Gå til innhold

Tynn kattunge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg har fått denne kattungen.

Som det står nedenfor her, har jeg trodd at de var leveringsklare ved 8 ukers alder. Det sa også de jeg fikk den av.

Mange tror det, desverre. Men det er de ikke. 12 uker er en riktig alder. De siste ukene er veldig viktige for morens preging av kattungene, både avferdsmessig og fysisk (imunforsvaret).

Men når du nå engang har fått den, så må du jo bare gjøre så godt du kan for den :-)

"................................"

Skrevet

Ja, det er det en "alltid" hører. Dvs. det folk sier er riktig fordi man har erfaring med at kattunger blir gitt bort alt for tidlig.

Kattunger blir gitt bort for tidlig fordi de etterhvert blir slitsomme for eier av kattemor, og fordi de som ønsker seg katt er mer opptatt av å få den søte kattungen hjem enn å tenke på dens utvikling.

Det har vært skrevet om dette utallige ganger før på dol, og tar man en kikk på kattesider rundt omkring på nettet blir det alltid forsøkt opplyst om det. Men det virker ikke som om det når frem (sukk!)

En kattunge på 8-10 uker kan sammenlignes med et barn på 8-10 år. Kan spise selv, vaske seg selv - ja klarer de fleste dagligdagse ting, men er ikke moden til å flytte hjemmefra.

Alt kan selvsagt gå greit selv om ungen tas for tidlig fra mora, men sjansen for problemer reduseres masse om men lar mor og barn være sammen minst 14 uker.

Jeg synes nok du tar litt vel i når du sier minst 14 uker. 12 uker er regnet som standard av seriøse kattefolk, og har støtte i fagmiljøet.

Men, selfølgelig, man er enda sikrere om man venter 14 uker.

"..............................."

Skrevet

Mange tror det, desverre. Men det er de ikke. 12 uker er en riktig alder. De siste ukene er veldig viktige for morens preging av kattungene, både avferdsmessig og fysisk (imunforsvaret).

Men når du nå engang har fått den, så må du jo bare gjøre så godt du kan for den :-)

"................................"

Ja, det er ikke så mye jeg kan gjøre med det nå.

Han skal til dyrlegen i morgen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...