Sør Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Nei, saken her er at ledende muslimer i Norge oppfordrer til terrorisme og sier at dette er greit. Det har ingen ting å si hvem som kommer med disse opplysningene. Men det er jo typisk deg å prøve å skifte fokus over på person når du mangler argumenter. All terrorisme er selvsagt avskyelig. For meg og mange andre er det åpenbart. For Grip gjelder det dessverre bare for fiendes terrorisme, ettersom han selv har skrevet innlegg hvor han støtter Israels terrorhandlinger mot sivile. 0 Siter
Sør Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Det er noe jeg kan finne på å gjøre i en tråd med DET temaet - så blir det litt ryddigere :-) Kan du ikke starte en sånn? Hei, Det ville vel være bedre hvis du startet en slik tråd. Jeg har vel gjort mitt standpunkt vedr. terrorisme rimelig klart: jeg har fordømt begge siders terrorisme. Med vennlig hilsen 0 Siter
petter smart Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 All terrorisme er selvsagt avskyelig. For meg og mange andre er det åpenbart. For Grip gjelder det dessverre bare for fiendes terrorisme, ettersom han selv har skrevet innlegg hvor han støtter Israels terrorhandlinger mot sivile. Er helt enig i at Grip burde være mer kritisk til bl.a. Israels overgrep mot palestinerne. Men det var ikke det dette innlegget handlet om. 0 Siter
flisa Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Hei, Det ville vel være bedre hvis du startet en slik tråd. Jeg har vel gjort mitt standpunkt vedr. terrorisme rimelig klart: jeg har fordømt begge siders terrorisme. Med vennlig hilsen Jeg gidder ikke jeg :-) 0 Siter
Sør Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Er helt enig i at Grip burde være mer kritisk til bl.a. Israels overgrep mot palestinerne. Men det var ikke det dette innlegget handlet om. Greit, men hvis både A og B utfører terrorisme (og A rent faktisk er verre enn , så er det da OK å påpeke det ovenfor noen som kun fordømmer B (og attpåtil lovpriser A)? 0 Siter
Grip Skrevet 29. september 2004 Forfatter Skrevet 29. september 2004 Greit, men hvis både A og B utfører terrorisme (og A rent faktisk er verre enn , så er det da OK å påpeke det ovenfor noen som kun fordømmer B (og attpåtil lovpriser A)? Israel er i krig, og da er dessverre noe av krigens logikk å uskadeliggjøre flest mulig av fiendens våpenføre. Israel går aldri direkte på sivile mål. 0 Siter
Sør Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Israel er i krig, og da er dessverre noe av krigens logikk å uskadeliggjøre flest mulig av fiendens våpenføre. Israel går aldri direkte på sivile mål. Isåfall er vel palestinerene i krig også? Israels krig er okkupasjon av andre folks land. Palestinerene bedriver bare selvforsvar etter årevis av ulovlig israelsk okkupasjon. 0 Siter
Sør Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Jeg gidder ikke jeg :-) Nei, nettopp. Det blir bare med kritikk av den ene siden, samtidig som du aldri nevner Israels mye større terrorisme. 0 Siter
Grip Skrevet 29. september 2004 Forfatter Skrevet 29. september 2004 Isåfall er vel palestinerene i krig også? Israels krig er okkupasjon av andre folks land. Palestinerene bedriver bare selvforsvar etter årevis av ulovlig israelsk okkupasjon. Selvsagt er "palestinerne" i krig. Det har de vært siden 1948, delvis åpent - delvis fordekt. Men det er jo gjerne slik at selv i krig, forsøker man å unngå direkte angrep på sivile (selv om det gudbedre finnes drøssevis av eksempler på det motsatte). Hvis denne konflikten eskalerer på en måte som gjør sivile til legitime mål fra Israels side, vil det ta bare en ukes tid før det "palestinerne" er historie. Vi får håpe Israel fortsatt holder seg på matta. 0 Siter
flisa Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Nei, nettopp. Det blir bare med kritikk av den ene siden, samtidig som du aldri nevner Israels mye større terrorisme. Det vet du da at jeg gjør. Jeg har kritisert Israel MANGE ganger, jeg syns de skal flytte muren, etc. etc. - blander du meg ikke med en annen nå? 0 Siter
Sør Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Selvsagt er "palestinerne" i krig. Det har de vært siden 1948, delvis åpent - delvis fordekt. Men det er jo gjerne slik at selv i krig, forsøker man å unngå direkte angrep på sivile (selv om det gudbedre finnes drøssevis av eksempler på det motsatte). Hvis denne konflikten eskalerer på en måte som gjør sivile til legitime mål fra Israels side, vil det ta bare en ukes tid før det "palestinerne" er historie. Vi får håpe Israel fortsatt holder seg på matta. Du skriver: "Hvis denne konflikten eskalerer på en måte som gjør sivile til legitime mål fra Israels side, vil det ta bare en ukes tid før det "palestinerne" er historie." Du mener gjøre med palestinerene det samme som nazistene forsøkte med jødene? Din sammenligning er nok mer passende enn du kanskje mente. 0 Siter
Sør Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Det vet du da at jeg gjør. Jeg har kritisert Israel MANGE ganger, jeg syns de skal flytte muren, etc. etc. - blander du meg ikke med en annen nå? Jeg tror ikke det. Før skrev du ikke stort om dette, men jeg har aldri lest noe av deg om dette emnet som ikke var totalt på Israels side. Hvis jeg har oversett noe, så beklager jeg selvsagt det. Med vennlig hilsen 0 Siter
petter smart Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Isåfall er vel palestinerene i krig også? Israels krig er okkupasjon av andre folks land. Palestinerene bedriver bare selvforsvar etter årevis av ulovlig israelsk okkupasjon. Det fins regler for krig, bl.a. at soldater skal bruke uniform og ikke gjemme seg blant sivilbefolkningen (som da gjerne blir skadelidende) og at en ikke skal ramme sivile med overlegg. Hadde palestinerne rammet israelske soldater hadde det vært noe annet. Israel prøver ikke å ramme sivile, men det er uunngåelig så lenge terrorister gjemmer seg blant sivile. 0 Siter
flisa Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Jeg tror ikke det. Før skrev du ikke stort om dette, men jeg har aldri lest noe av deg om dette emnet som ikke var totalt på Israels side. Hvis jeg har oversett noe, så beklager jeg selvsagt det. Med vennlig hilsen ja det syns jeg du skal da! 0 Siter
Sør Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Det fins regler for krig, bl.a. at soldater skal bruke uniform og ikke gjemme seg blant sivilbefolkningen (som da gjerne blir skadelidende) og at en ikke skal ramme sivile med overlegg. Hadde palestinerne rammet israelske soldater hadde det vært noe annet. Israel prøver ikke å ramme sivile, men det er uunngåelig så lenge terrorister gjemmer seg blant sivile. Jo, og jeg har alltid fordømt terrorisme, men det er nå engang slik at det er Israel som ulovlig okkuperer palestinerenes landområder, og ikke palestinerene som okkuperer Israel. Israel kan når som helst trekke seg tilbake til egne annerkjente grenser. 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Aldri. I totalt motsetning til deg, som forfekter terrorisme, så har jeg fordømt ALLE terrorhandlinger. Dessverre, Kahn, men du er langt verre enn disse folkene som Grip refererer til her. ...kan ikke skygge for det faktum at du aldri har gått ut og fordømt angrep på israelske eller amerikanske sivile, ikke engang på oppfordring. Jeg har lett og lett, men klarer ikke finne ETT ENESTE INNLEGG der du kritiserer terrorister som går etter sivile. Skal vi bruke den samme målestokken på deg som du bruker på Grip, så burde vel du knipe brødskuffen hardt igjen, tenker jeg? Vis at det finnes intelligent liv bak tastaturet. 0 Siter
ariadne Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Tenk dere for noen møteplagere disse idividene skal være!! Jeg får vel bare være takknemlig for at jeg bare har tilgang på dem i elektronisk format. 0 Siter
Sør Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 ...kan ikke skygge for det faktum at du aldri har gått ut og fordømt angrep på israelske eller amerikanske sivile, ikke engang på oppfordring. Jeg har lett og lett, men klarer ikke finne ETT ENESTE INNLEGG der du kritiserer terrorister som går etter sivile. Skal vi bruke den samme målestokken på deg som du bruker på Grip, så burde vel du knipe brødskuffen hardt igjen, tenker jeg? Vis at det finnes intelligent liv bak tastaturet. Når du lærer deg å lese, så vil du se at jeg har fordømt terrorisme (fra begge sider) minst 5 ganger i det siste. Du, derimot, har ikke gjort annet enn å støtte terrorisme. 0 Siter
favn Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Du har selvsagt rett i det du skriver. Drap med håndsag har liten interesse, medmindre drapet kan inngå i en kampsammenheng mot vestlige land og i tillegg kan formidles gjennom media (internett). Hensikten er selvsagt at aksjonene skal vekke slik avsky at vi ikke lengre makter å holde oss uforsonelige overfor terroristene, og i stedet vender oss i mot våre egne ledere får å få dem til å etterkomme terroristenes krav. Det er ofte slik at en i utgangspunktet underlegen part, opprører, motstandsbevegelse eller lignenede ikke rår over samme tilgang på millitære midler, statsapparat og media m.m. som den sittende og sterke parten gjør. Konsekvensen er gjerne at for å ramme den sterkere motparten, prøver man å ramme der det går an, altså ikke fortrinnsvis det millitære apparatet, statsapparatet, mediene osv. Uansett hvor mye en 'sterk part' har spyttet i millitærkassa, etterretning, et stramt statsapparat, kontroll av mediene osv., finnes ingen mulighet for å holde sivilbefolkningen inn under kontrollmekanismene. 'Eneste' måten å ramme denne sterke parten på, er som sagt å ramme der det svir: Midt i det sivile, offentlige hverdagslivet. Det er selvsagt enklere opå alle måter enn å ta et millitærapparat osv. Det er forferdelig, men på en måte logisk. 0 Siter
Grip Skrevet 29. september 2004 Forfatter Skrevet 29. september 2004 Det er ofte slik at en i utgangspunktet underlegen part, opprører, motstandsbevegelse eller lignenede ikke rår over samme tilgang på millitære midler, statsapparat og media m.m. som den sittende og sterke parten gjør. Konsekvensen er gjerne at for å ramme den sterkere motparten, prøver man å ramme der det går an, altså ikke fortrinnsvis det millitære apparatet, statsapparatet, mediene osv. Uansett hvor mye en 'sterk part' har spyttet i millitærkassa, etterretning, et stramt statsapparat, kontroll av mediene osv., finnes ingen mulighet for å holde sivilbefolkningen inn under kontrollmekanismene. 'Eneste' måten å ramme denne sterke parten på, er som sagt å ramme der det svir: Midt i det sivile, offentlige hverdagslivet. Det er selvsagt enklere opå alle måter enn å ta et millitærapparat osv. Det er forferdelig, men på en måte logisk. Mangel på militære maktmidler, driver frem alternativer naturligvis. Selvmordsaksjoner er likevel i sin galskap, noe spesielt..selv om aksjonsformen for all del har vært brukt før. Det mest spesielle er at man svært ofte går direkte etter sivile kvinner og barn. Det må råde en utrolig mangel av respekt for eget og andres liv i en kultur hvor slike aksjoner kan bli et fremtredende kampmiddel. Personlig synes jeg et slikt menneskesyn er frastøtende, og at drap av småunger aldri kan forsvares, uavhengig av mål. Noen vil kanskje hevde at drap av småunger er et tegn på graden av desperasjon hos de skyldige. Det er mange som er desperate i denne verden uten å gyve løs på småunger av den grunn. Årsaken ligger like meget i en kultur som mangler grunnleggende, humanistiske verdier. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.