Gå til innhold

Hjelp,husleia går opp!!

Anbefalte innlegg

Gjest på flyttefot?
Skrevet

Bor i en sokkelleilighet i et hus som har fått nye eiere. De sier jeg kan få bo her videre men at de kommer til å sette opp husleia. I tillegg må jeg nå betale strømmen selv.

Alt i alt vil dette bety en økning på 1000 kr for meg i mnd, noe jeg har vanskelig for å klare.

Har de virkelig lov å øke husleien med så mye?

Skrevet

Det må du sjekke ut.

Husverten til venninna mi satte opp husleia fra 4 til 6000 og seks måneder etterpå til 8000. Så gikk det noen år og husverten døde og noen andre overtok, de ville ha 12000. Da flyttet hun til en annen by og betaler 4500 for en tilsvarende.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Dette er det regler for tror jeg. Økningen i husleie skal tilsvare økningen i utgifter for utleier, svingninger i markedet eller noe slikt.

Uansett, skal det gå like lang tid som oppsigelsestiden er på, før husleien kan settes opp. Har du tre mnd oppsigelsestid, kan ikke leie gå opp før tre mnd ETTER at du har blitt varslet om det.

Sjekk lovdata.no eller lovnett.no. Husker ikke helt adressen, men du finner hvertfall husleieloven på internet :-)

Skrevet

Hvor lenge har du bodd der og hvor lenge siden er det leia ble justert? Hvor stor er leiligheten og hva er prisnivået på lignende leiligheter i samme område?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...