Gå til innhold

Mens grisen står og hyler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Mens grisen står og hyler og månen lyser kvit. Sit du og eg på taket og ler

og pratar skit."

Ja, slik låt det da jeg uforvarende havnet innom en av NRK's distriktsradioer på min ferd gjennom bygdenorge.

Jeg ble selvsagt litt paff over slik en absurd tekst, fremsunget på en underlig kaudervelsk dialekt, og fulgte den absurde kvekkingen helt ut. Det er underlig hva de sender på radio nå til dags, tenkte jeg.

Den virkelige forundringen meldte seg imidlertid, da programlederen kunne fortelle at denne (avgjort støtende) melodien uavbrutt hadde ligget som nr. 1 på VG's topp 20-liste lengre enn noen annen de siste 30 år.

....

Man blir bare nedstemt, og lurer på hva som har ført oss inn i en slik kulturløs apati.

Jeg vet ikke, men det er kanskje like greit med sharia-lover. Så hadde vi iallefall sluppet å høre på Odd Nordstoga, eller hva han heter.

Fortsetter under...

Skrevet

Hehe... jo, takk... dattera mi spiller tverrfløyte, og har fått akkurat den sangen i lekse. Den skal hun visst spille på konsert i morgen, så her står grisen og hyler halve dagen for tida. Jeg visste forøvrig ikke om Nordstoga (det var det han het?) før hun kom hjem og hadde den sangen i lekse, og sang for full hals...

Jeg har hørt verre da, men...

Skrevet

Jeg har lest om fenomenet, og kan nå med andre ord også prise meg lykkelig for at jeg så langt har vært forskånet fra å høre det.

Jeg sliter tungt med hjemmearbeide, og sporer av for og i ingenting. Har du kanskje noe annet festlig å melde?

Skrevet

Jeg har lest om fenomenet, og kan nå med andre ord også prise meg lykkelig for at jeg så langt har vært forskånet fra å høre det.

Jeg sliter tungt med hjemmearbeide, og sporer av for og i ingenting. Har du kanskje noe annet festlig å melde?

Festlig? Nei, slett ikke. Ikke foreløpig. Jeg skjøtter meg selv etter beste evne med svart kaffe og et par sigaretter (på terassen naturligvis).

Søndager om høsten deles gjerne i to for oss fotballidioter. Tidlig på dag forsøker vi å late som ingenting og pusle med huslige ting, ta en tur, gå på kafe eller et eller annet.

Vi tenker hele tiden på avspark kl. 16 eller kl. 18, det er først etter at kampene er avblåst at man kan si om dagen er festlig eller ikke.

Magien som hefter ved disse høstkampene skyldes selvsagt at sesongens ubønnhørlige fasit nærmer seg. Opprykk, nedrykk, mesterskap. The final countdown. Disse kampene har en annen nerve enn vårkampene. Da kan man overse dårlige resultater, og satse på høstformen. Men nå går ikke det lengre. Nå er det alvor.

....

Jeg skjønner jo at for folk uten fotballinteresse, er dette helt meningsløst.

Det falt meg inn å minne deg om Jon Michlet/Dag Solstads mange bøker fra ulike sluttspill i Fotball-VM fra 1982-94. (De første var best synes jeg).

Skrevet

Hehe... jo, takk... dattera mi spiller tverrfløyte, og har fått akkurat den sangen i lekse. Den skal hun visst spille på konsert i morgen, så her står grisen og hyler halve dagen for tida. Jeg visste forøvrig ikke om Nordstoga (det var det han het?) før hun kom hjem og hadde den sangen i lekse, og sang for full hals...

Jeg har hørt verre da, men...

Det er mulig du har hørt verre, og det har muligens jeg også, men kan du resonnere over hvordan det norske folk kan rangere slik musikk så høyt?

Annonse

Skrevet

Festlig? Nei, slett ikke. Ikke foreløpig. Jeg skjøtter meg selv etter beste evne med svart kaffe og et par sigaretter (på terassen naturligvis).

Søndager om høsten deles gjerne i to for oss fotballidioter. Tidlig på dag forsøker vi å late som ingenting og pusle med huslige ting, ta en tur, gå på kafe eller et eller annet.

Vi tenker hele tiden på avspark kl. 16 eller kl. 18, det er først etter at kampene er avblåst at man kan si om dagen er festlig eller ikke.

Magien som hefter ved disse høstkampene skyldes selvsagt at sesongens ubønnhørlige fasit nærmer seg. Opprykk, nedrykk, mesterskap. The final countdown. Disse kampene har en annen nerve enn vårkampene. Da kan man overse dårlige resultater, og satse på høstformen. Men nå går ikke det lengre. Nå er det alvor.

....

Det falt meg inn å minne deg om Jon Michlet/Dag Solstads mange bøker fra ulike sluttspill i Fotball-VM fra 1982-94. (De første var best synes jeg).

Nå trodde jeg du satt ute og koste deg, inntil jeg merket meg det med sigaretter. Her er det allerede (?) såpass kaldt at jeg har begynt å lengte etter våren og da fortoner terrasseliv seg som et allerede falmet minne...

Et pasjonert forhold til fotball respekterer jeg. Men ikke fotballhatter med eller uten snodige utvekster. Og ikke uformelige gensere med klubbens farger. Og ikke spillere som ikke holder seg på matta.

Jeg må bare si at jeg ikke har den fjerneste ide om hva som foregår på fotballfronten. Heldigvis har ikke mine store og små menn problemer med det, men opplyser gang på gang med velvillighet i stemmen om lag, Champions sånn eller slik, Europacuper, tabeller, borte-hjemme, hvem har de blå trøyene og fremfor alt hvor lenge kampen på tv varer.

Dag Solstad... jeg oppdaget ham sent, men utrolig godt. Hans forfatterskap hører hjemme på øverste hylle og han har for lengst nådd toppen og er etter mitt syn kvalifisert til en av litterære pokaler, str L. Fotballbøkene med Micheles husker jeg, men de er (foreløpig) uleste. Den første er altså den beste, det er jo enkelt å huske.

Skrevet

Det er mulig du har hørt verre, og det har muligens jeg også, men kan du resonnere over hvordan det norske folk kan rangere slik musikk så høyt?

Akk, I uvitende fe.

Teksten er Ragnar Hovlands, hentet fra diktsamling for barn en gang sist på åttitallet. Det var en vittig vri på "Fager kveldssol smiler" (Grisen står og hyler) som allke nynorsk barn har måttet presse seg igjennom år for år. Vi andre også, før i tida.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

....

"Jeg skjønner jo at for folk uten fotballinteresse, er dette helt meningsløst."

NEIDA, jeg er helt uten interesse. Men for det første gjorde du meg nå klar over dette fenomenet som altså har med høsten å gjøre. Og dessuten er jo forskjellen på vår og høst helt logisk. Heretter skal jeg prøve å vise litt mer forståelse for fotballidioter om høsten. Men ikke om våren. Heldigvis har jeg ingen i stuen min :):):)

Skrevet

Akk, I uvitende fe.

Teksten er Ragnar Hovlands, hentet fra diktsamling for barn en gang sist på åttitallet. Det var en vittig vri på "Fager kveldssol smiler" (Grisen står og hyler) som allke nynorsk barn har måttet presse seg igjennom år for år. Vi andre også, før i tida.

hmm.. "Fager kveldssol smiler" ... er fortsettelsen "over land og by" - det lå bak i harddisken en plass..?? Punktum. Har ikke hørt om grisen til Nordstoga

Skrevet

Du bor i et land hvor Se&Hør er det mest leste ukebladet. Så mye lest at de kan komme med to utgaver i uka, uten at det har stort å si på opplagstallet for verken den ene eller andre utgaven.

Landet hvor en falsksyngende lastebilsjåfør fra Drangedal har heltestatus. Landet hvor det store samtaleemne på arbeidsplassene er hvem som ble stemt ut i forrige realityserie.

Hvor pressen benytter sin opplysningsrett til å fortelle at Jon Gunnar Riise fremdeles er bestevenn med eksen, på første siden.....

Ærlig talt, det kan da umulig komme som noen bombe at Nordstogas grisesang topper VG lista uke etter uke etter uke?

:-)

Mvh

kultursnobben

Skrevet

Jeg har sett et par intervju med fyren, og begynner å lure på om han mangler noe vesentlig oppi hodet...

Hadde et par netter i sommer hvor det siste jeg gjorde før jeg la meg var å se på reklamen for cden hans, og det var sykt plagsomt å ha den sangen hengende i hodet hele natta. Alle på jobb digger fyren, og jeg tror også jeg skrev et innlegg her hvor jeg lurte på om jeg var den eneste i verden som ikke kunne fordra han. Men det var jeg heldigvis ikke.

;)

Skrevet

Du bor i et land hvor Se&Hør er det mest leste ukebladet. Så mye lest at de kan komme med to utgaver i uka, uten at det har stort å si på opplagstallet for verken den ene eller andre utgaven.

Landet hvor en falsksyngende lastebilsjåfør fra Drangedal har heltestatus. Landet hvor det store samtaleemne på arbeidsplassene er hvem som ble stemt ut i forrige realityserie.

Hvor pressen benytter sin opplysningsrett til å fortelle at Jon Gunnar Riise fremdeles er bestevenn med eksen, på første siden.....

Ærlig talt, det kan da umulig komme som noen bombe at Nordstogas grisesang topper VG lista uke etter uke etter uke?

Mvh

kultursnobben

hei sophie kultursnobb. Kom med forslag til hva vi kan gjøre for å snu degenereringen av landet vårt, davel? det trengs

Annonse

Skrevet

hmm.. "Fager kveldssol smiler" ... er fortsettelsen "over land og by" - det lå bak i harddisken en plass..?? Punktum. Har ikke hørt om grisen til Nordstoga

Her står heile teksten til Fager kveldsol smiler.

Skrevet

Teksten er av Ragnar Hovland, melodien er av Odd Nordstoga. Eg har den i barnesongboka "Song for deg og meg" - eg høyrer lite på radio, så eg var seint ute med å høyre den eg også, ellers er det jo mange som har gått og sunge om grisen som står og hyler... Men når sant skal seiast så er det ein artig song. Enkel og morosam. Det er meir ved den enn å site på taket og prate skit, sjø.

Og eg og guttungen min koser oss med å synge litt saman om grisen som hyler. Finn tilbake til det barnlege i deg, Grip

;-)

Skrevet

I grunnen ikke... det er absolutt ikke noe jeg sitter ned for å slappe av og høre på! Blir rastløs og litt irritert av sånn musikk, men om vedkommende synger pent er det greiere lell...

Skrevet

Mvh

kultursnobben

Må bare få til føye at dere også lever i landet som har trukket nisselua godt nedover ørene, og som ikke synes det norske språk/dialekter/ folkemusikk/tradisjoner er "godt nok"!

Her til lands må man være mer urban enn en enkte New-York'er for å kunne ha et bra liv. Man kan nemlig ikke frivillig velge å bo på landet, snakke dialekta si,

ha mange unger, elske å gå turer i den norske fjellheimen, kinne smør og spille fele! Da er man ikke urban, og _det_ er det som teller!!! ;0(

Synes det er veldig trist jeg, at ikke dere som ikke liker denne musikken kan respektere at andre liker den!

Jeg liker ikke trance, dance hiphop osv, men jeg setter meg da ikke ned og skriver tråder hvor jeg bare tråkker på dem som liker det! For faktisk, ganske mange i dette land har kjøpt denne CD'en, iom at den har ligget på 1. plass på VG-lista så lenge som den har!:-)

(Jeg har IKKE kjøpt CD'en, altså...)

Skrevet

Jeg synes sangen er knallfin. Artig, enkel tekst og fin melodi. liker godt odd Noprdstoga, jeg!

Og femåringen min kan hele sangen utenat, og har sunget den høyt for de andre i barnehagen - til stor jubel.

Til sist: Ja, CD'en fikk husbonden av barna til bursdagen i sommer. det var jeg som kjøpte den :-)

Godt vi ikke har samme smak!

Men så mye som den er spilt i radio og TV i sommer, er det merkelig du ikke har hørt den før!

Skrevet

Den sangen er helt forferdelig, og jeg kan ikke fatte hvorfor han selger så bra.

Trodde det var tull og parodi første gang jeg hørte sangen, men jaggu var det seriøst ment.

Folk er rare *rister på hue*

Skrevet

Kjem ikkje du frå nynorsklandet sjølv då, Grip? Eg er enig i ate dei snakkar litt "rart" i Vinje i Telemark, men den songen er vel ikkje akkurat på dalekt, i og med at den er skriven av ein vestlending.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...