Gå til innhold

5 ferieuke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener å huske at alle har rett på 5 ukers ferie. Men ikke alle har _tjent opp_ nok dager til å ha 5 ukers _betalt_ ferie.

Hos oss (vet ikke om dette gjelder alle arbeidstakere, men tror det), tjener vi opp ca 2 dagers ferie pr mnd. Når du har jobbet et helt år (jan-des), har du tjent opp nok til å ta 5 ukers _betalt_ ferie..

Håper det hjalp deg bittelitt iallefall... ;)

Skrevet

Nei, du må ha tariffavtale hvor det står i avtalen at du har krav på den. Det er fremforhandlet av forbundne. Sjekk tariffavtalen, eller spør den tillitsvalgte.

Er dere ikke organisert så er dette en god grunn til å gjøre det.

I det offentlige er det gjennomført 5. ferieuke og på mange andre arbeidsplasser men ikke overalt....

Gjest blåklokka
Skrevet

Nei, du må ha tariffavtale hvor det står i avtalen at du har krav på den. Det er fremforhandlet av forbundne. Sjekk tariffavtalen, eller spør den tillitsvalgte.

Er dere ikke organisert så er dette en god grunn til å gjøre det.

I det offentlige er det gjennomført 5. ferieuke og på mange andre arbeidsplasser men ikke overalt....

Men hvis bedriften ikke er organisert da hjelper det vel ikke at en person gjør det ?

Skrevet

Men hvis bedriften ikke er organisert da hjelper det vel ikke at en person gjør det ?

Det er ikke bedriften, men de ansatte som organiserer seg. Fagforeninger er for ansatte - NHO er for bedriftene.

"................................"

Gjest julianna2
Skrevet

Det er ikke bedriften, men de ansatte som organiserer seg. Fagforeninger er for ansatte - NHO er for bedriftene.

"................................"

Vi er bare 3 ansate, tror ikke vi har noen fagforening....

Skrevet

Vi er bare 3 ansate, tror ikke vi har noen fagforening....

Er nok ingen lokal fagforening der da, nei. Men det er jo ikke værre enn å melde seg inn i en forening.

"..........................."

Gjest brukt er helt ok
Skrevet

Jeg mener å huske at alle har rett på 5 ukers ferie. Men ikke alle har _tjent opp_ nok dager til å ha 5 ukers _betalt_ ferie.

Hos oss (vet ikke om dette gjelder alle arbeidstakere, men tror det), tjener vi opp ca 2 dagers ferie pr mnd. Når du har jobbet et helt år (jan-des), har du tjent opp nok til å ta 5 ukers _betalt_ ferie..

Håper det hjalp deg bittelitt iallefall... ;)

Jeg har to ganger (med noen års mellomrom) kjøpt brukt bærbar pc hos en forhandler for brukt datautstryr. De gir 3 mnd garanti (mener jeg å huske).

Jeg har vært kjempefornøyd med begge kjøpene. Dessuten er de veldig serviceminde dersom det skulle oppstå problemer.

Du kan spare mye på å kjøpe brukt pc! Butikken jeg var i het forresten Senter for Brukt Datautstyr (i Oslo), men det finnes sikkert andre også.

Skrevet

JO! En organisasjon kan kreve tariffavtale med en bedrift uten at denne er organisert noen plass. Da har organisasjonen avtale med enkeltbedriften istedet for med bedriftens organisasjon (eks NHO).

Jeg jobber i en stor bedrift som ikke er organisert. Likevel har bedriften avtale både med en LO forening og flere AF foreninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...