Gå til innhold

Respekt for små ting

Anbefalte innlegg

Gjest Hvor er respekten?
Skrevet

Jeg synes respekt betyr utrolig mye, det betyr alt faktisk om vi skal kunne leve sammen.

Hvilke holdninger har du til disse eksemplene?

1. Jeg får en på jobbe til å kjøpe røyk for meg på taxfreen. Deler den med kjæresten min mot at h*n betaler halvparten av det jeg ga. H*n har røyket opp alle sine 5 pakker, og begynner å forsyne seg av mine selv om h*n ikke har betalt noe for noe av røyken. Respektløst mener jeg!

2. Jeg er på toalettet på jobben. PCn min står logget på, og en kollega går inn på mailen min for å lete etter en mail. Når jeg kommer fra toalettet begynner vedkommende å ro. H*n kunne venta 3 minutter. Respektløst mener jeg!

3. Jeg går nedover Karl Johan med en venninne. Plutselig får venninnen min et skikkelig klask på rumpa av en mørk gutt/ung mann som går forbi. Sånt blit jeg rasende av!!!! Hvor er respekten for andres grenser? Er det bare å klå der man føler for det i dag?

Jeg reagerer på de øverste to småtingene. Men når man ikke har resekt for andres kropper blir jeg forbanna.

Sier fra til kjæresten min, men ikke til kollegaen siden det er tross alt jobben sine pcr. Dette er bare to eksempler, det finnes mange små ting som kanskje ikke betyr så mye i det store, men blir det mange småting blir det stort! Er jeg veldig sensitiv eller ville dere reagert dere og? Ikke med utbrudd, kanskje bare en liten tanke inni hodet mitt, men jeg liker det ikke.

3. eksempelet kunne endt med skikkelig bråk, men gjorde ikke det.

Hvor er respekten for andres ting og grenser i dag? Finnes det ingen grenser lenger? Synes det er skremmende.

Gjest sak to er værst
Skrevet

pkt nr 1 ville ikke vært noen stor sak, det kommer jo an på hvor lenge dere har vært sammen osv, men jeg har hatt ganske sammenblandet økonomi med kjæresten hele tiden, og er det viktig at han betaler akkurat dette, så kan du jo heller la være å betale nesten agang han handler mat etc, og si at du trekker fra det han skylder deg for røyk.

Sak to er ille. Å lese andres mail (slv om det bare er overskriften og de føste linjene som dukker opp på skjermen når man scroller nedover, er ikke akseptabelt. Særlig ikke når det bare var å vente to minutter før du var tilbake.

Sak tre er ubehagelig og uakseptabelt, men jeg blir mer opprørt over ting kolleagaer gjrø, som jeg kjenner og tror er oppegående mennesker (jfr pkt 2) enn at noen man treffer på gaten er idioter.

Gjest radiostemme
Skrevet

Eksempel 1 er ikke respektløst, bare tankeløst hvis det faktisk var slik at du reagerte. Det er vel bare for deg å be om pengene hvis du har dårlig råd?

Eksempel to er utrolig respektløst og helt uakseptabelt. Å lese andres post uten ettetrykkelig tillatelse er grovt overtramp.

Eksempel 3 er frekt og selvfølgelig helt uakseptabel oppførsel. Men jeg ville vel bare satt opp en veldig sur mine, ikke verdt å gi slike duster en masse oppmerksomhet, det er jo det de vil ha.

Skrevet

Eksempel 1 er ikke respektløst, bare tankeløst hvis det faktisk var slik at du reagerte. Det er vel bare for deg å be om pengene hvis du har dårlig råd?

Eksempel to er utrolig respektløst og helt uakseptabelt. Å lese andres post uten ettetrykkelig tillatelse er grovt overtramp.

Eksempel 3 er frekt og selvfølgelig helt uakseptabel oppførsel. Men jeg ville vel bare satt opp en veldig sur mine, ikke verdt å gi slike duster en masse oppmerksomhet, det er jo det de vil ha.

Enig !

Skrevet

Her er min reaksjon:

Sak 1: Jeg deler selvfølgelig det jeg har med kjæresten min uten å kreve betaling for det.

Sak 2: Jeg hadde eksplodert overfor kollegaen som våget å lete i min mailboks etter noe uten å spørre meg. Om det er jobben sin PC aldri så mye så hadde jeg forlangt mitt privatliv og min mailbox i fred.

Sak 3: Om min venninne hadde blitt klappa på baken av en gutt hadde jeg ikke blanda meg oppi det. Skjønner ikke at det kan være noen big deal. Jeg hadde kanskje sett rart på ham, og støttet min venninne om hun hadde tatt til motmæle, ellers så hadde jeg glemt hele saken.

Det finnes en bok som heter "blås i bagatellene".

Skrevet

Her er min reaksjon:

Sak 1: Jeg deler selvfølgelig det jeg har med kjæresten min uten å kreve betaling for det.

Sak 2: Jeg hadde eksplodert overfor kollegaen som våget å lete i min mailboks etter noe uten å spørre meg. Om det er jobben sin PC aldri så mye så hadde jeg forlangt mitt privatliv og min mailbox i fred.

Sak 3: Om min venninne hadde blitt klappa på baken av en gutt hadde jeg ikke blanda meg oppi det. Skjønner ikke at det kan være noen big deal. Jeg hadde kanskje sett rart på ham, og støttet min venninne om hun hadde tatt til motmæle, ellers så hadde jeg glemt hele saken.

Helt enig med skorpionfisken.

Og sak 2 er verst, det er uakseptabelt. Mail er privat.

Skrevet

Her er min reaksjon:

Skriver under på denne, jeg. Helt enig med skorpionfisken. Men jeg reagerer kanskje enda sterkere enn henne på pkt 1. Etter min mening er det direkte smålig å regne på kroner i forhold til kjæresten.

Skrevet

Skriver under på denne, jeg. Helt enig med skorpionfisken. Men jeg reagerer kanskje enda sterkere enn henne på pkt 1. Etter min mening er det direkte smålig å regne på kroner i forhold til kjæresten.

Det er ikke så smålig hvis det alltid går en vei. Jeg ser at enkelte mennesker har som livsstil å snylte på andre, det være seg sigaretter, øl eller peanøtter. Hvis det går begge veier i en slags likevekt er det greit, hvis det dreier seg om gjerrighet er det slett ikke greit.

Gjest Hvor er respekten?
Skrevet

Ok, sånn som det står kan jeg være enig med at det virker smålig. Men som !-o-! sier så går det alltid en vei. Jeg spanderer alltid ute, jeg kjøper som regel røyk til oss, sprit til oss, klær til oss. H*n sløser opp pengene sine med en gang, selv om h*n ikke har lagt i en krone i matbudsjettet f.eks.

Vi har dine og mine penger, men vi deler allikevel. For å si det enkelt så er mine penger våre, og kjærestens penger kjærestens. Ikke fordi kjæresten er gjerrig, men aldri klarer å holde på en krone og bruker alt på tull.

Vi har begge dårlig råd nå, og synes jeg var grei som delte en kartong med kjæresten som jeg forøvrig alltid gjør.

Skrevet

Her er min reaksjon:

Enig med skorpionfisken, "blås i bagatellene". Det gjelder å se litt stort på ting, og heller konsentrere seg om det som virkelig betyr noe.

Skrevet

Ok, sånn som det står kan jeg være enig med at det virker smålig. Men som !-o-! sier så går det alltid en vei. Jeg spanderer alltid ute, jeg kjøper som regel røyk til oss, sprit til oss, klær til oss. H*n sløser opp pengene sine med en gang, selv om h*n ikke har lagt i en krone i matbudsjettet f.eks.

Vi har dine og mine penger, men vi deler allikevel. For å si det enkelt så er mine penger våre, og kjærestens penger kjærestens. Ikke fordi kjæresten er gjerrig, men aldri klarer å holde på en krone og bruker alt på tull.

Vi har begge dårlig råd nå, og synes jeg var grei som delte en kartong med kjæresten som jeg forøvrig alltid gjør.

"For å si det enkelt så er mine penger våre, og kjærestens penger kjærestens. Ikke fordi kjæresten er gjerrig, men aldri klarer å holde på en krone og bruker alt på tull"

Da blir det noe annet. Jeg gikk ut fra at det gikk begge veier.

Skrevet

"For å si det enkelt så er mine penger våre, og kjærestens penger kjærestens. Ikke fordi kjæresten er gjerrig, men aldri klarer å holde på en krone og bruker alt på tull"

Da blir det noe annet. Jeg gikk ut fra at det gikk begge veier.

Jeg også hadde som utgangspunkt at det gikk begge veier. Når det ikke gjelder syns jeg du skal stå på krava!

Skrevet

Her er min reaksjon:

Jeg trenger ikke skrive noe eget innlegg, når jeg er så enig i svaret til skorpionfisken!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...