Gå til innhold

fikk pensjonen regnet ut: (LITE)

Anbefalte innlegg

Gjest ikke signatur
Skrevet

Det ble rett over 7000 i måneden, rundt 95000 i året... Visste at jeg nok ble minstepensjonist. Men... Er rundt de 30, og jobber lite pga at vi har små barn. Det er nå. Skal jeg spare meg i hel for å få penger til å betale strømregningen når jeg blir 70?? Hadde jeg klart å spare litt ville jeg brukt det på andre ting enn regninger..

Gjest rutangis netu
Skrevet

Du kan vel samle pensjonspoeng i trettifem år til før du skal ta ut pensjon? Så opp med hodet. Ungene trenger ikke deg til de er 40 vel?

Skrevet

Er du 30 år og sitter og regner på pensjonen? Jeg vet ikke helt om jeg er imponert eller sjokkert...

:)

Gjest ikke signatur
Skrevet

Er du 30 år og sitter og regner på pensjonen? Jeg vet ikke helt om jeg er imponert eller sjokkert...

:)

Fikk et skjema på posten som de sendte inn til trygdekontoret. Tenkte det var greit å vite.

Gjest ikke signatur
Skrevet

Du kan vel samle pensjonspoeng i trettifem år til før du skal ta ut pensjon? Så opp med hodet. Ungene trenger ikke deg til de er 40 vel?

Vet jeg snart kan jobbe mer..:)

Skrevet

Vet jeg snart kan jobbe mer..:)

Jobbe mer hvor?

Om det er i en offentlig jobb så er du jo berget via pensjonskassen der.

De fleste arbeidsgivere har også nå pernsjonsordninger for de ansatte, forsikringer eller lignende, som vil gi noe ekstra.

Dessuten er det snakk om at sånne pensjonsordninger skal bli obligatoriske for alle arbeidsgivere, så du er nok berget før du blir gammel.

Ellers så sier de at man ikke bør begynne å bekymre seg for pensjonen før man nærmer seg 40.

På den andre siden, skulle du bli 100% ufør i dag, så viser den utregningen hva du vil få i måneden nå, så det er ikke dumt å tenke på en uføreforsikring.

Skrevet

Har du kapital så invester i en leilighet e.l og lei ut, så har du verdier og muligens leieinntekt i tillegg når du blir gammel. Så kan du kose deg med barna uten bekymring.

Gjest tidlig ennå
Skrevet

Tror ikke du skal ta skrekken av dette.

Du skriver at dere har små barn og at du er hjemme, men skal jobbe mer snart.

Her dere pensjonsordning på jobb slik at du blir trukket litt i lønn? I så fall kommer dette i tillegg til minstepensjonen.

Har du en partner så er dere jo to om husleie også om alle disse årene, og er dere rundt 30 nå så har dere kanskje nedbetalt en leilighet eller hus når dere blir pensjonister. Da har dere heller ikke barn å forsørge.

Ville ikke blitt bekymret nå. Overhodet ikke.

Skrevet

Tror ikke du skal ta skrekken av dette.

Du skriver at dere har små barn og at du er hjemme, men skal jobbe mer snart.

Her dere pensjonsordning på jobb slik at du blir trukket litt i lønn? I så fall kommer dette i tillegg til minstepensjonen.

Har du en partner så er dere jo to om husleie også om alle disse årene, og er dere rundt 30 nå så har dere kanskje nedbetalt en leilighet eller hus når dere blir pensjonister. Da har dere heller ikke barn å forsørge.

Ville ikke blitt bekymret nå. Overhodet ikke.

Jeg er helt enig i at man ikke trenger å bli vettskremt for pensjonen når man er 30.

Men man bør _absolutt ikke_ regne med en partner til å hjelpe en med utgiftene når en blir pensjonist. Da kan man risikere å bomme grovt.

Gjest tidlig ennå
Skrevet

Jeg er helt enig i at man ikke trenger å bli vettskremt for pensjonen når man er 30.

Men man bør _absolutt ikke_ regne med en partner til å hjelpe en med utgiftene når en blir pensjonist. Da kan man risikere å bomme grovt.

Jo, ser den altså, men er vedkommende gift og ektefellen som har vært yrkesaktiv dør, blir det ikke da noe pensjon til den gjenlevende?..? trodde jeg da...

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Jo, ser den altså, men er vedkommende gift og ektefellen som har vært yrkesaktiv dør, blir det ikke da noe pensjon til den gjenlevende?..? trodde jeg da...

En Eks.ektefelle kan jo leve minst like lenge som en selv, hvis eks-en lever til en selv er 85 hjelper det lite om det evt. skulle dryppe litt fra en tjenestepensjon da, om man har vært minstepensjonist siden man fylte 65.

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Hvis de nye reglene for pensjon fra Folketrygden blir innført (de som ble foreslått i fjor) blir det enda viktiere enn før å ha jobbet mange år, og tjent nok penger. Mange år utenom arbeidslivet straffer seg når du blir pensjonist. Og hvis ekteskapet ryker sitter kanskje du igjen som minstepensjonist mens mannen har opptjent god pensjon.

Hvis du er hjemmeværende over flere år burde du vurdere å spare i en privat pensjonsforsikring i ditt navn. Selv om du er ansatt i det offentlige trenger du 30 års opptjeningstid i minst halv stilling for å få full pensjon.

Gjest tidlig ennå
Skrevet

En Eks.ektefelle kan jo leve minst like lenge som en selv, hvis eks-en lever til en selv er 85 hjelper det lite om det evt. skulle dryppe litt fra en tjenestepensjon da, om man har vært minstepensjonist siden man fylte 65.

Ja, ja, da får hun begynne å spare nå da!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...