Grip Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=247230 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=247047 Muslimenes reelle holdninger blir vanskeligere og vanskeligere å skjule. De formelig tyter ut, trass i alle forslag på å dysse ned, fortie, skjule. En av lederne i Det islamske forbundet (største sammenslutning av muslimer i Norge - 70.000 medlemmer) synes det er greit med selvmordsbombere som dreper sivile. Amnesty er skremt av dette. Vi andre er vel ikke særlig overrasket. "Dansken" som danske myndigheter har strevet for å få frigitt fra Guantanamo, gitt ly for forfølgelse og støtter med penger, svarer med å erklære den danske statsminister som et legitimt mål i islams krig mot Danmark. ..... Muslimene dreper for fote over hele verden, og våre hjemlige muslimer gir ikke en lyd fra seg. Talende nok. ...... Som et a propos kan nevnes at 93% av araberne støttet kidnappingene og slaktingene av uskyldige sivile i Irak. De lar seg tydeligvis imponere når noen av "deres egne" tar mot til seg og sager halsen over på forsvarsløse....med håndsag. http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/3684324.stm 0 Siter
Sør Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Ja, disse individene minner jo faktisk veldig om DIN støtte til den israelske terrorismen. Det er faktisk morsomt at du tilsynelatende tror at andre har "glemt" hva du har skrevet! 0 Siter
Sør Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Skremmende! Fundamentalisme er alltid skremmende. Dog er det jo et "paradoks" at Grip fordømmer selvmordsbombere, men "glemmer" å fordømme den langt verre terrorismen som Israel bedriver med bombefly mot sivile i flyktningeleire. Med vennlig hilsen 0 Siter
Grip Skrevet 28. september 2004 Forfatter Skrevet 28. september 2004 Ja, disse individene minner jo faktisk veldig om DIN støtte til den israelske terrorismen. Det er faktisk morsomt at du tilsynelatende tror at andre har "glemt" hva du har skrevet! Det er fint at du memorerer mine sølle skriverier (det er mer enn jeg gjør), men det endrer ikke de skremmende forhold som er dokumentert i mitt opprinnelige innlegg. 0 Siter
Sør Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Det er fint at du memorerer mine sølle skriverier (det er mer enn jeg gjør), men det endrer ikke de skremmende forhold som er dokumentert i mitt opprinnelige innlegg. Nei, selvsagt ikke - men det viser jo hvor latterlig det er at du (som forsvarer og forfekter terrorisme) skal leke "overrasket" når andre gjør det samme som deg. Du er vel en av de siste som kan fordømme noen for å støtte terrorisme. 0 Siter
Grip Skrevet 28. september 2004 Forfatter Skrevet 28. september 2004 Nei, selvsagt ikke - men det viser jo hvor latterlig det er at du (som forsvarer og forfekter terrorisme) skal leke "overrasket" når andre gjør det samme som deg. Du er vel en av de siste som kan fordømme noen for å støtte terrorisme. Hvis du er misfornøyd med at *jeg* reagerer på islamsk terrorisme (og trusler om slikt), kan du jo ta opp saken selv. Det er helt i orden for meg. Men jeg antar at akkurat det er en helt fremmed tanke for deg, som det er for de fleste muslimer. 0 Siter
petter smart Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Ja, disse individene minner jo faktisk veldig om DIN støtte til den israelske terrorismen. Det er faktisk morsomt at du tilsynelatende tror at andre har "glemt" hva du har skrevet! Du skriver alltid at folk skal holde seg til sak, ikke person, hvorfor ikke gjøre det samme selv. Kommentèr saken og ikke Grip. 0 Siter
petter smart Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Det tragikomiske er alle PK'erne som rykker ut og hevder at dette ikke er representativt for muslimene, når meningsmålinger viser at det er nettopp det det er. Det er jo befriende at en muslim kan være ærlig og si hva han og andre muslimer egentlig mener. Istedenfor de vanlige PK løgnene vi vanligvis blir servert. Selv om disse meningene er skremmende. 0 Siter
flisa Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Det tragikomiske er alle PK'erne som rykker ut og hevder at dette ikke er representativt for muslimene, når meningsmålinger viser at det er nettopp det det er. Det er jo befriende at en muslim kan være ærlig og si hva han og andre muslimer egentlig mener. Istedenfor de vanlige PK løgnene vi vanligvis blir servert. Selv om disse meningene er skremmende. En vanlig unnskyldning er da;: "ja, men dette er jo fundamentalister!!!" - JA! - det er vel ingen som legger skjul på det heller - det kan ikke forsvares og bortforklares med at det BARE ER FUNDAMENTALISTER, som om det bare er en 2-3 galninger. 0 Siter
flisa Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Er ikke Basim Ghozlan gift med Lena Larsen? 0 Siter
Sør Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Du skriver alltid at folk skal holde seg til sak, ikke person, hvorfor ikke gjøre det samme selv. Kommentèr saken og ikke Grip. Ja, sak er også dobbelmoralen når man selv forfekter terrorisme, samtidig som man fordømmer andre for å gjøre akkurat det man selv gjør. 0 Siter
Sør Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Hvis du er misfornøyd med at *jeg* reagerer på islamsk terrorisme (og trusler om slikt), kan du jo ta opp saken selv. Det er helt i orden for meg. Men jeg antar at akkurat det er en helt fremmed tanke for deg, som det er for de fleste muslimer. Jeg påpeker din åpenbare dobbelmoral, hvor du i det ene innlegget forfekter terrorisme mot sivile, og du i andre innlegg fordømmer andre for å gjøre det samme som deg. 0 Siter
Sør Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Er ikke Basim Ghozlan gift med Lena Larsen? For noen dager siden så drepte Israel flere palestinere, raserte hus i de ulovlig okkuperte områdene, og bedrev "generell terrorisme" i de områdene som attpåtil er ulovlig okkupert. Er det ren "forglemmelse" at denne terrorismen ikke ble fordømt av deg og andre her? 0 Siter
Gjest yuyuyuyuyu Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Er ikke Basim Ghozlan gift med Lena Larsen? ahhhh,Lena Larsen er iallefall et "legitimt mål" for min frustrasjon 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Fundamentalisme er alltid skremmende. Dog er det jo et "paradoks" at Grip fordømmer selvmordsbombere, men "glemmer" å fordømme den langt verre terrorismen som Israel bedriver med bombefly mot sivile i flyktningeleire. Med vennlig hilsen Hvor ofte ser vi ikke liknende «forglemmelser» fra din side når kvinner og barn skrapes opp av fortau og vegger i Haifa, Tel Aviv og Jerusalem? Det er visst flere anti-semitter i Rogaland enn OK Tveit og Sven Egil Omdal. 0 Siter
Sør Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Hvor ofte ser vi ikke liknende «forglemmelser» fra din side når kvinner og barn skrapes opp av fortau og vegger i Haifa, Tel Aviv og Jerusalem? Det er visst flere anti-semitter i Rogaland enn OK Tveit og Sven Egil Omdal. Aldri. I totalt motsetning til deg, som forfekter terrorisme, så har jeg fordømt ALLE terrorhandlinger. Dessverre, Kahn, men du er langt verre enn disse folkene som Grip refererer til her. 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Islam har et betydelig og åpenbart problem når religionen asossieres med så mange voldshandlinger som vi ser i dag. I hvilken grad det ligger føringer i selve religionen som frambringer dette, eller om det heller er religionen som knyttes til vold som er mer politisk og psykologisk motivert bør debatteres - selv om det selvsagt kan være vanskelig å differensiere disse størrelsene. I denne sammenhengen har Hylland Eriksen et godt poeng når han påpeker at vold ikke har vært knyttet til islam i alle tider, men at dette relativt sett er et nytt fenomen - noe som tyder på at det er andre motiver enn de religiøse som betinger volden. Det blir derfor problematisk å snakke om "muslimenes reelle holdninger" som om de var en ensarted gruppe - på samme måte som det er utilbørlig å snakke om Israels bombing av flyktningeleire eller jødiske settleres drap på skolebarn som uttrykk for "jødenes reele holdninger". 0 Siter
Grip Skrevet 29. september 2004 Forfatter Skrevet 29. september 2004 Ja, sak er også dobbelmoralen når man selv forfekter terrorisme, samtidig som man fordømmer andre for å gjøre akkurat det man selv gjør. Det er visstnok slik at håndsagene som de brukte til å sage halsen over på de kidnappede sivile, er blitt noe sløve. Ny redskap må skaffes. I den anledning har AKP, Palestinakomiteen og noen irakere (på trygd) satt i gang en innsamlingsaksjon. Det er ikke redskapen det skal stå på. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=247260 I kjent, naiv stil forsøkes det å innta en akseptabel, politisk mediaholdning; "Midlene skal gå til medisiner". PræhæhÆ...akkurat som AKP påvirker hva pengene går til. 0 Siter
Grip Skrevet 29. september 2004 Forfatter Skrevet 29. september 2004 Islam har et betydelig og åpenbart problem når religionen asossieres med så mange voldshandlinger som vi ser i dag. I hvilken grad det ligger føringer i selve religionen som frambringer dette, eller om det heller er religionen som knyttes til vold som er mer politisk og psykologisk motivert bør debatteres - selv om det selvsagt kan være vanskelig å differensiere disse størrelsene. I denne sammenhengen har Hylland Eriksen et godt poeng når han påpeker at vold ikke har vært knyttet til islam i alle tider, men at dette relativt sett er et nytt fenomen - noe som tyder på at det er andre motiver enn de religiøse som betinger volden. Det blir derfor problematisk å snakke om "muslimenes reelle holdninger" som om de var en ensarted gruppe - på samme måte som det er utilbørlig å snakke om Israels bombing av flyktningeleire eller jødiske settleres drap på skolebarn som uttrykk for "jødenes reele holdninger". Islam er som relgion, uløselig knyttet til det sivile samfunn, lovgivning etc. Dette i motsetning til den lutherske kristendom, hvor troen er en privatsak i langt større grad. Vi kjenner godt til det muslimske, patriarkalske system med ensretting og strenge autoritetsstrukturer. Alle tilløp til avvik fra det allment akseptable, er derfor ikke bare et angrep på samfunnsstrukturen, men også på selve islam. I alle sammenhenger hvor islamsk kultur grenser opp mot andre, oppstår konflikter...nærmest lovmessig og "naturlig". .... For øvrig er det positivt at ledende, tenkende muslimer over hele verdene nå gir uttrykk for bekymring. De innrømmer åpent problemene knyttet til det faktum at "all" terror over hele verden utføres av muslimer. De er ikke minst bekymret for den manglende avstandtaking som vises fra den "vanlige" muslim, den talende taushet og passivitet. Stadig oftere får vi fram opplysninger som tyder på at terroren har stor oppslutning blant muslimene. Dette fanskapet blir det ikke slutt på før muslimene selv tar tak i problemet. Alternativt kommer muslimer i vestlige land til å få et helvete. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.