Gjest blåklokka Skrevet 25. september 2004 Skrevet 25. september 2004 Har alle krav på 5 ferieuker i året ? 0 Siter
Gjest surreal Skrevet 25. september 2004 Skrevet 25. september 2004 Jeg mener å huske at alle har rett på 5 ukers ferie. Men ikke alle har _tjent opp_ nok dager til å ha 5 ukers _betalt_ ferie. Hos oss (vet ikke om dette gjelder alle arbeidstakere, men tror det), tjener vi opp ca 2 dagers ferie pr mnd. Når du har jobbet et helt år (jan-des), har du tjent opp nok til å ta 5 ukers _betalt_ ferie.. Håper det hjalp deg bittelitt iallefall... 0 Siter
Atene Skrevet 26. september 2004 Skrevet 26. september 2004 Nei, alle har krav på fire uker pluss en dag. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 26. september 2004 Skrevet 26. september 2004 Nei, du må ha tariffavtale hvor det står i avtalen at du har krav på den. Det er fremforhandlet av forbundne. Sjekk tariffavtalen, eller spør den tillitsvalgte. Er dere ikke organisert så er dette en god grunn til å gjøre det. I det offentlige er det gjennomført 5. ferieuke og på mange andre arbeidsplasser men ikke overalt.... 0 Siter
Gjest blåklokka Skrevet 26. september 2004 Skrevet 26. september 2004 Nei, du må ha tariffavtale hvor det står i avtalen at du har krav på den. Det er fremforhandlet av forbundne. Sjekk tariffavtalen, eller spør den tillitsvalgte. Er dere ikke organisert så er dette en god grunn til å gjøre det. I det offentlige er det gjennomført 5. ferieuke og på mange andre arbeidsplasser men ikke overalt.... Men hvis bedriften ikke er organisert da hjelper det vel ikke at en person gjør det ? 0 Siter
Prozak Skrevet 26. september 2004 Skrevet 26. september 2004 Men hvis bedriften ikke er organisert da hjelper det vel ikke at en person gjør det ? Det er ikke bedriften, men de ansatte som organiserer seg. Fagforeninger er for ansatte - NHO er for bedriftene. "................................" 0 Siter
Gjest julianna2 Skrevet 26. september 2004 Skrevet 26. september 2004 Det er ikke bedriften, men de ansatte som organiserer seg. Fagforeninger er for ansatte - NHO er for bedriftene. "................................" Vi er bare 3 ansate, tror ikke vi har noen fagforening.... 0 Siter
Prozak Skrevet 26. september 2004 Skrevet 26. september 2004 Vi er bare 3 ansate, tror ikke vi har noen fagforening.... Er nok ingen lokal fagforening der da, nei. Men det er jo ikke værre enn å melde seg inn i en forening. "..........................." 0 Siter
Gjest brukt er helt ok Skrevet 26. september 2004 Skrevet 26. september 2004 Jeg mener å huske at alle har rett på 5 ukers ferie. Men ikke alle har _tjent opp_ nok dager til å ha 5 ukers _betalt_ ferie. Hos oss (vet ikke om dette gjelder alle arbeidstakere, men tror det), tjener vi opp ca 2 dagers ferie pr mnd. Når du har jobbet et helt år (jan-des), har du tjent opp nok til å ta 5 ukers _betalt_ ferie.. Håper det hjalp deg bittelitt iallefall... Jeg har to ganger (med noen års mellomrom) kjøpt brukt bærbar pc hos en forhandler for brukt datautstryr. De gir 3 mnd garanti (mener jeg å huske). Jeg har vært kjempefornøyd med begge kjøpene. Dessuten er de veldig serviceminde dersom det skulle oppstå problemer. Du kan spare mye på å kjøpe brukt pc! Butikken jeg var i het forresten Senter for Brukt Datautstyr (i Oslo), men det finnes sikkert andre også. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 27. september 2004 Skrevet 27. september 2004 Men hvis bedriften ikke er organisert da hjelper det vel ikke at en person gjør det ? JO! En organisasjon kan kreve tariffavtale med en bedrift uten at denne er organisert noen plass. Da har organisasjonen avtale med enkeltbedriften istedet for med bedriftens organisasjon (eks NHO). Jeg jobber i en stor bedrift som ikke er organisert. Likevel har bedriften avtale både med en LO forening og flere AF foreninger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.