Gå til innhold

Mens grisen står og hyler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få til føye at dere også lever i landet som har trukket nisselua godt nedover ørene, og som ikke synes det norske språk/dialekter/ folkemusikk/tradisjoner er "godt nok"!

Her til lands må man være mer urban enn en enkte New-York'er for å kunne ha et bra liv. Man kan nemlig ikke frivillig velge å bo på landet, snakke dialekta si,

ha mange unger, elske å gå turer i den norske fjellheimen, kinne smør og spille fele! Da er man ikke urban, og _det_ er det som teller!!! ;0(

Synes det er veldig trist jeg, at ikke dere som ikke liker denne musikken kan respektere at andre liker den!

Jeg liker ikke trance, dance hiphop osv, men jeg setter meg da ikke ned og skriver tråder hvor jeg bare tråkker på dem som liker det! For faktisk, ganske mange i dette land har kjøpt denne CD'en, iom at den har ligget på 1. plass på VG-lista så lenge som den har!:-)

(Jeg har IKKE kjøpt CD'en, altså...)

Å kalle "Grisen står å hylar" for folkevise synes jeg er en hån mot folkemusikken her i landet. Jeg liker heller ikke trance og hip-hop, og synes Nordstogas Vinje-dialekt er flott. Ikke er jeg særlig urban, selv om jeg synes en Kaffe Mocca er skikkelig digg.

Rent bortsett fra det, så synes jeg det er lov å riste litt på hodet av et samfunn jeg synes blir mere og mere tabloidisert.

Fortsetter under...

Skrevet

hei sophie kultursnobb. Kom med forslag til hva vi kan gjøre for å snu degenereringen av landet vårt, davel? det trengs

At det trengs er hevet over enhver tvil, men jeg kan dessverre ikke stille som inspirasjonskilde i så måte, til det er jeg nok alt for grunn....:-)

Skrevet

Den sangen er helt forferdelig, og jeg kan ikke fatte hvorfor han selger så bra.

Trodde det var tull og parodi første gang jeg hørte sangen, men jaggu var det seriøst ment.

Folk er rare *rister på hue*

Det synges visst en urban parodi på en av revyene her i Oslo for tiden: "...og snuten står og spyler..."

Skrevet

hmm.. "Fager kveldssol smiler" ... er fortsettelsen "over land og by" - det lå bak i harddisken en plass..?? Punktum. Har ikke hørt om grisen til Nordstoga

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=230119

"Fager kveldssol" finnes i både bokmåls- og nynorskutgave, tror jeg. Første vers på bokmål er omtrent slik:

Fager kveldssol smiler

over jorden ned

Og naturen hviler

taus i hellig fred

Skrevet

Jeg har hørt om fyren, men har ikke fått med meg en hel sang av ham ennå.

Skrevet

Det er grusomt. Helt enig. Faktisk bærer skapningen seg på P1 i dette øyeblikk.

Fyren er et fantastisk eksempel på medias makt. De reklamerte for fyren på alle kanaler og i alle aviser selv før plata hans var ute, og det var umulig ikke å vite hvem Odd Nordstoga var dersom man ikke var huleboer.

Og selvsagt selger det. Media forteller oss at musikken hans er inn for tiden, og idiotene renner ned shappene og kjøper søppelet.

Hvem hadde trodd at dagens fjortisser skulle stå i kø for å kjøpe denne typen musikk?

Det er ikke nesten ikke til å fatte.

Annonse

Skrevet

Å kalle "Grisen står å hylar" for folkevise synes jeg er en hån mot folkemusikken her i landet. Jeg liker heller ikke trance og hip-hop, og synes Nordstogas Vinje-dialekt er flott. Ikke er jeg særlig urban, selv om jeg synes en Kaffe Mocca er skikkelig digg.

Rent bortsett fra det, så synes jeg det er lov å riste litt på hodet av et samfunn jeg synes blir mere og mere tabloidisert.

Har jeg kalt denne sangen for folkemusikk!? *leter*

Jeg er faktisk sjøl en ganske habil folkemusiker, og er utdannet faglærer i folkemusikk:0)

Men altså, at han har brukt elementer fra folkemusikken i landet vårt, og laget sin egen sjanger, så og si, kan ingen diskutere!

Når du sier at det er en hån mot folkemusikken i landet, å kalle dette for en folkevise, blir jeg nysgjerrig: Hva vet du eksakt om begrepet folkemusikk? Og enda mer interessant: Hva forbinder du med folkemusikk?

Skrevet

Har jeg kalt denne sangen for folkemusikk!? *leter*

Jeg er faktisk sjøl en ganske habil folkemusiker, og er utdannet faglærer i folkemusikk:0)

Men altså, at han har brukt elementer fra folkemusikken i landet vårt, og laget sin egen sjanger, så og si, kan ingen diskutere!

Når du sier at det er en hån mot folkemusikken i landet, å kalle dette for en folkevise, blir jeg nysgjerrig: Hva vet du eksakt om begrepet folkemusikk? Og enda mer interessant: Hva forbinder du med folkemusikk?

Jeg har overhodet ikke peil på folkemusikk, så min kategoriske fordømming av Nordstogas grise-vise ble uttalt på et subjektivt uvitende grunnlag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...