Gå til innhold

Er det blir for farlig å hjelpe andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

leste denne artikkelen:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/29/409726.html Ja, det skjer i Norge også det.... I februar 1983 var jeg høygravid, det var glatt og jeg kjørte saaaakte på vei til jobb. Plutselig på en slette ser jeg en bil få sladd og kommer rett i mot meg – det var sørpesnø med spor i som det omtrent ikke gikk an å komm ut av – og denne møtende bilen var i ”mine” spor. Hva gjør man? Jeg hadde hatt lappen i 2 mnd. var 20 år og ble så klart dritredd! jeg hogg inn bremsen og prøvde å svinge til høyre for å komme unna – men bilen lystret jo ikke, den begynte å slynge fra side til side,- det samme skjedde md bilen i mot,- under over alle undere – vi sneiet akkurat forbi hverandre, han fikk rettet opp og kjørte antagelig videre,- jeg havnet i grøfta på VENSTRE side, så vidt ikke bilen tippet over – I svevet var jeg helt kald, så for meg at jeg møtte et tre – for det var skog der, -og at jeg fikk rattet i min store gravide mage – ”FAAAN!” sa jeg rolig – så landet bilen helt greit... på siden med min dør ned mot krattet, jeg måtte klatre ut av passasjerdøren og måtte krabbe opp på veien – mens bilene kjørte sakte forbi, ja noen vinket til og med. Jeg var helt uttafor – ingen stoppet, jeg skalv over hele kroppen, og til slutt stilte jeg meg midt i veien – og veivet med armene....da var det 2 karer som stoppet – fordi jeg sperret veien. De kjørte meg på jobb.

Neida – jeg ble ikke skadet, slik som jenta i artikkelen – men likevel.....tror folk at de ser på film? at det ikke ANGÅR dem? man har faktisk PLIKT til å stoppe når man ser en ulykke. Og i dag som omtrent har mobiltelefoner burde det vært en smal sak å ringe etter noen.

Det er bedre å bry seg en gang for mye.....

MEN, vi som kjører veien Strømstad/Moss mange ganger om sommeren, vi blir advart av det svenske politiet mot å stoppe og hjelpe de som står langs veien – det er landeveisrøvere. Men, man kan jo ringe!

Gjest blir redd, jeg!
Skrevet

Helt utrolig!

Det er skremmende hvor lite medmenneskelighet det finnes der ute når det kommer til stykket. Minst 8 biler kjører forbi og tar en bevisst avgjørelse: "Der ligger det et menneske i veien, men det driter vel jeg i."

Helt horribelt!

Skrevet

Det var litt av en opplevelse du hadde den gangen, Flisa. Godt at du kom så greit i fra det i alle fall.

Jeg kjørte også ut på glatta i 1983, giret og slapp ut klutchen for fort i en sving, bilen slang så fra side til side før den bestemte seg for å rulle ned en skråning og havnet til slutt ned på alle fire hjul med fronten mot veien. Jeg var litt tummelumsk, men var like hel. Merkelig nok så fikk jeg ikke panikk. Bilen var ganske smadra, men det var ikke så farlig.

Den gangen kom det en snill mann som bodde i nabolaget, jeg ble med hjem der og ringte til Viking. Det var en stund å vente, så jeg fikk kakao og slappet av til redningsbilen kom og tauet bort vraket og fikk meg hjem.

Jeg fikk meg en støkk da jeg mistet veigrepet, og det minnes jeg av og til ennå vinterstid, har blitt litt pingle på glatta.. men jeg har et kjempegodt minne om snille mennesker når man trenger det mest.

Vi får håpe at det er noen igjen av den sorten, de trengs.

Skrevet

Det skjer da stadig her. Folk ligger helt utslåtte på fortau og i parkene og alle går forbi og regner med at de er dopa.

Naboen min som er rullestolbruker ble slått ned og ranet midt i Markveien uten at noen gjorde noen ting. Selv har jeg ringt legevakta en gang en eldre mann hadde fått hjerteinfarkt utenfor politihuset i Sentrum.

Alle bare haster forbi.

Skrevet

Frykten har tatt tak i oss. Vi er oss selv nok.

Jeg tror at folk synes det er for jævli, og at de aller fleste absolutt gjerne vil hjelpe medmennesker.

Men så har man da i bakhodet historiene om hvordan det er gått med de som har villet hjelpe. Et knivstikk, ran, skamslått, hevn, hva om vi må vitne i ettertid?, osv osv.

Det er ille. Og når vi involverer oss i mindre grad, blir mer overlatt til politiet, som selvsagt ikke kan være over alt.

De kriminelle får lettere kår når vi ser den andre veien og den onde sirkelen er i gang.

Skrevet

Det var litt av en opplevelse du hadde den gangen, Flisa. Godt at du kom så greit i fra det i alle fall.

Jeg kjørte også ut på glatta i 1983, giret og slapp ut klutchen for fort i en sving, bilen slang så fra side til side før den bestemte seg for å rulle ned en skråning og havnet til slutt ned på alle fire hjul med fronten mot veien. Jeg var litt tummelumsk, men var like hel. Merkelig nok så fikk jeg ikke panikk. Bilen var ganske smadra, men det var ikke så farlig.

Den gangen kom det en snill mann som bodde i nabolaget, jeg ble med hjem der og ringte til Viking. Det var en stund å vente, så jeg fikk kakao og slappet av til redningsbilen kom og tauet bort vraket og fikk meg hjem.

Jeg fikk meg en støkk da jeg mistet veigrepet, og det minnes jeg av og til ennå vinterstid, har blitt litt pingle på glatta.. men jeg har et kjempegodt minne om snille mennesker når man trenger det mest.

Vi får håpe at det er noen igjen av den sorten, de trengs.

Det sitter i meg enda også, hver gang jeg kjenner det "glipper" på glatt føre - så mister jeg omtrent blodet i fingrene.....

Skrevet

Frykten har tatt tak i oss. Vi er oss selv nok.

Jeg tror at folk synes det er for jævli, og at de aller fleste absolutt gjerne vil hjelpe medmennesker.

Men så har man da i bakhodet historiene om hvordan det er gått med de som har villet hjelpe. Et knivstikk, ran, skamslått, hevn, hva om vi må vitne i ettertid?, osv osv.

Det er ille. Og når vi involverer oss i mindre grad, blir mer overlatt til politiet, som selvsagt ikke kan være over alt.

De kriminelle får lettere kår når vi ser den andre veien og den onde sirkelen er i gang.

Ja, for jeg må si at på veien til Sverige -der kommer de helt ut i veien og veiver med armene, akkurat som jeg var nødt til den gangen - og så må vi altså kjøre en sving utenom dem som står der med panseret oppe.... Det føles kvalmt.

Skrevet

Det er nok flere grunner til at folkene bare kjørte forbi.

Alle regner med at noen andre gjør noe.

Ingen vil bli involvert. Kanskje venter det en hardt skadd person, kanskje må vi bruke mye tid på dette, i verste fall (som f.eks. i USA) risikerer en å bli saksøkt. Kanskje må en vitne e.l. og bruke tid i ettertid. Folk er egoistiske og tenker på seg selv.

En tenker også på historier om folk som er blitt lurt og overfalt i lignende situasjoner. Gjør en ingenting risikerer en ingenting.

Mange trodde sikkert hun var full eller dopet.

En bilist som kjører forbi kan heller vite at hun har ligget der lenge og tror kanskje hun reiser seg selv like etter (at hun bare har fallt og snart reiser seg).

Men noen burde ringt politiet og varslet. Det er bedre at flere varsler enn at ingen gjør det.

Angående din opplevelse så hadde jeg heller fått en front mot front (såframt det var hans feil) enn å kjøre i grøfta mens han kjørte lykkelig videre. Det er hans feil, men du får alle problemene.

Skrevet

Det er nok flere grunner til at folkene bare kjørte forbi.

Alle regner med at noen andre gjør noe.

Ingen vil bli involvert. Kanskje venter det en hardt skadd person, kanskje må vi bruke mye tid på dette, i verste fall (som f.eks. i USA) risikerer en å bli saksøkt. Kanskje må en vitne e.l. og bruke tid i ettertid. Folk er egoistiske og tenker på seg selv.

En tenker også på historier om folk som er blitt lurt og overfalt i lignende situasjoner. Gjør en ingenting risikerer en ingenting.

Mange trodde sikkert hun var full eller dopet.

En bilist som kjører forbi kan heller vite at hun har ligget der lenge og tror kanskje hun reiser seg selv like etter (at hun bare har fallt og snart reiser seg).

Men noen burde ringt politiet og varslet. Det er bedre at flere varsler enn at ingen gjør det.

Angående din opplevelse så hadde jeg heller fått en front mot front (såframt det var hans feil) enn å kjøre i grøfta mens han kjørte lykkelig videre. Det er hans feil, men du får alle problemene.

Hæ? -mener du jeg skulle latt han kjøre på meg i 40 km/t - høygravid, front til front?

Det var INSTINKT som tråkket på bremsen....

Skrevet

Hæ? -mener du jeg skulle latt han kjøre på meg i 40 km/t - høygravid, front til front?

Det var INSTINKT som tråkket på bremsen....

Skjønner jo at du ikke ville det når du var høygravid. Men av prinsipp ville jeg kjørt rett på han, for å unngå at han kunne kjøre smilende videre, mens jeg lå i grøfta.

Det var veldig dårlig at han ikke stoppet. Var det ingen som så han, evt at du tok nummeret på bilen? Slike drittsekker burde vært straffet.

Skrevet

Skjønner jo at du ikke ville det når du var høygravid. Men av prinsipp ville jeg kjørt rett på han, for å unngå at han kunne kjøre smilende videre, mens jeg lå i grøfta.

Det var veldig dårlig at han ikke stoppet. Var det ingen som så han, evt at du tok nummeret på bilen? Slike drittsekker burde vært straffet.

Nei - en sånn ekkel vintermorgen var det ikke så mange der ute - ikke ser man stort heller....jeg husker bilen var rød. Men det er jo nå 21 år siden! *wow*

Skrevet

Jeg kom gående i Oslo da jeg ble oppmerksom på en stim mennesker som sto i ring, litt foroverbøyd. Da jeg spurte en av dem hva som hadde skjedd med denne kroppen som hadde segnet om, om han pustet, svarte en: 'Neeeeeeei, vi vet ikke....'

Det var bare så dumt. Der sto de, 20 personer og GLODDE.

Så jeg brøytet meg inn, bøyde meg og rusket til jeg fikk et gryntende liv i denne mannen. Han var klart påtent av heroin, med andre ord i live. Da var det i grunnen ikke mer å bestille der, så jeg ruslet videre.

Men alle de som sto der og glodde og ikke engang pirket i fyren for å sjekke om han pustet, jeg glemmer det ikke...

Skrevet

Flisa, hvor er det landveisrøvere bare på svenskeisden eller på norskesiden. Har du sett de??

Skrevet

Jeg kom gående i Oslo da jeg ble oppmerksom på en stim mennesker som sto i ring, litt foroverbøyd. Da jeg spurte en av dem hva som hadde skjedd med denne kroppen som hadde segnet om, om han pustet, svarte en: 'Neeeeeeei, vi vet ikke....'

Det var bare så dumt. Der sto de, 20 personer og GLODDE.

Så jeg brøytet meg inn, bøyde meg og rusket til jeg fikk et gryntende liv i denne mannen. Han var klart påtent av heroin, med andre ord i live. Da var det i grunnen ikke mer å bestille der, så jeg ruslet videre.

Men alle de som sto der og glodde og ikke engang pirket i fyren for å sjekke om han pustet, jeg glemmer det ikke...

Selvsagt skal man hjelpe de som trenger det - narkomane eller ei - likevel følger jeg nesten for å "forsvare" dem som ikke grep inn i dette tilfellet.

Jeg jobb i kvadraturen, og går derfor to ganger pr. dag bl.a over Plata (hvor de narkomane holdt til før) og via Skippergata (hvor de holder til etter at plata ble "ryddet")

I tillegg til at det deales og settes skudd helt åpenlyst, er det masse mennesker i mer eller mindre bevisstløs tilstand i området.

Selvsagt burde man reagere, men delvis blir man litt imun, og delvis beskytter man seg selv mot å ta all elendigheten inn over seg. Jeg ser de samme folka synke sammen eller allerede liggende/sittende i hvert ett portrom hver dag.

Om jeg ser noe som kan tyde på overdose el. skader (utover narkomisbruk) vil jeg selvsagt reagere, men jeg innrømmer at jeg slett ikke forsøker å få kontakt med alle de jeg ser hver dag.

Skrevet

Flisa, hvor er det landveisrøvere bare på svenskeisden eller på norskesiden. Har du sett de??

Ja, jeg har sett de mange ganger - de holder til sør for Strømstad gjerne. - men også på parkeringsplassene på Nordby Handel- om man sitter i bilen og venter så kommer de og vil selge deg "gullringer" - det har vi opplevd 2 ganger - gubben bare jager dem bort, og sier han skal ringe polisen.

Det har da stått masse om dette i media?

Her ser du hvordan de gjør det - og akkurat slik vi har sett det mange ganger:

http://www.ha-halden.no/vis_sak.asp?refnum=7412

http://www.nrk.no/nyheter/trafikk/aktuelt/2833770.html

http://www.dagbladet.no/dinside/2003/05/21/369278.html

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/05/22/369334.html

dette gjelder de som overnatter på rasteplasser etc.

Skrevet

Enkelte har en merkelig tankegang ja. En jeg kjenner opplevde en gang at han som sto foran henne i køen segnet om. Hun fikk fanget ham opp sånn at han ikke falt i gulvet, og måtte rope til dem rundt seg om hjelp. Da hadde hun fått til svar "kjenner du ham da??) Hva f*** har det med saken å gjøre da??

Kanskje folk er redde for å oppleve det samme som en annen jeg kjenner. Han hadde syklet forbi en mann som hadde ramla sammen. Han stoppet for å hjelpe, og det endte med at mannen døde i fanget hans. Tror det var ganske traumatisk for ham, men det ville kanskje vært verre å lese om det i avisa dagene etter, og vite at han han bare hadde gitt blanke?

Har fått det inn nærmest "med morsmelka" at "man hjelper" - pappa er sånn som dumper borti alt mulig rart der han må trå til. Han har gjort alt fra å kjøre hjem fulle folk til å utføre hjertekompresjon, tørke blod, plukke opp tenner, slokke bilbrann og skifte stomiposer...

Skrevet

Selvsagt skal man hjelpe de som trenger det - narkomane eller ei - likevel følger jeg nesten for å "forsvare" dem som ikke grep inn i dette tilfellet.

Jeg jobb i kvadraturen, og går derfor to ganger pr. dag bl.a over Plata (hvor de narkomane holdt til før) og via Skippergata (hvor de holder til etter at plata ble "ryddet")

I tillegg til at det deales og settes skudd helt åpenlyst, er det masse mennesker i mer eller mindre bevisstløs tilstand i området.

Selvsagt burde man reagere, men delvis blir man litt imun, og delvis beskytter man seg selv mot å ta all elendigheten inn over seg. Jeg ser de samme folka synke sammen eller allerede liggende/sittende i hvert ett portrom hver dag.

Om jeg ser noe som kan tyde på overdose el. skader (utover narkomisbruk) vil jeg selvsagt reagere, men jeg innrømmer at jeg slett ikke forsøker å få kontakt med alle de jeg ser hver dag.

Men dette var ikke i et 'typisk' junkiestrøk. Dessuten var det denne ene omringet av 20 besteborgere. Hva kunne egentlig skjedd?

Jeg kan føye til at han på en måte satt, kraftig foroverbøyd, slik at for alt man visste kunne hatt en kniv i magen. Ingen kunne se verken ansikt eller noe annet som kunne avgjøre noe som helst.

Skrevet

Enkelte har en merkelig tankegang ja. En jeg kjenner opplevde en gang at han som sto foran henne i køen segnet om. Hun fikk fanget ham opp sånn at han ikke falt i gulvet, og måtte rope til dem rundt seg om hjelp. Da hadde hun fått til svar "kjenner du ham da??) Hva f*** har det med saken å gjøre da??

Kanskje folk er redde for å oppleve det samme som en annen jeg kjenner. Han hadde syklet forbi en mann som hadde ramla sammen. Han stoppet for å hjelpe, og det endte med at mannen døde i fanget hans. Tror det var ganske traumatisk for ham, men det ville kanskje vært verre å lese om det i avisa dagene etter, og vite at han han bare hadde gitt blanke?

Har fått det inn nærmest "med morsmelka" at "man hjelper" - pappa er sånn som dumper borti alt mulig rart der han må trå til. Han har gjort alt fra å kjøre hjem fulle folk til å utføre hjertekompresjon, tørke blod, plukke opp tenner, slokke bilbrann og skifte stomiposer...

Skifte stomiposer? - er det en sånn ting man bare "Dumper borti"? - hehehe

Gubben fant den gamle nabodama vår liggende bak bilen hjemme - han fikk stavra skinnet på beina og i hus igjen. Hun hadde ligget en stund også - og ikke gjort noen forsøk på å skaffe hjelp. Hun er av den "skolen" som ikke skal bry noen.... Fælt!

Skrevet

Skifte stomiposer? - er det en sånn ting man bare "Dumper borti"? - hehehe

Gubben fant den gamle nabodama vår liggende bak bilen hjemme - han fikk stavra skinnet på beina og i hus igjen. Hun hadde ligget en stund også - og ikke gjort noen forsøk på å skaffe hjelp. Hun er av den "skolen" som ikke skal bry noen.... Fælt!

Kanskje fordi hun har blitt et 'skinn'?

;-)

Skrevet

Kanskje fordi hun har blitt et 'skinn'?

;-)

Ja, det er mulig :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...