Prozak Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Det virket en stund som din annonserte ferie hadde gjort deg godt, men nå står fråden om kjeften igjen. Du må nok forsone deg med at norsk asyl- og innvandringspolitikk må gjennom en endring. Stadig flere politikere innser dette, og tilmed etablerte rikssynsere er i prosess. Du er jo en varm forsvarer av det bestående styre og stell, og vil nok kjempe en stund til. Etterhvert vil du måtte justere dine synspunkter og dette er nok smertefullt, som det fremgår også ledsaget av en viss aggresjon. Et godt råd kan jo være å bli vant med at innvandrings- og asylpolitikken kommer under grundig debatt, og at det ikke nødvendigvis er slik at alle som argumenterer for endringer, er nazister eller hva du nå kaller dem/oss. Tørk fråden, sør, og senk skuldrene. Du må husker på det, Grip, at ifølge sør er du både nazist, rassist og terrorist hvis du våger å påpeke en tendens hos en bestemt folkegruppe. Det hjelper ikke om det så var slik at 99% av alle muslimer/asylsøkere/svensker/e.l spiste barna sine; om du sier nettopp det (f.eks "at svensker har det med å spise barna sine"), så er du rassist. At det er sant, eller tendensene peker i den retning, er uinteressant. Og hvis du klarer å komme med noen argumenter for sammenhengen mellom tendenser og individer, så blir sansynligvis tallene du kommer med benektet :-) "..........................." 0 Siter
Prozak Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 TV2 melder at vedkommende sannsynligvis likevel hadde tatt med seg øks inn i flyet. Aksjonen var altså trolig planlagt. Nå forsøker du å legge all skylden over på økser generellt, ser det ut som. Du kan ikke fordømme alle verdens økser bare fordi èn var med på en flykapring. ".........................." 0 Siter
Prozak Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Du er muligens noe kategorisk. Likevel; Vi må huske at vestlige land har fått smake det som ligger bak krigserklæringen fra islamistene. I Madrid er man knapt ferdig med oppryddingen, danskene trues og det samme gjelder Norge. Vi skal være veldig naive for å se bort fra at terror også kan ramme oss. Det finnes åpenbart muslimske celler her i landet som lett tyr til terror hvis de finner det formålstjenlig. Neida, det finnes ingen "muslimske" celler. Det finnes celler med individer. Det er uinteressant hvilke folkegrupper cellene representerer :-) For ikke å snakke om alle de norske, europeiske og amerikanske terroristcellene. DE er uinteressante, de. "..............................." 0 Siter
Sør Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Du må husker på det, Grip, at ifølge sør er du både nazist, rassist og terrorist hvis du våger å påpeke en tendens hos en bestemt folkegruppe. Det hjelper ikke om det så var slik at 99% av alle muslimer/asylsøkere/svensker/e.l spiste barna sine; om du sier nettopp det (f.eks "at svensker har det med å spise barna sine"), så er du rassist. At det er sant, eller tendensene peker i den retning, er uinteressant. Og hvis du klarer å komme med noen argumenter for sammenhengen mellom tendenser og individer, så blir sansynligvis tallene du kommer med benektet :-) "..........................." Ja, Prozak - definisjonen av rasist er jo nettopp å tillegge bestemte egenskaper (kriminalitet, gjerrighet, osv) til folkegrupper, ikke sant? I 1930-årene var det jødene som ble utsatt for folk som tilla dem bestemte egenskaper. Du må også gjerne vise hvor jeg kaller Grip for "nazist". 0 Siter
Gjest c_a_c Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Du må forsone deg med at det nå er humanistiske verdier som råder, og ikke "alle jøder er slik" og "alle muslimer er slik", som er den tankegangen dine innlegg tyter av. Hva er relevansen av at denne mannen er "muslim"? Hvorfor fremhevet du det? Hva hvis han var jøde? Da ville du formodentlig vært blant de som skrek høyest om at jødene burde internes? Ringer det en bjelle? Tror faktisk ingen hadde reagert og sagt dette er typisk dansker, hvis det var en danske som hadde utført dette angrepet. Eller hva tror du Sør? 0 Siter
Sør Skrevet 30. september 2004 Skrevet 30. september 2004 Tror faktisk ingen hadde reagert og sagt dette er typisk dansker, hvis det var en danske som hadde utført dette angrepet. Eller hva tror du Sør? Eller en bergenser? ;-) Ingen ville seriøst foreslå at man skulle internere alle dansker i Norge. Og det er vel egentlig også poenget - det *burde* være akkurat like utenkelig å internere en hvilken som helst folkegruppe, ikke bare en som "ligner på nordmenn flest". Når det gjelder dansker, så kan vi se at de er individer. Vi holder ikke én danske ansvarlig for hva en annen har gjort. Men når det gjelder asylsøkere/muslimer så blir de plutselig holdt kollektivt ansvarlig for hva *andre* har begått, akkurat som med jødene i 1930-årene. Med vennlig hilsen 0 Siter
Grip Skrevet 30. september 2004 Forfatter Skrevet 30. september 2004 Eller en bergenser? ;-) Ingen ville seriøst foreslå at man skulle internere alle dansker i Norge. Og det er vel egentlig også poenget - det *burde* være akkurat like utenkelig å internere en hvilken som helst folkegruppe, ikke bare en som "ligner på nordmenn flest". Når det gjelder dansker, så kan vi se at de er individer. Vi holder ikke én danske ansvarlig for hva en annen har gjort. Men når det gjelder asylsøkere/muslimer så blir de plutselig holdt kollektivt ansvarlig for hva *andre* har begått, akkurat som med jødene i 1930-årene. Med vennlig hilsen Asylsøkere er ingen "folkegruppe" i vanlig betydning av ordet. Asylsøkere er en gruppe som er sammensatt av personer fra en rekke ulike nasjoner og kulturer. Det er ikke mer "folkegruppe" enn "sydenturister", "trailersjåfører" eller whatever. Asylsøkere søker adgang til riket med bakgrunn i FN's regelverk. Det er det eneste de har felles. Som søkere må de finne seg i at visse regler og prosedyrer må følges, akkurat som nordmenn som f.eks. skal på reise visse land. Nazi-rører ditt er som vanlig irrelevant. 0 Siter
Sør Skrevet 30. september 2004 Skrevet 30. september 2004 Asylsøkere er ingen "folkegruppe" i vanlig betydning av ordet. Asylsøkere er en gruppe som er sammensatt av personer fra en rekke ulike nasjoner og kulturer. Det er ikke mer "folkegruppe" enn "sydenturister", "trailersjåfører" eller whatever. Asylsøkere søker adgang til riket med bakgrunn i FN's regelverk. Det er det eneste de har felles. Som søkere må de finne seg i at visse regler og prosedyrer må følges, akkurat som nordmenn som f.eks. skal på reise visse land. Nazi-rører ditt er som vanlig irrelevant. Du skriver: "Asylsøkere er en gruppe som er sammensatt av personer fra en rekke ulike nasjoner og kulturer." Nettopp. De har intet felles, og det er nettopp derfor det er så totalt idiotisk av deg å forsøke og behandle dem som om de var en homogen gruppe. Takk for innrømmelsen, Grip - selv om du kanskje ikke mente det på den måten. 0 Siter
Gjest c_a_c Skrevet 30. september 2004 Skrevet 30. september 2004 Eller en bergenser? ;-) Ingen ville seriøst foreslå at man skulle internere alle dansker i Norge. Og det er vel egentlig også poenget - det *burde* være akkurat like utenkelig å internere en hvilken som helst folkegruppe, ikke bare en som "ligner på nordmenn flest". Når det gjelder dansker, så kan vi se at de er individer. Vi holder ikke én danske ansvarlig for hva en annen har gjort. Men når det gjelder asylsøkere/muslimer så blir de plutselig holdt kollektivt ansvarlig for hva *andre* har begått, akkurat som med jødene i 1930-årene. Med vennlig hilsen Poenget mitt var egentlig at vi ikke ville sagt at dette var f eks typisk dansker, fordi det ikke er typisk dansker. Men det er begynt å bli et rimelig stort antall asylsøkere som utfører denne type handling. Hvis denne type kriminalitet hadde vært utført av dansker en rekke ganger på rad ville vi vel sannsynligvis begynt å lure på hva som feiler danskene? 0 Siter
Sør Skrevet 30. september 2004 Skrevet 30. september 2004 Poenget mitt var egentlig at vi ikke ville sagt at dette var f eks typisk dansker, fordi det ikke er typisk dansker. Men det er begynt å bli et rimelig stort antall asylsøkere som utfører denne type handling. Hvis denne type kriminalitet hadde vært utført av dansker en rekke ganger på rad ville vi vel sannsynligvis begynt å lure på hva som feiler danskene? Hei, Mulig det, men vi ville IKKE begynt å internere dansker, eller på annen måte ta kollektive tiltak mot individuelle dansker som *ikke* har begått noe galt. Dansker antar man er uskyldige inntil det motsatte er bevist. Det samme burde selvsagt gjelde for individuelle asylsøkere (og alle andre). Dette er en av grunnstenene i enhver rettsstat. Med vennlig hilsen 0 Siter
flisa Skrevet 30. september 2004 Skrevet 30. september 2004 "Beklager", Grip, men det er DU som fremhever at det er "muslimer" og "asylsøkere", og ikke individer. Du harver ikke over at Helge Fossmo er nordmann, osv. Din råtne anti-semittisme stinker. Du skriver: «Din råtne anti-semittisme stinker. » til Grip -det syns jeg er merkelig - han er alltid høflig. 0 Siter
Sør Skrevet 30. september 2004 Skrevet 30. september 2004 Du skriver: «Din råtne anti-semittisme stinker. » til Grip -det syns jeg er merkelig - han er alltid høflig. Nei, anti-semittisme (enten det går på bekostning av jøder, muslimer, osv.) er aldri noensinne "høflig". 0 Siter
Grip Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Skrevet 1. oktober 2004 Ja, Prozak - definisjonen av rasist er jo nettopp å tillegge bestemte egenskaper (kriminalitet, gjerrighet, osv) til folkegrupper, ikke sant? I 1930-årene var det jødene som ble utsatt for folk som tilla dem bestemte egenskaper. Du må også gjerne vise hvor jeg kaller Grip for "nazist". Du driver jo en idiosynkratisk tolkning av de fleste nagativt ladede begreper, med den hensikt å trenere enhver debatt. De fleste som har erklært seg uenig med deg her inne, har du erklært som antisemitter (!), rasister, "brune" osv osv. Det verste er at de fleste liker det, når du frådende tar løs. 0 Siter
Sør Skrevet 1. oktober 2004 Skrevet 1. oktober 2004 Du driver jo en idiosynkratisk tolkning av de fleste nagativt ladede begreper, med den hensikt å trenere enhver debatt. De fleste som har erklært seg uenig med deg her inne, har du erklært som antisemitter (!), rasister, "brune" osv osv. Det verste er at de fleste liker det, når du frådende tar løs. Grip - det jeg skriver til deg, skriver du om hele uskyldige folkegrupper. **DU** kaller muslimer for nazister. Det dreier seg om millioner av muslimer som du ikke kjenner. Jeg kaller deg (et individ) "brun" og sammenligner din anti-semittisme med den som foregikk i Tyskland på 1930-tallet. Sammenligningen er meget berettiget, alt det hatet du sprer om deg tatt i betraktning. 0 Siter
Grip Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Skrevet 1. oktober 2004 Grip - det jeg skriver til deg, skriver du om hele uskyldige folkegrupper. **DU** kaller muslimer for nazister. Det dreier seg om millioner av muslimer som du ikke kjenner. Jeg kaller deg (et individ) "brun" og sammenligner din anti-semittisme med den som foregikk i Tyskland på 1930-tallet. Sammenligningen er meget berettiget, alt det hatet du sprer om deg tatt i betraktning. Jeg oppfatter det slik at du gjerne snakker om likeverd og likestilling i uforpliktende, "ufarlige" omgivelser. Jeg tenker du er klar og slår i bordet, når slike spørsmål kommer på bane i salongene rundt om, smattende på kanapeer og halvdyr vin. Når du konkret ser kvinneundertrykking har du imidlertid ikke mot til å kritisere svineriet. Det er en smule patetisk. 0 Siter
Sør Skrevet 1. oktober 2004 Skrevet 1. oktober 2004 Jeg oppfatter det slik at du gjerne snakker om likeverd og likestilling i uforpliktende, "ufarlige" omgivelser. Jeg tenker du er klar og slår i bordet, når slike spørsmål kommer på bane i salongene rundt om, smattende på kanapeer og halvdyr vin. Når du konkret ser kvinneundertrykking har du imidlertid ikke mot til å kritisere svineriet. Det er en smule patetisk. Ja, og siden jeg bl.a. har (frivillig) sittet vakt natt etter natt for å beskytte noen mot voldtektsforbrytere, så kan vi konkludere at du er like langt ute på jordet som du pleier å være. 0 Siter
Sør Skrevet 1. oktober 2004 Skrevet 1. oktober 2004 "- Det jeg tenker mest over, er ikke den dårlige sikkerheten, men heller at behandlingen psykisk ustabile folk får er for dårlig. Behandlerne er sikkert flinke nok, men det virker som de ikke klarer å sette seg inn i den desperate situasjonen mange er i etter å ha fått et avslag, mener Lian." "Når vi først tar imot så mange folk fra utlandet, har vi et ansvar for å ta oss av dem. Jeg er ikke stolt over hva vi har fått til, sier flykapteinen, som presiserer at han mente dette også før onsdagens hendelse." Kilde: http://aftenbladet.no/nyheter/innenriks/article.jhtml?articleID=214460 Les og lær, Grip - les og lær. 0 Siter
Grip Skrevet 1. oktober 2004 Forfatter Skrevet 1. oktober 2004 "- Det jeg tenker mest over, er ikke den dårlige sikkerheten, men heller at behandlingen psykisk ustabile folk får er for dårlig. Behandlerne er sikkert flinke nok, men det virker som de ikke klarer å sette seg inn i den desperate situasjonen mange er i etter å ha fått et avslag, mener Lian." "Når vi først tar imot så mange folk fra utlandet, har vi et ansvar for å ta oss av dem. Jeg er ikke stolt over hva vi har fått til, sier flykapteinen, som presiserer at han mente dette også før onsdagens hendelse." Kilde: http://aftenbladet.no/nyheter/innenriks/article.jhtml?articleID=214460 Les og lær, Grip - les og lær. Jeg kunne selvsagt ha skrevet under på hvert eneste ord. Før eller siden må man imidlertid nærme seg det reelle spørsmål; Hva i all verden gjør vi med folk som ikke får innvilget opphold her i landet, men nekter å reise? 0 Siter
Sør Skrevet 1. oktober 2004 Skrevet 1. oktober 2004 Jeg kunne selvsagt ha skrevet under på hvert eneste ord. Før eller siden må man imidlertid nærme seg det reelle spørsmål; Hva i all verden gjør vi med folk som ikke får innvilget opphold her i landet, men nekter å reise? Du skriver: "Før eller siden må man imidlertid nærme seg det reelle spørsmål; Hva i all verden gjør vi med folk som ikke får innvilget opphold her i landet, men nekter å reise?" ...øh.. Grip? Hallo? De blir utvist hver eneste dag, hele året. Dog er det slik at noen er ureturnerbare - av diverse årsaker, som slettes ikke behøver å være deres egne. === Poenget her er vel heller at det må flere ressurser til for å hjelpe de som har psyk problemer - enten de er asylsøkere eller nordmenn. 0 Siter
Grip Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Skrevet 2. oktober 2004 Du skriver: "Før eller siden må man imidlertid nærme seg det reelle spørsmål; Hva i all verden gjør vi med folk som ikke får innvilget opphold her i landet, men nekter å reise?" ...øh.. Grip? Hallo? De blir utvist hver eneste dag, hele året. Dog er det slik at noen er ureturnerbare - av diverse årsaker, som slettes ikke behøver å være deres egne. === Poenget her er vel heller at det må flere ressurser til for å hjelpe de som har psyk problemer - enten de er asylsøkere eller nordmenn. Flykapteinen presterer PK-preik som alle kan si ja og ha til. Folk som har fått avslag, må på en eller annen måte kontrolleres og sendes ut umiddelbart. Folk som søker asyl må også kontrolleres bedre enn i dag. Sentrale mottak med meldeplikt, kombinert med mye raskere saksbehandlingstid er en mulighet. Psykiatrien er nok belastet med asylsøkere som den er. 30% av farlige pasienter i Bergen/Oslo har bakgrunn som asylsøkere. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.