Gå til innhold

Hvordan gjøre digitalbilder mindre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har Canon S50 kamera med 5 megapixler. Når jeg skal sende bilder på mail til folk blir de for tunge og store.

Hvordan få filene mindre og bildet mindre?

Har Photoshop men kan det ikke

Håper på hjelp!

Skrevet

Åpne bildet i Photoshop. Så trykker du på Image-menyen, og så Image Size. Juster f.eks bredden til 300 eller noe i den duren. Gå så på fil - lagre som, og gi den nye filen et nytt navn, det kan være lurt å spare på den store fila til senere anledninger.

Gjest Susie22
Skrevet

Åpne bildet i Photoshop. Så trykker du på Image-menyen, og så Image Size. Juster f.eks bredden til 300 eller noe i den duren. Gå så på fil - lagre som, og gi den nye filen et nytt navn, det kan være lurt å spare på den store fila til senere anledninger.

Tusen takk. You made my day!

kan jeg spørre om et Photoshopspørsmål til?

Hvordan kutter du bilder? Hvis du vil bare ha med én del av bildet?

Jeg er en annen
Skrevet

Tusen takk. You made my day!

kan jeg spørre om et Photoshopspørsmål til?

Hvordan kutter du bilder? Hvis du vil bare ha med én del av bildet?

Image -> crop

Gjest Susie22
Skrevet

Image -> crop

Takk for svar, men når jeg går på "crop" får jeg ikke trykket på det, det er "passivt" om du forstår.

Hva kan jeg gjøre med det?

Gjest Susie22
Skrevet

Image -> crop

Versjonen av Photoshop heter 5.0 LE.

Betyr det noe? At det er en ufullstendig versjon eller noe?

Skrevet

Takk for svar, men når jeg går på "crop" får jeg ikke trykket på det, det er "passivt" om du forstår.

Hva kan jeg gjøre med det?

Du må først finne et symbol med en stiplet firkant (eller en annen form), dvs. et ikon som lar deg merke det du vil "klippe ut" av originalbildet (altså det du vil sitte igjen med). Når dette er merket så går du på Image - Crop - og velger OK.

Husk å lagre bildet med nytt navn (file - save as), slik at du beholder det opprinnelige bildet, i tilfelle du angrer eller vil ha et litt annet utsnitt senere osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...