Amerikanere, ja. Den er forresten god som greier å forklare hva en nordamerikaner er og hva det nordamerikanske er!

Skrevet

Takk skal du ha., Sør, for ny innsikt du har gitt meg. Når jeg leser dine innlegg ser jeg hvor tåpelig det er med ordkløveri istedenfor normal diskusjon. Jeg liker selv å diskutere, litt vel mye. Nå har jeg lært at jeg skal lukke munnen før jeg driter meg ut. Takk til deg altså, det går også an å lære av adnres feil!

Velbekomme. Vi andre får bare håpe at du har tatt det til deg.

Med vennlig hilsen

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Hei,

"Norsk" er en som har norsk statsborgerskap.

Alle andre definisjoner blir "meningsløse", fordi man ikke kan definere hva som er "norsk kultur" eller "norsk oppførsel" eller lignende.

Med vennlig hilsen

Det finnes mennesker med norsk statsborgerskap som aldri har satt sine ben i Norge, og som ikke skjønner et ord norsk. Det gjelder barn av inndvandrere som har fått norsk statsborgerskap. Barna kan være født i utlandet og aldri ha hatt kontakt med Norge overhodet, likefullt har de norsk statsborgerskap.

De er i din definisjon norske. Men oppfatter de seg selv som nordmenn?

Hvis begrepet norsk kun betyr "norsk statsborger", hvorfor skulle vi da beholde uttrykket "norsk stasborger"?

For å være norsk, i mine øyne, må man oppfatte seg som norsk, ha en følelsesmessig tilknytning til Norge, ha et forhold til Norge, norsk språk og andre nordmenn. Være nordmann i hjerte og sinn. Jeg klarer ikke å gi noen definisjon, og det finnes mange måter å være norsk på. Men behøver ikke spise geitost og like hopprenn.

Men jeg er uenig med deg, man kan være norsk statsborger uten å være "norsk".

Skrevet

Det finnes mennesker med norsk statsborgerskap som aldri har satt sine ben i Norge, og som ikke skjønner et ord norsk. Det gjelder barn av inndvandrere som har fått norsk statsborgerskap. Barna kan være født i utlandet og aldri ha hatt kontakt med Norge overhodet, likefullt har de norsk statsborgerskap.

De er i din definisjon norske. Men oppfatter de seg selv som nordmenn?

Hvis begrepet norsk kun betyr "norsk statsborger", hvorfor skulle vi da beholde uttrykket "norsk stasborger"?

For å være norsk, i mine øyne, må man oppfatte seg som norsk, ha en følelsesmessig tilknytning til Norge, ha et forhold til Norge, norsk språk og andre nordmenn. Være nordmann i hjerte og sinn. Jeg klarer ikke å gi noen definisjon, og det finnes mange måter å være norsk på. Men behøver ikke spise geitost og like hopprenn.

Men jeg er uenig med deg, man kan være norsk statsborger uten å være "norsk".

Hei,

Men som du selv sier kan du aldri komme opp men noen definisjon som klassifiserer folk entydig. For hvor "norsk er norsk", og selv om du ikke insisterer på at det skal spise geitost, hva må de så like?

Og hva med alle de som ikke er norske, men som heller ikke er "noe annet"? Blir de statsløse?

Når jeg bruker nasjonalitet så er det ikke fordi jeg er "anti-norsk" på noen måte, men rett og slett fordi jeg ikke kan finne noen annen meningsfull definisjon som ikke er full av hull. (eller som går på "må ha norske besteforeldre", som åpenbart diskriminerer adopterte, osv.)

Hyggelig å se deg igjen, forresten.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du verden. I og med at vi aldri har 'møttes' før, er jo det intet mindre enn et under.

For øvrig må du tåle at jeg påpeker den latterlige inkonsekvensen ved innlegget. Den formelig skrek om å bli pekt på.

Vi har 'møttes' før. For øvrig kommenterer jeg ikke dine 'besservisser' svar.

Skrevet

Du har tydeligvis følt behov for å skrive mye i denne tråden. Alt dette passer ikke like godt på en kenyaner eller en viatnemeser f.eks. Det er mye tryggere å bo i Norge enn Kenya eller Vietnam. I tillegg sa jeg at mange 'utlendinge' var enige i at det var trygt, men kjedelig å bo i Norge. Hvordan kan du få det over på Odalen, Kenya eller Vietnam?

Skrevet

Vi har 'møttes' før. For øvrig kommenterer jeg ikke dine 'besservisser' svar.

Oi, det var en praktfull lysfontene av en replikk som virkelig gir hovedinnlegget et sårt tiltrengt puff. I tillegg er den selvsagt ubetalelig i seg selv.

Du er visst en vandrende selvmotsigelse. Artig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...