Gå til innhold

barneværnet-sikkerhet

Anbefalte innlegg

Gjest super anonym nå
Skrevet

Jeg har observert og hørt en del ting om forholdet til et barn som jeg overhodet ikke synest er bra. Jeg har mange ganger diskutert temaet med de som står barnets mor nært. De har snakket mye med henne og hun lover og lover, bare synd løftene aldri holder til neste helg. De er svært bekymret for barnet og ikke glad i situvasjonen, men vil ikke blande inn barneværnet eller noen utenfra for å få hjelp, da de mener det bare vil gjøre vondt verre.

Jeg kan ikke forstå at noe kan bli vondt verre, men han blitt truet (av slektninger, ikke foreldrene til barnet, som er de som driver med omsorgssvikt) til å ikke gå til barneværnet, har fått trusler og hint av torpedolignendes slag.

Jeg har fortalt om ungens situvasjon her flere ganger og dere har skreket tilbake til meg, BARNEVÆRNET. Så vi er enige her.

Etter en hendelse nylig der alle i kretsen rundt barnet igjen fikk løftebrudd fra mor, skal ikke si hva hun utsatte barnet for, men for å si det slik, det var sikkretsmessige veldig farlig for ungen. Fant jeg ingen annen løsning en å ringe barneværnet. Jeg ville ringe anynymt, slik jeg har blitt tipset her.

Jeg ringte fra mobilen min, den er ny og jeg finner ikke sjult nummer funksjonen der, men sa med en gang klart i fra at jeg ville ligge igjen en anonym bekymringsmeldning. Jeg ble satt over og sa igjen at jeg beklaget, jeg gjorde nok arbeidet mye verre for dem nå, men jeg MÅTTE være anonym. Vi snakket, hun spurte om en god del (er det vanlig? barnehage, drikking, ukedager vs helg, fødselsdato mm) så det var ikke kun jeg som snaket og hun lyttet, det var mer som et interjuv. Hun spurte om jeg var venn eller familie, jeg svarte meg sa at jeg ikke ville nevnes som noen av delene!

Da vi var ferdig og skulle ligge på sa hun, bare en liten ting. Du ringer jo slik at jeg kan se telf nummeret ditt og det vil bli registert! eh, jeg sa jeg skulle være anonym sa jeg, vet vet at DU kan se nummeret mitt, men jeg vil ikke at du registrerer meg. Nei det skulle hun ikke, men det ville bli lagret. Hun sa jeg kunne ringe med skjult nummer om jeg ikke ville det skulle bli lagret!! (hvorfor sa hun ikke det før??) Jeg spurte om foreldrene kunne få vite at det var jeg som hadde ringt, neida, men dersom jeg la igjen navn kunne morens advokater kreve å få vite det i en rettsak. Men mitt nummer ville bli registert nå, jeg tror hun mente sånn at de som syrer telefonen der kan sjekke om de vil, ikke i saken. Men alikevel.

Er jeg utrygg nå? Det vær en helt jævlig besluttning å ta at jeg skulle ringe, føler jeg har dolket alle i ryggen. Det jeg lurer på er kan foreldrene eller andre på noen måter koble sammen telefon nummeret og saken? Og jeg gav jo en del info om familien, både positiv og negativ faktisk for å gi et oppriktig bilde, alt er jo ikke bare negativt. Kan barneværnet si hva de har hørt eller undersøker de ting uten å si hva de skal undersøke/hva personen som ringte inn sa?

Skrevet

Jeg synes uansett at du har gjort noe riktig - når unger er utsatt for omsorgssvikt er det viktig at noen melder fra. Jeg antar at barnevernet, på grunnlag av din bekymringsmelding, vil sette igang en undersøkelsessak. Barnevernet har i alle fall ingen interesse av at den som har levert bekymringsmelding skal bli kjent - så jeg kan ikke tro at det vil få konsekvenser for deg.

Håper saken går bra - både for deg, og for den som tross alt er den viktigste i denne sammenhengen: barnet som ikke har det godt.

Skrevet

Jeg synes uansett at du har gjort noe riktig - når unger er utsatt for omsorgssvikt er det viktig at noen melder fra. Jeg antar at barnevernet, på grunnlag av din bekymringsmelding, vil sette igang en undersøkelsessak. Barnevernet har i alle fall ingen interesse av at den som har levert bekymringsmelding skal bli kjent - så jeg kan ikke tro at det vil få konsekvenser for deg.

Håper saken går bra - både for deg, og for den som tross alt er den viktigste i denne sammenhengen: barnet som ikke har det godt.

Det er foreldrene som er part i saken som eventuelt er interessert i å høre om hvem bekymringsmeldingen kom fra og hva den inneholdt av opplysninger. De har rett til innsyn i egen journal, med visse unntak.

Gjest kjempebra gjort!
Skrevet

Bra gjort av deg! Det er kjempeviktig at noen melder fra, slik at barna kan få hjelp! Håper ikke de lar foreldrene få det telefonnummeret, og er du bekymret for det syns jeg du skal ringe lederen for barnevernet og gjenta din bekymring for dette. Hvis du vet at andre har blitt truet hvis de meldte saken, bør du si dette.

Men uansett hva som skjer: Du må holde ryggen rak, for du har gjort noe veldig riktig overfor de barna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...