Gå til innhold

Hva er kultur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kultur er noe man lærer om hvordan man skal oppføre seg og sånn. Definisjonen er noe sånt som: "normer og verdier i samfunnet som overbringes fra en generasjon til neste".

Det er altså en norsk kultur, en kultur i odd fotballklubb, kulturer på alle arbeidsplasser. Det er et veldig vidt begrep som dekker mye.

Det står mye rart i ordboka, og det ene punktet er: "holdninger, verdier og normer som er rådende hos en viss gruppe mennesker, i en organisasjon, en etat e.l."

Gjest signaturia
Skrevet

Kultur er noe man lærer om hvordan man skal oppføre seg og sånn. Definisjonen er noe sånt som: "normer og verdier i samfunnet som overbringes fra en generasjon til neste".

Det er altså en norsk kultur, en kultur i odd fotballklubb, kulturer på alle arbeidsplasser. Det er et veldig vidt begrep som dekker mye.

Det står mye rart i ordboka, og det ene punktet er: "holdninger, verdier og normer som er rådende hos en viss gruppe mennesker, i en organisasjon, en etat e.l."

Ok, takk. Men er kultur også en opplevelse?

Skrevet

Vil ikke akkurat si det.. Men man kan oppleve forskjllige kulturer. F.eks når du drar til India og ser hvordan de lever opplever du en annen kultur. Du kan enkelt si at kultur er en levemåte/væremåte.. Hvilken moral og holdninger vi har og lever etter.

Skrevet

Det er flere betydninger av ordet kultur:

Kultur: (sakset fra ordbok)

1. dyrking av jord, skog, planter el. vann frilandsk- / jorda er i god k- / legge land, skog under k-

2. rendyrking av organismer bakteriek-

3. resultatene av en periodes, et samfunns, en gruppes samlede åndelige og materielle virksomhet (på et visst trinn) steinalderk- / lære fremmede k-er å kjenne / Kina med sin eldgamle k- / Vestens k- / åndelig og materiell k- / barnek-, bondek-, fink-, folkek-, popk-, ungdomsk- / vår politiske k- / ofte særl om vitenskap, opplysning, kunst, litteratur, religion osv: myndighetene må bevilge mer til k-(en)

4. forfinelse, dannelse opptre med k- / en mann blottet for k- / motsetningen mellom natur og k- / møtek-, trafikk-k- / pleie og utvikling av fysiske el. åndelige evner kroppsk-

5. holdninger, verdier og normer som er rådende hos en viss gruppe mennesker, i en organisasjon, en etat e l jeg møtte en helt annen k- i den nye bedriften / det utviklet seg en k- i etaten som godtok visse former for smøring .

Gjest signaturia
Skrevet

Vil ikke akkurat si det.. Men man kan oppleve forskjllige kulturer. F.eks når du drar til India og ser hvordan de lever opplever du en annen kultur. Du kan enkelt si at kultur er en levemåte/væremåte.. Hvilken moral og holdninger vi har og lever etter.

Så opplevelser som å gå på teater, kino eller konsert er ikke kultur (-opplevelser)?

Gjest signaturia
Skrevet

Det er flere betydninger av ordet kultur:

Kultur: (sakset fra ordbok)

1. dyrking av jord, skog, planter el. vann frilandsk- / jorda er i god k- / legge land, skog under k-

2. rendyrking av organismer bakteriek-

3. resultatene av en periodes, et samfunns, en gruppes samlede åndelige og materielle virksomhet (på et visst trinn) steinalderk- / lære fremmede k-er å kjenne / Kina med sin eldgamle k- / Vestens k- / åndelig og materiell k- / barnek-, bondek-, fink-, folkek-, popk-, ungdomsk- / vår politiske k- / ofte særl om vitenskap, opplysning, kunst, litteratur, religion osv: myndighetene må bevilge mer til k-(en)

4. forfinelse, dannelse opptre med k- / en mann blottet for k- / motsetningen mellom natur og k- / møtek-, trafikk-k- / pleie og utvikling av fysiske el. åndelige evner kroppsk-

5. holdninger, verdier og normer som er rådende hos en viss gruppe mennesker, i en organisasjon, en etat e l jeg møtte en helt annen k- i den nye bedriften / det utviklet seg en k- i etaten som godtok visse former for smøring .

Det var en hel del definisjoner. Takk. Jeg skulle kanskje heller spurt hva som ikke er kultur.

Jeg er en annen
Skrevet

fotball=u-kult(ur)? :)

Ja :) Jeg er for det innsnevrede kulturbegrepet.

Gjest signaturia
Skrevet

Ja :) Jeg er for det innsnevrede kulturbegrepet.

Ok. Det innsnevrede kulturbegrepet omfatter ikke fotball, men hva med ballett eller DDE-konsert? *leter etter kriterier*

Jeg er en annen
Skrevet

Ok. Det innsnevrede kulturbegrepet omfatter ikke fotball, men hva med ballett eller DDE-konsert? *leter etter kriterier*

Mitt kulturbegrep samsvarer med det man i alle fall tidligere betegnet høykultur. Ballett er altså kultur, en DDE-konsert er bare vulgært.

Skrevet

Kulter er det menneskeskapte, det vi på en eller annen måte skaper og kontrollerer. Kultur er dikotomisk til natur, det som ruller og går av seg selv, som vi ikke har skapt og ikke kontrollerer.

Skrevet

Så opplevelser som å gå på teater, kino eller konsert er ikke kultur (-opplevelser)?

Kommer an på.. I utgangspunktet vil jeg ikke kalle teater kultur.. Kulturell konsert derimot blir noe annet..

Skrevet

Kommer an på.. I utgangspunktet vil jeg ikke kalle teater kultur.. Kulturell konsert derimot blir noe annet..

Selvsagt er teater kultur!

Skrevet

Ja, helt klart.

Ordet har flere betydninger. De to mest brukte er:

1. Folks levemåte. "I vår vestlige kultur..."

2. Det som hører inn under kulturdepartementet. Altså kunst - og fritidstilbud og -opplevelser av ymse slag. Musikk, teater, dans, film, litteratur, idrett osv.

Ellers er jeg enig i at det er enklere å si hva kultur IKKE er. Ordet brukes i en rekke sammenhenger.

Man kan også si at "det har utviklet seg en uheldig (organisasjons)kultur" i f. eks. en fotballklubb.

Skrevet

Ja, helt klart.

Ordet har flere betydninger. De to mest brukte er:

1. Folks levemåte. "I vår vestlige kultur..."

2. Det som hører inn under kulturdepartementet. Altså kunst - og fritidstilbud og -opplevelser av ymse slag. Musikk, teater, dans, film, litteratur, idrett osv.

Ellers er jeg enig i at det er enklere å si hva kultur IKKE er. Ordet brukes i en rekke sammenhenger.

Man kan også si at "det har utviklet seg en uheldig (organisasjons)kultur" i f. eks. en fotballklubb.

Jeg svarer meg selv. Jaja.

Jeg hadde lyst til å tilføye et par ord om grenseoppgangen mellom hva som er kultur og hva som ikke er det. Og da er det vanskelig å unngå subjektiv synsing.

Er hundekjøring kultur? Bingo? Karaoke? Rallycross? Katteutstillinger?

Jeg vil si nei til alle.

Gjest signaturia
Skrevet

Jeg svarer meg selv. Jaja.

Jeg hadde lyst til å tilføye et par ord om grenseoppgangen mellom hva som er kultur og hva som ikke er det. Og da er det vanskelig å unngå subjektiv synsing.

Er hundekjøring kultur? Bingo? Karaoke? Rallycross? Katteutstillinger?

Jeg vil si nei til alle.

Hm.. Interessant, men hva er det som definerer hva som ikke er kultur?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...