Gå til innhold

kjørt for fort


Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjansen for at jeg dør av kreft er mye større enn at du eller en annen kjører over meg. Trafikken er faktisk ikke så farlig, som noen vil ha det til.

Hva er en grov fartsovertredelse? Det er vel der det ligger. Grip kan helt fint manøvrere sin BMW i 140, når en ulykkesstiuasjon oppstår. Min gamle bil vil ikke oppføre seg på samme måte. I andre land ser man på sånne ting. Fart, kjøretøy, altså hvor trafikksikkert du har opptrådt ut fra alle omstendighetene. Ikke bare fart.

I Norge skal man også ta hensyn til føre o.s.v, men farten er det vi fokuserer på.

Man må oppleve reglene som fornuftige og rettferdige, ellers blir de ikke fulgt. Det gjelder ikke bare i trafikken.

Og om de som humrer: Humrer de i ren avmakt over de rigide farts-reglene, eller er det dumme mennesker som tar ville sjanser på landeveien, du snakker om?

Jeg synes politiet skal være mer ute på veiene, og det skal ikke være for å ta såkalte fartssyndere, men folk som lager farlige situasjoner.

Men er det mulig at UP kan foreta individuelle vurderinger på basis av type bil, standard på bil, alder på bil, sjåførens erfaring / alder / grad av trøtthet, vær- og føreforhold, medpassasjerer som forstyrrer eller ikke forstyrrer, fauna som spretter eller ikke spretter fram...?

Jeg tror det enkleste er at vi har en fartsgrense alle må følge innenfor gitt område samt påbudet om å avsette farten for øvrig etter forholdene.

Skrevet

Men er det mulig at UP kan foreta individuelle vurderinger på basis av type bil, standard på bil, alder på bil, sjåførens erfaring / alder / grad av trøtthet, vær- og føreforhold, medpassasjerer som forstyrrer eller ikke forstyrrer, fauna som spretter eller ikke spretter fram...?

Jeg tror det enkleste er at vi har en fartsgrense alle må følge innenfor gitt område samt påbudet om å avsette farten for øvrig etter forholdene.

I loven vår står det at politiet kan gjøre sånne vurderinger. Så det er fullt mulig i vårt land også.

Skrevet

I loven vår står det at politiet kan gjøre sånne vurderinger. Så det er fullt mulig i vårt land også.

Selvsagt må det meste, også trafikksituasjoner vurderes, men alle vurderinger må tas på bakgrunn av _noe_, en målestokk. Da er det innlysende at tidligere vurderinger av hensiktsmessige fartsgrenser er en viktig del av målestokken.

Skrevet

Selvsagt må det meste, også trafikksituasjoner vurderes, men alle vurderinger må tas på bakgrunn av _noe_, en målestokk. Da er det innlysende at tidligere vurderinger av hensiktsmessige fartsgrenser er en viktig del av målestokken.

Uenigheten går vel på om de tidligere vurderingene er hensiktsmessige.

Skrevet

Uenigheten går vel på om de tidligere vurderingene er hensiktsmessige.

I lovverket er det ikke mye rom for at folk selv kan vurdere gehalten av en lov, 'jeg stjeler bare litt fordi blabla', 'jeg slår bare litt fordi blabla', 'jeg smugler bare litt dop fordi blabla', 'jeg begår bare små underslag fordi blabla'...

Hvorfor er det litt humre-humre blant mange når det handler om noe vi _vet_ bidrar til å sette mange liv i fare? _Jeg_ har ikke funnet på at reaksjonsevne og -mulighet oppfører seg som ved Richteres skala når farten tiltar.

De døde er borte, men på Emma Hjort og andre steder sitter i dag mennesker med ufattelige lidelser på grunn av av 'noen' syntes det var så morsomt å fåkke bilen opp i xx km/t.

Skrevet

I lovverket er det ikke mye rom for at folk selv kan vurdere gehalten av en lov, 'jeg stjeler bare litt fordi blabla', 'jeg slår bare litt fordi blabla', 'jeg smugler bare litt dop fordi blabla', 'jeg begår bare små underslag fordi blabla'...

Hvorfor er det litt humre-humre blant mange når det handler om noe vi _vet_ bidrar til å sette mange liv i fare? _Jeg_ har ikke funnet på at reaksjonsevne og -mulighet oppfører seg som ved Richteres skala når farten tiltar.

De døde er borte, men på Emma Hjort og andre steder sitter i dag mennesker med ufattelige lidelser på grunn av av 'noen' syntes det var så morsomt å fåkke bilen opp i xx km/t.

Ingen som har vært for at grisekjøring ikke skal slås hardt ned på.

Vet ikke hvem du kjenner som humrer av idiotisk kjøring, i min omgangskrets er det ikke noe man ler av i alle fall.

Reaksjonsevnen svekkes når man sitter og sløver, men den har jo en individuell øvre grense, selvfølgelig.

Trygg Trafikk er i mot for høye fartsgrenser. Men de gikk ut i våres og sa for lav fart på enkelste strekninger, også dreper.

Det er uenighet i det såkalte fagmiljøet om dette med hastigheter og ulykkesrisiko. Ved å ha for lave, sløves folk, ved å heve de, risikerer man at de som grisekjører, vil kjøre enda fortere.

Der man har økt hastigheten fra 90 til 100 km/t har gjennomsnittsfarten bare økt 6 km/t. Det tyder på at de fleste bilister ikke er opptatt av å kjøre fortest mulig.

Skrevet

Det er rimelig meningsløst å si at mange har liten respekt for loven. Det er jo ingen begrunnelse for at fler bør køle på.

Høy fart: Bråstoppen dreper, lissom? Neida, farten har ingenting å gjøre med at flere hundre mennesker (!) dør og lemlestes hvert år i trafikken...

Jeg tror vi skal være glade for at vi har et rimelig kompetent apparat som ikke sier 'ok, fri fartsgrense!' og som regulerer trafikken. En vanlig bil veier minst ett tonn. Ett tonn stål etc i fri flyt er en potensiell drapsmaskin, det sier seg selv.

*Det er rimelig meningsløst å si at mange har liten respekt for loven. Det er jo ingen begrunnelse for at fler bør køle på.*

Hvorfor er det menigsløst når jeg samtidig har forklart hvorfor mange har liten respekt for det aktuelle lovverket?

*Høy fart: Bråstoppen dreper, lissom? Neida, farten har ingenting å gjøre med at flere hundre mennesker (!) dør og lemlestes hvert år i trafikken...*

Her blander du snørr og barter. Selvfølgelig har farten mye å si når en ulykke først inntreffer. Det har jeg ikke arguemntert hverken for eller i mot.

Det jeg har brukt som argumentasjon er at "fart over tillatt fartsgrense" i mindre grad er årsaken til ulykker, og at fartsovertredelser ikke dømmes individuelt sett i forhold til den økte risikoen for ulykker som den enkelte fartsoverskridelse medfører.

*Jeg tror vi skal være glade for at vi har et rimelig kompetent apparat som ikke sier 'ok, fri fartsgrense!' og som regulerer trafikken.*

Selvfølgelig skal vi være glade for at det ikke er "fri fartsgrense og opp til den enkelte å vurdere risikoen". Å kritisere deler av det regelverket vi har nå - inklusive en del av straffereaksjonene - betyr selvfølgelig ikke det du forsøker å gjøre det til. Såpass trodde jeg at du forstod.....

*En vanlig bil veier minst ett tonn. Ett tonn stål etc i fri flyt er en potensiell drapsmaskin, det sier seg selv.*

Visst gjør det det. Jeg har jo beskrevet hva som er årsaken til de fleste ulykker, og ikke på noen måte forsøkt å skyve det faktum at trafikk er farlig under teppet.

Jeg synes heller at du burde lese det jeg faktisk skriver, og hvis du har noen kommentarer til det så ser jeg frem til å lese dem.

Alt du har skrevet i første svar til meg har jo intet med det jeg faktisk skrev å gjøre.....

Skrevet

I lovverket er det ikke mye rom for at folk selv kan vurdere gehalten av en lov, 'jeg stjeler bare litt fordi blabla', 'jeg slår bare litt fordi blabla', 'jeg smugler bare litt dop fordi blabla', 'jeg begår bare små underslag fordi blabla'...

Hvorfor er det litt humre-humre blant mange når det handler om noe vi _vet_ bidrar til å sette mange liv i fare? _Jeg_ har ikke funnet på at reaksjonsevne og -mulighet oppfører seg som ved Richteres skala når farten tiltar.

De døde er borte, men på Emma Hjort og andre steder sitter i dag mennesker med ufattelige lidelser på grunn av av 'noen' syntes det var så morsomt å fåkke bilen opp i xx km/t.

Jeg tror du prater om noe helt annet enn hva vi andre gjør her...

Selvfølgelig skal det slås hardt ned på all grisekjøring som medfører stor risiko for andre. Og de kan gjerne straffes strengere enn hva man gjør nå.

Men alt for mange som IKKE grisekjører blir straffet urimelig hardt i forhold til den risikoen de utsetter seg selv og andre for.

Og DET gjør at mange ikke har den respekten for trafikkreglene som de burde ha.

Flere nye norske motorveier (med fartsgrense på 80, 90 eller 100km/t) har en standard som langt overgår f.eks standarden som finnes på danske motorveier (der fartsgrensen er 130km/t).

Standarden er også i mange tilfeller langt bedre enn du finner på de fleste tyske motorveier med fri fart.

At du da automatsik straffes med høye bøter og inndragelse av førerkortet før du har nådd tillatt hastighet på motorveier i Danmark og ubetinget fengsel hvis du øker hastigheten litt til, oppleves i mange tilfeller som svært urimelig - all den tid du i mange tilfeller faktisk har avpasset farten etter forholdene sett i forhold til danske eller tyske myndigheters vurderinger.

Jeg sier ikke med det at vi skal gjøre nøyaktig det samme som dansker, tyskere eller andre - men jeg sier at både fartsgrensene og straffereaksjonene virker urimelige sett i forhold til våre strafferammer og rettssikkerhet forøvrig, og også når vi sammenlikner oss med andre land.

Skrevet

*Det er rimelig meningsløst å si at mange har liten respekt for loven. Det er jo ingen begrunnelse for at fler bør køle på.*

Hvorfor er det menigsløst når jeg samtidig har forklart hvorfor mange har liten respekt for det aktuelle lovverket?

*Høy fart: Bråstoppen dreper, lissom? Neida, farten har ingenting å gjøre med at flere hundre mennesker (!) dør og lemlestes hvert år i trafikken...*

Her blander du snørr og barter. Selvfølgelig har farten mye å si når en ulykke først inntreffer. Det har jeg ikke arguemntert hverken for eller i mot.

Det jeg har brukt som argumentasjon er at "fart over tillatt fartsgrense" i mindre grad er årsaken til ulykker, og at fartsovertredelser ikke dømmes individuelt sett i forhold til den økte risikoen for ulykker som den enkelte fartsoverskridelse medfører.

*Jeg tror vi skal være glade for at vi har et rimelig kompetent apparat som ikke sier 'ok, fri fartsgrense!' og som regulerer trafikken.*

Selvfølgelig skal vi være glade for at det ikke er "fri fartsgrense og opp til den enkelte å vurdere risikoen". Å kritisere deler av det regelverket vi har nå - inklusive en del av straffereaksjonene - betyr selvfølgelig ikke det du forsøker å gjøre det til. Såpass trodde jeg at du forstod.....

*En vanlig bil veier minst ett tonn. Ett tonn stål etc i fri flyt er en potensiell drapsmaskin, det sier seg selv.*

Visst gjør det det. Jeg har jo beskrevet hva som er årsaken til de fleste ulykker, og ikke på noen måte forsøkt å skyve det faktum at trafikk er farlig under teppet.

Jeg synes heller at du burde lese det jeg faktisk skriver, og hvis du har noen kommentarer til det så ser jeg frem til å lese dem.

Alt du har skrevet i første svar til meg har jo intet med det jeg faktisk skrev å gjøre.....

Hehe, ok, jeg har faktisk glemt at jeg har svart deg overhodet.

Skrevet

Jeg tror du prater om noe helt annet enn hva vi andre gjør her...

Selvfølgelig skal det slås hardt ned på all grisekjøring som medfører stor risiko for andre. Og de kan gjerne straffes strengere enn hva man gjør nå.

Men alt for mange som IKKE grisekjører blir straffet urimelig hardt i forhold til den risikoen de utsetter seg selv og andre for.

Og DET gjør at mange ikke har den respekten for trafikkreglene som de burde ha.

Flere nye norske motorveier (med fartsgrense på 80, 90 eller 100km/t) har en standard som langt overgår f.eks standarden som finnes på danske motorveier (der fartsgrensen er 130km/t).

Standarden er også i mange tilfeller langt bedre enn du finner på de fleste tyske motorveier med fri fart.

At du da automatsik straffes med høye bøter og inndragelse av førerkortet før du har nådd tillatt hastighet på motorveier i Danmark og ubetinget fengsel hvis du øker hastigheten litt til, oppleves i mange tilfeller som svært urimelig - all den tid du i mange tilfeller faktisk har avpasset farten etter forholdene sett i forhold til danske eller tyske myndigheters vurderinger.

Jeg sier ikke med det at vi skal gjøre nøyaktig det samme som dansker, tyskere eller andre - men jeg sier at både fartsgrensene og straffereaksjonene virker urimelige sett i forhold til våre strafferammer og rettssikkerhet forøvrig, og også når vi sammenlikner oss med andre land.

Mitt utgangspunkt var nok mer etisk fundert enn motorveiorientert. Jeg synes faktisk det er ganske tragisk at folk humrer og prøver å bistå med råd om hvordan komme seg unna grove fartsovertredelser. For det må vel være grovt når trådstarter frykter for sertifikatet.

Skrevet

Ingen som har vært for at grisekjøring ikke skal slås hardt ned på.

Vet ikke hvem du kjenner som humrer av idiotisk kjøring, i min omgangskrets er det ikke noe man ler av i alle fall.

Reaksjonsevnen svekkes når man sitter og sløver, men den har jo en individuell øvre grense, selvfølgelig.

Trygg Trafikk er i mot for høye fartsgrenser. Men de gikk ut i våres og sa for lav fart på enkelste strekninger, også dreper.

Det er uenighet i det såkalte fagmiljøet om dette med hastigheter og ulykkesrisiko. Ved å ha for lave, sløves folk, ved å heve de, risikerer man at de som grisekjører, vil kjøre enda fortere.

Der man har økt hastigheten fra 90 til 100 km/t har gjennomsnittsfarten bare økt 6 km/t. Det tyder på at de fleste bilister ikke er opptatt av å kjøre fortest mulig.

Nei, det er sikkert ikke enkelt å sy det hele sammen. Trafikk og trafikknett er kompliserte greier.

Skrevet

Mitt utgangspunkt var nok mer etisk fundert enn motorveiorientert. Jeg synes faktisk det er ganske tragisk at folk humrer og prøver å bistå med råd om hvordan komme seg unna grove fartsovertredelser. For det må vel være grovt når trådstarter frykter for sertifikatet.

Det er jeg ikke uenig med deg i.

Jeg ser mange tilfeller av grisekjøring hver uke, og det er som oftest mitt i Oslo.

Hastigheten er nødvendigvis ikke så mye over tillatt fartsgrense (som regel 50), men det er like fullt grisekjøring uten noe som ser ut til å være en vurdering av den risikoen de utsetter andre og mykere medtraffikanter for.

Men det er svært sjelden jeg ser tilsvarende grisekjøring på motorveien.

Dog kjenenr jeg til noen mindre landeveien som ofte blir brukt til "fartslek". Men også der skjer det svært sjelden noen ulykker. Og når det først skulle skje noe så går det heldigvis kun ut over de som kjører over evne.

Hadde man bygd flere asfaltbaner så hadde også vesentlig flere av de ovennevnte fått en mulighet til å utfolde seg på lukkede baner i stedet for på landeveien.

Det finnes mange prosjekter ferdig planlagt og med finansiering i orden. Men noen få bønder og mange lokalpolitikere setter som regel en effektiv sperre for å få realisert dette......

Skrevet

Det er jeg ikke uenig med deg i.

Jeg ser mange tilfeller av grisekjøring hver uke, og det er som oftest mitt i Oslo.

Hastigheten er nødvendigvis ikke så mye over tillatt fartsgrense (som regel 50), men det er like fullt grisekjøring uten noe som ser ut til å være en vurdering av den risikoen de utsetter andre og mykere medtraffikanter for.

Men det er svært sjelden jeg ser tilsvarende grisekjøring på motorveien.

Dog kjenenr jeg til noen mindre landeveien som ofte blir brukt til "fartslek". Men også der skjer det svært sjelden noen ulykker. Og når det først skulle skje noe så går det heldigvis kun ut over de som kjører over evne.

Hadde man bygd flere asfaltbaner så hadde også vesentlig flere av de ovennevnte fått en mulighet til å utfolde seg på lukkede baner i stedet for på landeveien.

Det finnes mange prosjekter ferdig planlagt og med finansiering i orden. Men noen få bønder og mange lokalpolitikere setter som regel en effektiv sperre for å få realisert dette......

Vi var nylig ute på langtur med barn i bilen. Stort sett er trafikken rimelig pen. Men noen tilfeller av idioter finnes, og de er jo kapable til å lage katastrofe rundt neste sving. Spesielt er det skrekk-fascinerende å være skjelvende vitne til den ene grassale forbikjøringen etter den den andre - på veier med endeløs kø.

A propos fart og biltur... for mange år siden kjørte jeg på den tyske motorveien. Det gikk veldig greit, også i Berlin forresten. Uansett, jeg glemmer ikke søkket i magen da bilen jeg hadde sett i speilet laaaaangt der bak, FØYK forbi bare et knapt øyeblunk etterpå. Det var rett og slett sinnsykt raskt. Sekundet etterpå var galningen borte. Min marsjfart lå på 120-140, hvis jeg ikke husker feil, det er vel sinkefart i de kretser.

Skrevet

Vi var nylig ute på langtur med barn i bilen. Stort sett er trafikken rimelig pen. Men noen tilfeller av idioter finnes, og de er jo kapable til å lage katastrofe rundt neste sving. Spesielt er det skrekk-fascinerende å være skjelvende vitne til den ene grassale forbikjøringen etter den den andre - på veier med endeløs kø.

A propos fart og biltur... for mange år siden kjørte jeg på den tyske motorveien. Det gikk veldig greit, også i Berlin forresten. Uansett, jeg glemmer ikke søkket i magen da bilen jeg hadde sett i speilet laaaaangt der bak, FØYK forbi bare et knapt øyeblunk etterpå. Det var rett og slett sinnsykt raskt. Sekundet etterpå var galningen borte. Min marsjfart lå på 120-140, hvis jeg ikke husker feil, det er vel sinkefart i de kretser.

Jeg er nok en av de som "lider" av behovet for å kunne utfolde meg på/i et motorisert kjøretøy så ofte som mulig. Helt fra jeg var ganske så liten så har fart og spenning vært noe som har fasinert meg.

Men det betyr ikke nødvendigvis at jeg dermed en en av de som grisekjører i trafikken:-)

I stedet bruker jeg de (alt for få) mulighetene som finnes, og drar til Rudskogen motorsenter noen ganger hver måned - og minst et par tre turer til Nurburgring i Tyskland (verdens lengste og eldste racerbane) hvert år.

Mesteparten av dette er med motorsykkel, men på Rudskogen kjører jeg også bil fra tid til annen.

Det bidrar til at jeg får dekket mitt behov for fart og spenning (i tillegg til litt fallskjermhopping), og jeg har kun fått en mindre fartsbot etter 25 år på veiene.

Ikke har jeg heller vært involvert i noen trafikkulykke noen gang.

Mine egne erfaringer, som også inkluderer andre med samme behov som meg, er grunnen til at jeg har stor tro på at flere baner og større muligheter for fartsutfoldelse der ville bidratt til å redusere graden av grisekjøring på vanlige veier.

Og så er det jo så morsomt! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...