Gå til innhold

Whitespirit-lukt i vaskemaskinen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

....hva gjør jeg med den??

Vasket noen klær som hadde fått litt (mye) whitespirit på seg i vaskemaskinen. De luktet enda da de var "rene". Og det gjorde også neste vask med klær. Som i utgangspunktet _ikke_ luktet whitespirit...

Nå har jeg kjørt den på 90 grader _uten_ klær. Men fremdeles STINKER det :-((

Hva gjør jeg?? Forsvinner det om jeg lar den stå med døren åpen en stund, eller må jeg bare vaske og vaske og vaske (uten klær...), til lukten er borte.

Noen med erfaring...?

Stressa hilsen fra

Skrevet

Hei,

Jeg ville forsøkt med *litt* oppvaskmiddel (Zalo, eller lignende).

Med vennlig hilsen

Gjest papirtiger
Skrevet

Zalo er ikke så veldig lurt i vaskemaskin ;)

Prøv heller med eddik. Masse eddik.

Skrevet

Zalo er ikke så veldig lurt i vaskemaskin ;)

Prøv heller med eddik. Masse eddik.

Hei,

Derfor skrev jeg "*litt*".

Grunnen er at Zalo (og lignende) reagerer kjemisk med petroleumsbaserte produkter. Eddikk reagerer nok heller med vannløselige produkter.

Med vennlig hilsen

Gjest papirtiger
Skrevet

Hei,

Derfor skrev jeg "*litt*".

Grunnen er at Zalo (og lignende) reagerer kjemisk med petroleumsbaserte produkter. Eddikk reagerer nok heller med vannløselige produkter.

Med vennlig hilsen

Poenget er at eddik tar bort lukt, ikke at det reagerer med noe :)

Skrevet

...og jeg vasker og jeg vasker med eddikk.... ;o)

Lukter mindre nå enn før, men det lukter enda. Så det er vel bare å pøse på. Billigere med eddikk enn ny vaskemaskin....

;o)

Zalo har jeg fått beskjed om at skummer litt mer enn nødvendig, så det holder jeg meg unna....

Takk for tipset!

Beste hilsen fra

Skrevet

Hei,

Eddik tar bort lukt *fordi* det reagerer med det.

Akkurat som du ikke kan fjerne motorolje fra hendene dine med vann (men må bruke en detergentbasert såpe, slik som Zalo), så tror jeg også du må "løse opp" Whitespirit (som jo er et petroleums-produkt) på samme måte - altså med en detergent.

Med vennlig hilsen

Skrevet

...og jeg vasker og jeg vasker med eddikk.... ;o)

Lukter mindre nå enn før, men det lukter enda. Så det er vel bare å pøse på. Billigere med eddikk enn ny vaskemaskin....

;o)

Zalo har jeg fått beskjed om at skummer litt mer enn nødvendig, så det holder jeg meg unna....

Takk for tipset!

Beste hilsen fra

Hei Snø,

Eddik er vannbasert, og fungerer derfor ikke på whitespirit. Hvis du blir "desperat", så kan du kjøpe en ikke-skummende detergent-såpe, og ha en sprut av det i maskinen.

Zalo skummer - derfor bør du bruke lite av det.

Dette skrev jeg til papirtigeren:

Akkurat som du ikke kan fjerne motorolje fra hendene dine med vann/eddik (men må bruke en detergentbasert såpe, slik som Zalo), så tror jeg også du må "løse opp" Whitespirit (som jo er et petroleums-produkt) på samme måte - altså med en detergent.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...