Gå til innhold

Massevis av epler og pærer - hjelp

Anbefalte innlegg

Kjøkkenskriver
Skrevet

Jeg har fått massevis av epler og pærer. Gode å spise, men det er mange flere enn jeg spiser innen rimelig tid.

Det er greit med eplemos og eplekake, men jeg kan ikke fylle fryseren helt med det. Det skal jo spises også. Chutney og sånt tror jeg ikke vi kommer til å bruke, og hermetisert pærer er ikke særlig godt.

Noen tips til ting jeg kan lage, som IKKE er kompliserte greier som tar masse tid?

Skrevet

Jeg er veldig glad i indiske gryter med masse curry og eplebiter. Smaker nydelig sammen! Frys epler og pære i terninger - så kan du ta det opp til denslags retter.

Skrevet

Du tar noen poser, fyller de med noen epler og noen pærer. Deretter knytter du et fint lite bånd på (ikke nødvendig, men litt morsomt) Så gir du posene bort til venner og bekjente.

vips så er du kvitt de sure greierne.

Skrevet

Jeg har overhodet ikke peiling, men er det ikke en slags maskin eller koker som du kan bruke til å lage saft med?

Når du har tatt det du vil ha selv, gir du resten av frukten til noen du er glad i :) Eller spander en pose på jobb, i barnehage, på skole...

Skrevet

Jeg er veldig glad i indiske gryter med masse curry og eplebiter. Smaker nydelig sammen! Frys epler og pære i terninger - så kan du ta det opp til denslags retter.

Jeg er til tider hektet på indisk (eller antagelig pakistansk som det nå viser seg at den indiske maten egentlig er). Men har du pærer i noen av rettene? Pærer er jo søtere og saftigere enn epler, så hvorfor ikke. Men har du navnet på en rett eller to, oppskriften kan jeg evt finne selv.

Skrevet

Jeg er til tider hektet på indisk (eller antagelig pakistansk som det nå viser seg at den indiske maten egentlig er). Men har du pærer i noen av rettene? Pærer er jo søtere og saftigere enn epler, så hvorfor ikke. Men har du navnet på en rett eller to, oppskriften kan jeg evt finne selv.

Her har du en lettvinn juksevariant av kyllinggryte. Den kan utmerket godt fryses i porsjoner også - og den er veeeeldig god!

Kyllinggryte

1 stekt/grillet kylling (eller kyllingfilet som stekes i strimler)

1 stor purre

2 store epler

1 liten paprika

olje til steking

3 dl matfløte

1 1/2 ss karripulver (gjerne av den indiske typen)

2 ss curry paste

1 ss mango chutney

1 glass indisk currysaus (Uncle Ben's, Pataks eller lignende)

Skjær purren i tynne ringer, eplene i terninger og paprikaen i strimler.

Varm oljen og fres karripulveret litt.

Tilsett purre, parika og epler og fres det mykt og blankt.

Bland inn fløte, mango chutney, curry paste og curry saus. La alt putre i ca 10 minutter.

Rens kyllingen for skinn og bein og del kjøttet i biter. Bland med sausen og la putre i ytterligere 15 minutter.

Serveres med ris eller pasta og evt en grønn salat/nan-brød.

----

Denne er visstnok til ca 4 personer, men min erfaring er at den holder til flere. Jeg har doblet den og servert til 10 personer, og da ble det mat igjen. Den er ganske mektig - men vanvittig god!

Skrevet

Du tar noen poser, fyller de med noen epler og noen pærer. Deretter knytter du et fint lite bånd på (ikke nødvendig, men litt morsomt) Så gir du posene bort til venner og bekjente.

vips så er du kvitt de sure greierne.

Sånn en har jeg fått....og fanken hva skal jeg gjøre med dem? :)

Skrevet

Hermetiserte pærer er jo nydelig. Med en dæsj krem med karamellsaus på, nam!!!

Skrevet

Husker farmora mi alltid lagde eplegrøt som var noe av det beste jeg visste.

Eneste oppskriften jeg fant på internett var denne: "Skjær bort det som eventuelt er stygt på eplene, skrell og skjær frukten i små biter. Kok eplene i litt vann og sukker. Jevn grøten med potetmel."

Ikke så veldig detaljert men du får det sikkert til!

Skrevet

Her har du en lettvinn juksevariant av kyllinggryte. Den kan utmerket godt fryses i porsjoner også - og den er veeeeldig god!

Kyllinggryte

1 stekt/grillet kylling (eller kyllingfilet som stekes i strimler)

1 stor purre

2 store epler

1 liten paprika

olje til steking

3 dl matfløte

1 1/2 ss karripulver (gjerne av den indiske typen)

2 ss curry paste

1 ss mango chutney

1 glass indisk currysaus (Uncle Ben's, Pataks eller lignende)

Skjær purren i tynne ringer, eplene i terninger og paprikaen i strimler.

Varm oljen og fres karripulveret litt.

Tilsett purre, parika og epler og fres det mykt og blankt.

Bland inn fløte, mango chutney, curry paste og curry saus. La alt putre i ca 10 minutter.

Rens kyllingen for skinn og bein og del kjøttet i biter. Bland med sausen og la putre i ytterligere 15 minutter.

Serveres med ris eller pasta og evt en grønn salat/nan-brød.

----

Denne er visstnok til ca 4 personer, men min erfaring er at den holder til flere. Jeg har doblet den og servert til 10 personer, og da ble det mat igjen. Den er ganske mektig - men vanvittig god!

Å, så snill du er. Jeg sa jo at jeg kunne finne oppskrift selv. Håper ikke du skrev og skrev, men kopierte.

Tusen takk, den skal jeg prøve! :)

Skrevet

Å, så snill du er. Jeg sa jo at jeg kunne finne oppskrift selv. Håper ikke du skrev og skrev, men kopierte.

Tusen takk, den skal jeg prøve! :)

Ingen fare, har den i oppskriftsmappa mi!

Skrevet

Sånn en har jeg fått....og fanken hva skal jeg gjøre med dem? :)

Usj, gi de videre til noen andre. Eneste faren er jo at den opprinnelige giveren får den tilbake tilslutt...

Skrevet

HVis du bor i nærheten av Askim kan du bytte epler inn i eplemost (på flasker). Veldig god ! Det var i alle fall sånn for noen år siden, sikekrt sånn nå også. Er en fruktpresse-syltetøyfabrikk eller noe sånt der.

Mulig det finnes andre steder i landet også.

Vi var selvforskynt med eplejuice noen år da et av epletrærne våre gav enorme mengder frukt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...