Gjest Eizoze Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Selvsagt! Men det er jo trist å tenke på da, at de ikke heller velger å bruke pengene på seg selv så lenge de lever! Evt. vil gi noen ålreite presanger til familien, hvis det var det de ønsker. Men for all del, dersom de føler det er best å la pengene stå i banken og selv leve et liv der de vender på kronestykket og beklager seg over alt som koster så mye, så får de jo bare gjøre det. Selv ville jeg reist og opplevd ting på mine eldre dager, så lenge jeg hadde helsa i behold i alle fall. Trist og trist, det har vel med verdisyn å gjøre, vil jeg gjette. Jeg innbiller meg at dagens eldre generelt føler større ansvar for å ta hånd om seg selv og sine (økonomisk), enn hva de neste generasjonene kommer til å gjøre. Det er da noe positivt over det også. 0 Siter
Dorthe Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Det er ingen som skatter verken av barnetrygd, bidrag eller kontantstøtte. Det er mulig at man ikke betaler pensjonsavgift av uføretrygd, men ellers finnes det da ikke særskilte skattesatser for trygd ? Forøvrig er jeg enig i at ingen bør få kontantstøtte, men hva har det med dette å gjøre ? Man betaler full trygdeavgift på uføretrygd men man får særfradrag pga pensjon på 18 800 kr i året før skatt til kommune og staten. Ellers så betaler man akkurat den samme skatten som andre. 0 Siter
Gjest lopi Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Puh....nå er du ute etter å krangle;) Selvfølgelig har jeg litt innsikt, jeg plukker ikke ting fra løse lufta, men jeg ønsker ikke å gå inn på konkrete saker her, det har ingen hensikt. Jeg vet vel at det er slik f.eks: En mor med tre barn med annen mann får minst 3000 pr. måned i bidrag for disse, hun får også tre barnetrygder på 3000 pr. måned for de tre. Hun har ny mann som hun har to nye små barn(tvillinger på 13 måneder) sammen med= enda 2000 pr. måned i barnetrygd, og kontantstøtte på ca 7000 pr. måned. Mannen tjener...la oss si ca 169.000 i året, da får de forsørgerstøtte i uføretrygden på fem barn(flere tusen pr måned).Alt dette= ca 18.800 pr.måned Hun har i tillegg ca 120.000 i uføretrygd(minstesats+ungt tillegg)= 18.800+10= 28.000 pr. måned. Dette er bare kvinnens inntekter, mannens kommer i tillegg. Noe av dette(kontantstøtten) er tidsbegrenset til et par år, men alikevel. Alt dette er fullt lovlige inntekter, og dermed er ikke det noe å diskutere, men du fikk iallefall et eksempel. Om du i tillegg vil være så supernysjerrig at du studerer skattelistene, vil du se om disse står med formuer også, det kan vel indikere litt i tillegg til de høye inntektene.Men så nysjerrig er ikke jeg,NEEEI...ikke du eller noen andre heller selvfølgelig I see, du tilhører den edle rase mennesker som tror det er mulig å tjene penger på å få mange barn, at dette er et overskuddsforetagende rett og slett. Det er altså kontantstøtte og bidrag + barnetrygd du finner det forstemmende at dette mennesket mottar.Du synes det er for ille at eksmannen bidrar med å forsørge barna sine da, kanskje?Siden du gnager på at dette er en "inntekt" for dama. Forøvrig er det av null interesse for deg hva vedkommende har i LIKNINGSMESSIG formue, dette er et tall som ikke sier NOE SOM HELST om hva vedkommende faktisk eier.Du trodde kanskje at økokrim nærmet seg en løsning i Flatland\Hamre-saken da skattelistene ble lagt ut? 0 Siter
ferry Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 "For å være (mot mine regler )skikkelig kverulant, hvorfor kutter mange såkalt uføre ut behandlingen så snart de er erklert uføre, eller beholder bare behandling de tjener på(får fet kjøregodtgjørelse forM)? hmmmm.....rart,kjenner til eksempel på det ja." Ingen tjener da noe på å få kjøregodtgjørelse! Man tar med seg kvittering for kjøreturen evnt. man har med seg bevis for behandlingstime til trygdekontoret evnt. kjørekontoret. Der får man igjen litt av utgiften (husker ikke hvor mye) man har hatt. Resten føres så opp på egenandelskortet. Når man har fyllt opp kortet (1550,- ca. som er likt for alle) får man frikort som man kan bruke på offentlig kommunikasjon. Altså, det er ikke mulig å tjene på dette! Vet ikke virke regler ditt trygdekontor kjører etter, men du kan faktisk tjene penger på kjøregodtgjørelse. Når vi fikk minsta måtte vi pendle til og fra sykehuset i 2 uker(hun fikk ikke bli med hjem, og jeg ble skrivd ut). Det er 6 mil t/r. Vi fikk 3,60kr.km.= 216,-, bilen vår bruker ca. literen på mila, bensin prisen da var ca. 10,-l.=60,-kr t/r. Regnestykket da er enkelt og ingenting skulle skrives av på egenandelskort fordi faren har frikort. Vi fikk igjen alt. Har aldri hørt at slike frikort gjelder andre steder enn på apoteket og hos lege relaterte tjenester. 0 Siter
Gjest liker ikke ks. Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Jeg kjenner ikke de nøyaktige skattereglene for uføretrygd, kanskje du kan fortelle hvordan de er ? Jeg har nemlig aldri hørt om at det er andre satser for trygd. Når det gjelder kontantstøtten, ble den innført for at alle skulle få samme tilskudd, enten de hadde barnehageplass eller ikke. Selv om jeg er uenig i prinsippet, ser jeg ikke hvorfor uføretrygdede skulle fortjene tilskuddet mindre enn andre ? Mannen min er ufør og har nå det laveste tabellkortet, fordi han nå kan tjene noen kr.i året. Første året hadde han 4% skatt. Min mening om kontantstøtte til uføre er at det skurrer litt med prinsipet for støtten. Den skulle jo være ment for at ingen skulle lide no økonomisk tap på å være hjemme med barna lenger. Er du ufør er du jo hjemme uansett! 0 Siter
Dorthe Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Mannen min er ufør og har nå det laveste tabellkortet, fordi han nå kan tjene noen kr.i året. Første året hadde han 4% skatt. Min mening om kontantstøtte til uføre er at det skurrer litt med prinsipet for støtten. Den skulle jo være ment for at ingen skulle lide no økonomisk tap på å være hjemme med barna lenger. Er du ufør er du jo hjemme uansett! Dersom du er ufør er det nesten et must og ha ungene i barnehage. Ungene trenger fysisk aktivitet og når du ikke er i stand til å være med på det er det bra at de kan være sammen med andre voksne som kan. 0 Siter
Atene Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Mannen min er ufør og har nå det laveste tabellkortet, fordi han nå kan tjene noen kr.i året. Første året hadde han 4% skatt. Min mening om kontantstøtte til uføre er at det skurrer litt med prinsipet for støtten. Den skulle jo være ment for at ingen skulle lide no økonomisk tap på å være hjemme med barna lenger. Er du ufør er du jo hjemme uansett! Du tar feil. Kontantstøtten blir også gitt for at alle skal få det samme - barnehageplass eller ikke. Det er helt ok å jobbe, motta kontantstøtte, og ha barnet hos dagmamma. Og er man uføretrygdet, kan det vel hende at man trenger hjelp med barnet også ? Når en uføretrygdet "går hjemme", er det jo fordi h*n ikke er istand til å jobbe. Å passe barn er også en jobb. 0 Siter
Lurveline Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Svar til hvorfor mange uføre kutter ut behandlngen når de får innvilget uførestønad! Ofte er det fordi de har hatt en behandling som ikke virker! Faktisk. Men på rehabilitering så MÅ en gå til behandling eller ta medisiner, ellers så mister en støtten. Og alle må jo ha noe å leve for, ikke sant? Og en må igjen ha rehabilitering eller attføring i en periode for å kunne søke ufør. Så faktisk er det systemet som gjør at det er så dumt! Selvfølgelig kutter en ut uvirksom behandling når en ikke behøver ta den lenger. Alle som er uføre får heller ikke dekket utgifter til behandling. Det avhenger av diagnose. Og det er ikke nødvendigvis de som er minst plager som ikke får! Det avhenger av hva de forskjellige pasientorganisasjonene (bl.a.) har klart å forhandle fram av rettigheter overfor myndighetene. Så noen må kutte behandling pga at de ikke har råd til å betale egenandeler hvis de ikke får dekket det. Uføretrygd er ofte mindre utbetalt enn attføring/rehabilitering. Uføretrygd er ikke noe å misunne noen. Det kan jeg skrive under på, som fikk uføretrygd etter nesten tretti år i arbeidslivet. En føler seg ubrukelig samfunnsmessig sett, ikke orker engjøre noe særlig hjemme heller siden de fleste jo har sine plager, og ikke minst en må kutte i det økonomiske i en periode hvor en kunne trenge en ekstra ferie eller noen pene klær som trøst. Den skulle vel ikke til meg? 0 Siter
Atene Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Mannen min er ufør og har nå det laveste tabellkortet, fordi han nå kan tjene noen kr.i året. Første året hadde han 4% skatt. Min mening om kontantstøtte til uføre er at det skurrer litt med prinsipet for støtten. Den skulle jo være ment for at ingen skulle lide no økonomisk tap på å være hjemme med barna lenger. Er du ufør er du jo hjemme uansett! Som du ser av det Dorthe skriver, er det ikke stor forskjell på skatt for uføretrygdede og lønnsmottagere. Når mannen din får 4% skatt, kan det bare skyldes at han har svært lav inntekt (les: uføretrygden er svært lav). Det visste vel de fleste av oss på forhånd ? 0 Siter
Atene Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Man betaler full trygdeavgift på uføretrygd men man får særfradrag pga pensjon på 18 800 kr i året før skatt til kommune og staten. Ellers så betaler man akkurat den samme skatten som andre. Det var det jeg trodde. Med andre ord - lav skatteprosent for uføretrygdede skyldes kun at trygde er så lav. Lønnsinntekt på samme nivå, ville gitt omtrent samme skatt. 0 Siter
Gjest neidå Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 "Da har du regnet inntektene. Så må en trekke fra utgiftene. Det koster å ha barn." Ja,da har jeg regnet inntektene, så skal det skattes. Skatten dette eksempelet får er mye lavere enn på en vanlig inntekt, uføre har langt lavere skatt.Dessuten er noen av disse ordningene skattefrie. Det koster å ha barn, uavhengig om du er ufør eller før, men det koster ikke mere for uføre. "Som regel koster det også å være ufør. En har legeutgifter, medisinutgifter, kanskje fysioterapi og annen behandling." Eksempelet har ikke medisinutgifter, men la oss si psykologtimer 3 ganger i måneden. Psykologtimer går på frikortet når egenandelgrensen overskrides.Kansje en pytteliten egenandel, men kjøregodtgjørelse til og fra psyko gjør ofte at pasienten går med god pluss og tjener på det også. "En skal ha klær på kroppen og tak over hodet. Strøm, telefon, kommunale avgifter og forsikring og ikke minst skatt skal betales. Hvor mye er det igjen da?" Svar:Ja, det blir mye igjen pga lav skatt.Ellers er alt det andre du nevner utgifter som alle har, ufør som før. Regnestykke:28.000x12=336.000 kroner i årsinntekt(og fordelen lav skatt)+ manns inntekt 169.000=505.000 kroner i årsinntekt samlet. Jeg kjenner ingen føre familier som har så høye samlede inntekter, selv ikke fembarnsfamilier og selv ikke med kontantstøtteunge. 505 000 i samlet inntekt, to voksne og alle barna.Dette synes du er oppsiktsvekkende mye? Du kjenner ingen føre familier som har like høy , samlet inntekt, selv ikke med kontantstøtteunge? I tillegg virker det som om du bor så avsides at bare kjøregodtgjørelsen for å kreke seg til psykologen alene er nok til å livnære seg på. Beklager ,men dette høres ikke videre bra ut....... 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 "Da har du regnet inntektene. Så må en trekke fra utgiftene. Det koster å ha barn." Ja,da har jeg regnet inntektene, så skal det skattes. Skatten dette eksempelet får er mye lavere enn på en vanlig inntekt, uføre har langt lavere skatt.Dessuten er noen av disse ordningene skattefrie. Det koster å ha barn, uavhengig om du er ufør eller før, men det koster ikke mere for uføre. "Som regel koster det også å være ufør. En har legeutgifter, medisinutgifter, kanskje fysioterapi og annen behandling." Eksempelet har ikke medisinutgifter, men la oss si psykologtimer 3 ganger i måneden. Psykologtimer går på frikortet når egenandelgrensen overskrides.Kansje en pytteliten egenandel, men kjøregodtgjørelse til og fra psyko gjør ofte at pasienten går med god pluss og tjener på det også. "En skal ha klær på kroppen og tak over hodet. Strøm, telefon, kommunale avgifter og forsikring og ikke minst skatt skal betales. Hvor mye er det igjen da?" Svar:Ja, det blir mye igjen pga lav skatt.Ellers er alt det andre du nevner utgifter som alle har, ufør som før. Regnestykke:28.000x12=336.000 kroner i årsinntekt(og fordelen lav skatt)+ manns inntekt 169.000=505.000 kroner i årsinntekt samlet. Jeg kjenner ingen føre familier som har så høye samlede inntekter, selv ikke fembarnsfamilier og selv ikke med kontantstøtteunge. Jeg har aldri satt meg ned og regnet inntekt og utgifter til familier jeg kjenner. Jeg pleier aldri å spørre om kontantstøtte, uføretrygd, barnebidrag og slikt, ei heller lønnsinntekt. Hvordan i alle dager du kan regne ut at et menneske i denne situasjonen du tenker 'tjener' penger er og blir en gåte for meg. 0 Siter
Gemini Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Trist og trist, det har vel med verdisyn å gjøre, vil jeg gjette. Jeg innbiller meg at dagens eldre generelt føler større ansvar for å ta hånd om seg selv og sine (økonomisk), enn hva de neste generasjonene kommer til å gjøre. Det er da noe positivt over det også. Akkurat disse tar verken vare på seg selv eller sine, dvs. de tar vel vare på seg selv, men unner seg ikke noe som helst, og hjelper ikke barna sine økonomisk i det hele tatt. Har aldri gjort det heller. For å nevne et eksempel: min onkel, altså ene sønnen til farfar, han måtte selv betale flybilletten sin for å komme hjem i anledning at min farfar giftet seg på nytt, dette da onkel var i militæret, og knapt hadde penger... 0 Siter
frosken Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Vet ikke virke regler ditt trygdekontor kjører etter, men du kan faktisk tjene penger på kjøregodtgjørelse. Når vi fikk minsta måtte vi pendle til og fra sykehuset i 2 uker(hun fikk ikke bli med hjem, og jeg ble skrivd ut). Det er 6 mil t/r. Vi fikk 3,60kr.km.= 216,-, bilen vår bruker ca. literen på mila, bensin prisen da var ca. 10,-l.=60,-kr t/r. Regnestykket da er enkelt og ingenting skulle skrives av på egenandelskort fordi faren har frikort. Vi fikk igjen alt. Har aldri hørt at slike frikort gjelder andre steder enn på apoteket og hos lege relaterte tjenester. Satsen for bruk av egen bil er 1,70 pr km i følge opplysningene på trygdeetatens nettsside og forutsetter at du ikke er i stand til å benytte offentlig transportmiddel. Det gis et tillegg dersom en annen er nødt til å kjøre deg, men det blir vel uansett ikke på utbetalt på langt nær så mye som det du sier dere fikk den gangen. 0 Siter
frosken Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Man betaler full trygdeavgift på uføretrygd men man får særfradrag pga pensjon på 18 800 kr i året før skatt til kommune og staten. Ellers så betaler man akkurat den samme skatten som andre. Her tror jeg du tar feil, Dorthe. Mener at trygdeavgiften er lavere på pensjonsinntekter enn på lønnsinntekter? 0 Siter
Gjest xtra Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 "Da har du regnet inntektene. Så må en trekke fra utgiftene. Det koster å ha barn." Ja,da har jeg regnet inntektene, så skal det skattes. Skatten dette eksempelet får er mye lavere enn på en vanlig inntekt, uføre har langt lavere skatt.Dessuten er noen av disse ordningene skattefrie. Det koster å ha barn, uavhengig om du er ufør eller før, men det koster ikke mere for uføre. "Som regel koster det også å være ufør. En har legeutgifter, medisinutgifter, kanskje fysioterapi og annen behandling." Eksempelet har ikke medisinutgifter, men la oss si psykologtimer 3 ganger i måneden. Psykologtimer går på frikortet når egenandelgrensen overskrides.Kansje en pytteliten egenandel, men kjøregodtgjørelse til og fra psyko gjør ofte at pasienten går med god pluss og tjener på det også. "En skal ha klær på kroppen og tak over hodet. Strøm, telefon, kommunale avgifter og forsikring og ikke minst skatt skal betales. Hvor mye er det igjen da?" Svar:Ja, det blir mye igjen pga lav skatt.Ellers er alt det andre du nevner utgifter som alle har, ufør som før. Regnestykke:28.000x12=336.000 kroner i årsinntekt(og fordelen lav skatt)+ manns inntekt 169.000=505.000 kroner i årsinntekt samlet. Jeg kjenner ingen føre familier som har så høye samlede inntekter, selv ikke fembarnsfamilier og selv ikke med kontantstøtteunge. Skatten er lavere enn på "vanlig inntekt"sier du.Hva legger du så i begrepet vanlig inntekt.Gifte har vel en lavere skatteklasse enn samboere, er dette like tungt å svelge for deg som at uføre har særfradrag i forhold til funksjonsfriske? I det hele tatt virker det som du har under gjennomsnittet innsikt i vårt mangslungne skattesystem, kanskje du slappå irritere deg såmye om du oppdaterte deg litt? 0 Siter
tiliti Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Minstesatsen på attføring (som du nevnte) er ca 104 000 i året, før skatt. Man betaler skatt som på vanlig inntekt. Det eneste man kan spare da, er studielånet man får mens man tar utdanning. Men det er jo et lån. Ellers kan jeg vel nevne at når det gjelder skolegang (vgs) taes mors samboers inntekt med i beregning av stipend. Og ang. barnetrygden så får man ikke dobbel barnetrygd og andre "aleneforeldregoder" (utenom bidrag fra far) når man har bodd sammen med en annen i over 1 år. 0 Siter
ferry Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Satsen for bruk av egen bil er 1,70 pr km i følge opplysningene på trygdeetatens nettsside og forutsetter at du ikke er i stand til å benytte offentlig transportmiddel. Det gis et tillegg dersom en annen er nødt til å kjøre deg, men det blir vel uansett ikke på utbetalt på langt nær så mye som det du sier dere fikk den gangen. Selv med den satsen du nevner går det i pluss. Hvordan kan du si at det uansett ikke blir utbetalt så mye som jeg sier? Hva mener du med det? 0 Siter
Gjest liker ikke ks Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Dersom du er ufør er det nesten et must og ha ungene i barnehage. Ungene trenger fysisk aktivitet og når du ikke er i stand til å være med på det er det bra at de kan være sammen med andre voksne som kan. Jeg mente å huske at noe av argumentasjonen når ks`n skulle innføres var det om "friheten" til å kunne velge å være hjemme. Når det gjelder de uføre så er det bare at jeg har 2 venninder som er ungufør og de er fint istand til å ta vare på barna sine. De har ikke søkt om barnehageplass engang! Det blir å skjære alle over en kam, jeg vet det, men jeg blir bare så irritert når ting blir slik. Hadde kanskje vært bedre om ks`n var behovdsprøvd;) 0 Siter
Dorthe Skrevet 2. oktober 2004 Skrevet 2. oktober 2004 Her tror jeg du tar feil, Dorthe. Mener at trygdeavgiften er lavere på pensjonsinntekter enn på lønnsinntekter? Nei, den var lavere før men nå er den det samme som for lønnsmottakere. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.