Gå til innhold

Tynn kattunge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en nydelig hannkatt på ni uker, han er aktiv og frisk på alle måter. Men jeg synes han virker så tynn. Ser ikke tynn ut, men kjenner ribbein og andre bein under huden når jeg klapper ham.

Han får tørrfor fra dyrlegen og vann. Bør han få noe mer eller?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

La den gjerne få litt våtfor hvis den har dårlig matlyst. Alle dyr "skranter" litt etter omplasering - men den kommer seg. Jeg gir kattene mine bare tørrfor.

Skrevet

Kan han ha fått mark?

Han har aldri vært ute, så jeg tviler på at han har fått mark.

Skrevet

La den gjerne få litt våtfor hvis den har dårlig matlyst. Alle dyr "skranter" litt etter omplasering - men den kommer seg. Jeg gir kattene mine bare tørrfor.

Han har ikke dårlig matlyst, spiser masse tørrfor.

Skrevet

Han har ikke dårlig matlyst, spiser masse tørrfor.

Det er ikke fordi han er så ung da? De pleier jo å være litt hengslete i den alderen..

Skrevet

Det er ikke fordi han er så ung da? De pleier jo å være litt hengslete i den alderen..

Ja, det kan det godt være. Lurte bare på om det var vanlig om de var tynne eller feite når de var små.

Er vel bare litt hønemor jeg da. :)

Skrevet

kattungen din kan ha mark med seg fra kattemor. Tror det kan værer lurt å gi han en kur. Tegn på mark er ofte at katten spiser godt men er tynn. senere kan en og ofte se at de har blass pels. Men det kan og bare være at den er tenåring, hengslete og skranglete :) Min katt var en lang tynn ting lenge han, nå er han en rund kosete ting :)

Skrevet

Ja, det kan det godt være. Lurte bare på om det var vanlig om de var tynne eller feite når de var små.

Er vel bare litt hønemor jeg da. :)

Oi, spiser ikke katten deg opp da? :-)

Gjest katteeier
Skrevet

En kattunge på ni uker skal være sammen med sin mor og ev. søsken. Det er for tidlig å flytte "hjemmefra". Det hjelper selvsagt ikke din kattunge, om den allerede har blitt tatt fra moren, men jeg skriver det likevel for å opplyse fremtidige katteeiere.

Dernest: Jeg ser at noen skriver at en ni uker gammel kattunge er en hengslete "tenåring". Det stemmer ikke, på dette alderstrinnet er det vanlig at kattungene er gode og trinne. Selvsagt er det individuelle forskjeller, og din katt kan selvsagt være naturlig spinkel uten å være syk.

Uansett om man har grunn til å mistenke at kattungen har mark, skal den rutinemessige behandeles mot det. Marken kan smitte fra kattmor til unge, det er ikke nødvendig at ungen har vært utendørs.

Er man i tvil om katten er frisk skal man selvsagt få en dyrlege til å sjekke. Uansett er det på tida med vaksine.

Skrevet

En kattunge på ni uker skal være sammen med sin mor og ev. søsken. Det er for tidlig å flytte "hjemmefra". Det hjelper selvsagt ikke din kattunge, om den allerede har blitt tatt fra moren, men jeg skriver det likevel for å opplyse fremtidige katteeiere.

Dernest: Jeg ser at noen skriver at en ni uker gammel kattunge er en hengslete "tenåring". Det stemmer ikke, på dette alderstrinnet er det vanlig at kattungene er gode og trinne. Selvsagt er det individuelle forskjeller, og din katt kan selvsagt være naturlig spinkel uten å være syk.

Uansett om man har grunn til å mistenke at kattungen har mark, skal den rutinemessige behandeles mot det. Marken kan smitte fra kattmor til unge, det er ikke nødvendig at ungen har vært utendørs.

Er man i tvil om katten er frisk skal man selvsagt få en dyrlege til å sjekke. Uansett er det på tida med vaksine.

Jasså? Trodde kattunger var leveringsklare når de var åtte uker jeg. Er iallfall det jeg alltid har hørt.

Gjest katteeier
Skrevet

Jasså? Trodde kattunger var leveringsklare når de var åtte uker jeg. Er iallfall det jeg alltid har hørt.

Ja, det er det en "alltid" hører. Dvs. det folk sier er riktig fordi man har erfaring med at kattunger blir gitt bort alt for tidlig.

Kattunger blir gitt bort for tidlig fordi de etterhvert blir slitsomme for eier av kattemor, og fordi de som ønsker seg katt er mer opptatt av å få den søte kattungen hjem enn å tenke på dens utvikling.

Det har vært skrevet om dette utallige ganger før på dol, og tar man en kikk på kattesider rundt omkring på nettet blir det alltid forsøkt opplyst om det. Men det virker ikke som om det når frem (sukk!)

En kattunge på 8-10 uker kan sammenlignes med et barn på 8-10 år. Kan spise selv, vaske seg selv - ja klarer de fleste dagligdagse ting, men er ikke moden til å flytte hjemmefra.

Alt kan selvsagt gå greit selv om ungen tas for tidlig fra mora, men sjansen for problemer reduseres masse om men lar mor og barn være sammen minst 14 uker.

Skrevet

Ja, det er det en "alltid" hører. Dvs. det folk sier er riktig fordi man har erfaring med at kattunger blir gitt bort alt for tidlig.

Kattunger blir gitt bort for tidlig fordi de etterhvert blir slitsomme for eier av kattemor, og fordi de som ønsker seg katt er mer opptatt av å få den søte kattungen hjem enn å tenke på dens utvikling.

Det har vært skrevet om dette utallige ganger før på dol, og tar man en kikk på kattesider rundt omkring på nettet blir det alltid forsøkt opplyst om det. Men det virker ikke som om det når frem (sukk!)

En kattunge på 8-10 uker kan sammenlignes med et barn på 8-10 år. Kan spise selv, vaske seg selv - ja klarer de fleste dagligdagse ting, men er ikke moden til å flytte hjemmefra.

Alt kan selvsagt gå greit selv om ungen tas for tidlig fra mora, men sjansen for problemer reduseres masse om men lar mor og barn være sammen minst 14 uker.

Hva med hunder da? En valp på seks måneder tilsvarer 7 år på et menneske. Burde den også vært med moren til den var 10, 12, 18?

Skrevet

De skal ikke være tynne så tidlig, men om han spiser godt er han nok ikke syk. Gi ham tillegg av f.eks Hills med mye fett så han legger på seg. Og ormekur skader ikke.

Gjest katteeier
Skrevet

Hva med hunder da? En valp på seks måneder tilsvarer 7 år på et menneske. Burde den også vært med moren til den var 10, 12, 18?

Det vet jeg lite om. Jeg har aldri hatt hund og har begrensete kunnskaper om hunder generelt og valpers utvikling spesielt.

Det jeg kan _tenke meg_ er at siden hunder er flokkdyr er det sannsynlig at de knytter seg raskere og tettere til sine eiere enn det katter gjør. Kanskje dette gjør det mer forsvarlig at hunder flytter til nye hjem mens de fremdeles er ganske små?

Men, som sagt jeg vet lite om hunder.

Skrevet

Gi pusen en ormekur. Mark kan smitte fra moren gjennom morsmelka! Spør på apoteket om dosering osv. siden den er så liten.

Skrevet

kattungen din kan ha mark med seg fra kattemor. Tror det kan værer lurt å gi han en kur. Tegn på mark er ofte at katten spiser godt men er tynn. senere kan en og ofte se at de har blass pels. Men det kan og bare være at den er tenåring, hengslete og skranglete :) Min katt var en lang tynn ting lenge han, nå er han en rund kosete ting :)

jeg var trøtt når jeg svarte på innlegget. En kattunge er ikke tynn og hengslete når den er ni uker, den er en baby ennå. rund og god :) trur fremdeles på en ormekur jeg.

Skrevet

Tror jeg tar en telefon til dyrlegen jeg, så får hun ta en titt på ham. :)

Skrevet

Dette blir moralisering, men:

Har du fått denne kattungen? Altså, tatt fra moren? I såfall er det altfor tidlig, da det ikke er noen garanti for at den har fått det den trenger av oppfølging fra moren ennå.

Hvis ikke, så har du jo fått mange gode råd her.

"..........................."

Skrevet

Dette blir moralisering, men:

Har du fått denne kattungen? Altså, tatt fra moren? I såfall er det altfor tidlig, da det ikke er noen garanti for at den har fått det den trenger av oppfølging fra moren ennå.

Hvis ikke, så har du jo fått mange gode råd her.

"..........................."

Ja, jeg har fått denne kattungen.

Som det står nedenfor her, har jeg trodd at de var leveringsklare ved 8 ukers alder. Det sa også de jeg fikk den av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...