Gå til innhold

Hvor mye får hun utbetalt?

Gjest Ung ufør,mine-dine (små)barn osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva får denne kvinnen utbetalt:

Hun er ung ufør(minstepensjon+ung uføretillegg), har to umyndige barn fra før med annen mann(=to minstebidrag),to nye barn med ny mann(kontantstøtte for begge), fire barnetrygder og forsørgertillegg for alle fire.

Hun er gift med mannen til de to minste, han tjener en vanlig helt normal inntekt.

Kan noen summere for meg hvor mye hun får?(ønsker ikke henvisning til noen trygdelink).Hvor mye skatt får hun, og hva er skattbar inntekt av det hun mottar?

Får hun lav uføreskatt på alt som hun skal skatte av? og får hun virkelig alt dette som er ramset opp over her(om livssituasjonen er som beskrevet).

Vil hennes store barn garantert få stipend ettersom den ene forsørgeren er ufør? samme hvor høy samlede inntekter i dette hjemmet er?

Håper noen kan svare.

Jeg synes det er rart at hun får alt dette om det stemmer, mens jeg vet om enslige minstepensjonister som nesten lever på sultegrensen!

Hører også om enslige som i årevis går på utdanning under attføring, og sparer opp tusenvis av kroner fordi de får så mye utbetalt i form av tusen støtteordninger.

Bare litt sjokka jeg...med tanke på de som hver dag sliter for å få endene til å møtes fordi de får så lite.

• Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

23

• Atene

12

• frosken

7

• Gemini

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg aner ikke hvor mye det blir til sammen.

Men si meg - siden du synes hun får så mye - hva er det hun ikke burde fått ?

Uføretrygden ? Hvorfor ikke, hvis hun er ufør ? Barnebidraget ? Skal ikke faren til de to eldste være med på å forsørge egne barn ? Kontantstøtten ? Regelen er at man ikke har barn i offentlig støttet barnehage, hvorfor skulle hun unntas fra den ? Barnetrygden ? Alle får barnetrygd, synes du uføre ikke skulle få ?

Skrevet

Kan du ikke regne etter selv når det interesserer deg så overmåte?

Gjest at det går ann
Skrevet

Jeg er helt enig med Atene her.

Dessuten vil jeg si at det er ikke en rosenrød hverdag man lever når man er uføretrygdet.

Skrevet

Hun får antagelig rundt 12000 kr i uføre og ingen barnetillegg pga mannens inntekt.

Skrevet

Jeg aner ikke hvor mye det blir til sammen.

Men si meg - siden du synes hun får så mye - hva er det hun ikke burde fått ?

Uføretrygden ? Hvorfor ikke, hvis hun er ufør ? Barnebidraget ? Skal ikke faren til de to eldste være med på å forsørge egne barn ? Kontantstøtten ? Regelen er at man ikke har barn i offentlig støttet barnehage, hvorfor skulle hun unntas fra den ? Barnetrygden ? Alle får barnetrygd, synes du uføre ikke skulle få ?

Neida, regelen er lik for alle som lever likt som henne, men jeg syntes det var rart om hun skulle få forsørgertillegg når familien har så høye samlede inntekter.

Men som Dorthe skriver så får hun kansje ikke det.

Jeg unner kvinnen og hennes likesinnede både kontantstøtte(når regelen nå er slik) og barnetrygd, og jeg unner selvfølgelig alle alvorlig syke uføretrygden de har.

Men jeg skulle bare ønske at de som får alt for lite, fikk mere, eller at godene i samfunnet ble jevnere fordelt.

Om jeg kunne bestemme, så synes jeg politikerne kunne bruke kontantstøtten på de eldre istedet for småbarn/småbarnsmødre. Men det er nå en annen sak!

Skrevet

Selv om man får barn veldig tett, er det jo ikke lenge man får kontantstøtte for to barn, i og med at man ikke får det før barnet er tretten måneder, og mister den når barnet er 35 mnd.

Å ha to (+2) barn hjemme og samtidig være ufør,er en slitsom jobb.

Skrevet

Jeg får følelsen av at du hører det ene og det andre, og ikke vet sannheten helt. Å begynne å regne ut på slike regnestykker er umulig. Jeg er politisk uenig i kontantstøtten, og mener at det burde satses på barnehager. Siden det nå er kontantstøtte så skal selvfølgelig 'denne damen' ha den som alle andre. Hun skal vel ikke miste den fordi hun er uføretrygdet?

Jeg jobber og har til og med en ekstrajobb. Jeg har vært langtidssykemeldt, og så ikke rosenrødt på tilværelsen på attføring, rehabilitering eller uføretrygd. Kan ikke forstå hvordan jeg skulle ha spart penger da? Jeg diskuterer gjerne reglene for sykemeldinger, attføring, rehabilitering og uføretrygd. Jeg diskuterer også gjerne kongefamiliens apanasjer. Jeg diskuterer ikke hva enkelt personer gjør med penger de har fått på lovlig vis. Jeg ser ingen grunn til å sette uføretrygdede firebarnsmødre opp mot minstepensjonister.

Skrevet

Høres ut som du holder deg oppdatert på økonomien til dine bekjente:-)

Du kunne kanskje tenke deg å dele med meg hvilke tusenvis av støtteordninger det er mulig å få tilgang til via attføringsordningen?

Selv er jeg halvveis i høyere økonomiutdanning(attføring), men hverken jeg eller saksbehandler har kommet over det vell av muligheter du skisserer her.

Gjest til lopi
Skrevet

Høres ut som du holder deg oppdatert på økonomien til dine bekjente:-)

Du kunne kanskje tenke deg å dele med meg hvilke tusenvis av støtteordninger det er mulig å få tilgang til via attføringsordningen?

Selv er jeg halvveis i høyere økonomiutdanning(attføring), men hverken jeg eller saksbehandler har kommet over det vell av muligheter du skisserer her.

Akkurat dette eksempelet var en tenkt situasjon, og ikke et reelt forhold jeg har snust i.

Men er du av den sykelig nysjerrige typen som har du lyst til å snuse, så kan du gjøre det også.Bare å sjekke skattelistene og summere det ;o

Men da skal du ha lite å gjøre!

Hvor jeg har det fra at det er masse støtteordninger for enkelte "slike"?det er utsagn de har kommet med selv.

Jeg ville bare sjekke at det stemte(orket ikke gå inn på TK´s nettsider å lete opp det selv).

Skrevet

Neida, regelen er lik for alle som lever likt som henne, men jeg syntes det var rart om hun skulle få forsørgertillegg når familien har så høye samlede inntekter.

Jeg unner kvinnen og hennes likesinnede både kontantstøtte(når regelen nå er slik) og barnetrygd, og jeg unner selvfølgelig alle alvorlig syke uføretrygden de har.

Men jeg skulle bare ønske at de som får alt for lite, fikk mere, eller at godene i samfunnet ble jevnere fordelt.

Om jeg kunne bestemme, så synes jeg politikerne kunne bruke kontantstøtten på de eldre istedet for småbarn/småbarnsmødre. Men det er nå en annen sak!

Jøss, mora mi alene har høyere pensjon enn jeg har i uføre og barnetillegg og bidrag. Gift er hun også og faren min har litt lavere pensjon enn henne.

Synes i grunnen de har ganske god råd jeg, de er to til å dele utgiftene og ingen unger å forsørge. Men de synes de er blakke og har ikke fem øre å dele med barnebarna som lever på studielån. Ikke har de råd til å gi dem noe særlig til jul og bursdagen heller.

Jeg må bare protestere å si at de eldre i dag har mye bedre råd enn unge på attføring eller uføretrygd.

Skrevet

Jøss, mora mi alene har høyere pensjon enn jeg har i uføre og barnetillegg og bidrag. Gift er hun også og faren min har litt lavere pensjon enn henne.

Synes i grunnen de har ganske god råd jeg, de er to til å dele utgiftene og ingen unger å forsørge. Men de synes de er blakke og har ikke fem øre å dele med barnebarna som lever på studielån. Ikke har de råd til å gi dem noe særlig til jul og bursdagen heller.

Jeg må bare protestere å si at de eldre i dag har mye bedre råd enn unge på attføring eller uføretrygd.

Mulig dine foreldre har god inntekt og er gjerrige, men det tror jeg ikke gjelder besteforeldre generelt.

Skrevet

Mulig dine foreldre har god inntekt og er gjerrige, men det tror jeg ikke gjelder besteforeldre generelt.

Mora og faren min har vært helt vanlige arbeidsfolk og har ikke noen spesiel stor pensjon. Og de fleste kvinnelig pensjonister nå har vel stort sett opptjent en god del pensjonspoeng, det har ikke vært vanlig i min tid at mødrene var hjemmeværende.

Foreldrene til vennene mine har mye bedre pensjon enn foreldrene mine. Men de fleste har hatt gode jobber.

Skrevet

Akkurat dette eksempelet var en tenkt situasjon, og ikke et reelt forhold jeg har snust i.

Men er du av den sykelig nysjerrige typen som har du lyst til å snuse, så kan du gjøre det også.Bare å sjekke skattelistene og summere det ;o

Men da skal du ha lite å gjøre!

Hvor jeg har det fra at det er masse støtteordninger for enkelte "slike"?det er utsagn de har kommet med selv.

Jeg ville bare sjekke at det stemte(orket ikke gå inn på TK´s nettsider å lete opp det selv).

ok,

du orker ikke gå inn på tksnettsider hvor du kan få alle faktaopplysninger om det du lurer på?

Du konstruerer et komplett idiotisk, fiktivt tilfelle som det under ingen omstendighet er mulig å gi svar på , for liksom å få til å sjekke om dine antagelser er riktige?

Du lar deg sjokkere av at folk med problem i likhet med alle oss andre har en tendens til å overdrive av og til?

Du tror faktisk at det er mulig å danne seg et bilde av folks økonomiske situasjon ved å studere skattelistene?Bare å summere,lissom?

Kjære, vene.......

Skrevet

"Hører også om enslige som i årevis går på utdanning under attføring, og sparer opp tusenvis av kroner fordi de får så mye utbetalt i form av tusen støtteordninger."

Jeg tror ikke helt du vet hva de har i attføring. Summen er ca 60% av den lønna de hadde når de var i jobb. Det er ikke langt unna at man har halvert inntekt det. De fleste på attføring er attpåtil for gamle til å studenmoderasjon på kollektivtrafikk, og får ikke honnør rabatt slik uføre får. De får heller ikke automatisk særfradrag.

Har enda ikke hørt om noen på attføring som greier å spare tusenvis av kroner.

Skrevet

Vi kan bli kvitt kontantstøtten dersom mange nok i september neste år stemmer på parti som ikke er med i dagens regjering eller parti som er støtteparti for dagens regjering. Både H-V-Krf- og Frp er med på å opprettholde kontantstøtta. Frp ved å være støtteparti for regjeringa.

Skrevet

Mora og faren min har vært helt vanlige arbeidsfolk og har ikke noen spesiel stor pensjon. Og de fleste kvinnelig pensjonister nå har vel stort sett opptjent en god del pensjonspoeng, det har ikke vært vanlig i min tid at mødrene var hjemmeværende.

Foreldrene til vennene mine har mye bedre pensjon enn foreldrene mine. Men de fleste har hatt gode jobber.

Mora mi har lav pensjon, men hun er absolutt ikke gjerrig verken mot barn eller barnebarn. Tror dette er personavhengig

Skrevet

Mora mi har lav pensjon, men hun er absolutt ikke gjerrig verken mot barn eller barnebarn. Tror dette er personavhengig

Det kan vel diskuteres om de er gjerrige eller ikke. De har jo utgifter de også og dessuten så liker de å reise til Spania noen mnd hver vinter og det koster jo endel.

Gjest en-to-tre-4
Skrevet

"Hører også om enslige som i årevis går på utdanning under attføring, og sparer opp tusenvis av kroner fordi de får så mye utbetalt i form av tusen støtteordninger."

Jeg tror ikke helt du vet hva de har i attføring. Summen er ca 60% av den lønna de hadde når de var i jobb. Det er ikke langt unna at man har halvert inntekt det. De fleste på attføring er attpåtil for gamle til å studenmoderasjon på kollektivtrafikk, og får ikke honnør rabatt slik uføre får. De får heller ikke automatisk særfradrag.

Har enda ikke hørt om noen på attføring som greier å spare tusenvis av kroner.

For de av oss som tjener bra blir lønna mer enn halvert når det blir snakk om attføring. Jeg har tjent ca 450-500 000 i året, og maks grunnlag for årsinntekten når en er på rehab/attføring er 6 x G, og så blir utbetalingen vel 66 % av det igjen.

Hvordan hun mener enslige skal klare å spare opp noe særlig ut av det skjønner jeg ikke, vi er jo alene om alle utgifter også og de går ikke særlig ned selv om "lønna" går ned..

Gjest til lopi
Skrevet

ok,

du orker ikke gå inn på tksnettsider hvor du kan få alle faktaopplysninger om det du lurer på?

Du konstruerer et komplett idiotisk, fiktivt tilfelle som det under ingen omstendighet er mulig å gi svar på , for liksom å få til å sjekke om dine antagelser er riktige?

Du lar deg sjokkere av at folk med problem i likhet med alle oss andre har en tendens til å overdrive av og til?

Du tror faktisk at det er mulig å danne seg et bilde av folks økonomiske situasjon ved å studere skattelistene?Bare å summere,lissom?

Kjære, vene.......

Puh....nå er du ute etter å krangle;)

Selvfølgelig har jeg litt innsikt, jeg plukker ikke ting fra løse lufta, men jeg ønsker ikke å gå inn på konkrete saker her, det har ingen hensikt.

Jeg vet vel at det er slik f.eks:

En mor med tre barn med annen mann får minst 3000 pr. måned i bidrag for disse, hun får også tre barnetrygder på 3000 pr. måned for de tre.

Hun har ny mann som hun har to nye små barn(tvillinger på 13 måneder) sammen med= enda 2000 pr. måned i barnetrygd, og kontantstøtte på ca 7000 pr. måned.

Mannen tjener...la oss si ca 169.000 i året, da får de forsørgerstøtte i uføretrygden på fem barn(flere tusen pr måned).Alt dette= ca 18.800 pr.måned

Hun har i tillegg ca 120.000 i uføretrygd(minstesats+ungt tillegg)= 18.800+10= 28.000 pr. måned.

Dette er bare kvinnens inntekter, mannens kommer i tillegg.

Noe av dette(kontantstøtten) er tidsbegrenset til et par år, men alikevel.

Alt dette er fullt lovlige inntekter, og dermed er ikke det noe å diskutere, men du fikk iallefall et eksempel.

Om du i tillegg vil være så supernysjerrig at du studerer skattelistene, vil du se om disse står med formuer også, det kan vel indikere litt i tillegg til de høye inntektene.Men så nysjerrig er ikke jeg,NEEEI...ikke du eller noen andre heller selvfølgelig ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...