Gå til innhold

Ambulansefag - videregående

Anbefalte innlegg

Gjest Ann Kristin K.
Skrevet

Har en sønn som ikke har fått seg noe utdannelse, men som er interessert om han finner det rette. Han er 19 år og har gjennomført gk almennfag med fordypning i et idrettsfag. (Ikke så gode karakterer)

Han hoppet av skolen midt i vk1. For tiden jobber han i butikk på heltid, men han ønsker en mer utfordrende hverdag og kunne også tenke seg å få en utdannelse, men ikke nødvendigvis høyere utdanning.

Han sier han kunne tenke seg å jobbe som vekter, men der han bor er det ikke så lett å få jobb som det. Han har snakket om politiskolen, men siden han er plattfot så vet jeg ikke helt om det er tingen for han. (?) Han har heller ikke fullført allmennfag så han må evt ta de fagene først.

Jeg tenkte på ambulansefag eller eventuelt fengselsskolen.

Noen som vet noe om ambulansefag? Hva med å ta ambulansefag gjennom NKI? Hvordan er mulighetene for lærlingplass og jobb?

Er dette en utdanning man evt kan ta i militæret?

Skrevet

Vet ikke annet enn at man må ha helse- og sosialfag grunnkurs og så velge VkI ambulansefag. Etter to års skoleplass må man være lærling i 2 år. Her vi bor er det en fordel om man har skaffet seg en lærlingeplass før man begynner på VkI. Det er ikke veldig mange plasser på dette og jeg tror man må ha hatt lappen i 5 år for å komme inn.

Hvis man ønsker å bli ambulansesjåfør lønner det seg å jobbe frivillig i røde kors eller noe sånt, da er det lettere å komme inn tror jeg. Her vi bor kreves meget høye karakterer fra grunnkurset.

Vet ikke noe om man kan ta det i militæret.

Skrevet

Ambulansefag kan du ta på Norsk Luftamblulanses skole (kursbasert), men da krever de som regel at man har noe grunnlag innenfor helsearbeid.

Jeg holder på med sykepleien nå,og skal ta ambulansekurs på NLA etterpå.

http://www.norskluftambulanse.no/SNLA/kurstyper/default.asp?page=/SNLA/Undervisningxny/Kurstyper&id=39888

Ikke støtte fra lånekassen, detsverre.

Ellers så har jeg en venn som tar abulanseutanning nå, han tar det også kursbasert, men det er ikke gjennom NLA. Husker ikke hva det het nå i farta. Mange veier å gå.

Tror ikke de ambulansekursene man får i Røde Kors/Norsk Folkehjelp gir deg offentlig godkjenning; til det er kursene for grunne. Det er utrolig mye man skal igjennom.

Lykke til!

Gjest kvitsymra
Skrevet

Det er visstnok utrolig vanskelig å få seg en jobb som ambulansesjåfør.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...