Gå til innhold

Spm. om oksygen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en vitebegjærlig 6-åring som lurer på følgende :

Vi kveles hvis vi får for lite oksygen - men hva skjer hvis vi får for _mye_ oksygen?

Her ble mamman svar skyldig og klarer ikke å finne det ut i farta heller.

Noen glupinger der ute som har et enkelt svar?

Skrevet

Du kan vel si at da besvimer man.....for det er jo den følelsen vi får når vi hyperventilerer.

Skrevet

Du kan vel si at da besvimer man.....for det er jo den følelsen vi får når vi hyperventilerer.

Når man hyperventilerer,fjerner man CO2-konsentrasjonen i blodet.I et bestemt område i hjernen "måles" CO2-innholdet i blodet og det er her det bestemmes at du "må " puste.Det må være en viss mengde CO2 i blodet for at hjernen får beskjed om at du skal puste.

For mye oksygen fører til oksygenforgiftning,-dvs for mye oksygen i blodet.Dette fører til besvimelse,i verste fall død.

Skrevet

Når man hyperventilerer,fjerner man CO2-konsentrasjonen i blodet.I et bestemt område i hjernen "måles" CO2-innholdet i blodet og det er her det bestemmes at du "må " puste.Det må være en viss mengde CO2 i blodet for at hjernen får beskjed om at du skal puste.

For mye oksygen fører til oksygenforgiftning,-dvs for mye oksygen i blodet.Dette fører til besvimelse,i verste fall død.

blir jo litt drastisk å dra'n helt dit ut for en 6-åring da..

Skrevet

Jeg har fått oksygen først ved alle keisersnittene mine. Jeg har ikke svimt av men følt meg lett i hodet og blitt ganske svimmel.

Godt man ligger i slike tilfelle :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...