Gå til innhold

Einar Førde er død.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det så jeg også nå. Det var trist, han var bare 61 år.

I Bergens Tidende skrev Førde få måneder etter han fikk kreft, om døden, som han han kalte et tabuemne.

"Han karakteriserte døden som «ein spottande hån mot rasjonaliteten i vårt moderne samfunn». Siden man ikke kan kontrollere døden, til tross for alt vitenskapen har utrettet mot en rekke sykdommer og vanskeligheter, har vi valgt å tie den i hjel".

Hm...godt sagt, synes jeg.

Skrevet

I Bergens Tidende skrev Førde få måneder etter han fikk kreft, om døden, som han han kalte et tabuemne.

"Han karakteriserte døden som «ein spottande hån mot rasjonaliteten i vårt moderne samfunn». Siden man ikke kan kontrollere døden, til tross for alt vitenskapen har utrettet mot en rekke sykdommer og vanskeligheter, har vi valgt å tie den i hjel".

Ja, det var godt sagt.

Det virker som om folk er fryktelig redde for å dø enda det er det eneste sikre vi vet. Derfor vil ikke folk snakke om døden. Det er jo idag vi lever, dermed er det rart at man bryr seg så mye om morgendagen.

Jeg er også redd for å dø ifra ungene mine men for min skyld spiller det jo liten rolle. Er jeg død så vet jeg jo ingenting om det og savner ingenting.

Skrevet

Ja, det var godt sagt.

Det virker som om folk er fryktelig redde for å dø enda det er det eneste sikre vi vet. Derfor vil ikke folk snakke om døden. Det er jo idag vi lever, dermed er det rart at man bryr seg så mye om morgendagen.

Jeg er også redd for å dø ifra ungene mine men for min skyld spiller det jo liten rolle. Er jeg død så vet jeg jo ingenting om det og savner ingenting.

Jeg har alltid vært bevisst på at døden kan skje meg når som helst(uten at jeg har grublet så mye over det da).

Nå etter jeg har fått barn, er DET viktigst: at jeg håper jeg lever lenge for barnets skyld.

Skrevet

Jeg har alltid vært bevisst på at døden kan skje meg når som helst(uten at jeg har grublet så mye over det da).

Nå etter jeg har fått barn, er DET viktigst: at jeg håper jeg lever lenge for barnets skyld.

Jeg håper da at jeg skal leve minst 30 år til slik at ungene mine er ordentlig voksne og etablerte.

Vel, gjør jeg ikke det så er i hvert fall de to eldste så store at de kan ta vare på både seg selv og minstemann.

Selv har jeg begge foreldrene mine i live men det er i grunnen ganske uviktig for meg. Jeg klarer meg selv og det har jeg gjort de siste 25 årene uten deres innblanding eller hjelp.

Skrevet

"Han karakteriserte døden som «ein spottande hån mot rasjonaliteten i vårt moderne samfunn». "

Er ikke hån og spott det samme ?

Er rasjonaliteten blandt folk flest naturstridig ?

Skrevet

"Han karakteriserte døden som «ein spottande hån mot rasjonaliteten i vårt moderne samfunn». "

Er ikke hån og spott det samme ?

Er rasjonaliteten blandt folk flest naturstridig ?

Ja til det siste. Rasjonaliteten blant folk er ofte ganske naturstridig. Man tenker og oppfører seg som om man tror man skal leve bestandig, og til og med ha god helse bestandig.

Angela1365380318
Skrevet

Synest synd på familien og barna, han hadde jo ganske små barn for å være 61 og nå må de vokse opp uten pappaen sin.

Skrevet

Synest synd på familien og barna, han hadde jo ganske små barn for å være 61 og nå må de vokse opp uten pappaen sin.

Jo men her har vel alderen ikke noe å si for utfallet. Han var syk av kreft og døde av sykdommen ikke av alderdommen.

Mitt søskenbarn mistet sin mann nå av kreft, han var 35 år og etterlater seg like små barn som Einar Førde gjorde.

Synnøve Nymo er en sterk oppegående kvinne akkurat som min kusine er, de vil nok ta seg av barna deres på en flott måte i framtiden. Det er tragisk at de ikke har far lenger, men det er fordi fedrene hadde kreft, ikke på grunn av alderen deres.

Skrevet

Alder og kreft har ikke noen sammenheng. Små barn kan miste en forelder i kreft selv om far/mor er yngre enn Førde.

Skrevet

Ja til det siste. Rasjonaliteten blant folk er ofte ganske naturstridig. Man tenker og oppfører seg som om man tror man skal leve bestandig, og til og med ha god helse bestandig.

Da er ikke det Førde betegnet som "rasjonaliteten i vårt moderne samfunn" virkelig fornuft, men bare et egenrettferdig påskudd til uheldig levemåte. Etter min mening var Førdes utsagn selvmotsigende.

Skrevet

Alder og kreft har ikke noen sammenheng. Små barn kan miste en forelder i kreft selv om far/mor er yngre enn Førde.

Men dere må da være enige i at alder har noe å si for sykdom, også kreft. Det er da flere eldre som får kreft enn yngre - avhengig av kreftform selvfølgelig.

Det er flere eldre enn yngre som får hjerteproblemer.

Man har statistisk sett færre år igjen hvis man er 60 år enn hvis man er 40 år.

Skrevet

Men dere må da være enige i at alder har noe å si for sykdom, også kreft. Det er da flere eldre som får kreft enn yngre - avhengig av kreftform selvfølgelig.

Det er flere eldre enn yngre som får hjerteproblemer.

Man har statistisk sett færre år igjen hvis man er 60 år enn hvis man er 40 år.

Kreft kan ramme i ung alder også.

Jeg mistet min far da han var 36, og hans søster døde da hun var rundt 20år. Dessuten var begge disse barn da deres mor døde som ung mor. Alle døde i kreft.

Ser også flere tilfeller hvor unge får kreft og dør. Det er slett ikke bare alder det kommer an på.

Mener vel egentlig at en aldri er garantert, verken om man får barn som ung, eller om man er litt eldre.

Skrevet

Kreft kan ramme i ung alder også.

Jeg mistet min far da han var 36, og hans søster døde da hun var rundt 20år. Dessuten var begge disse barn da deres mor døde som ung mor. Alle døde i kreft.

Ser også flere tilfeller hvor unge får kreft og dør. Det er slett ikke bare alder det kommer an på.

Mener vel egentlig at en aldri er garantert, verken om man får barn som ung, eller om man er litt eldre.

Jeg vet da veldig godt at kreft kan ramme i ung alder også, men statistisk sett så er det større sjanse for at en "gammel" pappa dør før en "ung" pappa.

Jeg syns nå det er trist at en treåring og to syvåringer skal miste pappaen sin så tidlig samme om pappaen er 61 år eller om han hadde vært 33 år.

Jeg syns det er veldig trist at du mistet pappaen din så tidlig, men allikevel så var det vel fint at han ble pappa så tidlig som han ble ellers hadde han kanskje aldri fått bli pappa. Hvis du skjønner hva jeg mener.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...